Dobre teksty wymagają od twórcy podstawowych umiejętności. Jak stworzyć opisy produktów w sklepie internetowym? Zakupy przez internet różnią się tych w stacjonarnej placówce. Wszyscy jesteśmy tego świadomi, jednak nie każdy potrafi samodzielnie wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski. Skoro te dwa rodzaje sklepów się różnią, to inny będzie również proces decyzyjny klienta.
Podczas gdy w sklepie stacjonarnym klient może chwycić przedmiot, porównać go bezpośrednio z innymi to w przypadku sklepu internetowego takiej możliwości już nie ma. Do dyspozycji klienta kupującego w sklepie internetowym zazwyczaj są wyłącznie zdjęcia oraz opis. I to nad kwestią pisania dobrych opisów będziemy się rozwodzić w tym artykule.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Opisy produktów w sklepie powinny być profesjonalne
Klient, który poszukuje informacji, o konkretnej usłudze lub produkcie, prawdopodobnie będzie poszukiwał jakichś sprecyzowanych danych. Jeżeli nie znajdzie ich w Twoim opisie, z dużym prawdopodobieństwem przeniesie się na stronę internetową konkurencji. Funkcja informacyjna jest to podstawowe zadanie dobrego opisu produktu.
Skup się na przedstawieniu swojej oferty sprzedażowej, klient chce wiedzieć, co kupuje. Można zauważyć, że klienci potrafią zdecydować się na zakup po wyższej cenie tylko dlatego, że dany sklep zapewnił im wszystkie niezbędne informacje. Jeżeli klient znajdzie odpowiedź na wszystkie swoje pytania, konwersja wzrośnie w dużym stopniu.
Opisy produktów, a SEO
Oczywiście, każdy tekst powinien być pisany dla ludzi. Odchodzi się już od tekstów bardzo wątpliwej jakości, których jedynym zadaniem było pozycjonowanie.
Dobry opis produktu powinien być napisany dla odbiorcy, jednak z uwzględnieniem zasad SEO.
Żaden z tych dwóch elementów nie może zostać zaniedbany. Opisy produktów powinny zawierać na przykład sezonowe słowa kluczowe wyszukiwane przez klientów. Nie twórz jednak opisu, który składałby się wyłącznie z takich fraz.
SEO jest dość problematyczną dziedziną. Głównie dlatego, że na pozycję strony w wyszukiwarce składają się setki czynników. Niektóre elementy nie są do końca zweryfikowane. Pewne jest to, że zawartość słów kluczowych, oraz jakość opisów ma bardzo duże znaczenie.
Czego nie robić pisząc opisy produktów?
W jaki sposób nie powinno się pisać opisów w sklepie internetowym? Przede wszystkim musisz unikać powielania treści. Można z łatwością znaleźć przykłady sklepów, które zdecydowały się skopiować opis produktu z innego sklepu. Takie działania mają bardzo negatywny wpływ na wyniki wyszukiwania. Treści zduplikowane nie są lubiane przez wyszukiwarki.
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
Kolejnym czynnikiem, na który musisz uważać, jest pisanie zbyt krótkich opisów. Jeżeli zdecydujesz się na umieszczenie jednozdaniowego opisu, zawierającego 2 lub 3 frazy kluczowe, wyszukiwarka może potraktować Twoje treści jako spam. W konsekwencji takie produkty nie będą wyświetlały się w wynikach wyszukiwania, co odbije się negatywnie na sprzedaży.
Objętość to nie wszystko. Teksty muszą być dłuższe, ale nie mogą być „puste”. Oznacza to, że wyszukiwarki premiują i chętniej polecają witryny, które zawierają wyczerpujące pod względem merytorycznym treści. Klient musi znaleźć odpowiedzi na swoje pytania w Twoim opisie. Wymusza to pisanie treści dobrze zoptymalizowanych pod względem potrzeb odbiorcy.
- Wpis powiązany: Zakładanie sklepu internetowego
Nie bój się odmiany słowa kluczowego pisząc opisy produktów
Wyszukiwarki internetowe wciąż się rozwijają. Dawniej liczyły się wyłącznie frazy kluczowe. Obecnie wyszukiwarki są w stanie zrozumieć synonimy oraz odmiany. Dzięki temu nie trzeba już wciskać nieodmienionych form frazy do tekstu.
Pisz swobodnie i poprawnie. Odmiany frazy kluczowej zostaną zauważone przez wyszukiwarkę. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie. Dodatkowo stosuj frazy krótkie oraz frazy z długiego ogona. Google premiuje treści, które odwołują się do potrzeb klienta i będę to powtarzał do znudzenia, aby uchronić Cię przed popadnięciem w pułapkę tworzenia tylko pod SEO.
