Top
cms systemy zarządzania treścią

CMS, czyli systemy zarządzania treścią – rodzaje i przykłady

Stworzenie osobistego bloga, firmowej strony internetowej lub nawet dużego sklepu internetowego stało się znacznie łatwiejsze odkąd do powszechnego użytku weszły systemy zarządzania treścią CMS (Content Management System). Te rozbudowane i w większości darmowe aplikacje umożliwiają budowanie stron bez znajomości zasad programowania.

System zarządzania treścią działa jak druga warstwa – widoczna tylko dla administratora i ukryta przed zwykłym użytkownikiem. Pozwala na łatwe administrowanie wszystkimi zasobami: zamieszczonymi tekstami, zdjęciami, układem strony i jej warstwą wizualną. Dzięki temu możesz samodzielnie skonstruować witrynę lub sklep internetowy.

W artykule znajdziesz informacje:

  • Co to jest CMS?
  • Jak działa i do czego służy system zarządzania treścią?
  • Rodzaje i przykłady najlepszych systemów
  • Jak wybrać CMS?
  • Lepszy jest darmowy czy płatny?
Odkryj najbardziej dochodową metodę monetyzacji ruchu
  • wykorzystaj potencjał swoich portali
  • zbuduj źródło stale płynących prowizji

Co to jest CMS, czyli system zarządzania treścią?

CMS to system zarządzania treścią. Jest to rozwiązanie backendowe umożliwiające zarządzanie stroną, portalem lub sklepem z poziomu edytora wyposażonego w intuicyjny interfejs.

Zarządzanie treściami strony przy pomocy wyłącznie HTML-a lub innych języków programowania wymaga sporych umiejętności. Dawniej był to jedyny sposób na dodawanie treści i budowanie stron. Dlatego mogli się tym zajmować ludzie biegli w sztuce kodowania. Wszyscy redaktorzy, graficy lub inne osoby bez wiedzy programistycznej były bezradne do czasu przyswojenia tych umiejętności. CMS rozwiązał ten problem.

Systemy CMS ułatwiają zarządzanie treścią, dzięki wprowadzeniu prostych w obsłudze edytorów.

Szablony, które zostały wprowadzane, ułatwiają pracę, ponieważ nie ma potrzeby samodzielnego ustawiania wyglądu witryny. Poszczególne sekcje są gotowe, można je również modyfikować w dowolny sposób.

Edytory przedstawiają działania w postaci graficznej. Każdy użytkownik może zobaczyć zmiany, które wprowadza poprzez przeciąganie elementów lub wybieranie szablonów. Jest to rozwiązanie znacznie bardziej intuicyjne. Jednym z najbardziej znanych systemów tego typu jest powszechnie znany i lubiany WordPress.

CMS pozwala również na przydzielanie uprawnień konkretnym użytkownikom. Dzięki temu redaktor może mieć inne uprawnienia niż administrator, oznacza to, że nie będzie on ingerował w sprawy, które wykraczają poza jego kompetencje. Chroni to również przed przypadkowymi zmianami wyglądu strony.

Jak działa system CMS?

CMS działa  jak pomocnik, który znacznie upraszcza proces obsługiwania stron internetowych. W przypadku klasycznego tworzenia stron WWW konieczna jest znajomość kodu HTML. To przy pomocy tego języka opisuje się poszczególne elementy, dodaje się tekst, menu, grafiki oraz wszystkie inne elementy strony.

Następnym elementem jest wykorzystanie kaskadowych arkuszy stylów (Cascading Style Sheets – CSS). Przy ich pomocy opracowujemy wygląd witryny. To na tym etapie pracujemy nad designem strony. Częstą praktyką jest również zastosowanie JavaScript. Dzięki niemu można dodać zaawansowane elementy funkcjonalne.

Posiadasz strony generujące ruch? – wiemy jak go zmonetyzować
  • dożywotnie profity
  • najlepsze warunki
  • instrukcja krok po kroku
  • wsparcie i pomoc od nas

Połączenie wymienionych elementów w sprawnie funkcjonującą całość sprawia wiele trudności. Szczególnie osobom, które nie są biegłe w programowaniu. System zarządzania treścią rozwiązuje ten problem. Nie musisz dokładnie wiedzieć, jak działa system CMS i jak łączy różne języki programowania. Możesz go używać automatycznie. Przy pomocy panelu administratora, można wykonać wszystkie akcje, które normalnie trzeba zapisywać przy pomocy kodu.

