Prawidłowo zaplanowana struktura kategorii w sklepach internetowych opiera się na odpowiednio uszeregowanej nawigacji, która ma za zadanie pomóc odwiedzającemu znaleźć docelowy produkt. Portal e-commerce powinien być intuicyjny w obsłudze. Planując strukturę sklepu należy zwracać uwagę nie tylko na nazwy kategorii, ale również adresy URL. Jak to zrobić poprawnie? Odpowiedź jak to często bywa, brzmi „to zależy”.
Najprościej mówią struktura kategorii w sklepie internetowym jest szkieletem, po którym może poruszać się klient. Składa się on z wielu szczebli. Występują tutaj kategorie nadrzędne oraz podrzędne. Ich ilość może być kształtowana dowolnie, na końcu drogi zawsze powinien znajdować się produkt.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Na sam początek chcę uczulić Cię na pewną kwestię. SEO jest bardzo skomplikowaną dziedziną. A tym bardziej SEO e-commerce. Wiele rozwiązań, które działają na jednej stronie, będą zupełnie nieskuteczne na innej. Jak więc należy dążyć, do jak najlepszych wyników? Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest ciągłe uczenie się na błędach.
Struktura kategorii w sklepie internetowym
Twoja strona, sklep lub blog-ecommerce oraz cały lejek sprzedażowy powinny być na bieżąco aktualizowane. Wspieraj się podstawowymi danymi o swoich klientach. Jeżeli chcesz dobrze zoptymalizować swoją stronę i ustawić właściwą strukturę kategorii w sklepie musisz wiedzieć:
- W jaki sposób klienci znajdują Twój sklep?
- Jak poruszają się po sklepie?
- Jaki masz współczynnik odrzuceń?
- W jaki sposób skonstruowane są strony konkurencji?
Danych nigdy za wiele! Szczególnie jeżeli chcesz pogodzić SEO z UX. To wymaga od Ciebie wielu godzin spędzonych na optymalizacji całego sklepu. O ile większość osób wie, czym jest SEO, to co oznacza skrót UX?
Tajemniczy skrót UX
UX, czyli User Experience najprościej ujmując, jest to dziedzina zajmująca się odczuciami użytkownika danej strony. Struktura kategorii w sklepie internetowym powinna uwzględniać zasady UX. Nie tylko nawigacja, ale również ścieżka zakupowa w e-commerce powinny być intuicyjne. Mowa tutaj o odpowiednim zaprojektowaniu strony, w taki sposób, aby spełniała ona podstawowe potrzeby odbiorcy. Strona powinna być:
- Spójna
- Intuicyjna
- Przyjemna w odbiorze
- Z możliwością personalizacji
Powyższe kryteria można uznać za niezbędne minimum. Każda strona lub sklep internetowy powinny być dostosowane i zoptymalizowana pod UX, ponieważ dzięki temu, użytkownik będzie czuł się komfortowo. W konsekwencji poświęci więcej swojego cennego czasu na przeglądanie Twoich produktów oraz usług.
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
Poprawnie wykonana struktura kategorii w sklepie internetowym według zasad UX powinna uwzględniać 4 etapy:
- Analiza produktu
- Analiza potrzeb użytkownika
- Hipoteza
- Testowanie
Proces należy powtarzać i implementować wyłącznie te rozwiązania, które okazały się skuteczne. Często drobna różnica w strukturze może zmienić całkowicie odbiór danej strony. Równie istotne jest dobranie barw czy czcionki. Wiele pozornie nieistotnych szczegółów składa się na sukces lub porażkę danej strony.
- Wpis powiązany: Zakładanie sklepu internetowego
Przykładowa struktura kategorii w sklepie
Spróbujmy popracować na przykładach. Jako podstawę do analizy weźmy strukturę kategorii w sklepie internetowym oferującym artykuły sportowe. Chcemy kupić rękawice bramkarskie dla naszego małego synka, to naprawdę świetny chłopiec, dobrze się uczy, wczoraj dostał 6 ze sprawdzianu, więc zasłużył na prezent. Wchodzimy więc na stronę sklepu i staramy się wyszukać rękawice bramkarskie dla dziecka firmy ABc. Jaką drogę przebędziemy?
