Top
komunikacja z odbiorcami social media

Komunikacja z odbiorcami w social media – jak ją prowadzić?

Skuteczna komunikacja z odbiorcami to jeden z najważniejszych elementów zarządzania wizerunkiem. Zdobywanie oraz zatrzymywanie przy sobie obserwujących, wymaga od Ciebie przemyślanych oraz zaplanowanych działań. Musisz dobrać odpowiednią do swojej branży metodę komunikacji i konsekwentnie realizować jej założenia. Dzięki kanałom informacyjnym w postaci social media możesz w łatwy sposób przekazywać treść.

Komunikacja z odbiorcami – troszkę teorii

Komunikacja z odbiorcami w social media różni się od klasycznej koncepcji komunikacji interpersonalnej. Pomimo tego, możemy przenieść kilka elementów, które znamy z doświadczenia. Umiejętności komunikacyjne, to tak naprawdę zbiór pewnych umiejętności, takich jak:

  • Słuchanie i udzielanie informacji zwrotnej
  • Wypowiadanie się, czyli werbalizowanie swoich odczuć i myśli
  • Prowadzenie rozmowy oraz nawiązywanie nowych kontaktów

Te wszystkie zdolności, składają się na komunikację. Jednak czym jest komunikacja? Intuicyjnie każdy z nas rozumie to pojęcie, jednak gdy przytoczymy definicję, będziemy mogli zauważyć pewien aspekt komunikacji, który jest szczególnie istotny w przypadku social media.

Komunikacja jest to wymiana określonych informacji, pomiędzy nadawcą a odbiorcą, która odbywa się przy pomocy kodu zrozumiałego dla obu stron. Nadawca jest to osoba przekazująca informacje, odbiorca natomiast je odbiera. Na kod, którym porozumiewają się pomiędzy sobą, składają się nie tylko słowa, ale również inne nośniki treści:

  • gesty
  • obrazy
  • dźwięki
  • symbole

Kanał przekazu, czyli social media w których działasz

Kanał przekazu jest to droga, którą Ty jako nadawca przekazujesz treści swoim odbiorcom. Środkami przekazu mogą być gazety, książki, radio lub social media. Przy pomocy różnych bodźców wpływasz na odbiorcę, wywołując jakiś odbiór.

Odbiór jest to reakcja wywołana przez bodziec. Mowa tutaj o reakcji wywołanych poprzez obrazy, nagrania, tekst, czy mowę. Pamiętaj, że to, co przekazujesz, może nabrać zupełnie innego charakteru dla odbiorcy, za sprawą interpretacji. Interpretacja jest to sposób wyjaśnienia lub wytłumaczenia sobie (lub innym) konkretnej intencji nadawcy.

Jeżeli odbiorca zrozumie Twoją intencję, w sposób zgodny z Twoją prawdziwą intencją, prawdopodobnie wystąpi pomiędzy wami porozumienie.

Czym jest w takim razie intencja? Jest to nasz zamiar, który stanowi motywację do wykonania jakiegoś określonego zadania. Nasza intencja może wynikać z naszych chęci, pragnień, celów, za sprawą naszej intencji określamy, jaki efekt chcemy uzyskać.

Co może pójść nie tak, czyli nieudana komunikacja w social media

Komunikacja z odbiorcą może przebiegać w sposób, który różni się od naszych wyobrażeń. Wynika to z wielu czynników, które muszą zostać spełnione, żeby mówić o porozumieniu. Najczęstszym powodem, dla którego komunikacja z odbiorcą, zostaje przez niego negatywnie odebrana, jest przypisanie Ci złej intencji.

Wiele osób patrząc przez pryzmat swoich wcześniejszych doświadczeń, będzie przypisywać Ci nikczemne intencje. Przypiszą Ci złe zamiary, przez co odbiór Twoich treści całkowicie się zmieni. Jeżeli odbiorcy, będą mieli jakiekolwiek wątpliwości dotyczące Twoich intencji, nie zbudujesz z nimi relacji. Co gorsze, mogą oni zacząć rozpowszechniać swoją opinię, w wyniku czego, zniechęcą do Twojej działalności kilka innych osób.

Taka sytuacja może mieć miejsce, często wynika z Twojego błędu. Wiem, że ciężko w to uwierzyć, ale każdy twórca popełnia większe lub mniejsze błędy.

Jeżeli źle zakodujesz swoją wiadomość, czyli wykorzystasz słowa lub inne środki przekazu, których nie zrozumieją odbiorcy, może to wywołać niepoprawny odbiór Twojej intencji.

Problemy w komunikacji lubią się mnożyć. Trudności mogą się nawarstwiać w sytuacji, gdy ludzie zauważą, że ukrywasz swoje prawdziwe intencje. Celowe ukrywanie swoich zamiarów nigdy nie jest dobrze odbierane, warto zdecydować się na szczerość. Być może w ten sposób, ograniczysz nieco liczbę osób zainteresowanych Twoją sobą, ale na pewno zwiększysz zaangażowanie pozostałej części odbiorców.

