Top
budowanie wizerunku w sieci

Budowanie wizerunku firmy i kreowanie marki osobistej w sieci

Budowanie wizerunku, czyli branding jest to szereg działań, które mają na celu zarządzanie marką, ścieżką rozwoju oraz wzmacnianie pozycji na rynku. Takie kroki podejmowane są właściwie przez każdego, różnica polega na tym, że niektórzy robią to bardziej świadomie a inni nieco mniej.

Budowanie wizerunku różni się nieco w zależności od tego, czy jest to wizerunek osobisty, wizerunek marki itp. Zastosowałem lekkie uproszczenie, ponieważ piszę ogólnie o kreowaniu wizerunku, korzyściach, jakie z tego wynikają i trudnościach, które trzeba przezwyciężyć.

Budowanie marki osobistej jest bardzo istotnym aspektem życia zawodowego, to właśnie na przez pryzmat naszego wizerunku będziemy oceniani przez potencjalnych pracodawców czy klientów. Personal branding ma stanowić uwiarygodnienie naszych umiejętności, pozwala wyeksponować mocne strony.

Budowanie marki osobistej i wizerunku firmy

Dawniej wizerunek kojarzony był zazwyczaj z celebrytami, znacznie rzadziej mówiono o wizerunku firm lub zespołów. Obecnie większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, jak dużą rolę w naszym życiu odgrywa wizerunek. I nie mowa tu wyłącznie o życiu zawodowym.

Nasze życie opiera się dokładnie na tym, że nasze działania są oceniane przez ludzi w otoczeniu, a następnie, na tej podstawie przypisywane są nam określone cechy.

Również wśród rodziny oraz przyjaciół mamy jakiś wizerunek. Jest on wypadkową naszych wcześniejszych decyzji i sytuacji, które nas spotykały. Nie musisz się przejmować, budowanie wizerunku marki jest znacznie łatwiejsze niż zmiana wizerunku osobistego. Głównie dlatego, że wizerunek specjalisty lub firmy budujesz od zera, świadomie postępując we wcześniej zaplanowany sposób.

Po co kreować wizerunek osobisty?

Czy jest jakiś powód, dla którego powinieneś skupić się na budowaniu wizerunku? Zacznijmy od tego, że wiele osób mylnie uważa, że praca nad swoim wizerunkiem polega na okłamywaniu odbiorców i opowiadaniu o sobie w samych superlatywach. W budowaniu marki osobistej nie chodzi o kłamanie. Podstawą jest uczciwe eksponowanie swoich mocnych stron. A powodów, dla których warto pracować nad wizerunkiem, jest wiele.

  1. Budowanie marki pomaga określić kierunek rozwoju. Znając swój docelowy wizerunek, możesz kierować swoją działalność, w jakąś określoną stronę.
  2. Mając silną markę osobistą, jesteś w stanie skuteczniej pozyskiwać klientów. Jeżeli Twoi odbiorcy, będą uważać Cię za specjalistę, to chętniej zdecydują się na powierzenie Ci swojego problemu.
  3. Jeżeli jesteś uznawany za jednego z najlepszych, to otwiera Ci się droga do współpracy z najlepszymi. Specjaliści zazwyczaj nie lubią współpracować z kimś, kto nie jest na ich poziomie, jeżeli uda Ci się zbudować pozycję na rynku będziesz mógł zwracać się z propozycjami współpracy do najlepszych w Twojej dziedzinie.
  4. Wyróżnisz się na tle konkurencji. Im większa konkurencja panuje w Twojej branży, tym bardziej powinno Ci zależeć na tym, aby Twój wizerunek był nienaganny. Musisz być najlepszym lub jednym z najlepszych, w takiej sytuacji, żadna konkurencja nie będzie Ci straszna, ponieważ wartościowi klienci sami do Ciebie przyjdą.
  5. Darmowe, potężne narzędzie marketingowe. Wizerunek jest samonapędzającą się reklamą Twoich działań, musisz jedynie wprawić ją w ruch. Im więcej wartości dasz, tym częściej będziesz cytowany, przytaczany i polecany. Są pewni giganci, którzy rozrośli się do takich rozmiarów, zbudowali tak potężny wizerunek, że myśląc o danej branży, od razu przychodzi Ci na myśl również ta konkretna marka.