Do czego służy system CMS?

Dzięki temu, że CMS upraszcza obsługiwanie strony internetowej, znalazł powszechne zastosowanie. Osoby niezwiązane z branżą IT pewnie zastanawiają się, do czego służy CMS i po co jest implementowany, skoro za stronę odpowiadają programiści, którzy znają języki kodowania?

Otóż obecnie strony internetowe stały się nieodłącznym towarzyszem biznesu. Przedsiębiorcy, niezależnie od branży, chcą móc przedstawić swoją ofertę w internecie. Regularna współpraca z webmasterem jest jednak droga, mali przedsiębiorcy nie mogą sobie na to pozwolić. CMS pozwala im samodzielnie dodawać treści na stronę.

Strony i sklepy internetowe wciąż się rozwijają. Pracują nad tym osoby, które nie mają umiejętności kodowania. Mowa tutaj o dziennikarzach lub copywriterach. Dostarczają oni treści w masowych ilościach.

Dzięki zastosowaniu CMS mogą samodzielni wprowadzić artykuły na stronę. Gdyby nie było takiej opcji wszystkie treści, należałoby przesłać do webmastera, który samodzielnie doda tekst poprzez wprowadzenie go do kodu. Oczywiście zajmowałoby to więcej czasu oraz stwarzało kolejne bariery organizacyjne.

Rodzaje CMS

Systemy CMS możemy podzielić ze względu na różne kryteria. Pierwszym z nich niech będzie rodzaj kodu. W ten sposób możemy wyróżnić dwa rodzaje CMS:

  1. Open-source CMS
  2. Systemy autorskie (dedykowane oraz SaaS)
Potrzebujesz stałych zysków? – sprawdź na czym zarabiamy
  • tylko przetestowane rozwiązania
  • pełne wsparcie i pomoc od nas

Open Source

Zacznijmy od omówienia systemu Open Source. Najprościej mówiąc, jest to system o otwartym kodzie źródłowym. Dzięki dostępowi do kodu możliwe jest wprowadzanie różnych zmian. Użytkownicy mogą tworzyć do takiego systemu własne wtyczki lub inne rozwiązania, które dostosują funkcjonowanie takiego CMS-a do konkretnych potrzeb.

Systemy tego typu są bardzo popularne. Dzięki temu możemy znaleźć wiele darmowych oraz płatnych motywów graficznych, które pozytywnie wpływają na funkcjonalność. Użytkownicy CMS Open Source mogą bezpłatnie pobierać aktualizacje. Wielką zaletą tego rozwiązania jest dostępność dodatków. Każdy plik może być dowolnie modyfikowany, co pozwala na stworzenie niepowtarzalnych systemów.

Autorskie

Systemy autorskie dzielimy na: dedykowane oraz SaaS. Autorski CMS to po prostu system stworzony przez konkretną firmę, która sprzedaje dostęp do niego swoim klientom. CMS typu SaaS to platforma, która jest współdzielona przez wielu klientów. Nie mają oni dostępu do kodu, mogą funkcjonować na warunkach stworzonych przez firmę. Zazwyczaj tego typu rozwiązanie wiąże się z comiesięcznym abonamentem.

W przypadku CMS w formie SaaS wszyscy klienci korzystają z jednej wersji systemu, który został stworzony przez firmę na potrzebę ogółu.

CMS w wersji dedykowanej jest to system stworzony na potrzeby pojedynczego klienta. Jest on zaprojektowany w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadać na zapotrzebowanie klienta, który zlecił wykonanie zlecenia.

Inne rodzaje CMS

Kolejne wyróżnienie polega na rozróżnieniu CMS pod względem ich przeznaczenia. Najczęściej spotykane rodzaje CMS to:

  1. Platformy do stron internetowych
  2. Platformy sprzedażowe

Pierwsze skupiają się głównie na obsługiwaniu publikacji artykułów blogowych. Zazwyczaj skupiają się one na dodawaniu treści i ułatwiają prowadzenie bloga. Zazwyczaj tego typu systemy pozwalają również na implementowanie dodatkowych modułów, które poprawiają funkcjonalność strony.

Platformy CMS sprzedażowe służą do obsługiwania działalności e-Commerce. Sklepy internetowe bazują na takich rozwiązaniach. W związku z tym system zazwyczaj skupia się na obsługiwaniu procesu sprzedaży, od wystawienia oferty, przez płatność, aż do zarządzania zamówieniami.

