Co jest lepszym rozwiązaniem: dropshipping czy własny magazyn? A może warto zainteresować się czym jest fulfilment? Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na zakładanie sklepu internetowego. W obecnych czasach jest kilka możliwości organizacji takiego biznesu. Każdy sposób ma swoje wady i zalety, a to, który jest najbardziej odpowiedni dla Twojej działalności, zależy od wielu czynników. A może jednak jest jedna metoda, która wyróżnia się na tle konkurencji?
Lepiej wybrać dropshipping czy magazyn?
Zakładając sklep internetowy, trzeba rozważyć kilka opcji. Oczywiście wygląd strony internetowej, opisy produktów, oferta sprzedażowa, ścieżka zakupowa oraz cały lejek sprzedażowy i strategia marketingowa to istotne zagadnienia, ale jest coś ważniejszego. Wiedząc już, co chcesz sprzedawać, musisz zastanowić się, w jaki sposób chcesz zorganizować kwestię magazynowania i wysyłki produktu.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Klient wymaga, aby jego zakupy dotarły do niego jak najszybciej, w jak najlepszym stanie raz najlepiej w jak najładniejszym opakowaniu. Całkiem sporo tych „naj”, w takim razie zastanówmy się, jaki jest najlepszy sposób organizacji sklepu internetowego.
Sukces sklepu internetowego jest wynikiem wielu czynników. Szczególnie istotne jest zarządzanie towarem, czyli logistyka sklepu internetowego. Każdy przedsiębiorca, który chce założyć sklep internetowy, może zdecydować się na:
- Dropshipping
- Własny magazyn
- Fulfillment
Czym się różnią? Każdy z nich jest innym sposobem magazynowania oraz organizacji wysyłki. Omówmy teraz poszczególne systemy.
Dropshipping czy magazyn?
Zakładając sklep internetowy, potrzebujesz powierzchni do przetrzymywania swoich produktów. Dlatego już na starcie powinieneś zdecydować co się bardziej opłaca – dropshipping czy magazyn? Magazyn oczywiście możesz postawić samodzielnie, ale załóżmy, że po prostu Cię na to nie stać. Kupno ziemi, załatwienie niezbędnych formalności, wybudowanie, to wszystko pochłania czas i pieniądze, których nie masz.
W takim razie jesteś zmuszony przechowywać towar w swoim prywatnym domu. Jeżeli to jest 30 książek, bo nakład był niewielki, to nie ma problemu, ale co, jeżeli to dziesiątki, setki lub tysiące produktów? W takiej sytuacji nie masz fizycznej możliwości przechowywać całego asortymentu w swoim domu.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Na szczęście jest trzecia opcja, która jest zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem, czyli wynajem powierzchni magazynowej. Zazwyczaj chodzi o wynajęcie jakiegoś pomieszczenia, które umożliwi nam sprawne przeprowadzanie niezbędnych operacji, takich jak: liczenie asortymentu, wysyłka.
Wynajmowanie powierzchni magazynowej nie różni się zbytnio od posiadania własnego magazynu. W większości przypadków masz całodobowy dostęp do wynajmowanej powierzchni oraz możliwość zatrudnienia pracowników, którzy będą obsługiwali taką powierzchnię.
No właśnie, bo praca w magazynie jest dość pracochłonna. Możesz zająć się całym procesem samodzielnie lub zatrudnić pracowników. Każdy pracownik musi zostać odpowiednio przeszkolony oraz, co oczywiste opłacony. Generuje to koszty.
- Wpis powiązany: Jak pisać teksty sprzedażowe?
Wady wynikające z posiadania własnego magazynu
Zacznijmy od wad. Pierwszą, która przychodzi na myśl, jeżeli chodzi o własny magazyn, jest konieczność dużej inwestycji. W przypadku wynajmu jest to znacznie mniejszy koszt, ale wciąż należy liczyć się z wydatkami, które wygenerują pracownicy.
Samodzielne prowadzenie magazynu wymaga od Ciebie zarządzania asortymentem. Musisz dbać o to, aby konkretny produkt stale znajdował się w magazynie. Dodatkowo należy wziąć pod specjalną uwagę produkty z datą przydatności do spożycia.
Ciężko zaplanować ilość zapasu w taki sposób, aby nie doszło do braków lub nadmiaru, a w konsekwencji konieczności wyrzucenia części asortymentu, ale warto próbować.