Podstawy budowania wizerunku firmy w sieci

Jeżeli chcesz zostać specjalistą w zarządzaniu marką osobistą lub firmową, musisz stworzyć definicję marki  i jej cechy. Określ swój cel, a następnie poddaj analizie zgromadzone już zasoby. Weź pod uwagę posiadane przez firmę doświadczenie, produkty, które znajdują się w ofercie oraz realizowane pobocznie projekty.

Musisz mieć świadomość wszystkich wad oraz zalet Twojej marki. Zgromadź jak największą ilość danych, jeżeli już na starcie wykonasz to zadanie bardzo dokładnie, będziesz mógł lepiej zaplanować swoje kolejne posunięcia. Do opracowania skutecznej strategii działań konieczna jest świadomość obecnego stanu rzeczy.

budowanie wizerunku firmy

Zaangażowanie znanego aktora jako przykład budowania wizerunku firmy ING

W budowaniu wizerunku chodzi o to, aby wyeksponować wszystko to, co działa na Twoją korzyść. Pokaż swoim klientom coś, co sprawi, że oni Ci zaufają. Potwierdź swoje umiejętności, a ludzie będą chcieli z Tobą współpracować. Znakomitym rozwiązaniem może okazać się nawiązanie współpracy z osobą budzącą pozytywne skojarzenia lub znaną w danej branży.

Tworzenie marki od początku jest trudne. Etap zaplanowania działań wymaga najwięcej zaangażowania. Jest to jednak znacznie łatwiejsze niż późniejsza próba zmiany wizerunku. Możesz zacząć od stworzenia historii marki. Storytelling w marketingu i sprzedaży sprawdza się znakomicie. W późniejszym etapie działalności można odwoływać się do „mitu założycielskiego”.

Po określeniu celu, mocnych oraz słabych stron, zaplanowaniu swoich działań pozostaje Ci wyłącznie konsekwentnie realizować założenia. Plusem budowania wizerunku jest to, że występuje tutaj często efekt kuli śnieżnej. Im lepszy wizerunek ma Twoja firma, tym więcej wartościowych osób chce z Tobą współpracować, co jeszcze bardziej buduje Twój branding.

Jak określić cel swojej marki?

Cel jest bardzo istotny, ludzi przekonuje to, że dana firma dąży do czegoś, chce coś zrobić, a oni mogą obserwować tę drogę. Pamiętaj tylko, że misja musi być spójna z funkcjonowaniem Twojej firmy. Nie może być tak, że marka jest niespójna ze stanem faktycznym.  Chcesz, aby klienci i współpracownicy ufali marce, którą budujesz.

Jeżeli marka oparta jest na kłamstwie, to prędzej czy później ludzie się o tym dowiedzą, a to może być bardzo poważny kryzys.

Świetnym ćwiczeniem, które możesz wykonać, jest obserwacja największych firm i zauważenie, co one starają się przekazać. Być może w ten sposób nasunie Ci się coś ciekawego, co będziesz mógł wykorzystać w kształtowaniu wizerunku Twojej firmy. Podam Ci przykład. Niech będzie napój Coca-Cola, zastanów się przez chwilę, co w ich reklamach stale się powtarza, na co kładziony jest nacisk.

budowanie wizerunku marki

Pozytywne emocje jako główny element budowania marki Coca-Cola

Już wiesz? Głównym celem Coca-Coli jest przekazywanie wartości takich jak: przyjaźń, miłość, rodzina. Jeżeli spojrzysz na reklamy, które są emitowane, możesz zauważyć pewne powtarzające się elementy. Praktycznie w każdej reklamie napój pity jest w otoczeniu bliskich, wszyscy są mili, serdeczni i uśmiechnięci. Po prostu czuć tę energię.