Jak komunikować się z odbiorcami?

Komunikacja z odbiorcami przebiegnie pomyślnie, jeżeli posługujecie się tym samym kodem. Wzajemnie musicie rozumieć się bardzo dobrze, bo to pozwoli na dokładniejsze ocenienie intencji. Tylko o jakim kodzie cały czas jest mowa, skoro w naszym kraju posługujemy się językiem polskim, który zdecydowana większość z nas rozumie.

Język to tylko jedna składowa kodu. Zwróć uwagę na to, że społeczności tworzą swój specjalny slang, który jest rozumiany wyłącznie przez osoby znajdujące się w tej społeczności. Być może niektóre memy będą zrozumiałe wyłącznie dla Twoich odbiorców. Pozwala to na zbudowanie z nimi bliskiej relacji, ale jednocześnie naraża Cię na niezrozumienie intencji przez osoby, które nie posługują się kodem wykorzystywanym w Twojej społeczności.

To nie wszystko, co musisz wiedzieć o kodzie językowym. Pamiętaj, że niektóre sytuacje lub treści musisz komunikować w inny sposób niż inne. Niekoniecznie dobrym pomysłem będzie zastosowanie kodu zawierającego humorystyczne nawiązania, pisząc o jakiejś tragedii. Dostosuj swój kod do przekazu, a odbiorcy to docenią.

Proces tworzenia treści

Co jest najważniejszym elementem skutecznej komunikacji z odbiorcami? Dokładne rozpoznanie grupy docelowej. Chcesz trafić do jakiegoś określonego typu ludzi, to oni mogą zostać Twoimi przyszłymi klientami, dlatego musisz stworzyć kontent, który będzie „uszyty na miarę”. Im dokładniej uda Ci się określić grupę docelową, tym lepiej. Pamiętaj o tym, aby nie tylko dostarczać im wiedzę, ale również przyciągnąć ich uwagę.

Być może tworzysz treści, które w teorii powinny interesować Twoich odbiorców, jeżeli jednak zrobisz to w nieatrakcyjny sposób, to nie osiągniesz zamierzonego efektu. Powinieneś skutecznie łączyć merytoryczną wiedzę z ciekawą i angażującą formą. Kluczem do budowania relacji z Twoją grupą docelową jest skuteczne przyciągnięciu uwagi i utrzymanie jej na dłużej poprzez angażujące posty w social mediach.

Zaangażowanie jest bardzo ważne

Zaangażowana grupa odbiorców to Święty Graal każdej osoby, która tworzy w social media. To właśnie społeczność, którą uda Ci się zgromadzić jest Twoją siłą. Zastanówmy się nad tym, dlaczego zaangażowanie jest takie ważne. Każda osoba, która działa w social media, ma jakiś cel. Jedni chcą zostać influencerami, inni chcą sprzedawać produkty i usługi, a jeszcze inni realizują budowanie wizerunku w sieci.

Niezależnie od tego, jaki jest Twój cel, w każdym z nich pomaga Ci grupa ludzi, którzy regularnie reagują i komentują Twoje treści. Im więcej osób jest zaangażowanych w Twoją działalność, tym większy rozgłos możesz osiągnąć i tym skuteczniej zrealizować swój cel.

Nie łatwo wypracować w odbiorcach zaangażowanie. Budowanie go to proces, który może trwać latami.

Dodatkowo jest to bardzo trudna dziedzina. Zazwyczaj osoby śledzące Twoje działania w social media nie skupiają się na tym, co robisz. Po prostu przewijają posty, czasem coś im się rzuci w oczy, i wyłącznie w takiej sytuacji zareagują. W większości przypadków jesteś  jedną z dziesiątek, jeżeli nie setek osób, które wyświetlają się na tablicy Twojego odbiorcy.

Jeżeli podejmiesz jakieś działanie, np. poprosisz swoich odbiorców o wypełnienie ankiety, może się okazać, że zaledwie 5% z wszystkich Twoich obserwujących to zrobi. Pozostała część po prostu nie jest zainteresowana. Im więcej osób będzie reagować i aktywnie uczestniczyć, w życiu Twoich social media, tym łatwiej możesz z nimi współpracować.

Tworząc swoje treści, pamiętaj o tym, że nie możesz poprzestawać na wrzuceniu jakiegoś postu. Pod Twoim wpisem pojawią się komentarze ludzi liczących na to, że im odpowiesz. Nie ma chyba prostszej metody na zbudowanie relacji z odbiorcą niż docenienie go. Poświęć czas swoim obserwującym, odpowiedz na ich pytania, pokaż, że ich opinia jest dla Ciebie istotna. Dobra komunikacja z odbiorcami przełoży się na zaangażowanie.

Komunikacja z odbiorcami w social media w nieco innym stylu!

