
Optymalizacja procesów magazynowych to logistyka sklepu internetowego. Należy zadbać o takie czynniki jak: odpowiednia dostępność towarów, czas wysyłki, koszty prowadzenia magazynu. Biorąc pod lupę najpopularniejsze sklepy internetowe, można zauważyć, że nie ma jednego sposobu postępowania. Logistyka w poszczególnych sklepach zazwyczaj różni się od siebie, ponieważ wpływają na to takie czynniki jak umiejscowienie oraz gabaryty produktów.
Podział produktów, czyli logistyka sklepu internetowego w praktyce
Analiza logistyczna to podstawowe działanie prowadzące do optymalizacji wszystkich procesów logistycznych. Dobrze przeprowadzona analiza umożliwi Ci minimalizację kosztów związanych z magazynowaniem. Częścią powyższego procesu jest podział produktów:
- Szybko rotujące – są to produkty, które cieszą się dużym zainteresowaniem, klienci kupują je regularnie oraz w sporych ilościach. Ważną cechą tych produktów, jest to, że zapotrzebowanie na nie jest przez cały rok. Produkty tego typu powinny stale znajdować się w Twoim magazynie w ilościach pozwalających na sprostanie wymaganiom klientów.
- Średnio rotujące – jest to typ produktów, które cieszą się sporym zainteresowaniem, ale nie ogromnym. Zaleca się posiadać zapas tych towarów w magazynie, jednak nie musi być on tak duży, jak w przypadku produktów szybko rotujących.
- Słabo rotujące – są to przedmioty, których w magazynie powinny znajdować się wyłącznie pojedyncze sztuki lub nawet warto z nich zrezygnować. Z racji, że przetrzymywanie produktów generuje koszty w przypadku towarów o niskiej płynności, warto rozważyć inny model dostarczania.
- Sezonowo rotujące – ten typ przedmiotów należy traktować jak towary szybko rotujące w momencie, gdy panuje na nie sezon. W pozostałą część roku zazwyczaj są to produkty słabo lub średnio rotujące.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Po tym, jak już przypiszesz każdemu produktowi określoną kategorię, pamiętaj o tym, że proces ten należy regularnie powtarzać. Rynek wciąż się zmienia, tak samo zapotrzebowanie Twoich klientów. Musisz reagować na zmiany rotacji w Twoim magazynie, w przeciwnym razie może się okazać, że nie jesteś w stanie sprostać wymaganiom swoich klientów.
- Wpis powiązany: Zakładanie sklepu internetowego
Czy produkty muszą zalegać w magazynie?
Być może spotkałeś się kiedyś z pojęciem „Logistyczny długi ogon”. Określa się tak produkty, które są obecne w asortymencie, pomimo że klienci ich nie kupują lub kupują stosunkowo rzadko. Sprawia to, że produkty tego typu zazwyczaj wyłącznie generują koszty i zajmują miejsce. Pozbycie się ich może zająć w niektórych przypadkach nawet kilka miesięcy.
Naturalnie chcesz jak najbardziej ograniczać logistyczny długi ogon. W takim razie zastanówmy się, jakie są przyczyny jego powstawania.
Pierwszym zachowaniem, które może powodować zaleganie towaru, jest przeszacowanie ilości produktów sezonowych. Często dochodzi do sytuacji, w której przygotowujemy się na dany sezon, a następnie okazuje się, że nasze założenia były zbyt optymistyczne, w wyniku czego towar zalega, aż do następnego okresu.
W niektórych przypadkach klient, który zamawia jakiś rzadki towar, wymusza na nas zakupienie kilku sztuk, ponieważ nie ma innej opcji zdobycia danego asortymentu. W konsekwencji zostajemy z towarem, który nie interesuje naszych innych klientów.
Niektórzy mają tendencję do zamawiania wielu wariantów produktów. W sytuacji, której największe zainteresowanie wzbudza jeden wariant, pozostałe egzemplarze mogą wyłącznie zalegać. Możesz tego uniknąć, poprzez ciągłe monitorowanie zachowań klientów.
- Wpis powiązany: Jak stworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?
Logistyka sklepu internetowego – planowanie
Zastanów się, czego oczekują klienci. Prawdopodobnie dojdziesz do wniosku, że zależy im na:
- Szybkiej dostawie
- Niskich kosztach wysyłki
- Możliwości zwrotu towaru
Wymusza to na Tobie pewien sposób postępowania, musisz utrzymać magazyn w jak najlepszym stanie. Podziel swój magazyn na części. Ile tych części zależy wyłącznie od tego, jak szeroki jest Twój asortyment. Następnie musisz zastanowić się, ile części powinieneś przeznaczyć na każdy towar z osobna. Pamiętaj o tym, co było poruszane na samym początku tego artykułu, czyli o przyporządkowaniu odpowiedniej kategorii danemu produktowi.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Zacznij od przyporządkowania każdemu produktowi równej wartości, następnie zastanów się, do jakiej kategorii chcesz go przyporządkować. Im szybciej rotujący jest produkt, tym więcej miejsca magazynowego musisz na niego przeznaczyć. Jeżeli dobrze wiesz, że jakiś produkt jest w kategorii wolno rotujących, możesz zmniejszyć jego powierzchnię.
