Profesjonalne teksty publikowane na stronie firmowej mają kilka istotnych zalet. Blog w e-commerce może zwiększyć ruch i sprzedaż. To rozwiązanie, które przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit. Każda branża, która ma takie możliwości, przenosi się do strefy wirtualnej. Współczesny konsument coraz częściej i chętniej robi zakupy za pomocą internetu. Nic więc dziwnego w tym, że konkurencja w branży e-commerce rośnie z dnia na dzień. W jaki sposób można się przebić? Przydatny może okazać się blog powiązany ze sklepem.
Prowadzenie bloga w e-commerce
Na początek warto zastanowić się jakie cechy powinien mieć dobry sklep internetowy? Przede wszystkim szeroki asortyment, który odpowiada na potrzeby klienta. Ciągłe dostosowywanie oferty pod najnowsze trendy. Intuicyjny interfejs, który umożliwi najbardziej niezaznajomionej z internetem osobie znaleźć interesujący ją produkt.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
W działalności na rynku e-commerce ważne jest dokładne opisanie oferty oraz ułożenie kategorii w logiczny sposób. W żadnym wypadku nie można zapominać o zapewnieniu bezpieczeństwa swoim klientom. Każda transakcja powinna być odpowiednio zabezpieczona. Oczywiście kilka sposobów płatności, aby sprostać wymaganiom nawet najbardziej wymagających klientów.
Załóżmy, że na podstawie powyższych wskazówek ktoś zdecydował się założyć sklep. Istnieje on gdzieś w odmętach internetu. Czy fakt, że został on zbudowany, w oparciu o jakby nie było, bardzo dobre rady gwarantuje mu sukces i skuteczną sprzedaż? Nie, a to dlaczego? Ponieważ nikt się o tym sklepie nie dowie i go nie odwiedzi. Nie ma klientów, czyli nie ma pieniędzy, a bez odpowiedniej promocji ciężko przebić się przez konkurencję. I tutaj pojawia się jedna z największych trudności branży e-commerce, to ciągła walka o klienta.
Skoro trwa wojna, której stawką jest utrzymanie się na rynku to i broń należy przygotować. A ciężką artylerią w tym wypadku jest prowadzenie bloga. Jest to potężne, darmowe i bardzo skuteczne narzędzie, które umożliwia Ci przebicie się przez konkurencję. Co więcej, to rozwiązanie sprawdza się w dosłownie każdej branży!
- Wpis powiązany: Zakładanie sklepu internetowego
Co możesz zyskać poprzez blog e-commerce?
Każdy przedsiębiorca wie, jak ważny jest czas. Nikt z nas nie chce go marnować, to oczywiste, ale czy prowadzenie bloga to marnotrawienie czasu? Przekonasz się o tym, że blog w e-commerce na siebie zapracuje.
Być może nie służy on bezpośrednio sprzedaży, ponieważ nie chodzi o to, żeby każdy artykuł, który publikujesz, zachwalał Twoje produkty i generował konwersję. Blog pozwoli Ci uzyskać coś ważniejszego. Za jego pomocą zbudujesz relację z klientami i wizerunek eksperta. To narzędzie umożliwia też budowanie wizerunku firmy w internecie.
Zacznijmy od podstawowej zalety, którą daje połączenie sklepu oraz bloga. Dzięki nowej grupie odbiorców czytających bloga, zwiększy się ruch na stronie sklepu internetowego. Oczywiście nie każda osoba, która wejdzie przeczytać artykuł, będzie chciała coś kupić, ale to nieważne. Wyszukiwarki zauważą, że popularność Twojej strony wzrośnie, wpłynie to na pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania. Prowadzenie bloga bezpośrednio poprawia Twoje SEO.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Prowadząc bloga, będziesz poruszał tematy, które dotyczą Twojej branży. Zyskasz więc wartościowych odbiorców, którzy są zainteresowanie tematyką, a co za tym idzie produktami znajdującymi się w sklepie. Być może w momencie czytania wpisu nie są oni zainteresowani zakupem, ale za miesiąc, albo nawet rok wrócą i wtedy dojdzie do transakcji.
