Mało kto zdaje sobie sprawę z tego jak powszechnie grywalizacja występuje w marketingu i biznesie. Przykłady można znaleźć w każdej dziedzinie. Nieustannie jesteśmy angażowani w mechanizmy motywujące do konkretnych działań. Po co firmy decydują się na taki krok? Jak można wykorzystać grywalizajcę w firmie? Na te oraz inne pytania odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.
Co to jest jest grywalizacja?
Grywalizacja to budowanie wizerunku marki wśród klientów lub forma motywowania pracowników poprzez rywalizację oraz nagrody. Inne określenia to gamifikacja lub gryfikacja. Najlepiej będzie jednak opowiedzieć o grywalizacji przywołując konkretne przykłady.
Zawsze gdy myślę o grywalizacji pierwsze do głowy przychodzą mi stacje paliw. Pamiętam, jak jeszcze kilka lat temu bardzo popularne było zbieranie punktów za tankowanie. Im więcej wydałeś, tym więcej punktów mogłeś zebrać. A za zebrane punkty mogłeś wybrać nagrodę. W ten sposób tankowanie samochodu pozwoliło zaopatrzyć się w latarkę, a tym bardziej wytrwałym opłaciło nowy ekspres do kawy.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Czy grywalizacja wciąż jest wykorzystywana? Odpowiedź na to pytanie jest wręcz oczywista, grywalizacja nigdy wcześniej nie była aż tak powszechna. Świetnym przykładem niech będzie Żabka. Jedna z największych obecnie sieci sklepów.
Grywalizacja rozpoczyna się od zainstalowania aplikacji. W momencie robienia zakupów klient może pokazać swój kod aplikacji, w wyniku czego zostaną mu naliczone punkty. Zebrane „Żappsy” może następnie wymienić na odpowiednie produkty. W ten sposób Żabka nagradza swoich klientów, szczególnie tych, którzy regularnie robią swoje zakupy w tym sklepie.
Przykłady grywalizacji
- punkty na stacjach benzynowych i w sieciach sklepów
- aplikacja w formie gry z nagrodami
- gra miejska z zadaniami i nagrodami
- konkurs na stoisku firmowym
- ranking zwycięzców
Grywalizacja w Biznesie
Grywalizacja w biznesie jest świetnym narzędziem do zwiększenia zaangażowania pracowników w firmie. Wypełnianie zadań, realizowanie celów, a następnie odbieranie nagród działa motywująco. Zespoły, które wzajemnie współpracują i motywują się do osiągania jak najlepszych wyników, są statystycznie znacznie bardziej produktywne.
Jeżeli pracownicy współpracują wewnątrz zespołu, a jednocześnie konkurują z innym zespołem, to ich chęć działania często jest ponadprzeciętna.
Pracownicy w ten sposób zyskują nowe możliwości do rozwoju. Każda szansa na poprawę swoich kwalifikacji jest chętnie przyjmowana, ponieważ zwiększa ich szansę na zwycięstwo w rywalizacji. Należy pamiętać o tym, że zdrowa rywalizacja jest powszechna w społeczeństwie.
Od dzieciństwa ze sobą konkurujemy, w sporcie, w relacjach towarzyskich, w życiu zawodowym. Mechanizm rywalizacji napędza nas do działania od najmłodszych lat. Warto go wykorzystać na swoją korzyść.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Grywalizacja w firmie
Wdrożenie grywalizacji w firmie należy rozpocząć od dokładnego rozplanowania. Przede wszystkim musisz wiedzieć, jaki jest Twój cel, jako kreatora całej gry. Być może chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim e-commerce. A może zależy Ci na zmobilizowaniu Twoich pracowników do szybszego pakowania i wysyłania zamówień?
To, co chcesz osiągnąć wyznacza całą oś rozgrywki. Mając już ten element ustalony, zajmij się mechaniką gry. Wymyśl jaka czynność, która może podlegać grywalizacji pozwoli Ci wywołać zamierzoną reakcję. W przypadku zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym może to być zbieranie punktów. Pracowników do szybkiego pakowania może zmotywować ranking, na którym będzie lista osób z najlepszym czasem pakowania paczek.