Współczesne systemy informatyczne
Kupując towar do magazynu, zamrażasz swój kapitał. Oczywiście każdemu przedsiębiorcy zależy na tym, aby nie przetrzymywać zbyt dużej ilości zbędnego towaru. Dodatkowo w przypadku wielkich powierzchni magazynowych bardzo ciężko jest utrzymać odpowiednie proporcje pomiędzy produktami.
Pomóc może zaaplikowanie odpowiedniego systemu informatycznego, który nie tylko umożliwi Ci monitorowanie aktualnego stanu magazynu, ale pozwoli na przeprowadzanie analiz oraz symulacji przyszłego zapotrzebowania. Takie narzędzie może w dużym stopniu ułatwić Ci zarządzanie magazynem.
- Wpis powiązany: Lejek sprzedażowy w e-commerce
Punkt ponownego zamawiania do magazynu
Wszyscy lubią rozwiązania proste, a najprostszym systemem w tym przypadku jest punkt ponownego zamawiania. Metoda ta polega na ustaleniu pewnego domyślnego stanu magazynu oraz odpowiedniego punktu poniżej tego stanu, który będzie dla nas sygnałem, że należy dokupić jakiś produkt.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Niestety, nawet w tak prostej metodzie występuje wiele zmiennych. Jednym z nich jest sezonowy popyt, musisz pamiętać, aby uwzględnić to w swojej analizie. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na czas dostawy produktu. Po tym, jak złożysz zamówienie, minie jakiś okres. Jeżeli ustawisz swój punkt ponownego zamówienia na zbyt niskim poziomie, może dochodzić do sytuacji, w których zabraknie Ci towaru.
Nowoczesne systemy informatyczne potrafią same zaplanować strategię, wielu specjalistów sądzi jednak, że wciąż nie są w stanie, chociażby dorównać dobrze wyszkolonemu menadżerowi sprzedaży, który potrafi uwzględnić zmienne niedostępne dla systemu.
Sprawne realizowanie zamówień
Drugim punktem, o który musisz zadbać, planują logistykę sklepu internetowego, jest sprawne realizowanie zamówień. Im szybciej uda Ci się wykonać dane zlecenie, tym większe zadowolenie klienta oraz tym większa rentowność Twojej firmy.
Jeżeli klient zamawia jakiś towar to przy założeniu, że znajduje się on w naszym magazynie, to produkt musi zostać spakowany oraz wysłany. Na obu tych etapach może dojść do pomyłek. Jeżeli chcesz uniknąć niepotrzebnych zwrotów, musisz zadbać o to, aby Twoi pracownicy byli odpowiednio przeszkoleni.
Podstawą dobrze funkcjonującego systemu logistycznego są pracownicy.
To ludzie odpowiadają za odpowiednie spakowanie oraz zaadresowanie paczki. Niektórym wydaje się, że praca na magazynie jest prosta. Warto jednak mieć na uwadze, że w chwili, gdy pojawi się więcej zamówień, cały proces zaczyna coraz bardziej przyspieszać. Im szybciej pracownicy muszą wykonywać swoją pracę, tym większa szansa na popełnienie błędu. Jeden błąd może pociągnąć za sobą kolejne, dlatego dobrze przeszkoleni pracownicy to podstawa.
- Wpis powiązany: Ścieżka zakupowa w e-commerce
Logistyka sklepu internetowego – ostatni etap, czyli wysyłka
Twoi pracownicy przygotowali produkt do wysyłki. Teraz konieczna jest odpowiednia reakcja kurierów. Jeżeli prowadzisz duży sklep i masz własnych kurierów, to łatwiej będzie Ci połączyć ze sobą te dwa elementy. Większość firm ma jednak podpisany kontrakt z firmami kurierskimi.
Zadbaj o to, aby Twoi pracownicy mieli dobry kontakt z przewoźnikami. Im lepsza współpraca pomiędzy osobami pracującymi na magazynie a tymi zajmującymi się wysyłką, tym mniejsza szansa na opóźnienia oraz nieporozumienia.
Logistyka sklepu internetowego, jest to droga od Twojego magazynu do klienta obejmuje, więc przechowywanie, pakowanie oraz wysyłkę.
Niestety nie ma możliwości na dokładne przewidzenie popytu. W większości przypadków szacowanie popytu odbywa się na podstawie wcześniejszego doświadczenia. Można skorzystać z pomocy dedykowanych programów.
Szacując zapotrzebowanie, dobrze jest uwzględnić popyt na dany towar, i podzielić go na 3 grupy: szybko, średnio oraz wolno rotujące.