Wiemy jak generować stałe zarobki za pomocą internetu
  • otrzymasz plan działania krok po kroku
  • dostaniesz skuteczne narzędzia online

Systemy zarządzania treścią — przykłady

Systemy zarządzania treścią są powszechnie wykorzystywane. Duża część stron internetowych powstała na ich bazie. Poniżej przykłady najpopularniejszych CMS oraz opisy:

  • WordPress
  • Blogger
  • Joomla
  • Drupal
  • Magento
  • WooCommerce
  • PrestaShop
  • Shoper

Systemy CMS – WordPress

wordpress system zarządzania treścią

WordPress to najpopularniejszy system CMS na świecie. Praktycznie każda osoba, której praca w jakiś sposób zahacza o działanie stron internetowych, spotkała się z tym systemem. Jego największą zaletą jest intuicyjność oraz duża dostępność rozszerzeń. WordPress najczęściej wykorzystywany jest jako system obsługujący strony internetowe, nieco rzadziej e-Commerce. Może jednak spełniać taką funkcję po połączeniu z wtyczką WooCommerce.

Dzięki popularności WordPress powstało wiele przydatnych wtyczek, które ułatwiają pozycjonowanie. Profesjonalne narzędzia marketingowe ułatwiają wszystkim użytkownikom WordPressa skuteczne optymalizowanie treści oraz działań.

WordPress zrzesza wokół siebie duża społeczność, która dzieli się wiedzą oraz wzajemnie wspiera w problemach. System jest wciąż rozwijany. Pojawiają się liczne szablony, dodatki oraz wtyczki. Społeczność stwarza więc idealne warunki do rozwoju dla nowych użytkowników.

Blogger

cms blogger

Obecnie Blogger znajduje się w posiadaniu Google. Jest to CMS stworzony z myślą o tworzeniu blogów. System jest bardzo prosty w obsłudze, został zaprojektowany w taki sposób, aby dosłownie każdy był w stanie skutecznie z niego korzystać. Jest on domyślnie dołączany do każdego konta Google. Prawdopodobnie duża część blogerów zaczyna właśnie od tego systemu, ponieważ jest to bardzo prosty pierwszy krok.

Niestety Blogger nie umożliwia wprowadzania rozszerzeń oraz modułów. Wiąże się to z pewnymi ograniczeniami, które po jakimś czasie mogą dawać się we znaki. To jeden z powodów, przez które bardziej doświadczeni blogerzy po jakimś czasie rezygnują z Bloggera.

Systemy CMS – Joomla

cms joomla

Joomla to CMS Open Source, umożliwia ingerowanie w kod źródłowy. Panel administracyjny i interfejs wykorzystywany podczas wprowadzania zmian jest intuicyjny i przyjazny początkującym. Podobnie jak WordPress można zaimplementować wiele dodatkowych funkcji.

Niestety Joomla nie ułatwia tak mocno pozycjonowania jak WordPress. Przy pomocy tego CMS stworzysz bloga, stronę internetową. Po zaimplementowaniu wtyczki VirtueMart możesz przekształcić swoją stronę w sklep internetowy.

Początkujący mogą skorzystać z bazy wiedzy, która oferowana jest przez Joomla. Zawiera ona poradniki, materiały wideo, również wykorzystując YouTube, można znaleźć bogatą bazę wiedzy. Społeczność zgromadzona wokół Joomla stale się kurczy. Pomimo rozwijania platformy ustępuje ona WordPressowi pod względem popularności.

Drupal

drupal

Drupal to mocno zaawansowany system CMS. Wykorzystywany jest głównie przez bardziej doświadczone osoby, które chcą stworzyć różnorodne oraz ciekawe strony internetowe. System wyróżnia to, że zapewnia różnorodny panel administracyjny. Zarządzanie serwisem może odbywać się na znacznie wyższym poziomie dzięki wielu różnorodnym funkcjom.

Nie jest to CMS zalecany początkującym, ponieważ wymaga od użytkownika znajomości języków programowania. Bez podstaw HTML, CSS oraz PHP ciężko jest skutecznie zarządzać stroną. Z drugiej strony jednak, dzięki temu, że jest on zaawansowany, pozwala osobom, które mają podstawy programistyczne na tworzenie ciekawych stron internetowych.

