W świecie powszechnego dostępu do informacji skuteczna kreacja marki nie jest łatwym zadaniem. Budowanie wizerunku firmy w internecie to szereg działań, które mają na celu zarządzanie ścieżką rozwoju oraz wzmacnianie pozycji na rynku. Kreowanie wizerunku marki w sieci polega na wytworzeniu i utrzymywaniu pozytywnego obrazu danego przedsiębiorstwa, brandu lub osoby w świadomości odbiorców.
Takie kroki podejmowane są przez każdego, kto prowadzi biznes w internecie. Niektórzy robią to bardziej świadomie inni nieco mniej. Branding można zaplanować i skutecznie zarządzać tym procesem, po to by czerpać olbrzymie korzyści. Pod warunkiem, że wiemy jak to robić.
Budowanie marki firmy jest istotnym elementem każdej działalności biznesowej. Przez ten pryzmat oceniać nas będą potencjalni klienci i przyszli pracownicy. Odpowiednio ukształtowany wizerunek będzie stanowił uwiarygodnienie umiejętności i pozwoli wyeksponować mocne strony. Dzięki temu prowadzenie działalności w sieci będzie łatwiejsze i zyski będą większe.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Budowanie wizerunku firmy w internecie
Dawniej działania mające na celu kreowanie marki i pozytywnego obrazu kojarzone były z celebrytami. Dziś budowanie wizerunku firmy w internecie to absolutna podstawa zyskownej działalności. Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę jak dużą rolę w procesie sprzedaży odgrywa postrzeganie jego brandu przez potencjalnego klienta.
Nasze działania w internecie są obserwowane i oceniane przez klientów, a następnie na tej podstawie kreowany jest wizerunek.
Jest on wypadkową wcześniejszych decyzji i sytuacji, które utrwaliły się w świadomości obserwatora. Budowanie wizerunku firmy od początku jest znacznie łatwiejsze niż próba jego zmiany. Oczywiście jeśli wiemy jak reagować na kryzysy, które z pewnością się pojawią.
Rozwiązywanie sytuacji kryzysowych jest wręcz znakomitą okazją na kreowanie wizerunku marki. Przykładem może być sposób reagowania na negatywne opinie i komentarze w internecie.
- Wpis powiązany: Skuteczne pozycjonowanie marki – strategie i przykłady
Kreowanie wizerunku marki w sieci
Czy jest jakiś powód, dla którego powinieneś zdecydować się na świadome kreowanie wizerunku marki w sieci? Wiele osób mylnie uważa, że kreacja marki firmy polega na okłamywaniu odbiorców i manipulacjach. Nie, nie chodzi o okłamanie. Podstawą jest uczciwe eksponowanie swoich mocnych stron. A powodów, dla których warto nad tym pracować, jest wiele:
- Kreowanie wizerunku marki pomaga określić kierunek rozwoju. Znając punkt docelowy, możesz skierować swoją działalność w określoną stronę.
- Jesteś w stanie skuteczniej pozyskiwać klientów. Jeżeli odbiorcy, będą uważać Twoją firmę za prawdziwych ekspertów w danej dziedzinie, to chętniej zdecydują się na powierzenie swojego problemu.
- Jeżeli jesteś uznawany za jednego z najlepszych, to otwiera się droga do współpracy z najlepszymi. Specjaliści zazwyczaj nie lubią współpracować z kimś, kto nie jest na ich poziomie, jeżeli uda Ci się zbudować pozycję na rynku będziesz mógł zwracać się z propozycjami współpracy do najlepszych w Twojej dziedzinie.
- Wyróżnisz się na tle konkurencji. Im większa konkurencja panuje w Twojej branży, tym bardziej powinno Ci na tym zależeć. Musisz być najlepszym lub jednym z najlepszych, w takiej sytuacji, żadna konkurencja nie będzie Ci straszna, ponieważ wartościowi klienci sami przyjdą.