Wiedza dźwignią handlu
Wizerunek jest ważny (zwłaszcza w branży e-commerce). Z tym stwierdzeniem chyba nikt nie będzie się sprzeczał. Jest pewna grupa zawodowa, która jest szczególnie szanowana. Mowa tutaj o… nauczycielach. I nie bez powodu tak jest, wiedza jest jednym z najcenniejszych zasobów.
Przekazując odpowiedzi na pytania, stawiasz się w pozycji eksperta. Podziel się ze swoimi czytelnikami wiedzą, a oni uznają Cię za prawdziwego specjalistę. Tym sposobem w indywidualnej hierarchii czytelników wejdziesz o poziom wyżej, ze sprzedawcy zamienisz się w eksperta. Staniesz się dla nich widoczny, sklep nie będzie już taki bezosobowy, ponieważ poznają człowieka, który za tym stoi.
Blog może posłużyć Ci do budowania Twojego wizerunku osobistego lub do kreowania całej marki. Klienci będą kojarzyli Twoje logo, ponieważ za każdym razem, gdy będą czytać artykuł, będzie ono widoczne. Takie opatrzenie się z marką odwiedzających przyczyni się do ugruntowania pozycji na rynku. Własnego bloga powadzi nawet Allegro – prawdziwy potentat w branży e-commerce.
Jeżeli będziesz regularnie publikować treści, zbudujesz więź ze swoimi odbiorcami. Część z nich będzie wracać na Twoją stronę po nową porcję informacji. Pozwoli Ci to lepiej poznać potencjalnych klientów. Poznasz ich nawyki oraz potrzeby, a następnie możesz dostosować swoją ofertę do ich potrzeb.
Wszystkie powyższe zalety sprowadzają się do jednego, zyskasz przewagę nad konkurencją, a właśnie o to w tym chodzi. Prowadzenie bloga w e-commerce pozwoli dotrzeć do nowych klientów oraz zwiększyć przewagę nad konkurencją.
Jak prowadzić bloga w e-commerce?
Blog w e-commerce jest wyłącznie narzędziem, a narzędzia możesz wykorzystywać w dowolny sposób. Narzędzi możesz używać poprawnie albo nieskutecznie, więc warto nieco się zastanowić nad publikowanymi treściami, bo samo założenie bloga nie zapewni Ci sukcesu. Jedynym ograniczeniem jest Twoja własna wyobraźnia. Co więcej, możesz eksperymentować, sprawdzaj różne formaty i zobacz, co Twoi odbiorcy chcą czytać.
Bloga możesz prowadzić publikując różne treści:
Nie musisz ograniczać się tylko do tekstu, wykorzystaj:
- Zdjęcia swoich produktów
- Wideo stworzone w sklepie, pokazujące funkcjonowanie firmy
- Testy produktów
- Infografiki
Jeżeli nie masz pomysłu na to, jak prowadzić swojego bloga spójrz na strony największych firm. Zdecydowana większość gigantów z różnych branży prowadzi swoje blogi. Może to być dla Ciebie świetne źródło inspiracji. Blog w e-commerce jest jednym z najlepszych narzędzi wykorzystywanym podczas działań związanych z content marketingiem.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Możesz dowolnie łączyć ze sobą różne formy przekazu, być może połącz tworzenie bloga swojego sklepu z kanałem na Yutube. Na blogu możesz umieścić wideo, dzięki czemu odbiorcy będą mogli obejrzeć film bez opuszczania strony. W ten sposób możesz sprawdzić, czy lepiej sprawdza się forma pisemna, czy wizualna.
Dla kogo tworzyć treści?
To pytanie wydaje się dość oczywiste, ale konsekwencje, które wynikają z odpowiedzi często są bagatelizowane. Treści musisz, dosłownie musisz, a nie tylko powinieneś tworzyć dla swoich odbiorców. W takim razie teksty muszą być ciekawe oraz wartościowe. Dlaczego tak to podkreślam? Ponieważ, wiele osób zapomina, że człowiek nie działa jak wyszukiwarka. Nie wystarczą byle jakie teksty sprzedażowe zawierające frazy kluczowe.