Skoro magazyn będzie zarządzany przez pracowników, to wymaga nadzoru. Możesz w tym celu wynająć osobę, która będzie trzymała nad tym pieczę, ale to związane jest z dodatkowymi kosztami. Chcąc ograniczyć koszty, będziesz musiał się tym zajmować samodzielnie.
Po zapakowaniu przesyłki trzeba ją w jakiś sposób wysłać do klienta. Oznacza to, że musisz podjąć negocjację z firmami kurierskimi. To jakie warunki otrzymasz oraz jaki koszt poniesiesz, zależy od tego, w jaki sposób poprowadzisz negocjacje.
Zalety własnego magazynu
Największą zaletą wynikającą z posiadania własnego magazynu jest kontrola. Pomimo że zarządzanie asortymentem jest trudne, to jednak samodzielne nadzorowanie stanu towaru pozwala na szybkie reagowanie, w przypadku jakichś sytuacji wymagających interwencji. To, że sam odpowiadasz za swój towar, jego wysyłkę oraz opakowanie jest bardzo dużą zaletą.
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
W przypadku, gdy jakiegoś towaru nie będzie na magazynie, możesz szybko poinformować o tym klienta. Masz też realny wpływ na, to kiedy towar zostanie wysłany, co oznacza, że możesz zadbać o to, aby oferować jak najwyższe standardy obsługi.
- Wpis powiązany: Blog w e-commerce
Dropshipping
Dropshippingu obecnie nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Jeżeli nie miałeś z nim jeszcze styczności, to już tłumaczę. Jest to model prowadzenia sklepu internetowego, w którym nie masz własnego magazynu, nie musisz również go wynajmować. Jak to możliwe? W tym modelu przejmujesz rolę pośrednika pomiędzy hurtownią a klientem.
Twoim zadaniem jest pozyskanie klienta. Gdy złoży on zamówienie Ty przekazujesz to zlecenie do hurtowni, tam paczka jest pakowana oraz wysyłana. Jako właściciel sklepu nie musisz fizycznie posiadać towaru. Nie ponosisz więc żadnych kosztów związanych z budową lub wynajmem powierzchni magazynowej.
Większość sklepów działających w modelu dropshippingowym podpisuje kontrakty z odpowiednimi hurtowniami, które zapewniają dostęp do produktu.
Można więc powiedzieć, że rola sprzedawcy w tym modelu sprowadza się wyłącznie do reklamowania danego produktu. W swoim sklepie możesz oferować właściwie każdy rodzaj produktów, wszystko zależy wyłącznie od tego, czy znajdziesz odpowiednią hurtownię. Jeżeli uda Ci się wynegocjować dobre warunki będziesz mógł płynnie zmieniać swój asortyment.
Wady systemu dropshippingu
Problem w przypadku dropshippingu wynika z jego największej zalety. Przekazanie większości obowiązków hurtowni pozwala nam skupić się na pozyskaniu klienta, jednocześnie pozbawia nas kontroli. Musimy zaufać hurtowni. Nie masz wpływu na proces pakowania oraz wysyłki. A w przypadku niedociągnięć niezadowolony klient będzie kierował swoje roszczenia do Ciebie.
To prowadzi nas do kolejnej wady. W tym wypadku działanie hurtowni ma bardzo duży w pływ na renomę Twojego sklepu. Wszystkie błędy zostaną przypisane Twojej marce. Oferując towar, którego tak naprawdę nie posiadasz, nie masz wpływu na zgodność produktu z opisem. Często nie możesz również dostatecznie szybko zareagować, jeżeli okaże się, że produktu zakupionego przez klienta już nie ma w magazynie.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Nie Ty pakujesz paczkę, czyli nie możesz dodać tam również żadnych materiałów promocyjnych. W niektórych wypadkach, przy stałych współpracach hurtownia umożliwia personalizację paczek, jednak nie zawsze jest taka możliwość.
Zalety wynikające z dropshippingu
Dropshipping pozwala ograniczyć koszty inwestycyjne do minimalnej wartości. Nie musimy płacić, za towar z góry, a każde zlecenie do hurtowni opłacamy środkami, które otrzymaliśmy od klienta. Dzięki dropshippingowi nie musisz również zajmować się pracami magazynowymi. Nie ma również konieczności zatrudniania do tego celu pracowników. Całą pracę wykonuje za nas hurtownia. Pakowanie oraz dostawa nie leżą po naszej stronie.