Systemy CMS – Magento

system zarządzania treścią magento

Magento to również CMS Open Source, które jest całkowicie profesjonalną platformą do obsługi sklepów internetowych. Jest to bezpieczna platforma o bardzo elastycznych możliwościach. Opanowanie jej wszystkich funkcji wymaga jednak nieco czasu. Początkującym może sprawiać nieco problemów.

Z poziomu jednego interfejsu możemy zarządzać wieloma sklepami, co ułatwia pracę średnim i dużym przedsiębiorcom. Magento obsługuje różne kraje, języki i waluty jednocześnie. Wymaga odpowiedniej konfiguracji, która może być wymagająca. Dzięki temu systemowi możesz zarządzać prawdziwym imperium, które oferuje Twoim klientom wiele produktów.

Użytkownicy mogą skorzystać z zaawansowanych analiz oraz statystyk, które dostępne są z poziomu platformy. Minusem Magento jest to, że wymaga on dobrego hostingu, który może być dość kosztowny. Z racji, że system jest mocno zaawansowany, to wprowadzenie bardziej wymagających funkcji może wymagać interwencji agencji Magento. System dostępny jest w dwóch wersjach darmowej Community Edition oraz płatnej Enterprise Edition.

Systemy CMS do e-Commerce – WooCommerce

cms woocommerce

WooCommerce to darmowe rozszerzenie do WordPress. Pozwala dostosować system do potrzeb sklepów internetowych. Branża e-Commerce z roku na rok się rozrasta. Zwiększa się również zapotrzebowanie na strony obsługujące sprzedaż. WooCommerce zaspokaja tę potrzebę. Pozwala przekształcić najpopularniejszy CMS, w pełnowartościowy sklep online.

Wtyczka jest łatwo dostępna oraz nie wymaga wiedzy programistycznej. Pozwala na dostosowanie grafik oraz walorów estetycznych witryny praktycznie bez żadnych ograniczeń. Szeroka społeczność programistów, którzy są zrzeszeni wokół WordPressa, wspiera tę platformę, dbając o pomoc w odpowiednim ustawieniu witryn.

Systemy CMS do e-Commerce – PrestaShop

system zarządzania treścią prestashop

PrestaShop to CMS Open Source, który pozwala na tworzenie platform dla sklepów internetowych. Umożliwia on wiele ciekawych opcji dzięki temu, że mamy możliwość zainstalowania dodatkowych modułów. Istnieją zarówno darmowe, jak i płatne dodatki, które pozwalają na wprowadzenie funkcji. Ten CMS wybierany jest przez wielu przedsiębiorców. Umożliwia zarządzanie zamówieniami, dostawami, płatnościami.

Przy pomocy systemu możesz zarządzać katalogiem produktów. To nie jedyne możliwości, jakie daje PrestaShop, lista zalet i korzyści jest bardzo długa. Panel administracyjny jest prosty i intuicyjny, zawiera jednak wszystkie funkcje, które będą Ci potrzebne podczas prowadzenia sklepu internetowego. Z poziomu panelu masz pełną władzę nad kategoriami, statystykami oraz zamówieniami.

CMS PrestaShop pozwala na zaimplementowanie dodatkowych modłów, takich jak porównywarki cen lub śledzenie przesyłek. Tego typu rozszerzenia są zazwyczaj płatne. System można uruchomić na dowolnym hostingu. Pomocne może okazać się dla wielu to, że PrestaShop posiada polską wersję językową. Niestety nie ma wokół tego systemu tak zżytej społeczności jak w przypadku WordPressa.

Systemy CMS do e-Commerce – Shoper

cms shoper

Shoper to jeden z najczęściej polecanych systemów CMS. Opiera się o oprogramowanie SaaS. Jest to intuicyjny oraz prosty w obsłudze system o przejrzystym panelu, oraz szerokich możliwościach personalizacji. Jest to płatne rozwiązanie, możesz jednak skorzystać z 14 dni darmowych testów. Pomoc techniczna jest w cenie usługi.

Możesz zdecydować się na zakupienie oferty Shoper Premium, który pozwala przyśpieszyć ładowanie strony nawet dziesięciokrotnie. Dodatkowo w ofercie znajduje się darmowa migracja strony, możesz więc przenieść swój sklep internetowy z innej platformy.