Wpis na blogu musi dawać wartość czytelnikowi. Wartość nie oznacza wyłącznie wiedzy, nie zawsze chodzi o suche fakty. Twój blog e-commerce NIE musi się składać w 100% z artykułów na poziomie eksperckim. Równie dobrze możesz wywołać u czytelnika emocje.
Spróbuj rozbawić odbiorcę lub w jakiś sposób go zainspirować, to również jest wartość, którą on doceni. Pomoże Ci to zbudować trwalszą relację.
Dotrzesz również do większej ilości osób. Oczywiście potencjalni klienci muszą być zainteresowani tematem, dlatego treści eksperckie są bardzo skuteczne. Zwróć jednak uwagę na to, że bardzo duża część blogów, które są prowadzone przez Twoją konkurencję, opiera się wyłącznie na treściach merytorycznych.
Prowadząc bloga w e-ecommerce w nieco innym stylu, bardziej humorystycznym lub bardziej „ludzkim” możesz się wyróżnić i przyciągnąć większe zainteresowanie.
Pamiętaj, że treści, które publikujesz, powinny być przede wszystkim skuteczne. Zastanów się jaki efekt chcesz wywołać konkretnym wpisem, a następnie napisz lub zleć napisanie go w konkretnym celu. W taki sposób uda Ci się osiągnąć zamierzony efekt. Czytelnicy mają swoje potrzeby, jeżeli je zaspokoisz, zamienią się oni w klientów. Warto wykorzystać język korzyści.
Kto będzie odwiedzał Twojego bloga e-commerce?
Warto poświęcić chwilę na uszeregowanie osób, które będą Twoimi odbiorcami. Do monitorowania statystyk możesz użyć konta Google Analytics. Można wskazać kilka często powtarzających się grup osób, która trafia na treści oferowane przez blog e-commerce:
- Nowi czytelnicy – takie osoby trafiły na bloga w poszukiwaniu jakiejś informacji, istnieje duża szansa na to, że taka osoba przejrzy Twój sklep, ponieważ jeszcze nie zna oferowanych przez Ciebie produktów. Będzie uważnie przyglądać się ofercie.
- Stali czytelnicy – będzie pewna grupa regularnie powracających osób. Tacy czytelnicy doceniają wartość, jaką im dajesz. To właśnie z nimi tworzysz więź, w ich oczach tworzysz swój wizerunek eksperta. Nie odwiedzają oni zazwyczaj sklepu, ponieważ znają ofertę. Możesz przenieść ich uwagę z artykułu poprzez odpowiednie nawiązania do konkretnego produktu.
- Osoby na skraju zakupu – niektórzy przed zakupem lubią przeszukiwać internet w poszukiwaniu informacji dotyczących produktu. Bardzo często takie osoby są już zdecydowane na zakup, szukają jednak potwierdzenia dla swojej decyzji. Możesz ich przechwycić i poprzez wartościową treść nakłonić do zakupu właśnie w Twoim sklepie.
Lejek sprzedażowy
Ścieżka zakupowa w e-commerce może zaczynać się od profesjonalnego wpisu opublikowanego na blogu. Osoby nieco bardziej zaznajomione ze sprzedażą prawdopodobnie znają koncepcję lejka sprzedażowego. Jeżeli nie wiesz czym jest lejek sprzedażowy już tłumaczę. Posłużę się pewnym uproszczeniem.
Wyobraź sobie wygląd lejka, jego górna część jest szeroka, są to wszystkie osoby, które pozyskasz z różnych źródeł. Na samym końcu lejka ze spodu znajduje się transakcja, czyli zakup usługi lub produktu. Twoim zadaniem jako sprzedawcy jest przeprowadzenie potencjalnego klienta od samej góry lejka, czyli momentu, w którym klient dowiaduje się o Twojej ofercie, aż na sam jego dół, czyli do chwili zakupu. Lejek się zwęża, co oznacza, że tylko nieliczna część osób, które poznają Twoją ofertę, zdecyduje się na zakup.
