Top
storytelling social media

Storytelling w social media, czyli jak opowiedzieć swoją historię?

Powieści przyciągają, podobnie jak storytelling w social media. Historia zawierająca zwroty akcji ciekawi bohaterowie walczący z trudnościami, to wszystko sprawia, że chcemy więcej. Dobra opowieść potrafi pochłonąć czytelnika, bezpowrotnie zabrać mu kilka minut, godzin czy dni z życia. Każdy z nas uwielbia ten stan, kiedy może opuścić szarą codzienność i stać się częścią czegoś większego. Możesz to wykorzystać.

Historie nie piszą się same – storytelling w social media

Storytelling w social media pełni bardzo ważną funkcję. Pozwala zdobyć uwagę słuchacza. Budowanie wizerunku marki poprzez wiarygodną historię znacznie lepiej  utrwali jej obraz w pamięci niż cokolwiek innego. Co więcej, opowieść przybliży big idea danej marki. Big idea jest to pojęcie wykorzystywane w branży marketingowej, oznacza ono główny motyw marki lub kampanii reklamowej.

Dobrze stworzony storytelling w social media ma również potencjał viralowy lub inaczej mówiąc wirusowy. Odbiorcy będą wzajemnie „zarażać się” tą historią, podając ją innym poprzez udostępnienia czy podczas zwykłej rozmowy. Co stanowi o sile historii?

Dobra powieść musi być przepełniona emocjami. Ludzie chcą czuć, im więcej współczucia, nienawiści, agresji, radości wywoła w odbiorcy Twój wpis, tym lepiej zostanie zapamiętany.

Zastanawiałeś się kiedyś, co rozróżnia poprawną reklamę od genialnej reklamy? Powyżej masz odpowiedź, to emocje mają moc sprawczą.

Jeżeli dwa produkty konkurują o tego samego odbiorcę, to częściej wybierany będzie ten, który wzbudza większe emocje. Konkurencja na rynku często jest ogromna, zamiast „wpychać” swój produkt klientom skup się na wywołaniu w nich emocji. Możesz to zrobić, wykorzystując storytelling w swoich social mediach.

Czy storytelling można wykorzystać w każdej branży?

Skuteczna komunikacja z odbiorcami w social media nie jest łatwa. W niektórych branżach opowiadanie historii wydaje się bardziej intuicyjne niż w innych. Znacznie łatwiej wykorzystać storytelling np. w branży fitness, wystarczy wziąć drogę, którą przebyła otyła osoba. Od nadwagi po wymarzoną sylwetkę. Znacznie ciężej znaleźć materiał na historię np. w branży hydraulicznej. Nie oznacza to jednak, że nie można tego zrobić.

Co więcej, to właśnie w przypadku branży, gdzie znacznie ciężej jest napisać dobry storytelling, ta technika sprzedaży będzie najskuteczniejsza. Dlaczego? Ponieważ robisz coś, czego nie robi Twoja konkurencja. Wyróżnisz się na ich tle. Dasz odbiorcy coś, czego nigdzie indziej nie dostanie. Angażujące posty w social media mogą się opierać na dobrze przygotowanej historii.

Opowieści możesz wykorzystać na wiele różnych sposobów. Najbardziej oczywistym skojarzeniem jest przedstawienie historii jakiejś osoby. Nie jest to jednak jedyna opcja. Możesz opowiedzieć o tym, jak powstał dany produkt, co było inspiracją, jakie problemy pokonała Twoja marka lub przeciwko czemu się buntujesz.

Czy każdy storytelling w social media zapewni Ci sukces?

Nie każda książka sprzedaje się w tysiącach egzemplarzy. Podobnie ze storytelingiem, nie każdy przełoży się na sprzedaż. Storytelling możemy w bardzo dużym uproszczeniu podzielić na dwie kategorie: dobry oraz zły. Dobry storytelling w social media jest angażujący oraz wywołujący emocje. Zły storytelling jest nudny i nieciekawy.

W jaki sposób stworzyć storytelling w social mediach tak, aby należał do tych dobrych? Jak to bywa w przypadku sprzedaży ciężko wskazać jakiś złoty przepis na sukces. Wiele zależy od tego, jak dobrze znasz swoich odbiorców. Możesz jednak zwiększyć szansę na osiągnięcie celu poprzez zastosowanie poniższych porad.

Jak pisać skuteczny storytelling w social media? – Mini poradnik

Rozbijmy storytelling na czynniki pierwsze. Oczywiście będzie to wyłącznie jedna z wielu możliwych opcji. Storytelling jak każde dzieło kreatywne, może zostać skonstruowane zgodnie z wolę i pomysłem twórcy. Warto jednak zwrócić uwagę na najważniejsze elementy, które zazwyczaj odgrywa istotną rolę w historii:

  • Kontekst
  • Bohater
  • Trudności
  • Zwrot akcji
  • Zakończenie

Kontekst – szczegóły świata przedstawionego

Początek opowieści powinien umiejscowić historię w pewnych ramach. Wprowadź odpowiedni kontekst, czyli czas i okoliczności wydarzeń, które później przybliżysz miały miejsce. Być może tworzysz nowy świat dla swojej opowieści.