- Darmowe, potężne narzędzie marketingowe. Budowanie wizerunku firmy w sieci jest samonapędzającą się reklamą Twoich działań, musisz jedynie wprawić ją w ruch. Im więcej wartości dasz, tym częściej będziesz cytowany, przytaczany i polecany. Są pewni giganci, którzy rozrośli się do takich rozmiarów, wykreowali tak potężny wizerunek marki, że myśląc o danej branży, od razu przychodzi na myśl również ta konkretna firma.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Skuteczne budowanie marki firmy
Tworzenie brandu powinieneś zacząć od znalezienia najważniejszych cech oraz stworzyć definicję ostatecznego rezultatu. Określ swój cel, a następnie poddaj analizie zgromadzone już zasoby. Weź pod uwagę posiadane przez firmę doświadczenie, produkty które znajdują się w ofercie oraz realizowane pobocznie projekty.
Skuteczne budowanie marki firmy wymaga świadomości wszystkich jej wad oraz zalet. Zgromadź jak największą ilość danych. Jeżeli już na starcie wykonasz to zadanie dokładnie, będziesz mógł lepiej zaplanować swoje kolejne posunięcia. Do opracowania skutecznej strategii brandingu i następnych kroków konieczna jest świadomość obecnego stanu rzeczy.
W budowaniu marki firmy chodzi o to, aby wyeksponować wszystko, co działa na korzyść. Pokaż klientom coś, co sprawi, że Ci zaufają. Potwierdź swoje umiejętności, a ludzie będą chcieli z Tobą współpracować. Jako wsparcie głównych działań, znakomitym rozwiązaniem może okazać się nawiązanie współpracy z osobą budzącą pozytywne skojarzenia lub znaną w danej branży.
Budowanie marki firmy od początku jest trudne. Etap zaplanowania działań wymaga najwięcej zaangażowania. Jest to jednak znacznie łatwiejsze niż późniejsza próba zmiany wizerunku. Możesz zacząć od stworzenia historii marki. Storytelling w marketingu i sprzedaży sprawdza się znakomicie. W późniejszym etapie działalności można odwoływać się do „mitu założycielskiego”.
Po określeniu celu, mocnych oraz słabych stron i zaplanowaniu działań pozostaje wyłącznie konsekwentnie realizować założenia. Plusem budowania marki firmy w internecie jest to, że można liczyć na efekt kuli śnieżnej. Im lepszy wizerunek uda się wykreować, tym więcej wartościowych osób zechce z Tobą współpracować, co jeszcze bardziej buduje wizerunek firmy.
Dobry branding wymaga określenia celu marki
Określenie celu marki pomaga realizować branding. Ludzi przekonuje to, że dana marka dąży do czegoś, chce coś zrobić, a oni mogą obserwować tę drogę. Pamiętaj tylko, że misja musi być spójna z funkcjonowaniem Twojej firmy. Nie może być tak, że cel marki jest niespójny z faktycznym kierunkiem rozwoju.
Chcesz, aby klienci i współpracownicy ufali marce, którą budujesz. Jeżeli marka oparta jest na kłamstwie, to prędzej czy później ludzie się o tym dowiedzą, a to może być poważny kryzys wizerunkowy i początek poważnych kłopotów.
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
Świetnym ćwiczeniem, które możesz wykonać, jest obserwacja w jaki sposób największe firmy realizują swój branding. Być może w ten sposób nasunie Ci się coś ciekawego, co będziesz mógł wykorzystać w kształtowaniu wizerunku firmy w internecie. Podam przykład jednej z najlepiej wykreowanych marek na świecie.
Napój Coca-Cola to zwykła woda z cukrem, w dodatku niezdrowa. Mimo to miliony ludzi ją pije. Zastanów się, co w reklamach Coca-Coli stale się powtarza, na co kładziony jest nacisk?
Już wiesz? Głównym celem Coca-Coli jest przekazywanie wartości takich jak: przyjaźń, miłość, rodzina. Jeżeli spojrzysz na reklamy, które są emitowane, możesz zauważyć pewne powtarzające się elementy. Praktycznie w każdej reklamie napój pity jest w otoczeniu bliskich, wszyscy są mili, serdeczni i uśmiechnięci. Po prostu czuć tę energię. Na tym przekazie opiera się budowanie marki firmy Coca-Cola.
