Dobrze zaplanowana strategia w social media to potężne narzędzie. Plan działania w mediach społecznościowych musi być dopracowany, aby móc wykorzystać cały potencjał. W ciągu ostatnich lat powstało wielu influencerów, którzy dzięki swoim zasięgom zbudowali własne imperium. Wielu z nich zrobiło to spontanicznie, korzystając z nadarzającej się okazji. Teraz jednak ten rynek jest znacznie bardziej konkurencyjny i aby odnieść sukces, konieczny jest dobrze dopracowany plan.
Big idea, jest to pomysł, motyw przewodni, który będzie towarzyszył Ci podczas tworzenia treści na social media. Często big idea ubierane jest w zgrany i chwytliwy slogan, który zamienia się z czasem w główne hasło reklamowe działalności.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Skuteczna strategia w social media
To, że obecnie każda firma MUSI prowadzić swoje social media, już chyba nikogo nie dziwi. Jest to świetny sposób budowania relacji i zdobywani informacji o swojej grupie docelowej. Strategia w social media pozwala na budowanie wizerunku firmy i kreowanie marki osobistej w sieci. Nie wystarczy założenie konta i napisanie spontanicznego wpisu. Potrzeba czegoś więcej.
Twoja konkurencja prowadzi swoje social media. Jeżeli Ty tego nie będziesz robił, oddasz im dobrowolnie przewagę. Jednak dzięki właściwie zaplanowanej strategii to właśnie Twoje media społecznościowe będą przyciągały do Ciebie nowych klientów, dzięki czemu zyskasz przewagę.
Strategia jest bardzo ważna praktycznie w każdym aspekcie naszego życia. Skup się na swoim celu i na tej podstawie opracuj plan działania. Pomocne mogą okazać się 4 zasady, które przedstawię Ci poniżej. Są to rady na tyle uniwersalne, że niezależnie od Twojej działalności będziesz mógł je zastosować.
Musisz mieć plan działania w mediach społecznościowych
Masz pomysł na swoje social media, pieniądze na płatne kampanie reklamowe, a nawet to mityczne „lekkie pióro”? Świetnie, ale to wciąż za mało. Możesz sobie poradzić bez powyższych elementów, o ile oprzesz swoje działania o dobrze zbudowaną strategię.
Praktycznie każdy sukces w życiu osiągany jest dzięki strategii. Przygotowujesz się do walki w formule MMA? Najpierw opracowujesz swoją strategię treningu, a następnie postępowania w oktagonie. Chcesz stworzyć dobrze prosperującą firmę? Zaczynasz od biznesplanu.
Dokładnie tak samo musisz postąpić, jeżeli chcesz zacząć prowadzić social media. Ustal swoją strategię. To ona pomoże Ci utrzymać właściwy kierunek.
Traktuj strategię w social media jako bardzo rozwinięty plan działania. Jeżeli konsekwentnie będziesz realizował założenia planu z dużym prawdopodobieństwem uda Ci się osiągnąć zamierzone efekty.
Chcesz stworzyć strategię tak rozbudowaną, że będziesz w stanie odnieść się do każdej sytuacji, która Ci się przytrafi? Dobrze! Chcesz stworzyć wyłącznie ogólnikowy plan, żeby zobaczyć, jak Twoja strategia będzie się sprawdzać? Również świetnie! To jak skonstruujesz swój plan, zależy tylko od Ciebie. Najważniejsze, żebyś miał strategię i ją przestrzegał.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Powoli do celu
Najważniejszy jest cel. To jak będzie wyglądała Twoja strategia w social media, uzależnione jest od tego, co chcesz osiągnąć. Odpowiedz sobie na poniższe pytanie:
- Po co chcesz prowadzić social media?
Odpowiedź na to pytanie wskaże Ci kierunek działań. Jeżeli prowadzisz sklep, to Twoim celem będzie skuteczna sprzedaż. Jeżeli prowadzisz blog w e-commerce, to chcesz zyskać nowych czytelników itp.
Podejdź do tej kwestii, jakbyś rozważał zapotrzebowanie swojego fizycznego biznesu. Działania w sferze wirtualnej podobnie, jak w świecie realnym muszą być zorientowane na cel. Zwróć uwagę na to, na jakim etapie rozwoju się znajdujesz. Sklep, który dopiero powstaje, musi najpierw zbudować relacje z klientami. A sklep, który ma już pozycję na rynku, będzie koncentrował się na tym jak sprzedawać więcej produktów.
Trzy podstawowe cele, spośród których zazwyczaj będziesz wybierał podczas konstruowania swojej strategii social media to:
- Zwiększenie sprzedaży.
- Zbudowanie świadomości marki.
- Pozyskanie nowych obserwujących.