- Wpis powiązany: Struktura kategorii w e-commerce
Fulfillment
Trzecia opcja jest najmniej popularnym rozwiązaniem. Jest to wykupienie usługi fulfillment. Polega ona na wynajęciu powierzchni magazynowej, z tą różnicą, że w tym przypadku w usłudze znajduje się również pełna obsługa zamówienia. Mieszczą się w tym przeszkoleni pracownicy oraz dostosowane do Twoich potrzeb usługi kurierskie.
Najprościej mówiąc, wykupując usługę fulfillment, wynajmujemy magazyn, pracowników oraz kurierów, którzy dbają o właściwe zarządzanie Twoim towarem. W takim razie Tobie pozostaje zarządzanie całym procesem oraz zaopatrzeniem. Znacznie upraszcza to proces organizacji pracy. Nie musisz zajmować się zatrudnianiem oraz szkoleniem pracowników.
Wady fulfillmentu
Korzystając z fulfillmentu, wciąż musisz zarządzać procesem zaopatrzenia. Wymaga to ciągłego nadzorowania ilości produktów, dbania o odpowiednią rotację i planowania zaopatrzenia.
Kolejną wadą jest konieczność zaufania zewnętrznej firmie. Jeżeli pojawią się jakieś błędy, podczas realizacji zamówienia zostaną one przypisane Twojej firmie. Marka Twojej działalności jest w pewien sposób zależna od niezależnych od Ciebie czynników. Oczywiście samo wybierasz firmę, której jesteś w stanie zaufać.
W niektórych wypadkach wadą może być również wysoka cena takiej usługi. Zależy to oczywiście od tego, na jaką firmę się zdecydujesz, ale wysokiej jakości fulfillment, potrafi całkiem znacznie obciążyć budżet.
Zalety wynikające z wybrania opcji fulfillment
Fulfillment zapewnia kompleksową obsługę magazynu bez konieczności samodzielnego budowania powierzchni magazynowej. Nie musisz inwestować również w pracowników, ponieważ w pewnym sensie są oni częścią magazynu.
Dzięki temu, że formalnie, nie Ty zatrudniasz osoby pracujące na Twoim magazynie, nie musisz martwic się kwestiami związanymi z zatrudnieniem.
W przeciwieństwie do dropshippingu, fulfillment pozwala nam kontrolować pracę na magazynie. Mamy więc pewien wpływ na jakość usługi. Oczywiście nie możemy, mówić o pełnej kontroli, ale jednak możemy decydować o sprawach związanych z zarządzaniem.
Większość firm oferujących fulfillment udostępnia swoim klientom wszystkie niezbędne oraz dodatkowe narzędzia, które poprawiają szybkość oraz jakość pracy. Mowa tutaj o takich narzędziach jak czytniki kodów, systemy WMS oraz półki i regały.
Dużą zaletą fulfillmentu jest rozliczanie w okresach miesięcznych na podstawie rzeczywistego wykorzystania powierzchni magazynowej oraz zleceń, które były realizowane podczas danego okresu. System taki pozwala zminimalizować nakład finansowy, który niezbędny jest do rozpoczęcia działalności. Koszty są ściśle powiązane z naszym rozwojem. Im więcej powierzchni magazynu zajmiemy, tym więcej będziemy musieli zapłacić.
Ostatnią zaletą o, której warto wspomnieć, jest doświadczenie. Jeżeli po raz pierwszy decydujesz się na założenie sklepu internetowego, zapewne nie masz zbyt wiele doświadczenia. Niektóre firmy fulfillmentowe dzielą się swoim wieloletnim doświadczeniem ze swoimi klientami. Dzięki temu w cenie usługi możesz uzyskać np. konsultacje ze specjalistą, który pomoże Ci zoptymalizować działanie Twojego sklepu.
W przypadku dropshippingu nie mamy żadnego wpływu na pracę magazynu, fulfillment umożliwia nam nadzorowanie oraz dostosowanie prac.
Zależy od tego, jakie masz doświadczenie oraz ile środków. Znacznie tańszą oraz bezpieczniejszą opcją jest wynajęcie powierzchni magazynowej.
To, czy wybierzesz dropshipping, czy magazyn lub fulfillment, zależy wyłącznie od Twoich preferencji. Każda metod ma swoje wady i zalety. Możesz spróbować obliczyć ROI, czyli wskaźnik rentowności danego przedsięwzięcia.