Top
copywriting

Czym jest copywriting i dlaczego tekst tekstowi nierówny?

Copywriting to jedno z tych ciekawych słów, które nie ma odpowiednika w naszym języku. Z tego powodu, wiele osób nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, czym jest copywriting. Równie niezrozumiała wydaje się profesja copywritera. Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się, czym jest copywriting oraz dlaczego warto skorzystać z usług profesjonalnego copywritera.

Copywriting – czym zajmuje się copywriter?

Podanie jednej definicji copywritingu może być skomplikowane. Wynika to z faktu, że wyróżnia się kilka rodzajów copywritingu, a każda wymaga innych umiejętności oraz innego zestawu cech. Jeżeli jednak musiałbym wskazać jakąś jedną definicję, brzmiałaby ona następująco:

Copywriting jest to tworzenie tekstów użytkowych, których celem jest spełnienie określonego zadania. Copywriter będzie więc osobą, która zajmuje się tworzeniem takowych tekstów.

Jeżeli chcemy być dokładniejsi, warto zwrócić się bardziej w stronę tekstów sprzedażowych oraz marketingowych, ponieważ copywriting jest bezpośrednio połączony z tekstami perswazyjnymi.

W tym momencie postawmy grubą kreskę, pomiędzy beletrystyką a copywritingiem. W przypadku copywritingu kwiecisty język, homeryckie porównania oraz wszelkiego rodzaju zabiegi stylistyczne często są bezwartościowe.

Teksty pisane przez copywritera mają być skuteczne, a nie ładne. Dobrze, jeżeli są jednocześnie skuteczne i ładne, ale nie zawsze jest taka możliwość.

I w takiej chwili może pojawić się dwadzieścia osób, które powiedzą „chwila, chwila, przecież piękny tekst, napisany przez artystę czyta się bardzo dobrze i potrafi wywołać emocje, więc pewnie taki poeta stworzyłby świetną reklamę”. Mam na to prostą odpowiedź, gdyby poeta potrafił pisać skuteczne reklamy, to copywriting by nie istniał. A skoro istnieje, oznacza to, że było jednak dostatecznie dużo miejsca w tej niszy.

Nie twierdzę tutaj, że poeta, czy pisarz nie napisze dobrego tekstu marketingowego. Wielu z nich zapewne byłoby świetnymi copywriterami, gdyby poszerzyli zakres swoich umiejętności o techniki sprzedażowe. I tutaj mamy główną różnicę pomiędzy tymi profesjami. Copywriter musi być w pewnym sensie sprzedawcą, pisarze zazwyczaj na handlu się nie znają.

Czy aby na pewno? Czym może zajmować się copywriter?

Cały czas piszę o skutecznej sprzedaży i o tym, że copywriter związany jest z marketingiem, a przecież można znaleźć masę copywriterów, którzy ogłaszają, że piszą wyłącznie artykuły poświęcone np. muzyce. Jak to wreszcie jest z tym copywritingiem? Czy każdy copywriter pisze teksty sprzedażowe?

Na początek zastanówmy się nad tym, skąd wynika to całe zamieszanie. Tak jak pisałem na wstępie, słowo copywriting nie ma swojego odpowiednika w języku polskim. Okazuje się, że zazwyczaj przypisujemy temu słowu szersze znaczenie, niż rzeczywiście posiada. Poza copywriterami wyróżniamy content writerów, SEO writerów oraz ghostwriterów

I cała trudność z określeniem dokładnych kompetencji copywritera wiąże się z tym, że w Polsce (ale nie tylko w Polsce) bardzo często nie rozgraniczamy tych poszczególnych zawodów. Określenie „copywriter” używane jest, aby znaleźć osobę, która przygotuje reklamę, tekst SEO, czy artykuł o historii monet. A dlaczego tak jest?

Głównie dlatego, że większość copywriterów ma odpowiednie umiejętności do przygotowania różnych tekstów.

Oczywiście są specjaliści, którzy zajmują się wyłącznie tekstami SEO, ale zazwyczaj przeciętny copywriter jest w stanie przygotować tekst każdego rodzaju na satysfakcjonującym poziomie.