Jak zacząć budowanie wizerunku firmy lub marki osobistej?
Schemat budowania wizerunku marki firmowej lub osobistej zawiera kilka elementów, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Każda koncepcja marketingowa, którą przytaczam, jest wyłącznie sugestią. Jeżeli masz własne pomysły, które nie wpisują się w konkretne ramy, ale uważasz że mogą być skuteczne, spróbuj je wprowadzić. Testuj i sprawdzaj, być może w przypadku kreowania wizerunku Twojej firmy zadziała coś, co w innych przypadkach się nie sprawdzało.
Jeżeli chcesz zacząć kreowanie marki wystrzegaj się podstawowych błędów. Przede wszystkim pamiętaj, że najważniejszą rzeczą w budowaniu wizerunku firmy jest niepowtarzalność oraz pewna unikatowość. Musisz być „jakiś”.
Jeżeli chcesz, aby ludzie zwrócili uwagę na Twoją firmę nie możesz być taki jak konkurencja. Wizerunek marki powinien być spójny, a zarazem wyjątkowy.
Być może działasz branży, która sam w sobie jest niszowa. W taki wypadku masz ułatwione zadanie, ponieważ cała Twoja działalność jest wyjątkowa. W przypadku, gdy branża jest bardzo konkurencyjna, np. jesteś trenerem personalnym, musisz się w jakiś sposób wyróżnić.
Jakie czynniki musisz rozważyć przy planowaniu strategii budowania wizerunku firmy lub marki osobistej? Poniższa lista pomoże zrozumieć, w jaki sposób kształtuje się branding większości małych i wielkich marek:
- Osobista analiza SWOT
- Specjalizacja usługi
- Założenie marki
- Obszar działalności firmy
- Deklaracja marki
- Historia marki oraz jej cel
- Logo oraz hasło
Budowanie wizerunku w sieci to podróż do celu
Każdy z powyższych elementów jest równie istotny. Sumiennie opracuj każdy z nich, a ukształtuje się szkielet Twojego brandu. Budowanie wizerunku w sieci to nic innego jak podążanie ustaloną drogą w celu utrwalenia pewnego obrazu marki w oczach odbiorców. Jeżeli przekaz będzie niekonsekwentny lub niespójny, wizerunek firmy nie będzie wiarygodny.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Jeżeli nie wiesz, w jaki sposób komunikować się z odbiorcami, masz problem z wybraniem jakiegoś konkretnego celu, nie wiesz jak budować wizerunek firmy i kreować markę, odpowiedz sobie na poniższe pytania:
- Czego sam oczekujesz od osoby zajmującej się Twoją branżą?
- Jakie cechy powinien posiadać specjalista z Twojej dziedziny?
- Co może przyciągnąć ludzi do Twojej firmy?
- Czym Twoja firma może się wyróżnić na tle konkurencji?
- Czy gdybyś Ty był klientem, skorzystałbyś z usług własnej firmy?
Informacje jako sposób na kreowanie wizerunku marki w internecie
Jeżeli wiesz już, w jaki sposób zaplanować kreowanie wizerunku marki w internecie, musisz przemyśleć również kanał dystrybucji. Wykorzystując internet, można łatwo dotrzeć do zaplanowanej grupy docelowej. Musisz jednak wiedzieć, z jakiej platformy Twoi odbiorcy korzystają najczęściej.
Sprawdź, co możesz znaleźć o swojej marce osobistej lub firmowej na różnych stronach internetowych. Pierwszym krokiem jest rozpoczęcie od wyszukiwarki Google. Wpisz frazy kluczowe powiązane z Twoją marką, takie jak imię, nazwisko lub nazwę firmy i zobacz, jakie pokażą się wyniki.
