Top
budżet reklamowy

Jak oszacować budżet reklamowy i czy może być za duży?

Każdy budżet reklamowy musi zostać dokładnie przemyślany. Jeżeli kampania będzie miała zbyt mały budżet, może okazać się nieskuteczna. Tylko, jak zaplanować budżet? Ile tak naprawdę kosztują działania marketingowe? Niestety, nie można skonstruować uniwersalnej formuły dla każdej działalności. Dobrze dopasowany budżet reklamowy jest jak garnitur, najlepszy jest szyty na miarę. A tego nie nauczy Cię żaden artykuł. Mimo wszystko warto, jest się edukować, więc zapraszam do przeczytania.

Budżet reklamowy czy budżet marketingowy?

Marketing to dziedzina, na którą składa się wiele różnorakich czynności. Dlatego budżet marketingowy musi być znacznie większy niż budżet kampanii reklamowej. Marketing obejmuje:

  • SEO, czyli pozycjonowanie strony
  • Zaprojektowanie, stworzenie oraz utrzymanie stron internetowych
  • Prowadzenie mediów społecznościowych
  • Planowanie oraz realizowanie działań contentowych
  • Budowanie świadomości marki i kreowanie wizerunku
  • Ewentualne koszty organizacji wydarzeń oraz materiałów promocyjnych

Mówiąc o budżecie reklamowym, interesuje nas wyłącznie koszt płatnych reklam, inaczej mówiąc koszt, który ponosimy, aby reklama dotarła do odbiorcy. W większości przypadków koszty te wynoszą kilka złotych za jedną unikalną akcję. Wydaje się to niewiele, jednak nawet przy dość niskim budżecie 100 zł dziennie w skali miesiąca, za jedną kampanię musimy zapłacić 3 000 zł. Rzadko prowadzi się wyłącznie jedną kampanię. Dlatego koszy wzrastają.

Od czego zależy koszt inwestycji?

To ile środków musisz przeznaczyć na budżet reklamowy, zależy od wielu czynników. Podstawowym kryterium są możliwości finansowe Twojej firmy. Musisz liczyć się z tym, że każda kampania reklamowa generuje koszty w wysokości setek, tysięcy lub nawet dziesiątek tysięcy złotych miesięcznie.

Każda firma musi liczyć się z innymi stawkami za kampanię. Wynika to z konkurencyjności branży, w której działa firma. Dodatkowo na stawki wpływa nie tylko ilość konkurentów, ale również ich budżety.

Niektóre grupy odbiorców są znacznie bardziej rozchwytywane. Oznacza to, że dotarcie do niektórych grup docelowych, może być bardziej kosztowne. Im częściej wybierana grupa, tym wyższe stawki. Jeżeli Twoja grupa docelowa jest unikatowa, możesz liczyć na bardzo korzystne stawki, dzięki czemu, całkowity budżet reklamowy, może być niższy.

Wpływ na budżet reklamowy ma również dojrzałość marki. Jeżeli dopiero debiutujesz na rynku, najpierw musisz uświadomić swoich odbiorców, że istniejesz. Możemy więc przyjąć uproszczenie, im mniej znana marka, tym wyższy powinien być budżet reklamowy dla kampanii.

Równie ważny jest cel, który chcesz osiągnąć. Inne stawki są za wygenerowanie sprzedaży czy pobranie aplikacji, a jeszcze inne za przejście na Twoją stronę. To, co chcesz osiągnąć, będzie miało kluczowy wpływ na wysokość budżetu.

Czy warto inwestować w kampanie reklamowe?

Na sam początek warto wprowadzić rozróżnienie. Podział na platformy, na których stosuje się kapanie reklamowe. Płatne kampanie, możemy wykupić na Facebooku, Google, czy innych platformach. Każda z nich ma nieco inną specyfikację i wymaga innego podejścia. Dla uproszczenia w tej części będziemy omawiali budżet kampanii reklamowej na przykładzie reklamy Facebook Ads.

Zacznijmy od podstaw. Czy warto inwestować w kampanie reklamowe? Jak to mówią „reklama dźwignią handlu”. Zgadzam się z tym powiedzeniem. Dlaczego? Ponieważ prawdopodobnie i tak prowadzisz jakiś fanpage na Facebooku. Wrzucając posty, jesteś zmuszony liczyć na odrobinę szczęścia oraz algorytmy.