- Strona główna >
- Piłka nożna >
- Akcesoria dla bramkarzy >
- Rękawice brakarskie >
- Rękawice bramkarskie dla dzieci >
- Rękawice bramkarskie dla dzieci ABc
Wydaje Ci się, że ta droga jest zbyt długa i wyboista? Być może lepszym rozwiązaniem będzie skrócenie drogi i zastosowanie prostszej struktury kategorii w sklepie:
- Strona główna >
- Akcesoria piłkarskie >
- Rękawice bramkarskie
Skróciliśmy drogę o połowę, czy jest to lepsze rozwiązanie? Wiele osób może stwierdzić, że tak. Po co sztucznie wydłużać drogę klienta od punktu A do punktu B? Z jednego prostego powodu, dla SEO. Dokładniej dla słów kluczowych z długiego ogona. Zauważ, że w naszej pierwszej drodze zawarliśmy 3 frazy kluczowe więcej.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Okruszki ułatwiają nawigację
Okruszki (ang. breadcrumbs) są to elementy nawigacji, które umożliwiają szybki powrót do wcześniejszej kategorii. Jest to często wykorzystywane rozwiązanie. Zastosowanie breadcrumbs pozwala użytkownikowi w dowolnym momencie, za sprawą jednego kliknięcia, przejść do jednej z poprzednio przeszukiwanych kategorii w sklepie internetowym.
Jak łatwo się domyślić działanie takie wpływa bardzo korzystnie na doświadczenie klienta, czyli jest częścią formatowania UX. To nie jedyna zaleta tego rozwiązania ma ono również korzystny wpływ na SEO.
Im łatwiej i szybciej Twój klient znajdzie interesujący go produkt, tym większa szansa, że dokona zakupu. Jeżeli uda Ci się stworzyć proste i intuicyjne drzewko kategorii, które jednocześnie będzie dostosowane do wymagań algorytmów, efekty powinny być satysfakcjonujące. Dobrze zaplanowana struktura kategorii w sklepie internetowym ułatwia przeprowadzanie akcji promocyjnych oraz marketingowych.
Jeśli Twój sklep internetowy sprzedaje produkty sezonowe możesz spróbować ułożyć część kategorii wykorzystując sezonowe słowa kluczowe.
Jak zaplanować strukturę kategorii w sklepie internetowym?
Najłatwiejszą metodą by zaplanować strukturę kategorii w sklepie internetowym jest śledzenie słów kluczowych, które wykorzystują Twoi klienci. Możesz to zrobić za pomocą podstawowych narzędzi, takich jak:
- Google Keyword Planner
- Keyword Tool Io
Sprawdź, w jaki sposób wyszukiwane są konkretne produkty. Pamiętaj, że z kategorii nadrzędnych, czyli fraz ogólnych możesz budować coraz bardziej szczegółowe kategorie podrzędne składające się z fraz z długiego ogona. Im dłuższe frazy znajdziesz, tym mniejsza na nich będzie konkurencja (oczywiście jest to lekkie uproszczenie).
Możliwości tworzenia kategorii jest nieskończona ilość, pamiętaj jednak, że interesują Cię wyłącznie popularne frazy. Nie ma sensu tworzyć oddzielnej kategorii dla słów kluczowych, które nie są wyszukiwane. Takie działanie może tylko niepotrzebnie zaburzyć strukturę sklepu.
Struktura kategorii e-commerce i wpływ na wyszukiwarki
Być może zastanawiasz się, dlaczego nie możesz skrócić podrzędnych kategorii. Skoro wcześniejszą kategorią były „rękawice bramkarskie” to dlaczego kolejną jest „rękawice bramkarskie dziecięce”, zamiast po prostu „dziecięce”. Klienci wiedzą już przecież, w jakie kategorie wcześniej klikali. Odwiedzający może i wiedzą, ale wyszukiwarki zawsze muszą mieć wszystko jak najdokładniej opisane.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Możemy wysunąć wniosek, im bardziej rozbudowana struktura kategorii w sklepie internetowym, tym dłuższa fraza long tail. Przekłada się to na zwiększenie ruchu na stronie sklepu. Im dłuższa i dokładniejsza fraza z długiego ogona, tym mniejsza konkurencja.