Warto zwrócić uwagę na to, że poszczególne teksty bardzo często wzajemnie się przenikają. Możemy mieć artykuł ekspercki zawierający optymalizację pod SEO, czy reklamę zawierającą specjalistyczną wiedzę, jak w artykule eksperckim. Ten fakt wymaga od copywriterów wszechstronności, tym bardziej, jeżeli na szali jest pozyskanie klienta.

Copywriting w kilku obliczach

SEO writer

Zacznijmy od SEO copywritingu. Wśród copywriterów teksty SEO uchodzą za łatwe do stworzenia. Głównie dlatego, że buduje się je w oparciu o gotowe linki, czy sezonowe słowa kluczowe. Zazwyczaj takie teksty nie wymagają od autora przeprowadzania wielogodzinnego reaserchu, chociaż nie jest to regułą.

Pisanie pod SEO skupia się na umieszczaniu w tekście, ale nie chodzi wyłącznie o ciągłe powtarzanie jednego sformułowania. Dobrze zaplanowany tekst SEO zawiera frazy kluczowe w odpowiedniej ilości. Zazwyczaj przyjmuje się wartość 1-2 powtórzenia frazy na 1000 zzs (znaków ze spacją).

Teksty SEO mają za zadanie poprawić pozycję naszej strony w wyszukiwarkach. Dobry copywriter lub SEO-writer zdaje sobie jednak sprawę z tego, że teksty tworzone są dla ludzi, a nie algorytmów. Nawet teksty typowo pod SEO, muszą być przystępne i wartościowe dla odbiorców. Dobry tekst SEO łączy równomierne rozmieszczenie słów kluczowych z poprawnym formatowaniem tekstu (nagłówki H1-H6, wypunktowania, wyliczenia) oraz wartością merytoryczną.

Content writing

O content writingu mówi się ostatnimi czasy coraz częściej. Ten rodzaj copywritingu jest połączony z content marketingiem. Teksty tworzone przez content writerów mają na celu przekazanie odbiorcom wartości merytorycznej. Właśnie do content writingu zaliczymy większość artykułów, czy poradników.

Content writing skupia się na tworzeniu treści, które są częścią długoterminowego planu marketingowego. Content writer musi dobrze znać dany temat, bardzo często wymagana jest wiedza ekspercka.

Teksty pisane przez content writera mają wyedukować odbiorcę. Celem takiego tekstu jest odpowiedź na pytanie czytelnika. Takie teksty nie mają sprzedawać tylko budować wizerunek danej marki. Oczywiście dobry content writer sprawnie połączy teksty o wysokim poziomie merytoryki z formatowaniem SEO.

Copywriting sprzedażowy

Głównym zadaniem copywritera jest wywarcie wpływu na odbiorcę. Przekonanie kogoś do zakupu za pomocą tekstu nie jest niczym prostym. Skutecznie przygotowany lejek sprzedażowy powinien uwzględniać techniki sprzedaży oraz wiedzę z zakresu zagadnień psychologicznych.

Podczas gdy w przypadku innych zleceń copywriterzy rozliczają się zazwyczaj w oparciu o ilość znaków (zazwyczaj podaje się stawkę za 1000 zzs, czyli znaków ze spacją), to w przypadku tekstów sprzedażowych, wycena odbywa się na innych warunkach. Jest to związane z tym, że ilość znaków nie odwzorowuje w tym przypadku nakładu czasu, który trzeba było włożyć w przygotowanie konkretnego tekstu.

W niektórych przypadkach stworzenie prostego hasła lub sloganu może trwać tygodnie. I to nie oznacza, że tacy copywriterzy się kolokwialnie pisząc „obijają”. Dobry tekst sprzedażowy musi być idealnie dopasowany do grupy docelowej. Trzeba wiedzieć jak sprzedawać i odpowiedzieć sobie na szereg pytań, zanim będzie można przystąpić do pisania.

Ghostwriting

„Duchy”, czyli osoby decydujące się na zawód ghostwritera muszą mieć dość specyficzne cechy. Cechą charakterystyczną ghostwritingu jest to, że osoba pisząca całkowicie zrzeka się praw do swojego dzieła i przekazuje je swojemu klientowi.