Statystyki pokazują, że większość publikowanych treści nie dociera do Twoich odbiorców. Żeby to zmienić, musisz wykorzystać płatne kampanie reklamowe.

Żeby zrozumieć, dlaczego kampanie reklamowe są tak istotne, musisz mieć świadomość, jak funkcjonują portale typu Facebook. Twoje posty wyświetlają się praktycznie wyłącznie osobom, które już obserwują Twój profil. Oznacza to, że nie docierasz do nowych odbiorców. W konsekwencji Twoja sprzedaż będzie stała w miejscu, a z czasem może zacząć spadać.

Co gorsze! Jeżeli nie pozyskujesz nowych klientów, to tak naprawdę marnujesz swój czas. Ile czasu zajmuje Ci przygotowanie angażujących postów w social mediach? Domyślam się, że całkiem sporo. W takim razie, jeżeli te treści nie docierają do odbiorców, to tak na dobrą sprawę bez sensu jest je przygotowywać. Żeby Twoja praca przynosiła efekty, musisz dotrzeć do nowych użytkowników, a najprostszym sposobem na to, jest zastosowanie płatnej kampanii reklamowej z dobrze przemyślanym budżetem reklamowym.

Czy każdy budżet reklamowy przyniesie korzyści?

Niestety nie, budżet reklamowy powinien zostać dostosowany do potrzeb Twojej działalności. Inny budżet musimy zastosować w przypadku niszowego sklepu z odzieżą używaną, a zupełnie inny będzie potrzebny, aby dotrzeć do odbiorców sklepu działającego w całej Polsce.

Na sam początek, musimy zastanowić się, co reklamować. Jest to bardzo istotne, ponieważ sama kampania reklamowa, pomaga nam dotrzeć do odbiorców, a nie ich przekonać. W konsekwencji, jeżeli ustalisz duży budżet reklamowy dla słabego przekazu, prawdopodobnie wydasz wszystkie pieniądze, nie osiągając przy tym żadnej korzyści.

Możesz się przed tym ustrzec poprzez testowanie. Zanim zaczniesz promować kampanię za jakieś wielki pieniądze, przeprowadź szereg testów. W przypadku testowej kampanii reklamowej budżet powinien być niewielki. Często wystarczy wyłącznie kilkadziesiąt złotych dziennie, aby zobaczyć, jak tak naprawdę odbiorca reaguje na naszą reklamę.

Nigdy nie inwestuj dużych kwot w niesprawdzone kampanie reklamowe.

Jeżeli testowana kampania działa to świetnie, ale co w przypadku, gdy nie działa? Czy od razu trzeba zmieniać wszystko, dosłownie całą treść? Niekoniecznie. Często dobre reklamy nie powodują zwiększenia konwersji, czyli nie spełniają swojego zadania, ponieważ wyłącznie jeden element jest zły. Spróbuj zmienić tytuł, być może grafikę lub nagłówki i spróbuj ponownie. Gdy kampania banerowa osiągnie satysfakcjonujące dla Ciebie wyniki, możesz zdecydować się na podniesienie budżetu.

Czy istnieje minimalny budżet reklamowy?

W wielu przypadkach możesz mieć problem, z tym że Twoje reklamy nie będą docierały do wartościowych odbiorców, ponieważ Twoja konkurencja zapłaci więcej za dotarcie do nich. Piszę o tym, ponieważ bardzo łatwo wpaść w pułapkę przesadnego oszczędzania. Oczywiście każdemu przedsiębiorcy powinno zależeć na minimalizacji kosztów, jednak trzeba mieć na względzie, że możemy przez to przegrać licytację o klienta.

Bo jak działają kampanie reklamowe? Każdy odbiorca wykorzystujący jakąś platformę ma ograniczoną ilość miejsc, w którym może wyświetlić mu się reklama. Budżet reklamowy to tak naprawdę środki za pomoc, których możesz wykupić to miejsce. Skoro miejsce jest ograniczone, a do jednego odbiorcy dotrzeć chce kilka firm, to wygra ten, kto zapłaci za to najwięcej.

Faza uczenia się!