Regularnie monitoruj, to co pojawia się w wynikach wyszukiwania. Inwestuj w wartościowy kontent, który podniesie Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że im wyższa pozycja w wynikach, tym lepiej ponieważ chcesz, aby potencjalny klient mógł łatwo na Ciebie trafić. Odbiorcy bardzo często uważają, że wizerunek firm które wyświetlają się wysoko w wynikach wyszukiwania, jest lepszy od tych znajdujących się na odległych kartach.
Jeżeli chcesz wykreować wizerunek marki w internecie powinieneś rozsądnie prowadzić social media i blog e-commerce. Pamiętaj, że przyszły klient może sprawdzić jakie informacje udostępniasz na swojej tablicy. Budowanie wizerunku firmy wymaga ciągłej uwagi.
Zarządzaj swoją wirtualną reputacją. Pisz komentarze i udzielaj się w dyskusjach w taki sposób, abyś był odbierany jako ekspert w swojej dziedzinie. Dziel się wiedzą, ale nie stawiaj się wyżej niż Twój rozmówca. Nikt nie lubi zarozumiałych i przemądrzałych ludzi. Musisz znaleźć idealne proporcje pomiędzy merytoryką a luźnym stylem wypowiedzi.
Kreowanie marki w mediach społecznościowych
Dobra komunikacja z odbiorcami w social mediach wymaga dostosowania się do platformy, na której się znajdujesz. Zależy Ci na dobrym wizerunku marki w mediach społecznościowych? Musisz znać specyfikę konkretnych platform. Inaczej zachowują się użytkownicy Facebook, Youtube, a inaczej trzeba komunikować się na Linkedin oraz TIK TOK. Poznaj specyfikę konkretnej społeczności, dzięki temu uda Ci się sprawniej dotrzeć z przekazem do Twoich odbiorców.
Elementy kreowania wizerunku marki w social mediach
Chyba najlepszym obecnie sposobem oraz jednym ze skuteczniejszych narzędzi do kreowania wizerunku marki są social media. Dają one szereg korzyści oraz możliwości. Oferta portali społecznościowych jest na tyle szeroka, że możesz wybrać dogodną dla siebie platformę, biorąc pod uwagę treści, które chcesz udostępniać.
- Wybierz portale społecznościowe
- Przygotuj wartościowe i angażujące treści
- Publikuj regularnie
- Nie obniżaj jakości materiałów
- Zachowaj rozsądek w komentowaniu i odpowiadaniu na komentarze
Być może świetnym rozwiązaniem będzie wykorzystanie możliwości, jakie daje YouTube. Spróbuj dotrzeć do swoich odbiorców, tworząc materiały poradnikowe w formie filmów. Dając im wiedzę w estetycznej, wizualnej formie zadbasz o to, żeby postrzegali Cię jako eksperta w danej dziedzinie. Wysoka jakość materiału sprawi, że będziesz odbierany jako profesjonalista.
Jeśli chcesz wykreować wizerunek marki osobistej w mediach społecznościowych lub za pomocą strony internetowej możesz zlecić copywriting. W tej materii oszczędzanie środków może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego ponieważ wszystko co publikujesz, ma znaczenie.
Nie chodzi tylko o to, aby być obecnym w social mediach. Oczywiście ważne jest to, abyś tam był, ludzie muszą poznać Twoją markę i przyzwyczaić się do Twojej obecności. Nie każdy rozgłos jest jednak dobry, dlatego czasem lepiej wstrzymać się z komentowaniem postów lub wydarzeń, gdy Twoja opinia może być sprzeczna z opinią odbiorców.
Budowanie wizerunku firmy a kłamstwo
Nie chodzi o to, że masz udawać kogoś, kim nie jesteś. Budowanie wizerunku firmy wymaga abyś głośno mówił o tym, co pozytywnie wpływa na Twój obraz, a zachowywał dla siebie pozostałą część. To nie jest kłamstwo. Jeżeli ktoś zada Ci bezpośrednie pytanie o Twoje poglądy, wtedy możesz odpowiedzieć wedle swojego sumienia, jednak nie wyrywaj się sam do tablicy.