Jak rozpocząć budowanie wizerunku firmy i marki osobistej?

Schemat definiowania marki osobistej lub firmowej zawiera kilka elementów, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Oczywiście każda koncepcja marketingowa, którą przytaczam, jest wyłącznie sugestią. Jeżeli masz swoje własne pomysły, które nie wpisują się w konkretne ramy, ale uważasz, że mogą być skuteczne, spróbuj je wprowadzić. Testuj i sprawdzaj, być może w przypadku Twojej firmy zadziała coś, co w innych przypadkach się nie sprawdzało.

Jeżeli dopiero zaczynasz projektować swoją markę, możesz wystrzec się wielu błędów. Przede wszystkim pamiętaj, że najważniejszą rzeczą w budowaniu wizerunku jest niepowtarzalność oraz pewna unikatowość. Musisz być „jakiś”.

Jeżeli chcesz, aby ludzie Cię zapamiętali nie możesz być taki jak konkurencja. Musisz stworzyć wyjątkowy i spójny wizerunek.

Być może działasz branży, która sam w sobie jest niszowa, w taki wypadku masz ułatwione zadanie, ponieważ cała twoja działalność jest wyjątkowa. W przypadku, gdy Twoja branża, jest bardzo konkurencyjna, np. jesteś trenerem personalnym, musisz się w jakiś sposób wyróżnić.

Jakie czynniki musisz rozważyć przy planowaniu strategii budowania wizerunku? Poniższa lista pomoże Ci zrozumieć, w jaki sposób kształtuje się większość marek:

  1. Osobista analiza SWOT
  2. Specjalizacja usługi
  3. Założenie marki osobistej
  4. Obszar działalności
  5. Deklaracja marki osobistej
  6. Historia marki oraz jej cel
  7. Logo oraz hasło

Budowanie wizerunku w sieci to podróż do celu

Każdy z powyższych elementów jest równie istotny. Sumiennie rozważ każdy z powyższych punktów, a ukształtuje się szkielet Twojej marki. Budowanie wizerunku to nic innego jak podążanie ustaloną drogą w celu utrwalenia pewnego obrazu marki w oczach odbiorców. Jeżeli przekaz będzie niekonsekwentny lub niespójny, wizerunek nie będzie wiarygodny.

Jeżeli nie wiesz, w jaki sposób komunikować się ze swoimi odbiorcami, masz problem z wybraniem jakiegoś konkretnego celu, po prostu nie wiesz, w jaki sposób budować swoją markę odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  • Czego Ty oczekujesz od osoby zajmującej się Twoją branżą?
  • Jakie cechy powinien posiadać specjalista z Twojej dziedziny?
  • Co może przyciągnąć do Ciebie ludzi?
  • Czym możesz się wyróżnić na tle konkurencji?
  • Czy gdybyś Ty był klientem, to skorzystałbyś ze swojej oferty?

W jaki sposób kreować informacje?

Jeżeli wiesz już, w jaki sposób zaplanować swoje działania, musisz przemyśleć również kanał dystrybucji. Wykorzystując internet, można łatwo dotrzeć do zaplanowanej grupy docelowej. Musisz jednak wiedzieć, z jakiej platformy korzystają najczęściej.

Sprawdź, co możesz znaleźć o swojej marce osobistej lub firmowej na różnych stronach internetowych. Najłatwiejszym pierwszym krokiem jest rozpoczęcie od wyszukiwarki Google. Wpisz frazy kluczowe powiązane z Twoją działalnością takie jak imię, nazwisko lub nazwę firmy i zobacz, jakie pokażą się wyniki.

Regularnie monitoruj, to co pojawia się w wynikach wyszukiwania. Inwestuj w wartościowy kontent, który podniesie Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że im wyższa pozycja w wynikach, tym lepiej. Chcesz, aby potencjalny klient mógł łatwo na Ciebie trafić. Odbiorcy bardzo często uważają, że firmy, które wyświetlają się wysoko w wynikach wyszukiwania, są lepsze od tych znajdujących się na odległych kartach.

