Jak przeprowadzić zakładanie sklepu internetowego? Zakupy przez internet stały się codziennością. Pomimo początkowej niechęci, coraz większy odsetek Polaków regularnie robi zakupy poprzez sklepy internetowe.
Co więcej, nasz kraj znajduje się w ścisłej europejskiej czołówce pod względem rozwoju branży e-commerce. Trend ten został wyłącznie wzmocniony przez globalną pandemię, która zmusiła część społeczeństwa do zmiany swoich nawyków zakupowych.
Tak wielki rynek może pomieścić wiele działalności. Chcesz wiedzieć, jak założyć sklep internetowy? Być może założenie takiej działalności nie jest najłatwiejszym sposobem na zarobek. Nie jest jednak niczym poza Twoim zasięgiem.
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, rozważ dodanie kolejnego kanału sprzedaży. Marki, które mają już wypracowaną pozycję na rynku oraz renomę wśród klientów mogą z łatwością zaaklimatyzować się w branży sklepów internetowych.
Jak założyć sklep internetowy?
Zakładanie sklepu internetowego to proces. Przygotujmy na start bardzo uproszczoną listę rzeczy, które wymagają naszej uwagi. Następnie będziemy przechodzić przez poniższe podpunkty, dokładnie omawiając każde zagadnienie. Sposobów na założenie sklepu internetowego jest bardzo dużo, dlatego ja przedstawię Ci tylko kilka z możliwych opcji. Zakładając sklep internetowy, należy zadbać o:
- Stronę internetową
- Produkty
- Magazynowanie i wysyłka
- Marketing
Strona internetowa dla Twojego sklepu
Jeżeli jesteś programistą lub przynajmniej pasjonatem możesz spróbować samodzielnie założyć sklep właściwie od zera. Nie każdy ma jednak tyle umiejętności oraz wolnego czasu, aby zajmować się tak skomplikowanym zadaniem. Co w takim razie mogą zrobić osoby, które nie mają zbyt wiele wspólnego z IT?
W pierwszej kolejności warto rozważyć powierzenie tego zadanie profesjonalnemu programiście. Trzeba się jednak liczyć z dużym kosztem takiego przedsięwzięcia. Kosz stworzenia od podstaw strony sklepu sięga od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Drugim sposobem jest skorzystanie z gotowych platform sprzedażowych, które umożliwiają podpięcie naszej witryny pod system sprzedażowy oferowany przez konkretną firmę.
Zakładanie sklepu internetowego – poradnik
Większość platform umożliwia samodzielne modyfikowanie wyglądu strony przy pomocy intuicyjnego interfejsu. Osoba otwierająca sklep dobiera kolory, grafiki oraz inne elementy strony. Często można wykorzystać gotowe szablony, które po krótkiej edycji można zaaplikować na swoją stronę.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Najbardziej popularną platformą sprzedażową w naszym kraju jest Allegro. Nie wpisuje się to w definicję tworzenia własnego sklepu internetowego, bo wykorzystujemy działającą od dawna platformę. Może to być jednak świetny sposób na przetestowanie popytu na nasze produkty.
Jeżeli prowadzisz stronę opartą na najpopularniejszym obecnie systemie CMS, możesz wykorzystać dedykowane do tego celu wtyczki WordPress, które umożliwią zamianę Twojej strony w sklep internetowy. Najpopularniejszą metodą jest wykorzystanie płatnego oprogramowania shopfi, shoplo itp. Rozwiązanie to umożliwia osobom bez doświadczenia w programowaniu stworzenie własnego sklepu.
Projektowanie sklepu
Na co zwrócić uwagę projektując swój sklep internetowy? Przede wszystkim zawsze miej na uwadze odczucia klienta. Cała strona powinna być skonstruowana w taki sposób, aby odwiedzający mógł przejść ścieżkę zakupową bez najmniejszego problemu. Struktura kategorii powinna być ułożona kaskadowo, a kolory, grafiki i menu powinny tworzyć spójną całość.