Słowem kluczowym w przypadku budowania wizerunku firmy jest kontekst. Wszystko może obrócić się na Twoją korzyść lub niekorzyść w zależności od kontekstu. Jeżeli jesteś promotorem zdrowego trybu życia i wrzucisz na Instagram zdjęcie z jakiejś imprezy, na której spożywasz alkohol, odbiorcy mogą zauważyć niespójność.
Możesz jednak naprowadzić ich na inny sposób myślenia. W opisie zdjęcia napisz o tym, że warto raz na rok pozwolić sobie na dobrą zabawę i nie musi to być nic złego. Twoi odbiorcy na pewno docenią, że rozumiesz ich potrzeby i usprawiedliwiasz ich sporadyczne wyjścia do klubów. Jedno zdjęcie, dwa różne konteksty, dwie różne reakcje.
Kreacja marki w internecie poprzez prezentowanie autentyczności, a nie ideału
Internet różni się od telewizji. Gwiazdy z wielkiego ekranu ukształtowane są na wręcz idealne. Wizerunek największych aktorów budowany jest w taki sposób, aby podkreślić, że to ludzie sukcesu, nieco inni od całej reszty. Internet zmniejszył odległość pomiędzy Tobą a odbiorcami.
Twoi czytelnicy oczekują, że będziesz autentyczny w swoim dzialaniu. Nie musisz być bezbłędny, ale musisz być im prawdziwy. Budowanie wizerunku marki osobistej lub firmowej trwa latami, dlatego odbiorcy będą z Tobą zżyci. W końcu widzą Cię codziennie w social mediach i mają wrażenie, że naprawdę Cię znają. Żeby tak było, musisz im coś o sobie opowiedzieć. Coś autentycznego.
Pozwól się poznać poprzez wywiady, artykuły tematyczne czy krótkie wpisy. Konsekwentnie opowiadaj o swoim celu, motywacjach, historii swojej oraz marki. Zbuduj trwałą więź pomiędzy Tobą a odbiorcami. Jeżeli ktoś zapyta Twoich czytelników o eksperta branży, w której działasz, powinni bez zastanowienia powiedzieć o Tobie.
Jest to możliwe dzięki temu, że dałeś im wartość, czyli wykreowałeś w ich oczach siebie jako eksperta, oraz dlatego, że dałeś im autentyczność. Pokazałeś cele oraz często trudną drogę do nich, a także przedstawiłeś motywację i własną historię.
Porada na koniec
Na koniec chcę napisać jeszcze coś bardzo, ale to bardzo ważnego. Chcę, żebyś miał to na uwadze zawsze, kiedy decydujesz się coś opublikować lub skomentować w sieci. Odbiorcy mogą zapomnieć, ale internet już nie.
Co mam przez to na myśli? Jeżeli opublikujesz coś niestosownego, to prawdopodobnie Twoi odbiorcy przez jakiś czas będą Ci to wypominać, ale później o tym zapomną. To nie zmienia jednak faktu, że to pozostawi trwały ślad w internecie i w każdej chwili, ktoś będzie mógł do tego wrócić. Być może za 1 rok, 2 lata, 5 lat, czy nawet 10 lat ktoś Ci to wypomni i ubierze w niekorzystny dla Ciebie kontekst. Publikuj i wypowiadaj się rozważnie.
Zdecydowanie łatwiej jest budować wizerunek firmy od zera. Wiele opinii bardzo ciężko zmienić.
Tak, mocno poprawi. Jest to działanie niezwykle istotne z biznesowego punktu widzenia. Jeśli zastosujesz język korzyści oraz będziesz posiadał wizerunek eksperta, ludzie chętniej skorzystają z Twojej oferty. Cały lejek sprzedażowy stanie się skuteczniejszy. Budowanie marki firmy w sieci pomoże zwiększyć ruch na stronie sklepu internetowego oraz pozytywnie wpłynie na każdy element Twojej działalności.
Dosłownie w każdej branży. Dlatego niezależnie od tego, czym się zajmujesz, powinieneś świadomie kształtować branding swojej firmy.