Jaka będzie przyszłość social media? Przez ostatnie 10 lat media społecznościowe całkowicie odmieniły naszą rzeczywistość. Nie tylko życie towarzyskie, ale również sferę prywatną. Pojawiły się nowe zawody, takie jak influencer. A podstawą działalności gospodarczej stał się social media marketing. Wszystko jednak z czasem się zmienia, również media społecznościowe. Które z obecnie nam znanych kanałów będą zyskiwały na popularności, a które w perspektywie czasu stracą?
Niestety wglądu w przyszłość nie ma nikt. Część tego artykułu będzie poświęcona spekulacjom nad tym, jak to może wyglądać w przyszłości. Przyjrzymy się również temu, jak było kiedyś oraz temu, jak social media wyglądają dzisiaj. Na tej podstawie spróbujemy określić wiarygodny scenariusz przyszłości rozwoju platform społecznościowych.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Jak zmienią się social media w przyszłości?
Media społecznościowe zmieniły świat. Nie boję się używać tak wielkich słów, ponieważ to powinno być dla wszystkich oczywiste. Obecnie przyznaje się, że kampanie wyborcze prowadzone w mediach społecznościowych mają znaczny wpływ na końcowy wynik wyborów. Skuteczna komunikacja w social media może mieć więc wpływ na najistotniejsze sprawy.
Nie ma właściwie żadnej sfery naszego życia, której social media nie zmieniły.
Pytanie tylko, które do tej pory przyczyniły się do tego w największym stopniu oraz które, przyczynią się do tego przez kolejne 10 lat. Kilka lat temu wróżono koniec Facebooka, dzisiaj wiadomo, że pomimo dużej konkurencji oraz nieco słabnącej pozycji tego portalu to gigantowi daleko do upadku. A pozycja Facebooka zdecydowanie słabnie, wynikiem tego jest rozwój innych portali, takich jak Twitter, Instagram, TikTok.
Facebook musiał borykać się również z wielokrotnymi problemami prawnymi. Niejednokrotnie na przestrzeni lat różne komisje nakładały kary oraz próbowały wpłynąć na decyzje podejmowane przez zarząd firmy. Głównymi obiekcjami wobec Facebooka były i są dalej kwestie związane z zarządzeniem, udostępnianiem oraz handlowaniem danymi użytkowników.
Ile ludzi na świecie korzysta z platform społecznościowych?
Ile osób tak naprawdę korzysta z mediów społecznościowych? Szacuje się, że co drugi mieszkaniec naszej pięknej planety ma konto na jednej z dostępnych platform. Ta statystyka zdecydowanie niedługo się zmieni, prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości zdecydowana większość populacji będzie miała jakieś konto w social media.
Składa się na to wiele czynników, jednym z najczęściej wymienianych powodów jest rozwój technologii oraz popularyzacja smartfonów. Stały się one podstawowym urządzeniem dla milionów ludzi. Wielu z nas praktycznie się z nimi nie rozstaje. Spędzamy coraz więcej czasu wpatrzeni w mały ekran. Już teraz czas ten liczy się w godzinach, a warto pamiętać o tym, że ta technologia jest wciąż młoda.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Social media w bardzo krótkim czasie zakorzeniły się wręcz w naszej kulturze. Obecnie osoba, która nie jest aktywna w mediach społecznościowych, świadomie decyduje się na pewien rodzaj alienacji. Większość osób opiera swoje relacje towarzyskie w dużej mierze właśnie na portalach typu Facebook.
Ile czasu na social media poświęcają Polacy?
Jak to wygląda obecnie w Polsce? Firma Hootsuite opublikowała raport dotyczący mediów społecznościowych. Przyjrzyjmy się, więc w jaki sposób oraz jaka liczba użytkowników korzysta z mediów społecznościowych w 2021 roku.
Na początek bardzo ogólna statystyka dotyczące tego, ile osób w Polsce korzysta z internetu. Na styczeń 2021 z internetu korzysta 84,5% polskiej populacji. Z czego 68,5% ma konta na mediach społecznościowych, jest to o 11% więcej w stosunku do raportu z roku ubiegłego.