Sposobów na wzbudzenie zainteresowania jest wiele. Możesz pisać teksty sprzedażowe i stosować język korzyści i straty. Możesz wykorzystać w tej kwestii swoje mocne strony. Jeżeli masz zdolności literacko-marketingowe dobrym pomysłem będzie zastosowanie storytellingu.

Czym jest storytelling? Jest to opowiadanie historii w kontekście budowania marki oraz wizerunku. Jeżeli uda Ci się opowiedzieć Twojemu odbiorcy historię, która będzie ciekawa, wciągająca oraz pełna interesujących go faktów, zaskarbisz sobie tym miejsce w jego pamięci. Z tego powodu storytelling to jedno z najpotężniejszych narzędzi podczas budowania zaangażowania społeczności.

Nie wierzysz, że zwykła historia może mieć, aż tak pozytywne działanie? Około 55% ludzi, którzy decydują się wesprzeć, jakieś instytucje pozarządowe robi to pod wpływem storytellingu. To historie o umierających zwierzętach, wycinanych drzewach, bohaterskich aktywistach sprawiają, że ludzie chcą wspomóc organizacje proekologiczne.

Gra na emocjach jako element komunikacji

Nie będę ukrywał, storytelling w sprzedaży jest niczym innym jak grą na emocjach odbiorcy. Dla niektórych może wydawać się to niesatysfakcjonujące. W końcu dają tak świetne merytoryczne treści, że odbiorca powinien je docenić przy pomocy rozsądku, a nie poprzez emocje, które są bardzo pierwotnymi odruchami.

Dodatkowo storytelling w social media najskuteczniej działa, jeżeli wywołuje dwa określone typy emocji. Pierwszym jest współczucie, idealnie to widać w większości programów typu talent show, gdzie to najsmutniejsze historie często doprowadzają ludzi do finału. Drugim typem emocji jest wściekłość, tutaj najlepszym przykładem są działania okołopolityczne, ale nie chcę tutaj poruszać tak polaryzujących tematów. Po prostu sam zobacz, w jaki sposób napędzana jest wzajemna spirala złości i nienawiści w grze politycznej.

Co ciekawe obie te emocje, pomimo że są skrajnie różne, finalnie dają taki sam efekt, ludzie angażują się w sprawę. Oznacza to, że jeżeli skutecznie zbudujesz swój storytelling, możesz zyskać zaangażowanych odbiorców, którzy będą regularnie do Ciebie wracać po dalszą część historii. Pamiętaj jednak, że storytelling jest bardzo wymagającą formą komunikacji, nie wystarczy pisać dobrze, trzeba pisać bardzo dobrze.

Zasłona dymna, czyli pośrednia komunikacja z odbiorcami 

Rozumiem, że nie każdy ma dostatecznie dużo czasu lub umiejętności, żeby samodzielnie tworzyć wartościowy, angażujący kontent. W takiej sytuacji pamiętaj o tym, że możesz skorzystać z usług osób lub firm specjalizujących się w takich działaniach. Jeżeli jednocześnie nie masz dostatecznie dużo funduszy, rozwiązaniem dla Ciebie może być zastosowanie zasłony dymnej.

Zasłona dymna, czyli udostępnianie treści, które opublikował, ktoś inny. Właściwie, każda platforma udostępnia jakąś formę dzielenia się treściami innych twórców. Udostępniając ciekawe wpisy oraz posty osób, które podejmują podobne do Ciebie zagadnienia, jesteś w stanie utrzymać zainteresowanie swoich odbiorców.

Wymyślenie, napisanie, sprawdzenie nowych treści jest bardzo pracochłonne. Stosując zasłonę dymną, Twoja rola ogranicza się jedynie do udostępnienia treści kogoś innego i dodania swojego komentarza. W ten sposób komunikujesz się ze swoimi odbiorcami. Pokazujesz im, co Cię interesuje oraz co Ty o tym myślisz. W przypadku takiej działalności bardzo często powstają ciekawe dyskusje.

Zasłona dymna pozwala pracować nad zaangażowaniem społeczności mniejszym nakładem czasu oraz energii.

Czy warto stosować storytelling jako jedną z form komunikacji w social media?

Storytelling pomaga wzbudzić zainteresowanie oraz zaangażować odbiorców. Skuteczna strategia w social media powinna uwzględniać tą technikę.

Jak często stosować zasłonę dymną?

To jak często będziesz udostępniać twórczość innych marek, zależy wyłącznie od Ciebie. W niektórych przypadkach Twoi odbiorcy będą tym zmęczenia, a w innych możesz oprzeć swoją działalność wyłącznie na komentowaniu postów innych.

Jak poznać kod językowy odbiorców?

Najlepszą metodą na zrozumienie języka Twoich fanów jest częsta rozmowa z nimi.

Specjalistka od kampanii reklamowych i promocji prowadzonych w social mediach. Potrafi zbudować pozytywny wizerunek marki i wykorzystać go do skutecznych działań marketingowych. Posiada umiejętności pozwalające na wykreowanie i prowadzenie zarabiających profili firmowych.

Post a Comment