Wiesz już, co chcesz osiągnąć i jaki typ gry zastosować. Teraz zastanów się, jakie jest Twoje zaplecze technologiczne, czy jesteś w stanie to zrobić, jeżeli tak to jak. O ile ranking to może być zwykła tablica korkowa w magazynie, to system punktów w sklepie e-commerce to już nieco trudniejsza sprawa. Grywalizacja w firmie powinna być dopasowana do możliwości.
Jesteś pewien, że to, co chcesz zrobić, jest w Twoim zasięgu? Świetnie, w takim razie pora na dostosowanie gry. Postaraj się wykorzystać wiedzę o budowaniu zaangażowania, o rozbudzaniu chęci rywalizacji i dostosuj je pod swoją firmę. Dla przykładu, jeżeli prowadzisz sklep rowerowy, to Twoi klienci przy zakupie mogą otrzymywać naklejkę z dzwonkiem rowerowym, jeżeli uda im się uzbierać 5 różnych dzwonków, to mogą wymienić ją na nagrodę w sklepie stacjonarnym.
W grywalizacji piękne jest to, że ograniczenie stanowi praktycznie wyłącznie Twoja kreatywność. Oczywiście nie każdy ma rozbudowane zaplecze techniczne, dlatego czasem wystarczy zastosowanie prostych metod. Jeżeli dobrze zaprojektujesz całą grę, będzie angażująca oraz wciągająca, to niezależnie od otoczki powinna ona spełnić swoje zadanie.
Jak i dlaczego grywalizacja działa?
Rywalizację mamy we krwi i to nie jest od nas zależne. Nasz mózg funkcjonuje w pewien sposób, który jest wynikiem lat ewolucji. Na podstawie warunków życia naszych przodków powstała w naszym mózgu struktura zwana układem nagrody.
To ona sprawia, że czynności, które w normalnych warunkach byłyby dla nas katorgą, mogą być przyjemne. Układ ten umożliwiał naszym przodkom podjęcie działań niekoniecznie przyjemnych jednak koniecznych do przetrwania.
Układ nagrody napędzany jest dopaminą, która właśnie jest odpowiedzialna za przyjemność.
Ten neuroprzekaźnik zostaje wydzielony w sytuacji, gdy odczuwamy satysfakcje z wykonywania niektórych zadań. Grywalizacja pozwala zaadaptować ten pierwotny mechanizm do współczesnych potrzeb.
Okazuje się, że dopamina jest wydzielana również podczas gry. Odczuwamy przyjemność wynikającą z podnoszenia swoich kwalifikacji, z osiągania coraz to lepszych wyników, ze zdobywania większej ilości punktów oraz z odbierania nagrody.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Przedsiębiorcy zajmujący się różnymi branżami nauczyli się wzmacniać docelowe zachowania poprzez odpowiednie skonstruowanie „gry”. Na tym polega grywalizacja. Nasze zachowanie jest ściśle powiązane z tym, jakie zmiany zachodzą w naszym mózgu. Na szczęście mając tę wiedzę, możemy zacząć kształtować się według własnej woli. Możemy kształtować również klientów i pracowników w firmie. Do tego celu służy grywalizacja.
Narzędzie to, jak każde inne posiada określoną budowę. Elementy składniowe grywalizacji są nam dobrze znane, ponieważ praktycznie każdy z nas grał w swoim życiu w różne gry. Istotne jest to, że nie wszystkie elementy muszą znajdować się w konkretnej grze. Czasem wystarczy zastosowanie jednego, a czasem konieczne będzie zastosowanie kilku. Oto przykładowe elementy grywalizacji:
Postęp
To chyba najczęściej pożądaną w przypadku pracowników nagroda. W idealnym świecie pracownicy motywowani są chęcią ciągłego zwiększania swoich kwalifikacji oraz optymalizacja swojej pracy.