Postaraj się urealnić swój cel. Oczywiście założenie, że zdobędziesz 50 tys. obserwujących, jest możliwe do zrealizowania. Daj sobie na to po prostu dostatecznie dużo czasu. Nie możesz spodziewać się, że osiągniesz taki cel w miesiąc czy dwa. Cierpliwość powinna być Twoją zaletą.
Przeanalizuj obecną strategię w social media
Każde przedsięwzięcie ma swoje mocne i słabe strony. Zyskasz bardzo wiele, jeżeli będziesz ich świadomy. Przyjrzyj się dokładnie swojej działalności. Zastanów się, co robisz dobrze, a co źle. Możesz zapytać pracowników, współpracowników czy nawet dotychczasowych klientów.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Pamiętaj, że interesują Cię zarówno mocne, jak i słabe strony. Możesz wynieść do działalności wiele dobrego, wykorzystując zalety oraz niwelując słabości. Analiza biznesowa pozwoli stworzyć nową strategię lub udoskonalić obecną. Jeżeli prowadzisz social media, zastanów się:
- Jakie posty w social mediach mają najwięcej reakcji?
- Jakie treści dają największą ilość komentarzy?
- Czego do tej pory brakowało?
- Czy trafiasz do odpowiedniej grupy docelowej?
Jeżeli jeszcze nie działasz w mediach społecznościowych, nie przejmuj się, dobrze dobrana strategia, pomoże Ci obrać kierunek, który później będziesz mógł zweryfikować poprzez analizę. Skutecznym elementem planu może być storytelling w social media.
Wykorzystaj mocne strony
Kluczem do sukcesu jest wykorzystywanie swoich mocnych stron. Jeżeli zauważysz, że Twoja społeczność bardzo dobrze reaguje na materiały wideo, zacznij dawać im ich więcej. Być może jakaś osoba z Twojego zespołu zyskała szczególną przychylność obserwujących, wykorzystaj to. Jednocześnie, jeżeli zauważysz, że jakaś forma nie jest dobrze odbierana, zrezygnuj z niej.
Wykorzystuj swoje mocne strony. Stwórz listę rzeczy, które się sprawdzają i na ich podstawie buduj swój profil w social media. Nie obawiaj się również porażek.
To naturalne, że Twoim odbiorcom może nie spodobać się jakaś Twoja aktywność. Nie unoś się jednak dumą w takich chwilach. Traktuj feedback społeczności jako największą wskazówkę.
Analogicznie musisz postępować w przypadku szans oraz zagrożeń. Szansy zdarzają się rzadko, ale jeżeli już jakąś zauważysz, MUSISZ spróbować ją wykorzystać. Jeżeli masz świadomość, że jakaś sytuacja może Ci zaszkodzić, przygotuj się na nią wcześniej. Zastanów się również, co może wywołać taką sytuację oraz jak musisz się zachować, aby maksymalnie zminimalizować straty.
Przeanalizuj jak działa konkurencja w social mediach
Nie tylko swoją działalność powinieneś analizować. Pozwól sobie zajrzeć do konkurencji. Potraktuj ich socjale dokładnie tak, jak swoje. Przeanalizuj pod kątem mocnych oraz słabych stron. Zobacz, na jakie posty społeczność reaguje najchętniej. Być może dostrzeżesz niewykorzystany potencjał.
Konkurencja często jest najlepszą okazją do nauki. Nie przestawaj czerpać z ich doświadczenia. Najlepiej zacznij obserwować najbliższą konkurencję. Dobrze, jeżeli będą to firmy znajdujące się na innym etapie rozwoju. Analiza konkurencji pomoże Ci zoptymalizować Twoją strategię.
Traktuj strony konkurencji jako inspirację. Nie bój się czerpać pomysłów. Pamiętaj jednak, że nie możesz skopiować całych koncepcji 1 do 1, ponieważ społeczność to zauważy. Będzie to miało bardzo zły wpływ na Twój wizerunek. Pomijając już oczywiście to, że plagiat jest działaniem nieetycznym oraz nielegalnym.
Bardzo często podczas przeglądania social mediów innej firmy łatwiej dostrzec jakiś błąd niż w przypadku, gdy obserwujemy swój własny profil. Podświadomie możemy uważać, że to, co robimy, jest pozbawione większych wad. Jest to częsta reakcja na swoją działalność, którą należy, jak najbardziej trzymać w ryzach. Każdy popełnia błędy, nie każdy je dostrzega.
- Wpis powiązany: Przyszłość social media i rozwój platform społecznościowych
Sprecyzuj grupę docelową
Jednym z najważniejszych etapów ustalania strategii w social media jest dokładne rozpoznanie grupy docelowej. Musisz wiedzieć, kto jest Twoim obserwatorem. Zbierz jak najwięcej informacji. Potrzebne są Ci podstawowe informacje takie jak demografia, ale również bardziej szczegółowe jak zainteresowania.