Być może nie zdajesz sobie sprawy z powszechności tego zjawiska. Ghostwriterzy są właściwie wszędzie, piszą oni autobiografie celebrytów, prace dyplomowe (jest to nielegalne, jednak taki proceder ma miejsce), czy nawet przemówienia polityków i biznesmenów itp.

Od ghostwritera wymagana jest całkowita dyskrecja. Osoba zamawiająca konkretny tekst oczekuje, że to ona będzie uznawana za autora tekstu. Czy takie działania są w ogóle zgodne z prawem? Ciężko jednoznacznie określić, wiele zależy od warunków umowy, na jakie zdecydują się obie strony. Wielu prawników zauważa, że bardzo często takie umowy zawierają podpunkty, które niekoniecznie są zgodne z obowiązującym prawem.

Inne rodzaje copywritingu

Na tym poprzestaniemy w tym artykule, ale musisz wiedzieć, że można wyróżnić znacznie więcej rodzajów copywritingu. Kolejne rodzaje zazwyczaj opierają się o bardziej sprecyzowane specjalizacje. Niektórzy copywriterzy wyspecjalizowali się w jednym rodzaju tekstu lub jednym medium. Inni postanowili wyszkolić się pod kątem spełniania konkretnego zadania.

Takim sposobem wciąż powstają nowe rodzaje copywritingu, a zawiłości i powiązania pomiędzy nimi stają się coraz bardziej pogmatwane. Poniżej przedstawiam listę kilku innych rodzajów copywritingu, być może któryś szczególnie przekłuje Twoją uwagę:

  • E-mail copywriting
  • Social media copywriting
  • Copywriting techniczny
  • Creative copywriting

Czy copywriting jest Ci potrzebny?

Zanim przejdziemy dalej, zadajmy bardzo ważne pytanie, czy warto skorzystać z usługi copywritera? Budowanie wizerunku firmy i kreowanie marki osobistej w internecie zasadza się na profesjonalnie przygotowanej treści. Odpowiedź jest zatem oczywista.

Rozwiejmy mit, że każdy może pisać skuteczne teksty. Nie każda osoba posługująca się językiem polskim będzie w stanie napisać dobry tekst. Większość z nas napisała w życiu jakiś artykuł (lub rozprawkę w szkole), nie oznacza to, że każdy z nas jest copywriterem.

Ścieżka zakupowa w e-commerce zaczyna się od profesjonalnego tekstu. Jeżeli chcesz, żeby Twoja działalność się rozwijała, prawdopodobnie powinieneś skorzystać z takich usług. Zalety, które wynikają ze współpracy z copiwriterem to:

  • Oszczędność czasu, napisanie dobrego tekstu zajmuje wiele godzin
  • Twoje teksty będą skutecznie sprzedawać
  • Poprawisz komunikację ze swoimi klientami
  • Możesz publikować artykuły eksperckie o wysokim poziomie merytoryki
  • Poprawisz pozycję swojej strony w wyszukiwarkach
  • Zbudujesz wizerunek eksperta

Copywriting oferuje różne rodzaje tekstów

Nie tylko sam copywriting dzieli się na wiele rodzajów. Różne są również teksty, które może stworzyć dla Ciebie copywriter. Od tych bardziej klasycznych i znacznie bardziej powszechnych jak np. artykuły, po te znacznie bardziej niszowe, jak teksty na pocztówki.

Tekst preclowy

Powszechnie znany „precel” to tekst o niskiej wartości merytorycznej. Teksty tego rodzaju zazwyczaj znajdują się gdzieś w odmętach strony i służą wyłącznie do linkowania oraz umieszczania odpowiednich słów kluczowych. Kładzie się tutaj nacisk na SEO kosztem wartości merytorycznej takiego tekstu.

Tekst zapleczowy

Jest on bardzo podobny do tekstu preclowego. W większości przypadków, teksty zapleczowe mają większą wartość merytoryczną. Wciąż są to teksty, których głównym celem są działania SEO, jednak pisane są w taki sposób, aby odbiorca był w stanie je przeczytać bez opuszczania strony po drugim zdaniu.