Rzeczywistość jest jednak taka, że bardzo często ludzie znajdują w sobie chęci rozwoju. Problem rozwiązuje grywalizacja. Stworzenie gry, która nagradza za postęp to jedna z metod wdrożenia człowieka na pożądane tory.
Nagrody motywujące
Najsilniej działający mechanizm motywujący. Człowiek jest w stanie znacznie przekroczyć swoje dotychczasowe granice, aby otrzymać nagrodę. Ważne jest jednak to, że nagroda powinna być:
- wartościowa dla odbiorcy
- satysfakcjonująca
- niedostępna w inny sposób
Czasem do działania motywuje nas nagroda, która nie ma żadnej realnej wartości. Świetnym przykładem są znane z gier wideo osiągnięcia, czyli komunikaty przyznawane za wykonanie określonego celu np. „zebrałeś 100 drewna” lub „otworzyłeś szafkę 50 razy”. Grywalizacja bazuje na tym mechanizmie.
Takie achievementy nie mają realnie żadnej wartości. W końcu to wyłącznie prosta grafika z tekstem, która wyświetla się po wejściu w statystyki. Są jednak ludzie, którzy poświęcają swój czas na zdobycie ich, ponieważ ma on dla nich wartość, a moment wyświetlania się osiągnięcia jest satysfakcjonujący.
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
Kolekcjonowanie
Mówiąc o grywalizacji i grach, nie sposób pominąć motywu budowania kolekcji. To również jedna z funkcji, która sprawia, że kolekcjonowanie achievementów staje się dla ludzi atrakcyjne.
Zbieractwo jest bardzo powszechne. Zbieramy rzeczy materialne oraz cyfrowe. Dotyczy to praktycznie wszystkich z nas. Kolekcjonujemy znaczki, certyfikaty, naklejki itp. To właśnie chęć kolekcjonowania pomogła takim sieciom jak Biedronka, gdzie za zebranie naklejek mogłeś otrzymać Świeżaka, czy McDonalds, gdzie po zebraniu naklejek mogłeś liczyć na darmową kawę.
Efekt kolekcjonowania wzmacnia się z czasem. O ile jedna naklejka nie działa na nas aż tak motywująco, to już dwie coś zmieniają. A im więcej ich zbierzemy, tym mocniej chcemy dokończyć naszą kolekcję. W ten sposób motywacja przybiera postać, kuli śnieżnej, która tocząc się, staje się coraz większa i większa.
Rankingi
Ciężko wyobrazić sobie jakąkolwiek grę, bez rankingów, które rozbudzałyby w graczach jeszcze większą chęć rywalizacji. Twoje imię i nazwisko zapisane nad innymi uczestnikami zabawy to świetne uczucie. Łatwo poczuć wtedy dumę, samozadowolenie, wcześniej wspomniana dopamina zalewa nasz mózg. Z tego powodu rankingi to dobry sposób na motywowanie pracowników lub klientów.
Warto zadbać, aby przedstawić ów ranking w ładnej i czytelnej formie. Najlepiej niech każdy ma możliwość sprawdzenia rankingu. Im więcej osób będzie się z nim spotykać tym większa szansa na to, że będzie on działał motywująco. Grywalizacja polega na wyróżnieniu najlepszych.
Cele oraz wyzwania
Jeżeli gra jest zbyt prosta, po prostu tracimy nią zainteresowanie. Z tego powodu projektując grywalizację staraj się stopniować poziom trudności. Pierwsze osiągnięcia i cele nich będą proste, w ten sposób nie zniechęcisz swoich odbiorców. Następnie jednak musisz zapewniać im coraz większe wyzwania.
Dobrze skonstruowany system zadań zapewnia progresję. Zaplanowana ścieżka misji do wykonania w prosty sposób nakierowuje pracownika lub klienta na odpowiednie działanie. W ten sposób zakupy przestają być codzienną czynnością, a stają się misją, dzięki której odblokujemy kolejne wyzwania!