Podział opisu produktów
Sam opis produktu składa się z dwóch kluczowych elementów:
- Nazwa produktu.
- Opis produktu.
Są to dwa elementy, które składają się na całość. Wymagają jednak nieco innego podejścia. Nazwa produktu zazwyczaj oznaczona jest nagłówkiem H1. Pozwala to przekazać informację wyszukiwarką. Roboty, dzięki temu mają świadomość, że ta treść jest kluczowa. Zwiększy to szansę na wyświetlenie się oferty, gdy odbiorca będzie wyszukiwał taką frazę.
Jaka powinna być nazwa produktu w sklepie?
Długość nazwy produktu powinna mieć około 60 znaków ze spacją. Wartość ta niestety nie jest dokładnie określona, ponieważ Google nie udostępnia takich informacji do opinii publicznej. Te szacunkowe wartości są wynikiem pracy oraz doświadczenia osób zajmujących się pozycjonowaniem witryn.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Co musi zawierać opis? Przede wszystkim opis powinien być jak najdokładniejszy. Sprzedając odkurzacz, trzeba uwzględnić informację, że jest to odkurzacz w nazwie. Oczywiście, dla każdej osoby, która widzi zdjęcie produktu, informacja tego typu jest zbędna. Chodzi jednak o zawarcie słów kluczowych.
Każda nazwa produktu powinna zawierać nazwę producenta. Ostatnim elementem opisu jest model. Podsumowując nazwa produktu do sklepu internetowego, powinna składać się z:
- typu produktu (odkurzacz, wiertarka, miotła),
- nazwy producenta (Bosch, Samsung, JBL),
- modelu (E-235, Piano Vibe 2, Czar-2).
A co jeżeli mamy jeszcze nieco miejsca, ponieważ wykorzystaliśmy wyłącznie 40 znaków ze spacją? W takiej sytuacji warto dopisać dodatkowe cechy, aby jak najlepiej wykorzystać przestrzeń, opisz więc:
- kolor produktu (czerwony, bladozielony, złoty),
- rozmiar (S, M, 160/90),
- rodzaj materiału (plastik, bawełna, stal nierdzewna).
Wybierając dodatkową część opisu, skup się na tym, czego będzie poszukiwał Twój klient. Spróbuj wczuć się w jego rolę i zastanów się, jak Ty skonstruowałbyś hasło do wyszukiwarki.
Czego nie umieszczać w nazwie produktu?
Poprawnie stworzona struktura kategorii w sklepie internetowym zawiera na końcu nazwę produktu. Pisząc nazwę produktu, chcesz pisać to, co klient będzie wyszukiwał. Oznacza to, że nie chcemy zawierać w nazwie słów, które nie zostaną wykorzystane przez klienta. Jakie mogą to być frazy? Przede wszystkim nazwy lub kody katalogowe, które wykorzystywane są wyłącznie w strukturze naszego sklepu. Klient nie wie, w jaki sposób firma kataloguje produkty, dlatego nie będzie wyszukiwał takiej frazy.
Nie używaj mylących nazw. Jeżeli jakiś produkt ma nazwę, która może wprowadzić odbiorcę w błąd, to lepiej jest jej unikać. Przyjmijmy, że jest zegarek, który nazywa się „czarny”, pomimo że jest czerwony. Jeżeli odbiorca wyszukuje frazę „czarny zegarek”, to nie interesuje go czerwony.
Jak napisać opisy produktów w sklepie internetowym?
Długość opisu powinna rozpoczynać się od 1 500 zzs (niektórzy podają 1 000 zzs). Krótsze opisy nie spełniają zbyt dobrze swojej funkcji. Krótkie teksty mogą zostać uznane przez algorytm za spam. Jeżeli chodzi o górną granicę, to właściwie nie istnieje. Zawsze trzeba mieć jednak na względzie, że zbyt długi tekst może zniechęcić odwiedzającego.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Większość produktów nie pozwala na stworzenie opisu o objętości 4 000 zzs. Nie warto, jest pisać „na siłę”. Będzie to skutkowało niepotrzebnym powtarzaniem treści, które już pojawiły się w tekście. Taki opis będzie również nieprzyjemny do czytania.
Odpowiedz na wszystkie pytania, które może zadać Twój klient, ale nie zanudzaj go, przedstawiając po raz piąty jeden parametr.
Ile słów kluczowych trzeba zawrzeć w tekście? Na początek musisz pamiętać, że każdy tekst zawiera frazę główną i frazy pomocnicze. Frazą główną opisu jest ta, która pojawiła się w nazwie produktu. Nie ma sensu umieszczać głównego słowa kluczowego więcej niż 2-3 razy na tekst.