Wszelkiego rodzaju opisy produktów/katalogów

W przeciętnym sklepie znajdują się dziesiątki, jeżeli nie setki produktów. Każdy z nich musi zostać odpowiednio opisany. Dodatkowo opisy produktów nie powinny się powtarzać. Do napisania dobrych opisów wymagana jest znajomość zasad SEO oraz technik sprzedaży.

Posty na social media

Kontakt z klientem jest bardzo ważny. Marki coraz częściej zdają sobie z tego sprawę. Aby pisać angażujące posty w social mediach wymagane jest coś więcej niż zasady języka polskiego. Trzeba znać grupę docelową, charakterystykę danej platformy oraz internetowy slogan.

Teksty sprzedażowe

Reklamy oraz inne teksty, których celem jest przekonanie odbiorcy do zakupu danego produktu lub usługi to korona na głowie copywritingu. Wymagają od copywritera bardzo dużo kreatywności, zastosowania języka korzyści oraz wiedzy z zakresu sprzedaży. Perswazyjne teksty są prawdopodobnie najtrudniejsze do stworzenia spośród wszystkich tekstów.

Artykuły blogowe

Coś, w czym idealnie sprawi się content writer. Podstawą dobrych artykułów jest dokładny oraz wyczerpujący reaserch. Copywriter powinien skorzystać z różnorodnych źródeł, aby przekazać odbiorcy informacje, które są ciekawe oraz pomocne. Bardzo często w tym przypadku pojawiają się specjalizacje. Konkretni copywriterzy staja się specjalistami z konkretnych tematów np. finansów, MLM, medycyny, fotowoltaiki.

Jeśli istotnym elementem Twojej strategii jest blog e-commerce, tu również znakomicie sprawdzi się zlecenie przygotowania treści profesjonalnemu copywriterowi.

Mailing oraz newsletter

Kolejny typ tekstów, które zazwyczaj służą sprzedaży. Mogą one jednak być również wykorzystywane do budowania relacji z odbiorcami. Tworzenie wizerunku marki wymaga wiedzy nie tylko stricte sprzedażowej, ale również marketingowej.

Jak pracują copywriterzy, platformy, agencje i freelancerzy? – ceny oraz rodzaje ofert 

W jaki sposób możesz znaleźć odpowiedniego copywritera? Istnieją trzy drogi do rozpoczęcia współpracy z copywriterem. Najpierw musisz dokładnie się zastanowić nad tym, jakiego tekstu oczekujesz od copywritera. Zupełnie naturalne jest, że im tańszy tekst, tym niższa jego jakość.

Portale oferujące teksty

Na rynku można znaleźć portale, które oferują teksty po bardzo atrakcyjnych stawkach. Osobiście odradzam korzystania z tego rozwiązania, chyba że nie masz większych wymagań co do jakości. Dlaczego tak uważam? Już tłumaczę.

Przeciętna stawka na takich portalach wynosi około 5-6 zł za 1 000 zzs, z czego osoba pisząca otrzymuje nieco ponad 3 zł, ponieważ trzeba odliczyć jeszcze część, która zostaje pobrana przez platformę. Przyjmijmy, że przeciętny tekst liczy około 5 000 zzs. Wartość ta jest bardzo orientacyjna, wiele zależy od przeznaczenia tekstu.

Czyli za cały nasz tekst copywriter otrzyma 15 zł, oznacza to, że jeżeli chce cokolwiek zarobić, nie może poświęcić więcej niż godzinę na zlecenie. Napisanie 5 000 zzs dobrego merytorycznego tekstu może zająć nawet cały dzień, a czasem nawet więcej.

Oznacza to, że copywriter piszący dla takiego portalu musi pisać, bez zrobienia konkretnego reaserchu, bez możliwości przyłożenia się do zlecenia. Wierzę, że wielu z tych copywriterów chciałoby napisać lepsze teksty, ale po prostu nie mają na to czasu, jeżeli chcą zarobić, muszą pisać teksty wręcz automatycznie, opierając się na wypracowanych wcześniej schematach.