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że kampanie również się uczą. Dokładnie, nasza kampania na samym początku będzie mniej efektywna, niż po ukończonym etapie nauczania. To, ile zajmuje platformie nauczenie się danej kampanii, jest zmienne. Możemy jednak przyjąć uśrednioną wartość 50 konwersji, czyli nasza kampania wyjdzie z etapu nauczania po tym, jak uda się 50 razy wygenerować zamierzoną akcję.

Miej to na uwadze. W niektórych przypadkach na samym początku kampanii nie można liczyć na spektakularne rezultaty, jednak im dłużej prowadzone są działania marketingowe, tym lepsze wyniki. Nie oznacza to jednak, że każda kampania z czasem zacznie być zyskowna.

Jeżeli popełnisz jakiś błąd podczas ustalania grupy docelowej lub kampania jest po prostu słaba, to prawdopodobnie nie doczekasz się wyjścia kampanii z fazy uczenia się.

Podczas etapu nauki kampanie są niestabilne. Dzienne wyniki mogą się bardzo od siebie różnić. Dlatego, zanim zdecydujemy, czy dana kampania jest warta podniesienia budżetu reklamowego, poczekajmy do końca pierwszej fazy.

Ile warto inwestować podczas fazy testowania?

I ponownie jestem zmuszony napisać, że to zależy. Możemy sprawnie monitorować, jakie zyski generuje dla nas kampania, dzięki wskaźnikom ROI i ROAS (Return On Ad Spend, czyli zwrot z kampanii reklamowej). Wskaźniki pokazują nam, ile zarabiamy, inwestując w daną kampanię.

Nie można określić jednego poziomu wskaźnika, który będzie sygnałem, że kampania jest opłacalna. Zależy to, od tego, ile zarabiamy na naszym produkcie, jakie mamy koszty oraz od wielu innych czynników. Z tego powodu, musisz stale monitorować ten wskaźnik i zastanowić się, nad tym, czy jest on na dostatecznym dla Ciebie poziomie.

Czy samodzielnie planować budżet reklamowy?

Planowanie kampanii reklamowych nie jest może jakoś niesamowicie skomplikowana. Większość platform stara się, jak najbardziej uprościć ten proces. Dzięki temu nawet osoba początkująca będzie w stanie ustawić prostą kampanię.

Nie oznacza to jednak, że zawsze warto samodzielnie pracować nad kampanią reklamową. Jeżeli Twój budżet reklamowy wynosi mniej niż 1 000 zł, prawdopodobnie pomoc specjalisty pochłonie większą część Twoich środków. Z tego powodu, pracując nad niewielkimi kampaniami reklamowymi, warto zająć się tym samodzielnie lub oddelegować to zadanie osobie z zespołu, która ma największe predyspozycje do tego typu działań.

Jeżeli Twój budżet jest większy, znacznie rozsądniejsze będzie skorzystanie z pomocy specjalisty. Decyzja taka może pomóc Ci zaoszczędzić sporo budżetu reklamowego, a co więcej zarobić dzięki większej konwersji. Zanim wydasz kilka tysięcy na kampanię reklamową, warto, jest zastanowić się, czy jest to najlepsza możliwa decyzja.

Czy budżet marketingowy oraz budżet reklamowy to, to samo?

Te sformułowania często wykorzystuje się zamiennie, technicznie rzecz biorąc, budżet marketingowy jest przeznaczony na wszystkie działania marketingowe. Natomiast budżet reklamowy dotyczy wyłącznie pojedynczej kampanii reklamowej.

Komu mogę zlecić zaplanowanie budżetu reklamowego?

W zależności od tego, jaką platformę chcesz wykorzystać, możesz skorzystać z pomocy marketingowca specjalizującego się w Google Ads lub Facebook Ads.

Czy od razu inwestować duże sumy?

Nie, najpierw należy przeprowadzić serię tekstów, które pomogą sprawdzić potencjał danej reklamy oraz oszacować potencjalny zwrot z kampanii.

Specjalistka od projektowania stron internetowych oraz optymalizowania kampanii reklamowych Google ADS. Stworzyła wiele dobrze konwertujących witryn dla małych i dużych firm. Nawet najbardziej zaawansowane narzędzia analityczne nie są jej obce.

Post a Comment