Dlaczego należy zacząć od stworzenia kontekstu? Jest to szczególnie istotne, ponieważ umożliwia to odbiorcy wczucie się w historię. Twój odbiorca będzie w stanie lepiej wczuć się w sytuację, być może uda mu się utożsamić ze światem, który stworzyłeś. Musisz znaleźć punkty wspólne, które łączą Cię (lub Twoją markę) oraz Twoich obserwujących.

Odwołaj się do przeżyć, które z dużym prawdopodobieństwem spotkały odbiorców. Im kontekst będzie bliższy konkretnej osobie, tym bardziej zaangażuje się w dalszą część historii.

Bohater – stwórz kreację, z którą utożsami się odbiorca

Każdy z nas kocha bohaterów. Stawienie czoła przeciwnościom losu rozbudza w nas wiele emocji. Dobrze stworzony bohater to taki, z którym czytelnik będzie mógł się utożsamić. Jeżeli uda Ci się stworzyć kreację na widok, której odbiorca zakrzyknie „To ja!” uda Ci się pozyskać jego zainteresowanie.

A kim powinien być bohater? Z racji, że każdy z nas ma się z nim utożsamić, najlepiej niech będzie to po prostu zwykły człowiek. Musi on stanąć przed jakimś wyzwaniem, a Twój produkt ma być dla niego niezbędnym wsparciem.

Trudności – wskaż wroga lub przeciwności losu

Nie może być wspaniałego bohatera bez równie wielkiego wroga lub trudności, które trzeba przezwyciężyć. Dobra historia zawiera konflikt przepełniony emocjami. To właśnie relacja pomiędzy bohaterem a wrogiem zapada w pamięć. Zapamiętaj, że to konflikt napędza historię. Im bardziej wyraźnie zarysowany spór, tym więcej emocji wzbudzi.

W storytellingu nie zawsze przeciwnikiem będzie jakaś osoba. Właściwie to bardzo rzadko przeciwnikiem będzie jakiś człowiek. Znacznie częściej będzie to problem, z którym trzeba się zmierzyć. Czasem można przeciwstawić się konkretnej grupie osób.

Jeżeli nie masz przeciwnika, możesz go stworzyć, zwizualizuj problem. Wykreuj monstrum, które będzie fizycznym wrogiem. Możesz sprawić, że ból przybierze postać smoka, a Twój produkt jest mieczem, który zetnie jego głowę.

Rozwijaj swoją opowieść właśnie wokół konfliktu. To stanowi trzon Twojej historii. Rozbuduj problematykę, a następnie podkreśl, że bohater musi skorzystać z Twojego rozwiązania, aby pokonać wroga. Być może w Twojej branży masz bezpośrednią konkurencję, która pojawi się w Twojej historii jako nieskuteczne rozwiązania (oczywiście nie warto przedstawiać tego wprost, niech to będzie lekka sugestia).

Zwrot akcji – zaskocz odbiorcę

Dobra historia nie może się obyć bez pewnego momentu, który wywoła mętlik w głowie. Niech w momencie kulminacyjnym na światło dzienne wyjdą fakty, które całkowicie zmienią postrzeganie wcześniejszych wydarzeń.

Zaplanuj moment, w którym pojawi się nagły zwrot akcji. Niech bohater Twojej opowieści zachowa się w sposób zupełnie niespodziewany. Konflikt nie może przebiegać w sposób, który można łatwo przewidzieć. Jeżeli odbiorca będzie w stanie samemu dopowiedzieć sobie koniec historii, straci zainteresowanie.

W którym momencie historii umieścić punkt kulminacyjny? Najczęściej zaleca się, aby było one swoistym rozwinięciem opowieści. Ma być częścią potyczki pomiędzy protagonistą a antagonistą.

Zakończenie – puenta musi dobrze wybrzmieć

Historia musi być spójna. Początek musi prowadzić do określonego końca. Każde wcześniejsze zdanie, które zawarłeś w swoim storytellingu, powinno mieć pokrycie w zakończeniu. Klamrą opowieści będzie zwycięstwo Twojego bohatera. Rozwiązanie konfliktu ma odbyć się poprzez wykorzystanie produktu lub usługi.

W teorii storytelling powinien zakończyć się morałem. Ważne jednak, żeby nie pouczać Twoich odbiorców. Ludzie bardzo często nie lubią, jeżeli ktoś wytyka im błędy. Takie zachowanie może wzbudzić wiele negatywnych emocji. W skrajnych przypadkach wyłącznie ze względu na zakończenie cały storytelling bardziej zniechęci do Ciebie odbiorców, niż zachęci.