Rozumiem, że wiele osób ma w sobie artystyczny pierwiastek. Mając do dyspozycji płótno, jakim jest strona internetowa, bardzo łatwo jest popuścić wodze fantazji. Radziłbym jednak skupić się na funkcjonalności strony. Niech sklep będzie minimalistyczny oraz czytelny dla odbiorcy, pomoże to zbudować wizerunek profesjonalnej witryny.
Nie możesz zapominać o tym, że większość osób, które trafią na Twoją stronę, wyświetlą ją przy pomocy smartfonu. Zadbaj o responsywność. Twoja strona musi wyświetlać się na telefonie w sposób czytelny. Bardzo często sklep, który rewelacyjnie wygląda na urządzeniach stacjonarnych, jednocześnie wygląda okropnie na urządzeniach mobilnych. A to właśnie smartfony dominują rynek.
Budowanie marki
Nazwa sklepu internetowego ma większe znaczenie, niż może Ci się wydawać. Przede wszystkim, powinna być ona łatwa do zapamiętania. Nie może być również skomplikowana w pisowni. Pamiętaj, że nazwa sklepu prawdopodobnie będzie Twoją domeną, oznacza to, że każdy klient, który będzie chciał Cię wyszukać, musi ją wpisać. Zbyt skomplikowana nazwa może niepotrzebnie utrudniać ten proces.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Nazwa powinna również w jakiś sposób odwoływać się do produktów, które masz zamiar oferować. Wyobraź sobie, że ktoś wypowiada nazwę Twojego sklepu, jeżeli nie masz zbudowanej marki, to osoby słyszące to słowo nie będą miały pojęcia, jaki jest oferowany przez Ciebie asortyment. Chyba że nazwa im to podpowie.
Równie ważne jest logo marki. Jeżeli stawiasz na budowanie wizerunku marki w sieci, staraj się umieszczać logo we wszystkich kluczowych miejscach. Niech logo będzie na stronie, na social mediach Twojej marki, na opakowaniach i na podziękowaniach za zakup.
Zakładanie sklepu internetowego – produkty
Jeżeli myślisz o założeniu sklepu internetowego, prawdopodobnie wiesz już, co będziesz sprzedawał. Jeżeli nie, to najwyższa pora podjąć decyzję. Asortyment musi zostać opisany oraz zobrazowany. Możesz samodzielnie napisać teksty sprzedażowe i opisy produktów lub zlecić copywriting. Te wykonane przez profesjonalistę prawdopodobnie będą lepsze.
Podobnie ze zdjęciami, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś sam je wykonał, jednak fotograf może okazać się bardziej rozsądnym wyborem. Optymalizacja obrazów powinna być rozsądna, by zdjęcia były maksymalnie wyraźne.
Nie ma żadnych sztywnych zasad dotyczących tego, ile produktów musisz oferować. Sklep może skupiać się wyłącznie na jednym produkcie, a może być to bardzo rozbudowana platforma oferująca setki różnorodnych przedmiotów.
Jeżeli masz mniejszą ilość produktów w ofercie, to znacznie łatwiej będzie Ci zadbać o zdjęcia i opisy wysokiej jakości.
Problem pojawia się w sytuacji, gdy przed rozpoczęciem działalności trzeba przygotować 500 zdjęć oraz opisów. W takich sytuacjach można skorzystać z gotowych materiałów, które udostępnia hurtownia. Jeżeli Twoja hurtownia udostępnia gotowe zdjęcia oraz opisy możesz zaimplementować je na stronę. Pamiętaj jednak, że docelowo chcesz wszystkie wymienić na przygotowane specjalnie na potrzebę Twojego sklepu. Duplikowanie treści źle wpływa na SEO.
Magazyn czy jego brak?
Zakładając sklep internetowy, musisz zastanowić się, czy chcesz samodzielnie magazynować swój towar, czy może będziesz pracował w modelu zwanym dropshipping. Jeżeli decydujesz się na własny magazyn, musisz uwzględnić takie czynniki jak:
- Jaką powierzchnię potrzebujesz?
- Czy będziesz zajmował się tym samodzielnie, czy potrzebujesz pracowników?