Te trzy różne typy odbiorców to po prostu osoby znajdujące się na innym etapie lejka sprzedażowego. Od nowych czytelników, przez stałych odbiorców, aż po osoby, które są zdecydowane na zakup.
Każda grupa ma swoje własne oczekiwania. Nowi użytkownicy potrzebują odpowiedzi na swoje pytania, musisz ich zaciekawić. Stali odbiorcy oczekują, że dasz im wartość, musisz ich przekonać do swoich produktów. Osoby na skraju zakupu oczekują potwierdzenia, oznacza to, że chcą abyś rozwiał ich wszystkie wątpliwości związane z zakupem.
Poznaj swoich klientów jeszcze lepiej
Blog pozwoli Ci zdobyć informacje, a dane w branży e-commerce są na wagę złota. Na jakie kryteria warto zwrócić uwagę przy dostosowywaniu treści? Wiele zależy od strategii, jaką się kierujemy, warto jednak uwzględnić:
- Geografię – z jakiego miejsca pochodzą odbiorcy
- Demografię – wiek, płeć, narodowość
- Problematykę – na jakie odpowiedzi Twoi odbiorcy najczęściej szukają odpowiedzi
Skuteczna działalność w branży e-commerce wymaga stworzenia dokładnego modelu klienta. Pozwoli Ci to na podejmowanie lepszych decyzji. Znając swojego odbiorcę, możesz stworzyć skuteczniejsze wpisy oraz reklamy. Poznasz oczekiwania klientów i będziesz umiał im sprostać, co przełoży się na rozpoznawalność Twojego sklepu oraz sprzedaż.
Nie zaniedbaj SEO
W branży e-commerce nie wolno zaniedbywać działań SEO. Podtrzymuję zdanie, które wyraziłem we wcześniejszej części artykułu, że wpisy powinny być tworzone przede wszystkim dla Twoich czytelników, to oni mogą stać się klientami. SEO jest jednak bardzo potrzebne, ponieważ jeżeli nie wyświetlisz się w wynikach wyszukiwania, to nie zyskasz czytelników.
Jak to pogodzić? To nie jest takie trudne, jak może się wydawać. Pisz teksty, które odpowiadają na potrzeby odbiorców. Jednocześnie zaplanuj działa SEO. Możesz na przykład stworzyć wpis zawierający sezonowe słowa kluczowe. Sensowny tekst, który zbudowany jest wokół słów kluczowych, może zadowolić zarówno roboty, jak i czytelników. Warto dopasować się do wymogów Google, odpłaci Ci się zasięgami.
To właśnie wpisy pisane pod frazy kluczowe sprawią, że Twój blog e-commerce będzie przyciągał ruch. Im więcej wartościowych wpisów, zoptymalizowanych pod zawsze zielone frazy tym więcej czytelników zyskasz, a każdy czytelnik może zamienić się w klienta.
Optymalizacja obrazów w sklepie lub na stronie jest znakomitym sposobem na poprawienie widoczności w wyszukiwarce. Dlatego wartą ją stosować od samego startu bloga. Istotnym elementem wpływającym na pozycje i poprawiającym komfort korzystania jest też poprawnie zaimplementowana struktura kategorii na stronie.
Dobry blog e-commerce zawiera kilka elementów
Nie ma jednego uniwersalnego przepisu na sukces. Można za to znaleźć czynniki, które zwiększą szansę na to, że ten sukces wystąpi. Poniżej znajdujesz listę rzeczy, które podpowiedzą jak prowadzić bloga w e-commerce by przełożyło się to na sprzedaż.
- Zadbaj o odpowiednią strukturę tekstu – podziel tekst nagłówkami, zaczynając od H1 na H5 lub H6 kończąc. Dodatkowo pamiętaj o tym, że tekst ma być przyjemny dla oka, wykorzystaj wypunktowania, wyliczenia, pogrubienia, pochylenia, podkreślenia i przekreślenia. Tekst na blogu będzie wtedy atrakcyjny.