Klienci mogą wybierać spośród 4 różnych pakietów. Każdy z nich odpowiada na zapotrzebowanie konkretnej grupy przedsiębiorców. Początkujący, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sklepami internetowymi, mogą zakupić podstawowy pakiet. Platforma wspiera działania SEO, dzięki temu możesz prowadzić skutecznie działania pozwalające zwiększyć ruch na stronie sklepu.

Płatny czy darmowy CMS?

Odpowiedni dobór systemu CMS zależy od Twoich preferencji oraz możliwości. Dzięki temu, że CMS został opracowany, możesz samodzielnie założyć swoją stronę lub sklep internetowy przy minimalnych kosztach. Wystarczy zakupienie domeny oraz hostingu, a po zainstalowaniu WordPressa sam będziesz mógł przygotować stronę dzięki intuicyjnemu interfejsowi oraz ogólnodostępnym bazom wiedzy.

Możesz również zlecić to zadanie jakiemuś webmasterowi, który wykona dla Ciebie witrynę. Osób, które zajmują się tworzeniem stron na WP (WordPress), jest całkiem dużo, przeciętne wykonanie strony na WordPressie kosztuje 2-3 tys. złotych. Nieco więcej będziesz musiał zapłacić w przypadku sklepu internetowego.

W przypadku prostych stron internetowych i blogów darmowy CMS zazwyczaj jest zupełnie wystarczający.

Jeżeli chcesz prowadzić bloga, to nie potrzebujesz wielu funkcji, aby strona dobrze się prezentowała. Nieco inaczej sprawa wygląda, jeżeli potrzebujesz sklepu internetowego. Oczywiście na samym początku każdej działalności z dużym prawdopodobieństwem wystarczy darmowy CMS.

Osoby prowadzące zaawansowane sklepy online, mogą mieć zapotrzebowanie na funkcje, które są niedostępne w darmowych wersjach. W takim przypadku warto rozważyć płatne systemy CMS, które pozwolą rozbudować stronę oraz poprawić jej funkcjonalność. Największe firmy śmiało mogą decydować się na autorskie systemy CMS, jest to oczywiście bardzo drogie rozwiązanie, ale otrzymujemy system całkowicie dostosowany do naszych potrzeb.

Jaki CMS wybrać?

Praktycznie wszystko sprowadza się do tego, jakie są Twoje potrzeby. To jaki CMS wybrać zależy od tego, do czego chcesz go wykorzystać. Naturalną opcją na sam początek wydaje się wybór systemu WordPress. Jest on intuicyjny, darmowy, zebrała się wokół niego społeczność, która chętnie udziela wsparcia. Świetnie sprawdzi się zarówno w przypadku strony, jak i sklepu internetowego po połączeniu z WooCommerce.

Jeżeli potrzebujesz w pełni profesjonalnej obsługi sklepu online, to lepszym rozwiązaniem może okazać się Magento. Musisz się jednak zastanowić nad tym, czy będziesz w stanie samodzielnie obsługiwać ten CMS. Jeżeli nie, to dobrą opcją będzie skorzystanie z pomocy profesjonalisty, który będzie obsługiwał sklep według Twoich poleceń. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami.

Przede wszystkim musisz dokładnie zastanowić się nad tym, jakie są Twoje potrzeby. Jeżeli dysponujesz wielkim budżetem, a Twoje wymagania są niestandardowe, zawsze możesz zgłosić się do firmy o przygotowanie autorskiego systemu CMS. Otrzymasz wtedy produkt, który będzie spełniał wszystkie Twoje oczekiwania.

Czy muszę samodzielnie obsługiwać system CMS?

Systemy CMS są proste w obsłudze. Powstały po to by każdy mógł samodzielnie zarządzać własną stroną. Jjeżeli jednak nie chcesz robić tego samodzielnie, możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów. Jest wielu freelancerów oraz firm, które pomagają w prowadzeniu strony.

Ile stron na świecie wykorzystuje najpopularniejszy CMS WordPress?

Około 40% internetu to strony wykorzystujące WordPress. Jest to około 455 000 000 stron!

Umiejętności i doświadczenie zdobywał w czołowych polskich agencjach SEO. Uczestniczył w działaniach promocyjnych realizowanych dla liderów rynku e-commerce z różnych branż. Specjalista od content marketingu oraz pozycjonowania. Z zamiłowania twórca grafiki artystycznej.

Post a Comment