Zazwyczaj nazwa kategorii jest nazwą odnośnika. A z nazwy odnośnika informacje dotyczące zawartości witryny czerpie robot Google oraz roboty innych wyszukiwarek. Zawsze, jeżeli tylko masz taką możliwość, musisz udostępniać, jak najwięcej informacji algorytmowi, ponieważ ma to duży wpływ na pozycję w wyszukiwarce oraz sprzedaż w sklepie.
Czy długie drzewo kategorii w sklepie to same plusy?
Niestety również w tym przypadku występują pewne efekty uboczne. Im dłuższą ścieżkę musi przebyć klient, tym wyższe Bounce Rate. Co to oznacza?
Bounce Rate, czyli inaczej współczynnik odrzuceń. Do tego wskaźnika zalicza się te sesje, które zostały opuszczone po uruchomieniu tylko jednego żądania do serwera. Są to więc sesje ograniczone do jednej strony, użytkownik wszedł, a następnie szybko opuścił witrynę.
Jest to efekt uboczny rozbudowanej struktury kategorii w sklepie internetowym. Klienci automatycznie przeskakują pomiędzy kategoriami w poszukiwaniu interesującego ich produktu. Wysoki współczynnik odrzuceń może mieć w niektórych przypadkach niekorzystny wpływ na SEO, zazwyczaj nie stanowi to jednak dużego problemu. Bounce Rate nie jest na tyle istotny, żeby niekorzystnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Warto jednak kontrolować ten współczynnik.
W takim razie, jak sobie z takim problemem poradzić? Można stworzyć dwa różne drzewa kategorii. Jedna struktura byłaby udostępniana w takim przypadku użytkownikowi, a druga byłaby przeznaczona wyłącznie do informowania algorytmu o zawartości strony.
Ze stopki sklepu linkujesz kategorie pod SEO dla robota, a właściwe drzewo kategorii, które będzie skonstruowane według formatowania UX, będzie widoczne dla użytkownika.
Prosta czy rozbudowana struktura kategorii w e-commerce?
Moim zdaniem rozbudowana struktura kategorii w sklepie internetowym jest lepsza. Pozwala zdobyć przewagę nad konkurencją. Nawet jeżeli Twój klient trafi na kategorię, która go nie interesuje, będzie w stanie przejść przez kilka innych kategorii, aż znajdzie produkt.
Warto mieć świadomość, że istnieje również coś takiego, jak kanibalizacja kategorii. Zbyt podobne do siebie kategorie, które składają się ze zbyt podobnych słów, mogą być traktowane przez roboty jako powtórzenie. Ciężko to jednoznacznie stwierdzić, ponieważ w przypadku każdej strony algorytmy zachowują się nieco inaczej. Musisz jednak obserwować, czy w Twoim przypadku kategorie nie konkurują pomiędzy sobą.
Najlepszym momentem na opracowanie struktury kategorii w sklepie internetowym jest etap powstawania strony. Nie warto odwlekać tego zadania na później. Sklepy mają tendencję do szybkiego rozwijania się. Nowe produkty, producenci czy kategorie mogą pojawiać się bardzo szybko. Jeżeli już na początku zaniedbasz proces konstruowania drzewa kategorii, odczujesz efekty uboczne. Twoja sprzedaż będzie znacznie poniżej możliwości sklepu.
Kanibalizacja kategorii oznacza, że konkretne kategorie konkurują ze sobą, ponieważ są zbyt podobne. Wyszukiwarka traktuje je jako powtórzenie, co może mieć niekorzystny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Okruszkami nazywa się odnośniki do wcześniejszych szczebli drzewa kategorii. Ułatwia to odwiedzającemu cofnięcie się do poprzednio oglądanej podstrony sklepu.
Nie można odpowiedzieć na to pytanie, oba te elementy są niezwykle istotne. Zamiast wybierać pomiędzy nimi lepiej dostosować się do zasad obydwu. Copywriting powinien być realizowany według fraz powiązanych z produktami dostępnymi w sklepie. Natomiast intuicyjny układ sklepu ułatwiający przeglądanie kategorii i produktów powinien wynikać z poprawnego zastosowania zasad UX.