- Ile jakiego produktu chcesz przetrzymywać?
- Jak ułożyć produkty w magazynie?
- Jak przetransportować towar z magazynu do klienta?
W przypadku dropshippingu nie musisz się tym przejmować. Wystarczy, że podasz hurtowni dane do wysyłki, a oni prześlą odpowiedni towar do Twojego klienta. Wiąże się to jednak z pewnymi ograniczeniami. Nie masz w takiej sytuacji pełnej kontroli nad towarem. Nie jest to również artykuł poświęcony dropshippingowi, dlatego o jego wadach i zaletach możesz przeczytać w innym artykule znajdującym się na tej stronie.
Zakładanie sklepu internetowego – wysyłka
Żeby zapewnić klientom jak najwyższą jakość obsługi, musisz nawiązać kontakt z firmami zajmującymi się przewozem. Problematyczna może okazać się logistyka sklepu internetowego. Przesyłki trzeba najpierw przetransportować do sortowni, skąd zostaną one rozwiezione w odpowiednie rejony kraju.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Pomimo tego, że sklep internetowy skupia się na klientach z całego kraju, a czasem nawet z całego świata, warto zadbać o lokalnych odbiorców. Jeżeli masz możliwość, przygotuj punkt odbioru zamówień, gdzie osoby z Twojego miasta będą mogły samodzielnie odebrać produkt.
Sposobów na wysyłkę towaru jest całkiem sporo. W grę wchodzą tutaj gabaryty produktów oraz ich waga. W niektórych przypadkach wystarczy, że prześlesz produkt poprzez paczkomat lub pocztę polską. Czasem jednak konieczne jest skorzystanie z ofert firm przewozowych lub nawet zatrudnienie własnych kierowców.
Warto udostępnić jak najwięcej różnych form dostawy. Trafisz dzięki temu do osób, które z jakiegoś powodu nie mają możliwości skorzystania z jednego rodzaju wysyłki.
Każdy produkt przed wysyłką trzeba zapakować. Wydaje się to oczywiste, ale zastanów się, w jaki sposób chcesz zapakować przesyłkę w sytuacji, gdy klient zamawia:
- Pojedynczy produkt.
- Zestaw różnych produktów.
- Wiele sztuk jednego produktu.
Jaką paczkę wykorzystasz do wysłania powyższych możliwości oraz czym wypełnisz wolne przestrzenie w paczce? Jak wydrukujesz etykietę, którą nakleisz na paczkę?
Płatności
Płatność internetowa powinna być przede wszystkim szybka oraz bezpieczna. Nikt z nas nie chce czekać kilku dni na zaksięgowanie naszej płatności. Dodatkowo klienci bardzo lubią mieć w tej kwestii wybór, dlatego, jeżeli tylko masz taką możliwość, przygotuj wszystkie z najpopularniejszych form rozliczenia.
Płatności mogą odbyć się szybko dzięki pośrednikowi płatności. Jest to firma, która umożliwia błyskawiczne przelewy, dzięki czemu nie musisz oczekiwać na zaksięgowanie przelewu. Pośrednik pobiera niewielką prowizję od każdej płatności, jest to kilka procent od wartości każdej transakcji. Świetnym rozwiązaniem będzie umożliwienie powiązania karty kredytowej lub płatności przy pomocy Blik oraz PayPal. Dostosuj się do potrzeb swoich klientów.
A co z klientami, którzy oczekują faktury? W takim wypadku potrzebujesz zaopatrzyć się w program do wystawiania faktur. Programy zazwyczaj możesz zintegrować ze swoim sklepem internetowym.
Sporządź regulamin witryny
Przejdźmy do formalnych aspektów prowadzenia sklepu internetowego. Każdy sklep musi posiadać regulamin, sporządź go ze współpracy ze specjalistą. Zaufanie klientów jest bardzo cenne, nie chcesz go stracić przez jakąś nieścisłość w regulaminie, która zostanie wychwycona przez społeczność.