Nieco przerażająca może być kolejna statystyka, która pokazuje nam, ile czasu Polacy spędzają na przeglądaniu internetu. Statystyczny Polak spędza 6 godzin i 44 minuty w ciągu doby w internecie. Z tego około 2 godziny poświęca na social media. Czy to dobrze, czy źle, każdy musi ocenić samodzielnie. Okazuje się, że mamy całkiem sporo czasu na dotarcie do odbiorcy. Pomimo że na poszczególne posty poświęca on zaledwie kilka sekund to w ciągu dnia, może kilkukrotnie natknąć się na nasze treści.
Przeciętnie poświęcamy 2 sekundy na każdy post, który zostanie nam wyświetlony.
Pomyśl teraz, ile średnio widzisz postów na Facebooku? Ciężko znaleźć aktualne dane jednak w statystykach sprzed kilku lat można znaleźć informację, że dziennie przeciętny użytkownik widzi minimum 1500 postów. Przypominam, że są to dane sprzed kilku lat, na chwilę obecną prawdopodobnie jest to znacznie większa liczba.
Ranking portali społecznościowych
Jak jednak wygląda popularność poszczególnych platform społecznościowych w Polsce na rok 2021? Prawdopodobnie nie będzie tutaj zbyt wielkiego zaskoczenia w pierwszej dziesiątce:
- Youtube
- Facebook Messenger
- Skype
- Snapchat
- TikTok
Warto wspomnieć, że za pierwszą dziesiątką znalazł się Linkedin, który biorąc pod uwagę specyficzną grupę odbiorców, jest ciekawą platformą z marketingowego punktu widzenia.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Być może pierwsze miejsce, tego zestawienia może budzić lekkie zdziwienie. Wielu uważa Facebooka, za bezapelacyjnego króla social mediów w naszym kraju. Okazuje się jednak, że młodzi ludzie coraz częściej decydują się na korzystanie z innych platform. Facebook zdecydowanie traci młodych użytkowników, największą grupą odbiorców są osoby od 35 roku wzwyż. Platformy angażujące młodych ludzi to prawdopodobnie przyszłość social media.
Coraz większa konkurencja na rynku
To, co można zauważyć to ciągle rosnącą liczbę portali społecznościowych. Nie ma w tym nic dziwnego, biorąc bod uwagę ich popularność. Z dużym prawdopodobieństwem tendencja ta będzie się utrzymywała. Oznacza to, że w przyszłości ludzie mogą być bardziej podzieleni pomiędzy poszczególnymi portalami.
Tym co już teraz można zauważyć, a co w przyszłości może się nasilać, są różnice pomiędzy społecznością poszczególnych platform społecznościowych. Każda strategia w social media powinna to uwzględniać.
Już w tym momencie, jest bardzo duża różnica pomiędzy typowym odbiorcom treści na Twitterze, na Facebooku i na Linkedin.
Oznacza to, że osoby wykorzystujące social media w promocji swoich działalności będą musiały dobrać platformy, na których znajduje się najwięcej ich klientów.
Biorąc pod uwagę, że stworzenie serwisu społecznościowego w naszych czasach nie wymaga wielkiego zaplecza technicznego liczba nowych portali, które będą próbowały wkraść się do czołówki, będzie rosła. Prawdopodobnie pojawi się również znacznie więcej social mediów, które będą próbowały trafić do wąskich grup.
Zmiany, zmiany, zmiany
Nowe zyskujące na popularności platformy, takie jak TikTok zdobywają przede wszystkim młodych odbiorców. Możemy przypuszczać, że w przyszłości różnice w wieku użytkowników poszczególnych portali społecznościowych będą jeszcze bardziej się nasilały.
Co to oznacza dla przedsiębiorców? Ciągłe zmiany i szukanie najodpowiedniejszego kanału przekazu. Firmy, które pierwsze zauważą potencjał nowo pojawiających się platform, będą miały przewagę. Dodatkowo być może w przyszłości różnice pomiędzy portalami będą na tyle duże, że dobranie odpowiedniej strategii na poszczególne kanały będzie wymagało zupełnie innego zakresu umiejętności oraz wiedzy.
