Top
sezonowe słowa kluczowe

Jak znaleźć sezonowe słowa kluczowe idealne pod pozycjonowanie?

Sezonowe słowa kluczowe w pewnym okresie (np. od grudnia do lutego) wyszukiwane są znacznie częściej niż przez pozostałą część roku. Jeżeli chcesz zaplanować swoje działania SEO, powinieneś  zapoznać się z sezonowością i uwzględnić tą zmienną w swojej strategii.

Słowa kluczowe możemy podzielić

Przede wszystkim musisz zastanowić się, czy w przypadku Twojej działalności lub całej branży sezonowe słowa kluczowe występują. Zanim jednak powiem Ci jak sprawdzić sezonowość, musimy wprowadzić pewne rozróżnienie ogólne. Słowa kluczowe możemy podzielić na:

  • Ogóle – są to zazwyczaj jedno lub dwu wyrazowe zestawienia poruszające ogólną tematykę np. czajnik elektryczny, lub narty.
  • Krótkookresowe – są to hasła, które pojawiają się nagle, najczęściej ich popularność spowodowana jest jakimś wydarzeniem. Zostają zapomniane tak szybko, jak szybko się pojawiły np. tsunami w Tajlandii.
  • Evergreen – słowa kluczowe tego typu są to zawsze aktualne hasła, które stale generują ruch organiczny np. zdolność kredytowa. Są wyjątkowo cenione i ważne.
  • Produktowo powiązane – takie słowa kluczowe bezpośrednio powiązane są z jakąś marką lub firmą np. nike.
  • Geolokalizacyjne – określające położenie geograficzne działalności np. mechanik Warszawa.
  • Wynikające z potrzeb użytkowników – bezpośrednio odpowiadają na nawracające potrzeby odbiorców np. jak sprzedawać

Planując swoją strategię, musisz zwrócić uwagę, na to, że w przypadku słów kluczowych, ich popularność w danym okresie może się znacznie różnić. Zarówno w perspektywie tygodniowego lub miesięcznego ruchu na stronie sklepu i jest to zupełnie normalne. Żadne wyrażenie nie generuje długoterminowo stałego ruchu, zawsze pojawiają się wahania w popularności.

Podział

Sezonowe słowa kluczowe również możemy podzielić ze względu na ich treść. W wyniku takiego podziału otrzymamy trzy kategorie, które mogą pomóc Ci w znalezieniu i dokonaniu wyboru wyrażeń najlepszych do pozycjonowania. Poznaj je, aby móc wykorzystać to w swojej branży.

  1. Połączone z wydarzeniami – zazwyczaj są to słowa jednorazowe lub ewentualnie okresowe w przypadku, gdy dane wydarzenie organizowane jest cyklicznie. Idealnym przykładem mogą być nazwy festiwali, im bliżej do takiego wydarzenia, tym większe zainteresowanie. Czy warto pozycjonować się na takie słowa? Bardzo często nie, z tego powodu, że konkurencja jest bardzo wysoka. Dodatkowo wyszukiwarki preferują polecanie stron oficjalnych, więc organizatorzy przeważnie mają przewagę w pozycjonowaniu.
  2. Zawierające daty – najczęściej dotyczy to tematyki modowej. Wyszukiwane hasła zawierają sezon oraz rok np. modne kolory lato 2021. Jednak to nie oznacza, że tylko w branży modowej korzysta się z takich słów sezonowych. Tego typu słowa kluczowe często pojawiają się w branży muzycznej lub turystycznej.
  3. Cykliczne – niektóre wyrażenia zyskują popularność w momencie, gdy tylko zbliża się jakaś okazja. Idealnym przykładem może być: prezent dla rodziców na święta. Możemy wprowadzić kolejny podział, który pokaże, w przypadku jakich okazji mogą pojawić się cykliczne:
  • Święta państwowe
  • Święta kościelne
  • Wydarzenia nietradycyjne, takie jak: dzień psa, dzień bez telefonu
  • Coroczne wydarzenia kulturalne

Jak wybrać sezonowe słowa kluczowe pod pozycjonowanie?

Solidna analiza jest działaniem, które warto przeprowadzać nie tylko podczas planowania strategii, ale również później regularnie je powtarzać. Ciągłe monitorowanie oraz wychwytywanie kolejnych sezonowych słów kluczowych może pomóc nam udoskonalić naszą taktykę.

Sezonowe słowa kluczowe można znaleźć w standardowych narzędziach marketingowych, które wykorzystywane są podczas działań SEO. Oczywiście, zależnie od tego, na jakim poziomie działasz oraz od Twojego budżetu możesz skorzystać z bardziej zaawansowanych płatnych rozwiązań lub tych nieco bardziej podstawowych, ale udostępnianych za darmo.

Dwa podstawowe narzędzia, które możemy wykorzystać to:

  • Google Trends
  • Planer Słów Kluczowych Google

Chyba nikomu nie muszę przedstawiać Google Trends, jest to narzędzie wręcz obowiązkowe. Wielu uważa, że z racji na swoją prostotę oraz bardzo dużą dostępność danych jest to najlepsze narzędzie do planowania kampanii z wykorzystaniem słów sezonowych. W kilka chwil możesz sprawdzić, jak często wyszukiwane są dane wyrażenia w danym okresie. Bardzo łatwo rozpoznasz słowa sezonowe, które możesz porównać z innymi słowami kluczowymi. Dodatkowo możesz wybrać interesujący Cię kraj czy region.

sezonowe słowa kluczowe pozycjonowanie

Google Trends dobrze obrazuje sezonowość słów kluczowych

Google Trends to jednak nie jedyne, co ma do zaoferowania Google. Planer Słów Kluczowych Google to narzędzie, które zostało stworzone, aby umożliwić Ci planowanie oraz wyszukiwanie wyrażeń bezpośrednio do kampanii reklamowych. Dzięki możliwościom, które oferuje, świetnie sprawdza się również do wyszukiwania sezonowych słów kluczowych.

