Top
jak obliczyć roi roas

ROI – co to jest? Wzór jak obliczyć wskaźnik rentowności

Pieniądz robi pieniądz, a ROI, to tylko potwierdza. Chyba każdy z nas słyszał to powiedzenie, a przynajmniej pierwszą część przedstawionej przeze mnie parafrazy. Tylko ile tych pieniędzy zrodzi? I czy to w ogóle jest opłacalne. Wskaźnik ROI, pomoże Ci to obliczyć. Dzięki niemu będziesz miał możliwość oszacować, czy przedsięwzięcie, które planujesz, będzie dla Ciebie opłacalne. Niezależnie, czy założyłeś sklep internetowy, zajmujesz się marketingiem, otwierasz nową firmę, czy inwestujesz w kryptowaluty, ROI, pozwoli Ci optymalnie zarządzać budżetem reklamowym.

Co to jest ROI?

ROI, czyli Return on Investment, w dosłownym tłumaczeniu oznacza to zwrot z inwestycji. Wskaźnik ten pomaga określić rentowność konkretnego przedsięwzięcia. Najprościej mówiąc, jest to wskaźnik, który pomoże Ci określić, czy opłaca Ci się zainwestować pieniądze w jakieś konkretne przedsięwzięcie.

Wskaźnik przedstawia się na dwa sposoby:

  • W postaci procentowej np. 20%.
  • W postaci stosunku liczbowego np. 2:1 (zysk/inwestycja).

Wszędzie gdzie pojawiają się pieniądze i inwestycja można obliczyć zwrot z inwestycji. Wskaźnik ten najczęściej można spotkać w przypadku płatnych kampanii reklamowych. Marketingowcy stosują go zarówno w przypadku wysoko budżetowych kampanii, jak i tych mniejszych.

Jak obliczyć ROI? – wzór

W zależności od tego, co chcemy obliczyć, wzór na zwrot z inwestycji może się nieco różnić. Wynika to ze zmiennych występujących w danej branży. Poszczególne inwestycje są zależne od różnych czynników, które można wprowadzić do wzoru, tak aby zwiększyć dokładność obliczeń. Podstawowy wzór na obliczenie ROI wygląda następująco:

ROI = Zn / K

  • Zn – Zysk netto
  • K – kapitał

W ten prosty sposób mając wyłącznie dwie zmienne, możemy obliczyć zwrot z inwestycji. Oczywiście bardzo często nie jesteśmy w stanie dokładnie oszacować zysku, który osiągniemy. Z tego powodu wskaźnik ten należy traktować bardziej, jako wskazówkę. Zwróć uwagę, że we wzorze uwzględniony jest już czysty zysk, czyli wszystkie koszty, które podejmujesz podczas danej inwestycji, musisz odjąć od przychodu.

Jeżeli chcesz, aby wynik Twoich obliczeń od razu został przedstawiony w postaci procentowej, możesz skorzystać z poniższego wzoru:

ROI = Zn / K x 100%

W ten sposób otrzymasz wartość procentową. Zwrot z inwestycji jest wskaźnikiem, który uwzględnia kapitał niezależnie od jego pochodzenia. Oznacza to, że podczas obliczeń uwzględniasz zarówno kapitał własny, jak i obcy.

Zwrot z inwestycji dla kampanii reklamowych

Reklama to dźwignia handlu. A każda kampania banerowa lub reklamowa kosztuje. Co więcej, w przypadku kampanii marketingowych pojawiają się dodatkowe zmienne, które nie były uwzględnione w poprzednich wzorach. Chcąc obliczyć ROI dla płatnej kampanii reklamowej, musimy uwzględnić takie zmienne jak:

  • Ilość osób, które odwiedzą stronę po zobaczeniu reklamy – U
  • Jaka jest konwersja – CR
  • Ile średnio zarabiamy z konwersji – APPC

Konwersja w kontekście marketingu oznacza podjęcie przez klienta konkretnej akcji np. zakupu,  rejestracji, podania danych. Konwersję możemy podawać w formie procentów lub poprzez ułamki. To, jaki jest cel konwersji, zależy już wyłącznie od tego, co chcemy osiągnąć. Jeżeli chcemy sprzedać jakiś produkt, to konwersją będzie dla nas zakup produktu. Jest to podstawowa wartość, która umożliwia mierzenie skuteczności działań i kampanii reklamowych.