Dlaczego więc takie osoby w ogóle pracują w ten sposób? Z prostego powodu, zazwyczaj są to osoby początkujące. Bardzo dużo copywriterów zaczyna swoją przygodę z pisaniem na takich portalach, ponieważ jest tam stały dostęp do zleceń. Osoby takie zazwyczaj nie prezentują zbyt dużych umiejętności, po prostu się uczą.

Z tego powodu, jeżeli zlecisz napisanie swojego tekstu na takiej platformie, prawdopodobnie otrzymasz tekst bardzo niskiej lub niskiej jakości. Nie ma w tym nic dziwnego. Z drugiej strony zapłacisz za niego bardzo niewiele. Zadaj sobie pytanie, czy tego właśnie oczekujesz od copywritera i czy tekst takiej jakości przysłuży się Twojej stronie.

Agencje copywritingowe

Drugą opcją jest skorzystanie z agencji SEO lub content marketingowych. Większość agencji ma swoich copywriterów, którzy są zatrudnieni w danej agencji. Poziom tekstu w tym przypadku będzie zdecydowanie wyższy.

Rozwiązanie to jest również znacznie droższe niż skorzystanie z platform oferujących teksty. Niektóre agencje mają copywriterów specjalizujących się w konkretnych dziedzinach.

Bardzo powszechną praktyką wśród agencji jest przyjmowanie osób bez doświadczenia i szkolenie ich. Dzięki temu agencje mogą płacić nieco mniej swoim copywriterom, ponieważ dają im wiedzę oraz zlecenia. Doświadczeni copywriterzy zazwyczaj pracują bezpośrednio dla konkretnej firmy lub jako freelancerzy.

Copywriter freelancer

Trzecim rozwiązaniem jest skorzystanie z usług copywritera freelancera. Zdecydowanie najbardziej polecam tę opcję z dwóch powodów. Po pierwsze, taki copywriter pracuje na swoją markę osobistą. W przypadku platform copywriter jest zazwyczaj anonimowy, a w przypadku agencji renoma przejdzie na agencję, a nie copywritera.

Osoba, która samodzielnie pracuje na siebie, będzie przykładać zdecydowanie większą wagę do jakości tekstu oraz zadowolenia osoby zlecającej. Drugim powodem, dla którego warto skorzystać z freelancera, jest fakt, że skoro taka osoba potrafi utrzymać się ze swojej pracy, to z bardzo dużym prawdopodobieństwem osoba taka jest dobra w swoim fachu.

Koszt takiego copywritera zazwyczaj jest zbliżony do kosztu agencji. Zazwyczaj freelancerzy mają również swoje węższe lub szersze specjalizacje. Przykładową ofertę oraz cennik copywritera możesz znaleźć TUTAJ!

Czy warto wybierać tańszych copywriterów?

Zależy od tego, jakiego tekstu oczekujesz. Jeżeli zadowoli Cię tekst niższej jakości, możesz wybrać mniej doświadczonego copywritera, który pisze za niższe stawki. Jeżeli potrzebujesz tekstu wysokiej jakości lepiej wybrać bardziej doświadczonego droższego copywritera

Jak wycenić tekst?

Po skontaktowaniu się z copywriterem on dokona dla Ciebie wyceny. Możesz również zapytać go o stawkę za 1000 znaków ze spacją i wykonać proste obliczenia.

Gdzie szukać copywritera freelancera?

Najlepiej otrzymać polecenie od znajomej osoby, która korzystała z usług jakiegoś copywritera. Istnieją również strony, na których ogłaszają się freelancerzy. Możesz również ogłosić, że poszukujesz copywritera na specjalnych grupach facebook-owych.

Umiejętności i doświadczenie zdobywał w czołowych polskich agencjach SEO. Uczestniczył w działaniach promocyjnych realizowanych dla liderów rynku e-commerce z różnych branż. Specjalista od content marketingu oraz pozycjonowania. Z zamiłowania twórca grafiki artystycznej.

Post a Comment