Jeżeli jednak jesteś sceptykiem Google i chcesz skorzystać z czegoś innego, możesz sięgnąć po:

  • Semstorm
  • Senuto
  • KW Finder

Każde z tych narzędzi umożliwi Ci wyszukanie sezonowych słów kluczowych, które następnie będziesz mógł wykorzystać w swoich działaniach SEO.

Jak wykorzystać sezonowe słowa kluczowe w pozycjonowaniu?

Pierwszym wyzwanie, które stoi przed Tobą, jest dokładne określenie wyrażeń i haseł, które chcesz wykorzystać. Musisz wiedzieć:

  • Kiedy zaczyna się sezon na dane wyrażenie?
  • Kiedy prawdopodobnie słowo przestanie być popularne?

Dodatkowo musisz uwzględnić konkurencję. Niestety nie tylko Ty będziesz chciał wykorzystać sezonowe słowa kluczowe w pozycjonowaniu. Dlatego, zanim podejmiesz kroki, zastanów się:

  • Jaka jest konkurencyjność? Możesz to sprawdzić przy pomocy wcześniej podanych narzędzi.
  • Sprawdź branżę, znajdź swoją konkurencję i zobacz, w jaki sposób oni postępują. Być może warto stworzyć konkretną treść, jeszcze na długo przed sezonem, aby zyskać przewagę.

Jeżeli masz już te informacje, zastanów się nad tym, w jaki sposób możesz wykorzystać to, co wiesz. Pomocne może być dokładne przeanalizowanie sezonów konkretnych słów kluczowych. Często można zauważyć, że sezon składa się z powtarzających się wzrostów oraz spadków. Możesz to wykorzystać.

Oczywiście, kwestia marketingu oraz opracowywania strategii jest bardzo szeroka i wymaga dokładnej analizy przez pryzmat konkretnego biznesu. Ogólne rady mogą jedynie Cię naprowadzić, jednak i tak, musisz zastanowić się, czy ma to odniesienie do Twojej branży.

Jeśli prowadzisz blog e-commerce działania SEO muszą być realizowane przez kilka miesięcy, aby osiągnąć zamierzony efekt. Im bardziej konkurencyjna branża, tym wcześniej musisz zacząć pozycjonowanie. Najlepiej zacznij pracować nad konkretnymi słowami sezonowymi tuż po zakończeniu sezonu. W ten sposób możesz się skutecznie wypozycjonować swoją stronę na przyszły sezon.

Jak zoptymalizować treści pod sezonowe słowa kluczowe?

Po raz kolejny muszę podkreślić, że powinieneś dokładnie określić, z jakich wyrażeń składają się Twoje sezonowe słowa kluczowe. Jeżeli już masz ustalone hasła główne oraz poboczne, możesz przystąpić do pracy. Jakie działania warto podjąć, aby zoptymalizować swoje treści?

Po pierwsze, słowa kluczowe powinny znaleźć się w odpowiednich miejscach. Sezonowe słowa kluczowe, które zawierają datę, możesz umieścić w nagłówku H1,  polach title oraz description. Podobnie możesz postąpić z innymi wyrażeniami.

Zaplanuj, ile razy hasło powinno pojawić się w tekście. Copywriting powinien być realizowany i planowany z naciskiem na przydatności tekstu i pozycjonowanie. Nie chodzi o to, aby słowa kluczowe stanowiły 50% tekstu. Muszą być rozmieszczone równo po całej powierzchni tekstu, jednak nie mogą być zbyt nachalne. Teksty sprzedażowe powinny być tworzone dla odbiorców, nie maszyn, ponieważ są ważnym elementem lejka sprzedażowego.

Podsumowanie

Umieszczaj w swoich śródtytułach słowa kluczowe. Świetnym rozwiązaniem jest zastosowanie pytań w nagłówkach H2 i H3. Artykuły muszą być merytoryczne, związane jest to, z tym że teksty mają być dla czytelników. Minimalna długość tekstu to około 5 tysięcy znaków. Jeżeli masz taką możliwość, dodaj pasujące grafiki, a nawet video do swojego artykułu.

Czy sezonowe słowa kluczowe występują w każdej branży?

Tak. W przypadku każdej branży można znaleźć jakieś sezonowe słowa kluczowe.

W jaki sposób mogę wykorzystać sezonowe słowa kluczowe?

Jeżeli odpowiednio przygotujesz się przed sezonem, będziesz w stanie przyciągnąć z nich duży ruch na swoją stronę. Struktura kategorii w sklepie internetowym oparta o sezonowe słowa kluczowe może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż.

Czy na wyrażeniach sezonowych jest mniejsza konkurencja?

Wiele zależy tutaj od branży. W niektórych przypadkach, na przykład w turystyce, sezonowe słowa kluczowe mogą mieć bardzo dużą konkurencję.

Umiejętności i doświadczenie zdobywał w czołowych polskich agencjach SEO. Uczestniczył w działaniach promocyjnych realizowanych dla liderów rynku e-commerce z różnych branż. Specjalista od content marketingu oraz pozycjonowania. Z zamiłowania twórca grafiki artystycznej.

Post a Comment