Rozwój formy, od tekstu po krótkie wideo
Zmiany następują ciągle, jeszcze 10 lat temu, kiedy social media dopiero zaczynały zdobywać popularność, mogliśmy przy ich pomocy dzielić się tekstem oraz zdjęciami w przeciętnej jakości. Teraz aby zaistnieć, trzeba tworzyć angażujące posty w social mediach. Kontent umieszczany na portalach społecznościowych często wygląda jak krótkometrażowe filmy, które wyszły spod ręki doświadczonego reżysera. W sumie to bardzo często dokładnie tak są tworzone.
Jaki będzie wyglądała przyszłość social media? Czy możemy zakładać, że galopująca profesjonalizacja wciąż będzie postępować? Jeżeli tak to, jak będzie można się przebić do odbiorcy, skoro wszystkie marki będą dostarczały kontent najwyższej jakości.
Można przypuszczać, że w przyszłości znacznie większą wagę trzeba będzie przykładać do targetowania swoich działań. Z racji, że większość firm będzie oferowała treści najwyższej jakości to, aby zdobyć uwagę, trzeba przedstawić odbiorcy to, czego on oczekuje. A to wymaga dokładnego określenia grupy docelowej.
Rozwój technologii mobilnej
Obecnie możemy zauważyć, że urządzenia mobilne właściwie zdominowały branżę social media. Pisaliśmy już o tym, nieco wcześniej. Warto pamiętać, że jeszcze kilka lat temu nie było możliwości uruchomienia Facebooka na telefonie. Obecnie właściwie wszyscy mamy na naszych smartfonach Facebooka, Youtube i Instagrama.
Czy w przyszłości może się coś w tej materii zmienić? Wątpię, bardziej skłaniałbym się do wersji wydarzeń, w której to jeszcze większą wagę trzeba będzie przykładać do optymalizacji treści pod urządzenia mobilne. Prawdopodobny wydaje się scenariusz, w którym duża część rynku social media będzie dedykowana wyłącznie smartfonom. Przyszłość social media nierozłącznie związana jest z urządzeniami mobilnymi.
Przyszłe możliwości social media
Sięgnijmy jeszcze dalej. Skoro rozwój social media tak ściśle podąża w parze za rozwojem technologii, to głupotą byłoby zakładać, że niedługo nie będziemy mogli skorzystać mediów społecznościowych poprzez okulary VR. Idąc jeszcze dalej, może będziemy mieli możliwość skorzystania z soczewek VR.
Szczytem fantazji na chwilę obecną wydają się wszystkim dobrze znane z filmów SF hologramy. Ciężki mi jednak wyobrazić sobie, w jaki sposób serwisy społecznościowe mogłyby wykorzystać potencjał tej technologii. Niewątpliwie znajdą jakiś sposób na dostosowanie się do potrzeb konsumenta.
Wielu może uznać to za bardzo odległą przyszłość, ale prawda jest taka, że technologia jeszcze nigdy nie rozwijała się w tak zawrotnym tempie. To, co my traktujemy, jako odległą przyszłość często już jest testowane przez firmy zajmujące się rozwojem wirtualnej rzeczywistości.
Co przetrwa, jaka będzie przyszłość social media?
Warto wskazać, które portale społecznościowe mają największą szansę na przetrwanie i umocnienie swojej pozycji, a które raczej odejdą w zapomnienie. Odpowiedź nie jest zbyt konkretna, ale w przyszłości może ułatwić podejmowanie decyzji. Przetrwają te portal, które najlepiej dostosują się do ciągle rosnących i zmieniających się potrzeb społeczeństwa.
Świetnym przykładem niech będzie rozwój stories. Zostały wprowadzone przez Snapchat. Następnie z tego pomysłu skorzystał Instagram i Facebook Messenger. O krok dalej poszedł TikTok, który oparł swój portal o krótkie i bardzo angażujące treści. Portale, które zauważają oraz ulepszają rozwiązania, zyskują w ten sposób najwięcej, będą one stanowiły przyszłość social media.
Prawdopodobnie Facebook cały czas będzie znajdował się w czołówce platform społecznościowych. Zmieni się jednak jego społeczność. Coraz więcej młodych ludzi odchodzi z tej platformy.
Niewątpliwie mogą pojawić się nowe platformy, które będą w stanie zbudować wielką społeczność. Wymaga to jednak czasu oraz sprzyjających okoliczności.
Czołówką jest Facebook (oraz Facebook Messenger), Youtube oraz Instagram.