Czy są ludzie, na których grywalizacja nie działa?
Jakbyś miał zastanowić się nad tym, jak duży procent polskich użytkowników internetu gra w gry, to jaką wartość byś wskazał? Jak myślisz, to będzie 10%? 30%? 50%? Według badań, które zostały przeprowadzone przez firmę PBI, jest to aż 92% internautów! Na tym bazuje grywalizacja.
Zaskoczony? Wątpię, żeby ktokolwiek poprawnie określił tę wartość. Ja również nie sądziłem przed zapoznaniem się z tymi badaniami, że może to być, aż tak wielka część naszego narodu. Wielki wpływ na takie wyniki mają platformy mobilne. Szczególnie wśród kobiet dominują gry na smartfony. Mężczyźni wciąż częściej decydują się na wykorzystanie komputerów oraz konsoli.
Zapewne uważasz, że codziennie grywają wyłącznie ludzie młodzi. Tutaj czeka na Ciebie kolejna niespodzianka. Ponad połowa osób powyżej 45 roku życia gra w gry codziennie. Oznacza to, że prawdopodobnie duży procent Twojej grupy docelowej to gracze.
Czy moda na grywalizację przeminie?
Teraz poważne pytanie — czy warto angażować się w grywalizację? Być może jest to wyłącznie chwilowa moda i zaraz wszyscy klienci oraz pracownicy będą mieli dość takich zabaw. W końcu skoro staje się to coraz bardziej popularne, to w pewnym momencie może być tego przesyt.
Biorąc pod uwagę tendencje, które możemy obserwować na rynku, to jest wręcz odwrotnie. Grywalizacja bazuje na psychologii. Co więcej, każde kolejne pokolenie jest wyłącznie bardziej zaangażowane w gry. Starsze pokolenia grały sporadycznie, obecni 20-30 latkowie zapewne mieli dostęp do komputerów od wieku nastoletniego, a przyszli konsumenci to osoby, które grają praktycznie od pieluchy.
Biznes będzie musiał na stałe zaakceptować grywalizację. Stanie się ona jednym ze standardów prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Oczywiście możesz się z tym nie zgadzać. Tylko czy nie warto spróbować? Nawet jeżeli to nie przyniesie zamierzonych rezultatów, to po prostu z tego zrezygnujesz.
Rozbudowany model grywalizacji
Do tej poty ten artykuł poruszał raczej kwestie dość podstawowej grywalizacji. Pamiętajmy jednak o tym, że gry mogą być znacznie bardziej rozwinięte. Jeżeli posiadasz odpowiedni budżet oraz kreatywność, możesz wykorzystać grywalizację do komunikowania się z odbiorcami.
Poprzez wiadomości oraz fabułę jesteś w stanie przekazać odbiorcy informacje w sposób ciekawy i niepowtarzalny. Oczywiście wymaga to sporo pracy, w większości przypadków daje jednak bardzo dobre rezultaty.
Zaawansowana gra, którą stworzysz dla swoich odbiorców, pozwoli Ci dokładnie poznać ich nawyki oraz potrzeby. W grze możesz umieścić opcje wyboru, na tej podstawie otrzymasz bardzo ciekawe statystyki, które ciężko uzyskać w sposób klasyczny.
Oczywiście, że tak. Grywalizacja to narzędzie, które może zostać dostosowane do wielu biznesów oraz potrzeb. Pozwoli Ci ono pracować zarówno z odbiorcami, jak i pracownikami.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Znacznie łatwiej możemy wprowadzić grywalizację w przypadku pracowników oraz firm działających stacjonarnie. Sklepy online oraz inne biznesy działające przez aplikacje będą wymagały znacznie większego budżetu. Wiąże się to głównie z tym, że praca IT, którą trzeba będzie w tym zakresie wykonać, jest dość kosztowna.