Cały współczesny świat można zdefiniować jednym słowem: dane. Klienci zamawiający od Ciebie produkty powierzają Ci adresy oraz inne dane kontaktowe. Musisz zadbać o ich bezpieczeństwo. Całkowitą podstawą jest certyfikat SSL, warto posunąć się nieco dalej i skonsultować kwestie bezpieczeństwa witryny ze specjalistami.
Działalność gospodarcza oraz księgowość
Jeżeli o formalnościach mowa, warto chyba wspomnieć o tym, że prowadzenie sklepu internetowego wymaga od nas założenia działalności gospodarczej. Oczywiście, możemy skorzystać z opcji prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej, ale musimy liczyć się z tym, że w pewnym momencie przekroczymy maksymalne dochody.
Prowadząc sklep internetowy, możesz skorzystać z usług firm zajmujących się księgowością online lub nawiązać współpracę z lokalną księgową. Samodzielne rozliczanie może być bardzo skomplikowane. Pochłonie też dużą część Twojego czasu, który mógłbyś spędzić znacznie produktywniej. To, co Tobie zajmie kilka godzin wykwalifikowana osoba zrobi w godzinę.
Marketing sklepu internetowego
Każdy sklep internetowy powinien być zoptymalizowany pod SEO. Proces ten jest bardzo skomplikowany oraz rozciągnięty w czasie. Pozycja w wynikach wyszukiwania jest w tym przypadku istotna ponieważ to tu zaczyna się lejek sprzedażowy.
Od pozycji w wyszukiwarce zależy, czy klient zdecyduje się na zakup w naszym sklepie, czy u konkurencji. Z tego powodu nie można zaniedbywać SEO. Do optymalizacji strony oraz monitorowania postępów możesz wykorzystać narzędzia marketingowe.
Warto budować rozpoznawalność marki. Świetnie sprawdzą się posty w social mediach. Załóż fanpage na Facebooku, profil marki na Instagramie, wykorzystaj TikToka lub Pinterest. Znajdź swoich odbiorców i pokaż im, że istniejesz. W przypadku sklepów internetowych świetnie sprawdza się marketing szeptany. Znakomitym pomysłem będzie też prowadzenie bloga.
Regularne promocje oraz oferty ograniczone czasowo pomogą Ci zwrócić uwagę konsumenta. Monitoruj zachowanie swoich klientów, a następnie wykorzystaj te informacje do planowania dalszych posunięć marketingowych. Im lepiej poznasz grupę docelową, tym większą sprzedaż będziesz w stanie uzyskać.
Wymienione formy działalności marketingowej możesz wykorzystać do bezpośredniej sprzedaży produktów. Bardziej efektywne może okazać się jednak pozyskiwanie potencjalnych klientów. Zobacz wpis powiązany: generowanie leadów i pozyskiwanie kontaktów sprzedażowych.
Możesz na samym początku możesz prowadzić niezarejestrowaną działalność gospodarczą. Biorąc jednak pod uwagę, że sklepy internetowe bardzo szybko zaczynają generować przychód, większy niż połowa minimalnego wynagrodzenia, będziesz zmuszony założyć działalność.
Wszystko zależy od tego, jaki cel chcesz osiągnąć. Jeżeli zależy Ci na budowaniu marki, to reklamowanie się szerszej grupie jest jak najbardziej sensowne. W sytuacji, gdy chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, lepiej gdy oferta sprzedażowa skierowana jest do wąskiej grupy odbiorców, którzy mają potencjał na zamienienie się w klientów.
Zakładanie sklepu internetowego warto zacząć od znalezienia odpowiedniego produktu. Za tym powinno przyjść planowanie kwestii technicznych, takich jak: wygląd strony, magazynowanie, płatności, wysyłka, marketing. Jako zobrazowanie liczbowe możesz obliczyć ROI, czyli zwrot z planowanej inwestycji.
Daria
Moim zdaniem zakładanie sklepu internetowego na własną rękę nie jest łatwym zadaniem, dlatego warto się posiłkować pomocą profesjonalistów. Jakiś czas temu skorzystałam z usług agencji e-marketingowej i jestem bardzo zadowolona. Dzięki nim na mojej stronie pojawiają się powiadomienia push.