Jak skonstruować morał, żeby nie był on odebrany jako moralizatorstwo? Jeżeli dasz swoim odbiorcom konkretną informację, jakiś fakt, który oni będą mogli wykorzystać, odbiór powinien być znacznie lepszy.

Jak urozmaicić storytelling w social media?

Rozbijając historie na części pierwsze, można znaleźć kilka motywów, które bardzo często pojawiają się zarówno w reklamach opartych na storytellingu, jak i powieściach. Od czego zaczyna się opowieść? Często wszystko rozpoczyna się od bohatera, a dokładniej od tego, że sprzeciwia się on jakiemuś stanowi rzeczy.

Problem, który spotyka protagonistę stanowi dla niego motywację do rozpoczęcia swojej przygody. Na jego drodze może pojawić się wiele osób, ale takim charakterystycznym motywem jest mędrzec. Jest to osoba o bardzo dużej wiedzy, zazwyczaj również sędziwym wieku, która pełni rolę mentora dla bohatera.

W pewnym momencie konieczne jest lepsze zarysowanie problematyki lub wroga, odbiorca musi zacząć traktować problem poważnie.

Najlepiej, jeżeli antagonista wzbudza na tyle duże emocje, żeby odbiorca czuł do niego wręcz odrazę lub nawet nienawiść. Również bohater storytellingu zdaje sobie w pewnym momencie sprawę z problemów, które musi przezwyciężyć oraz swojej istotnej roli.

Droga do pokonania przeciwnika nie może być prosta, trzeba uwypuklić, jak wiele poświęceń wymaga od bohatera samo zbliżenie się do przeciwnika. Protagonista podczas tej trudnej i wyboistej drogi wciąż się uczy. Zauważa nowe rzeczy, które mają pomóc mu w pokonaniu antagonisty podczas finałowego starcia.

Śmiało możesz ukazywać w strorytellingu porażki bohatera. Za każdym razem ma on wracać silniejszy. Tuż przed finałem historii bohater powinien doświadczyć wewnętrznej przemiany, która umożliwi mu stawienie czoła problemom.

Nie kończ bezpośrednio po pokonaniu przeciwnika. Wskaż jaka nagroda z tego wynika, co zyskał bohater dzięki swojemu poświęceniu? Co się zmieniło po rozwiązaniu problemu? Po co tak naprawdę antagonista przeszedł całą tę drogę?

Bohater czy problem? Co powinno być na pierwszym planie?

Storytelling jest działaniem marketingowym, oznacza to, że jego celem jest promocja jakiegoś produktu lub działalności. We wcześniejszej części artykułu wielokrotnie pisałem o istotnej roli bohatera w tej opowieści. Tylko czy zawsze historia powinna kręcić się wokół protagonisty? Jeżeli nie to, co jest ważniejsze?

Pora wykorzystać zwrot, który uwielbia każdy „to zależy”. Oczywiście bohater jest bardzo istotny, ale nie zawsze to on jest interesujący. Bardzo często wpadamy w pułapkę naszego ego podczas pisania storytellingu. Piszemy o swoich przygodach, podkreślamy, jak istotną rolę w tych wydarzeniach pełniliśmy właśnie my. Pytanie tylko, czy taki jest Twój cel?

Jeżeli opisujesz swoją historię, a Twoje social media służą do budowania swojej marki, a nie produktu to, jak najbardziej możesz skupiać się na bohaterze. W takim wypadku Twoi odbiorcy będą zaciekawieni, ponieważ Ty ich interesujesz. To dla tego obserwują Twoje social media.

W wypadku, kiedy prowadzisz swoje socjale, aby reklamować produkt lub usługę, może się okazać, że Ty jako osoba nie jesteś interesujący dla odbiorców. Znacznie lepiej w takiej sytuacji postawić na pierwszym planie historii problem lub wroga. Nie odbieraj tego osobiście, na pewno jesteś bardzo interesującą osobą. Twoich odbiorców interesuje jednak produkt, który Ty chcesz sprzedać, dlatego to rozwiązanie problemów bohatera powinno stanowić podstawę historii.

Czy każdy może wykorzystać storytelling w social media?

Tak, w każdej branży możesz wykorzystać możliwości, które daje dobrze opowiedziana historia. Cała strategia w social media może się na niej opierać.

Czy bohater historii powinien być idealny?

Zdecydowanie nie, bohater powinien mieć swoje wady, z którymi będzie się zmagał.

Czym jest Big Idea i co ma wspólnego ze storytellingiem?

Big Idea jest to główny motyw danej marki. Dzięki storytellingowi możesz w przystępny sposób przedstawić Big Idea swojej firmy.

Specjalistka od kampanii reklamowych i promocji prowadzonych w social mediach. Potrafi zbudować pozytywny wizerunek marki i wykorzystać go do skutecznych działań marketingowych. Posiada umiejętności pozwalające na wykreowanie i prowadzenie zarabiających profili firmowych.

Post a Comment