Frazy pomocnicze powinny być dostosowane pod mniej popularne frazy z długiego ogona, które będą poszukiwane przez klientów. Szukaj takich cech produktu, które mogą być na tyle istotne, aby jakiś użytkownik wykorzystywał je do wyszukiwania konkretnego przedmiotu lub usługi.
Czy warto umieszczać tabelę parametrów technicznych?
Zdecydowanie tak. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, które ułatwia bardziej wymagającym klientom zorientowanie się w dokładnej specyfikacji produktu. Tabela powinna być przede wszystkim czytelna. Klient musi bez najmniejszej trudności móc odczytać konkretne dane.
Najlepiej umieszczać taką tabelę na samym końcu opisu, dzięki temu nie będzie ona zaburzała kompozycji tekstu. Każda zainteresowana osoba będzie mogła przewinąć opis, aby zapoznać się z dokładną specyfikacją.
- Wpis powiązany: Logistyka sklepu internetowego
Jak formatować opisy produktów w sklepie?
Ściana tekstu przeraża. Nie tylko twórców, ale i klientów. Jeżeli chcesz, aby opis Twojego produktu, czytało się przyjemnie, musisz go odpowiednio sformatować. Przede wszystkim podziel opis na nagłówki, najlepiej zastosuj odstępy pomiędzy każdym nagłówkiem. Staraj się, aby były podobnej długości. Jeżeli nie masz możliwości oddzielenia tekstu, zastosuj akapity, one również ułatwią zorientowanie się w treści.
Właściwości produktu warto pogrubić, tak aby klient mógł je łatwo zauważyć. Pamiętaj, że często odbiorca nie przeczyta całego opisu, a jedynie jego fragmenty. Z tego powodu stosując pogrubienia, możesz wpłynąć na to, które zdania zostaną przeczytane.
Jakich zwrotów używać?
Chyba nikogo nie zdziwi fakt, że opisy produktów należy pisać, wykorzystując język korzyści. Jest to sposób komunikowania się z klientem, który skupia się na przedstawieniu korzyści, a nie samego produktu. Sam opis specyfikacji często jest bardzo nudny i nieprzyjemny w odbiorze, dodatkowo nie pobudza wyobraźni. Z tego powodu, musisz pisać tak, aby odbiorca wyobraził sobie, co zyska, używając produktu.
Każdy zakup motywowany jest jakąś potrzebą. To zdanie powtarzane jest jak mantra wśród sprzedawców. Nie bez powodu. Jest to całkowicie zgodne z rzeczywistością. Jeżeli klient coś kupuje, to dlatego, że czegoś potrzebuje. Pokaż mu, że właśnie ten produkt rozwiąże jego potrzebę. Nie żaden inny, tylko ten konkretny.
Odwołaj się do wyobraźni swojego klienta, pokazując mu, jak przedmiot można wykorzystać. Pobudź w nim emocje. Przedstaw jak najlepiej swój produkt. Teksty sprzedażowe mogą być elementem skutecznych opisów w sklepie internetowym.
Czy warto wykorzystywać opisy produktów przygotowane przez hurtownię?
Moim zdaniem nie. Skoro jakaś hurtownia udostępnia gotowe opisy, to musisz liczyć się z tym, że aplikując je na swoją stronę, zdublujesz opisy innych sklepów, które również zdecydowały się na zastosowanie opisów wykonanych przez hurtownię. We wcześniejszej części tekstu poruszaliśmy już temat kopiowania treści. Takie działania mogą mieć zgubny wpływ na SEO.
Jest to bardzo kuszące rozwiązanie, ponieważ kopiując opisy, możesz zaoszczędzić bardzo dużo czasu lub pieniędzy (w przypadku, gdy zlecasz napisanie opisów). Biorąc pod uwagę straty wynikające z bardzo niekorzystnej pozycji w wynikach wyszukiwania, uważam, że lepiej podjąć się wykonania unikatowych opisów.
Nie oznacza to, że opisy z hurtowni są całkowicie zabronione. Możesz je wykorzystać podczas rozpoczynania swojej działalności. Wprowadzając od razu do oferty 50 produktów, ciężko jest przygotować od razu opisy. Dlatego możesz najpierw posłużyć się opisami udostępnianymi przez hurtownię, a następnie sukcesywnie je wymieniać.
Opis nie powinien być za krótki, minimalna wartość to 1 000 zzs. Górna granica praktycznie nie istnieje, lepiej jednak przygotować tekst na około 3 000 zzs, dłuższe teksty mogą zniechęcić odbiorcę.
Jeżeli chcesz otrzymać teksty zoptymalizowane pod kątem SEO, skorzystaj z usług osoby realizującej copywriting.
Zdecydowanie tak. Umieść tabelę na końcu tekstu tak, aby każdy odwiedzający mógł się z nią zapoznać.