Wzór na obliczenie ROI kampanii reklamowej to:

P = U * CR * APPC

Wartość ujemna czy dodatnia?

Czy zwrot z inwestycji może wskazywać wartości ujemne? Oczywiście, że może. Sytuacja taka będzie miała miejsce, gdy koszty przewyższają zysk netto. Jest to szczególnie częste w przypadku kampanii reklamowych. Jeżeli konwersja jest niska, koszt dotarcia do odbiorcy może okazać się większy niż potencjalne korzyści.

Wysoki współczynnik ROI, jest wynikiem niskich kosztów pozyskania oraz wysokiej konwersji. Intuicyjne jest więc stwierdzenie, że aby uzyskać wysoki wskaźnik trzeba zwiększać konwersję. Pamiętaj, że musi to być liczone dla konkretnego słowa kluczowego. Każda reklama będzie miała inną konwersję oraz koszt. Nie możesz więc na podstawie jednej reklamy, obliczyć ROI dla całej kampanii składającej się z różnych reklam.

ROI

Dlaczego warto obliczać ROI dla konkretnych fraz?

Obliczając ROI dla każdego zapytania generującego ruch na stronie sklepu, jesteś w stanie ocenić wartość konkretnych fraz kluczowych. Oczywiście trzeba powiedzieć jasno, nie każda reklama robiona jest pod sprzedaż. Dlatego nie zawsze reklama będzie generowała zysk. Odwołuję się w tekście głównie do sprzedaży, ponieważ pozwala to mierzyć konkretne efekty. Pamiętaj, że reklama może być nastawiona na:

W powyższych przypadkach wskaźnik ten może nie być tak przydatny, ponieważ ciężko jest zmierzyć świadomość marki itp.

Wracając do kampanii, które mają na celu sprzedaż. Frazy, które wybiera się do kampanii marketingowych, sprawdzane są właśnie pod kątem zwrotu z inwestycji. Jest to kryterium, które pozwala wybrać frazy generujące największą konwersję, przy jak najmniejszym koszcie.

ROI, pozwala również ustalić zoptymalizowaną strategię dla kampanii z ruchem naturalnym. Najlepszą metodą, jest wykorzystanie do tego celu fraz z najwyższym ROI.

Interpretacja wyników

ROI na poziomie 25% oznacza, że każda zainwestowana złotówka pozwala wygenerować 25 groszy zysku operacyjnego opodatkowanego. Możliwość wyciągnięcia takich wniosków jest wynikiem tego, że zwrot z inwestycji umożliwia określenie zdolności aktywów do generowania zysku operacyjnego.

Jednym z bardziej popularnych sposobów interpretacji wskaźnika rentowności jest zestawienie go z WACC, czyli średnią ważoną kosztu kapitału. W kalkulacji WACC ujęte są wszystkie źródła kapitału: akcje, obligacje, zadłużenie długoterminowe itp.

Jak interpretować wyniki mając wynik ROI i WACC?

  1. W sytuacji, gdy ROI jest większa lub równa WACC, inwestycja jest opłacalna.
  2. W sytuacji, gdy ROI jest mniejsza niż WACC, inwestycja jest nieopłacalna.

Interpretując w ten sposób, możesz szybko ustalić, czy konkretne posunięcie jest opłacalne. Dodatkowo nie wymaga to od Ciebie większych umiejętności. Samo wskaźnik ROI jest prosty w interpretacji, a to jaki zysk Cię satysfakcjonuje, zależy już wyłącznie od Ciebie i Twojej branży.