- Podążaj z trendem – chwytliwy tytuł to jedno, ale chwytliwy tytuł na popularny temat to przepis na sukces. Bardzo ważne, aby treści były całkowicie unikalne. Wysil się i stwórz własny tekst, to będzie znacznie skuteczniejsze niż skopiowanie cudzej własności.
- Daj wartość – odpowiedzi, emocje lub rozrywkę. Musisz przekazać swoim odbiorcom to, czego potrzebują. Opisz odpowiedź na ich pytanie, rozwiąż problem i poprzyj to opiniami ekspertów. Dodatkowo możesz zapewnić im rozrywkę lub motywację do działania.
- Różnorodność – ściana tekstu bardzo zniechęca, dlatego podziel swój tekst na mniejsze akapity. Warto umieścić w tekście kilka zdjęć, infografik, emotikon czy nawet wideo. Im bardziej różnorodny będzie wpis, tym więcej uwagi odbiorcy otrzyma.
- Przedstaw siebie i swoje produkty – blog ma być narzędziem, które zwiększy Twoją sprzedaż. Dlatego powinieneś odsyłać swoich klientów do oferty sprzedażowej, pokazywać im jak coś powstaje oraz jaki problem rozwiązuje.
- Ustal i wprowadzaj w życie swoją strategię marketingową – zaplanuj dokładnie jakie wpisy chcesz opublikować oraz dlaczego. Bardzo dobrze, jeżeli Twoje działania marketingowe będą spójne. Wpisy możesz synchronizować z promocjami lub innymi ofertami specjalnymi pozwoli Ci to zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.
- Wyróżnij się – na eksponowanym miejscu możesz zamieścić artykuł opisujący historię Twoją lub Twojej firmy. Dobrze przygotowany storytelling pomaga stworzyć wizerunek eksperta i specjalisty w danej dziedzinie.
- Złota zasada każdego sukcesu – bądź konsekwentny. Bloga masz prowadzić regularnie, wpisy mają pojawiać się w stałych odstępach czasowych, określony dzień i godzina. Wszystko po to, aby Twoi czytelnicy wiedzieli, że np. w środę o godzinie 18 czeka na nich kolejny wpis. To pozwoli budować nawyki czytelników.
Blog e-commerce prawdziwego eksperta
Jeżeli chcesz budować wizerunek eksperta, wymaga to od Ciebie pewnych poświęceń. Od specjalistów wymaga się więcej niż od zwykłych hobbistów. Z tego powodu treści, które publikujesz, muszą być na bardzo wysokim poziomie. Wysokiej jakości treść jest ważna w branży e-commerce.
Zgodność tekstu z zasadami języka polskiego to minimum. Oczywiście błędy się zdarzają, są rzeczą naturalną i w perspektywie dziesiątek tekstów praktyczne niemożliwe jest się przed nimi ustrzec. Warto jednak zawsze dokładnie sprawdzić tekst pod kątem ortografii, interpunkcji oraz błędów językowych.
Błąd interpunkcyjny Twoi czytelnicy Ci wybaczą, jest jednak jeden błąd, którego prawdopodobnie Ci nie zapomną. Jeżeli zdarzy Ci się podać nieprawdziwe informacje, trwale naruszy to Twój wizerunek eksperta. Z tego powodu warto przykładać się do reaserchu, aby nie powielać nieprawdziwych informacji z innych stron.
Tworzenie treści na bloga może pochłonąć dużo czasu, nie musisz robić tego samodzielnie. Możesz oddelegować to osobie, która będzie realizować copywriting, przygotowując dla Ciebie wpisy zgodnie z zasadami SEO oraz wytycznymi User Experience (UX).
Przede wszystkim musisz dawać swoim odbiorcom wartość. Jeżeli na blogu będziesz publikował ważne dla nich treści, to wrócą po więcej.
Tak, przy pomocy bloga możesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym.
Dzięki blogowi jesteś w stanie przyciągnąć na swoją stronę nowych odbiorców, którzy mogą zamienić się w klientów.