Jeżeli chcesz zbudować swój osobisty wizerunek, powinieneś rozsądnie prowadzić social media i blog e-commerce. Pamiętaj, że przyszły pracodawca lub klient może sprawdzić jakie informacje udostępniasz na swojej tablicy. Budowanie wizerunku wymaga ciągłej uwagi.

Zarządzaj swoją wirtualną reputacją. Pisz komentarze i udzielaj się w dyskusjach w taki sposób, abyś był odbierany jako ekspert w swojej dziedzinie. Dziel się wiedzą, ale nie stawiaj się wyżej niż Twój rozmówca. Nikt nie lubi zarozumiałych i przemądrzałych ludzi. Musisz znaleźć idealne proporcje pomiędzy merytoryką a luźnym stylem wypowiedzi.

PORADA:

Dobra komunikacja z odbiorcami w social media wymaga dostosowania się do platformy, na której się znajdujesz. Zależy Ci na Twoim wizerunku? W takim razie musisz znać specyfikę konkretnych platform. Inaczej zachowują się użytkownicy Facebook, Youtube, a inaczej trzeba komunikować się na Linkedin oraz TIK TOK. Poznaj specyfikę konkretnej społeczności, dzięki temu uda Ci się sprawniej dotrzeć z przekazem do Twoich odbiorców.

Ważne elementy budowania wizerunku marki

Chyba najlepszym obecnie sposobem, a jeżeli nie najlepszym to przynajmniej jednym ze skuteczniejszych narzędzi do kształtowania wizerunku są social media. Dają one szereg korzyści oraz możliwości. Co więcej, ich wybór jest na tyle duży, że możesz wybrać dogodną dla siebie platformę, biorąc pod uwagę treści, które chcesz udostępniać.

Być może świetnym rozwiązaniem będzie wykorzystanie możliwości, jakie daje YouTube, spróbuj dotrzeć do swoich odbiorców, tworząc materiały poradnikowe. Dając im wiedzę w estetycznej, wizualnej formie zadbasz o to, żeby postrzegali Cię jako eksperta w danej dziedzinie. Co więcej, wysoka jakość materiału sprawi, że będziesz odbierany jako profesjonalista.

Jeśli chcesz wykreować wizerunek osobisty w mediach społecznościowych lub za pomocą strony internetowej możesz zlecić copywriting. W tej materii oszczędzanie środków może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego ponieważ wszystko co publikujesz, ma znaczenie.

Nie chodzi tylko o to, aby być obecnym w social media. Oczywiście, bardzo ważne jest to, abyś tam był, ludzie muszą poznać Twoją markę i przyzwyczaić się do Twojej obecności. Nie każdy rozgłos jest jednak dobry, dlatego czasem lepiej wstrzymać się z komentowaniem postów lub wydarzeń, gdy Twoja opinia może być sprzeczna z opinią odbiorców.

Budowanie wizerunku marki a kłamstwo

Nie chodzi o to, że masz udawać kogoś, kim nie jesteś. Chodzi wyłącznie o to, abyś głośno mówił o tym, co pozytywnie wpływa na Twój wizerunek, a zachowywał dla siebie pozostałą część. Jeżeli ktoś zada Ci bezpośrednie pytanie o Twoje poglądy na jakiś temat, wtedy możesz odpowiedzieć wedle swojego sumienia, jednak nie wyrywaj się sam do tablicy.

Słowem kluczowym w przypadku wizerunku jest kontekst. Wszystko może obrócić się na Twoją korzyść lub niekorzyść w zależności od kontekstu. Jeżeli jesteś promotorem zdrowego trybu życia i wrzucisz na Instagram zdjęcie z jakiejś imprezy, na której spożywasz alkohol, odbiorcy mogą zauważyć niespójność pomiędzy Twoim wizerunkiem a zachowaniem.