ROI nie jest pozbawione wad. Jedną z większych jest brak uwzględniania zmian wartości pieniądza w perspektywie czasu. Jeżeli planujesz kampanię marketingową na rok lub dłużej wartość środków może się różnić.

ROAS czy ROI?

Te dwa wskaźniki często są ze sobą utożsamiane. Teoretycznie występuje pomiędzy nimi konkretna różnica. ROI jest to zwrot z inwestycji, ROAS natomiast, jest zwrotem z reklamy. Wskaźnik ten informuje nas o zwrocie z jakiejś konkretnej kampanii reklamowej. Czasem wykorzystywany jest do mierzenia skuteczności pojedynczej reklamy. Jak obliczyć ROAS?

ROAS = PR / KR * 100

  • PR – przychód z reklamy
  • KR – koszt reklamy

Do czego wykorzystywany jest ten wskaźnik? Pozwala on na kontrolowanie kosztów związanych z przeprowadzeniem kampanii. Bardzo często wykorzystywany jest do obliczeń związanych z Google Ads oraz Facebook Ads.

Główna różnica pomiędzy tymi dwoma wskaźnikami polega na tym, że ROI mierzy zysk z konkretnej inwestycji, natomiast ROAS przychód wygenerowany z reklamy bez uwzględnienia realnego zysku netto.

Bardziej konkretnie. Zwrot z inwestycji jest obliczany najczęściej przez przedsiębiorców oraz biznesmenów, którzy chcą wiedzieć, jaki zysk wygeneruje dane przedsięwzięcie. ROAS wykorzystywany jest praktycznie wyłącznie przez osoby, którym zależy na optymalizacji skuteczności kampanii.

Wiele osób pochopnie stwierdza, że jeżeli ROAS jest wysoki to ROI również będzie. Może to wprowadzić w błąd, ponieważ ROAS, nie uwzględnia wielu kosztów. Po uwzględnieniu kosztów takich jak: magazynowanie, wysyłka, opłacenie pracowników, może się okazać, że ROI jest niskie pomimo wysokiego ROAS.

Czy ROI jest lepsze od ROAS?

Skoro ROAS i ROI mogą dawać sprzeczne wyniki to w takim razie,  czy któryś z nich jest lepszy? Chciałbym napisać z wielkim przekonaniem, że tak. Prawda jest jednak inna. Oba te wskaźniki są równie dobre. To, że może wystąpić sprzeczność w interpretacji wyników, nie oznacza, że jeden z nich jest niedokładny lub wprowadza w błąd.

Oba wskaźniki spełniają swoją funkcję. ROAS pozwala kontrolować koszty kampanii, natomiast zwrot z inwestycji pokazuje, czy takie działania marketingowe będą opłacalne. Dla pełnego obrazu naszych działań musimy wykorzystać zarówno ROAS, jak i ROI. Nie ma sensu ograniczać się do jednego narzędzia, skoro wykorzystując dwa, możemy uzyskać znacznie lepsze rezultaty.

W jaki sposób można przedstawić ROI?

ROI można zapisać w:
– Procentach
– Stosunku liczby do liczby

Do czego wykorzystuje się wskaźnik zwrotu z inwestycji?

ROI pomoże Ci podejmować lepsze decyzje biznesowe. Dzięki niemu możesz zoptymalizować swoje przedsięwzięcia, wybierając bardziej opłacalne rozwiązania.

Czy ROAS jest, tym samym co ROI?

Nie. ROAS wykorzystuje się wyłącznie w odniesieniu do kampanii reklamowych w przeciwieństwie do ROI, które można wykorzystać wszędzie, gdzie pojawia się jakaś inwestycja.

Specjalistka od projektowania stron internetowych oraz optymalizowania kampanii reklamowych Google ADS. Stworzyła wiele dobrze konwertujących witryn dla małych i dużych firm. Nawet najbardziej zaawansowane narzędzia analityczne nie są jej obce.

Post a Comment