Tak na dobrą sprawę, im więcej danych uda Ci się zgromadzić, tym lepiej. Wiele możesz wyciągnąć, analizując podstawowe statystyki, które udostępniają platformy społecznościowe lub Google Analytics. Niezależnie od kanału, który wykorzystujesz, strony społecznościowe pozwalają zapoznać się z informacjami dotyczącymi obserwujących.
W późniejszym etapie, gdy zbierzesz już dostateczną ilość danych, będziesz mógł wykorzystać je do stworzenia profilu swoich obserwatorów. Będzie to przykładowy model składający się z najczęściej powtarzających się cech wśród Twojej społeczności. Najprościej można to nazwać „typowym klientem”. Pozwoli Ci to lepiej zaplanować swoje działania i strategię. Zawsze jest łatwiej dostosować przekaz, jeżeli wiesz, do kogo się zwracasz.
Strategia w social media – ważne elementy
Tę część artykułu mógłbym streścić w czterech poniższych zdaniach:
- Systematycznie publikuj treści, zaplanuj co i kiedy udostępniasz.
- Dbaj o to, aby indywidualny odbiorca czuł się zauważony.
- Pamiętaj, do kogo kierujesz treści.
- Trzymaj się założeń swojego planu.
Teoretycznie na tym mógłbym zakończyć, pozwól mi jednak nieco bardziej rozwinąć temat.
Po pierwsze, systematyczność. To powinno być główne przykazanie, które przyświecać będzie Twojej strategii w social media. Zbudowanie zaangażowanej społeczności wymaga czasu. Nie możesz oczekiwać, że po umieszczeniu dwóch postów osiągniesz zamierzony efekt.
Regularnie publikując treści, jesteś w stanie znacznie zwiększyć swoje zasięgi. Daj sygnał algorytmowi danej platformy, że jesteś aktywnym twórcą, który potrafi zjednać i zatrzymać odbiorców. Twoi odbiorcy również docenią, że mogą regularnie liczyć na nowe treści, które ich interesują. Dzięki systematyczności budujesz również wiarygodność w oczach innych osób.
Po drugie pamiętaj, aby odpowiadać swoim odbiorcom. Każdy z nas lubi od czasu do czasu znaleźć się w centrum uwagi, a już na pewno każdy lubi, gdy traktuje się go poważnie. Z tego powodu, jeżeli bezpośrednio odpowiesz na jakąś wiadomość, wyrazisz zainteresowanie opinią danej osoby, zyskasz jego sympatię.
Po trzecie publikuj dla swoich odbiorców. To im masz pokazać, że są ważną częścią Twojej działalności. Posty mają być kierowane bezpośrednio do nich. Szanuj ich czas i przekazuj im taką wartość, jakiej od Ciebie oczekują.
Po czwarte zaplanowanych działań należy się trzymać. Jeżeli ustaliłeś, że nie publikujesz treści związanych z polityką, to tego nie rób. Jeżeli w planie masz serię postów tematycznych, to nie wplataj pomiędzy tymi postami innych, ponieważ to sprawia, że w Twoich socialach zaczyna panować chaos.
Strategia w social media krok po kroku
Teoria już za nami, dla wytrwałych przedstawiam listę rzeczy, które można uwzględnić w swojej strategii. Możesz spróbować z niej skorzystać lub wybrać wyłącznie interesujące Cię elementy.
- Zdefiniuj swoje cele.
- Określ Big Idea swojej marki.
- Poznaj swoich odbiorców, stwórz profil swojego obserwatora.
- Podsumuj swoje mocne oraz słabe strony.
- Rozpoznaj możliwości oraz zagrożenia.
- Przeanalizuj konkurencję.
- Ustal jakie treści chcesz publikować.
- Zaplanuj częstotliwość udostępniania postów. Stwórz harmonogram postów.
- Uwzględnij czas, który musisz przeznaczyć na rozmowę ze swoją społecznością,
- Dokładnie analizuj swoją strategię. Wprowadzaj zmiany i sprawdzaj skuteczność.
Każda platforma społecznościowa ma inne możliwości. Oznacza to, że lepszym wyborem będzie zaplanowanie działań dla konkretnej platformy.
Oczywiście, że nie musisz. Zaakceptuj jednak, że prawdopodobnie osiągniesz wtedy gorsze rezultaty.
Ciężko wskazać, co jest najważniejsze, ponieważ każdy element jest istotny. Gdybym musiał wskazać jeden, który moim zdaniem jest najistotniejszy, wskazałabym określenie grupy docelowej. Istotna jest też skuteczna komunikacja z odbiorcami w social media.