Możesz jednak naprowadzić ich na inny sposób myślenia. W opisie zdjęcia napisz o tym, że warto raz na rok pozwolić sobie na dobrą zabawę i nie musi to być nic złego. Twoi odbiorcy na pewno docenią, że rozumiesz ich potrzeby i usprawiedliwiasz ich sporadyczne wyjścia do klubów. Jedno zdjęcie, dwa różne konteksty, dwie różne reakcje.

Autentyczność w sieci

Internet różni się od telewizji. Gwiazdy z wielkiego ekranu kształtowane są na wręcz idealne. Wizerunek największych aktorów budowany jest w taki sposób, aby podkreślić, że to ludzie sukcesu, nieco inni od całej reszty. Internet zmniejszył odległość pomiędzy Tobą a odbiorcami.

Twoi czytelnicy oczekują, że będziesz autentyczny ze swoim działaniem. Nie musisz być bezbłędny, ale musisz być im bliski. Budowanie wizerunku trwa latami, dlatego odbiorcy będą się czuli z Tobą zżyci. W końcu widzą Cię codziennie w social mediach i mają wrażenie, że naprawdę Cię znają. Żeby tak było, musisz im coś o  sobie opowiedzieć.

Pozwól się poznać poprzez wywiady, artykuły tematyczne czy krótkie wpisy. Konsekwentnie opowiadaj o swoim celu, motywacjach, historii swojej oraz marki. Zbuduj trwałą więź pomiędzy Tobą a odbiorcami. Jeżeli ktoś zapyta Twoich czytelników o eksperta branży, w której działasz, powinni bez zastanowienia powiedzieć o Tobie.

Jest to możliwe dzięki temu, że dałeś im wartość, czyli zbudowałeś w ich oczach siebie jako eksperta, oraz dlatego, że dałeś im autentyczność, pokazałeś swoje celem, motywację i historię.

Porada na koniec!

Na koniec chcę napisać jeszcze coś bardzo, ale to bardzo ważnego. Chcę, żebyś miał to na uwadze zawsze, kiedy decydujesz się coś opublikować lub skomentować w przestrzeni publicznej. Odbiorcy mogą zapomnieć, ale internet już nie.

Co mam przez to na myśli? Jeżeli opublikujesz coś niestosownego, to prawdopodobnie Twoi odbiorcy przez jakiś czas będą Ci to wypominać, ale później o tym zapomną. To nie zmienia jednak faktu, że to pozostawi trwały ślad w internecie i w każdej chwili, ktoś będzie mógł do tego wrócić. Być może za 1 rok, 2 lata, 5 lat, czy nawet 10 lat ktoś Ci to wypomni i ubierze to w bardzo niekorzystny dla Ciebie kontekst. Publikuj i wypowiadaj się rozważnie.

Kto powinien dbać o swój wizerunek?

Wizerunek jest ważny dosłownie w każdej branży, dlatego niezależnie od tego, czym się zajmujesz, powinieneś budować wizerunek swój i firmy.

Łatwiej jest zbudować wizerunek od zera czy poprawić już istniejący?

Zdecydowanie łatwiej jest budować wizerunek od zera. Wiele opinii bardzo ciężko jest zmienić.

Dlaczego powinienem zbudować wizerunek marki?

Jest to istotne z biznesowego punktu widzenia. Jeśli zastosujesz język korzyści oraz będziesz posiadał wizerunek eksperta, ludzie chętniej skorzystają z Twojej oferty. Cały lejek sprzedażowy stanie się skuteczniejszy. Budowanie wizerunku w sieci w perspektywie długofalowej pomoże zwiększyć ruch na stronie sklepu internetowego.

Specjalistka od kampanii reklamowych i promocji prowadzonych w social mediach. Potrafi zbudować pozytywny wizerunek marki i wykorzystać go do skutecznych działań marketingowych. Posiada umiejętności pozwalające na wykreowanie i prowadzenie zarabiających profili firmowych.

Post a Comment