Top
jak wybrać frazy kluczowe

Frazy kluczowe – czym są, jak je wybrać pod pozycjonowanie?

Współczesne pozycjonowanie stron oparte jest o frazy kluczowe. Każdy tekst, powinien być tworzony w oparciu o nie, ponieważ przyniesie to korzyści w postaci zwiększenia ruchu z wyszukiwarki i zdobycia odbiorców lub nawet klientów.

Każda działalność tworzona jest w celu dotarcia do grupy docelowej. To bardzo istotne, aby klient dowiedział się o Twoim produkcie. Nawet jeżeli jeszcze nic nie sprzedajesz, a wyłącznie dzielisz się wiedzą, chcesz aby ludzie czytali Twoje poradniki. Jak zatem wybrać frazy kluczowe pod pozycjonowanie?

Posiadasz strony generujące ruch? – wiemy jak go zmonetyzować
  • dożywotnie profity
  • najlepsze warunki
  • instrukcja krok po kroku
  • wsparcie i pomoc od nas

Czym są frazy kluczowe?

Internet zmienił wszystko. Współczesne copywriting i same teksty sprzedażowe znacznie różnią się od artykułów, które były publikowane w gazetach kilkadziesiąt lat temu. Obecnie tekst, który ma zostać opublikowany na jakiejś stronie, musi spełniać szereg wymogów, aby ktokolwiek go przeczytał. Jednym z najważniejszych kryteriów jest odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych.

Przejdźmy do rzeczy, frazy kluczowe (ang. keywords) jest to ciąg określonych znaków lub słów, które są wpisywane w wyszukiwarki. Oznacza to, że słowo kluczowe jest hasłem, które jest wykorzystywane przez ludzi do wyszukania poszukiwanych informacji. Znając ciąg znaków, który wykorzystują Twoi odbiorcy, możesz się dostosować do ich potrzeb.

Frazy kluczowe stanowią podstawę pozycjonowania oraz optymalizacji strony pod SEO. Są elementem inicjującym lejek sprzedażowy. Każda osoba prowadząca jakąś działalność, powinna mieć świadomość, jak wielki wpływ na jego biznes, mogą mieć odpowiednio dobrane wyrażenia zawarte w artykułach. Frazy kluczowe możemy dzielić ze względu na ich budowę.

Jak to jest z tym pozycjonowaniem?

Frazy kluczowe wykorzystywane podczas pozycjonowania strony odgrywają bardzo ważną rolę w SEO. Należy jednak zwrócić uwagę na pewną trudność, która z tego wynika. Weźmy pod lupę sytuację z życia codziennego. Chcesz upiec chleb. Bierzesz telefon do dłoni i wpisujesz „przepis na chleb”, i co widzisz? Dziesiątki, a nawet tysiące stron, które są pozycjonowane na tę frazę.

Im bardziej populara fraza, tym więcej stron konkuruje o to, żeby wyświetlać się odbiorcy. Są pewne frazy, które wyszukiwane są bardzo często. Wiele osób wyszukuje w wyszukiwarkach hasła, które nawiązują do codziennych sytuacji. Pozostańmy w tematyce kulinarnej. Wyobraź sobie czy częściej wyszukiwane będzie hasło:

  1. Przepis na chleb
  2. Przepis na chleb żytni na zakwasie

Znacznie więcej osób będzie wyszukiwać po prostu „przepis na chleb”, dlatego będziesz musiał konkurować z innymi osobami, które zdają sobie z tego sprawę. Im łatwiej można znaleźć popularne wyrażenie, tym większa konkurencja. Dlatego czasem lepiej dłużej pomyśleć nad tym, jakie frazy kluczowe wybrać do pozycjonowania. Mniej popularna fraza może zdobyć dla Ciebie więcej czytelników, ponieważ konkurencja będzie mniejsza.

Frazy kluczowe może zawierać struktura kategorii w sklepie internetowym. Takie rozwiązanie poprawia UX i pozwala na bardziej intuicyjne poruszanie się po sklepie.

Odkryj najbardziej dochodową metodę monetyzacji ruchu
  • wykorzystaj potencjał swoich portali
  • zbuduj źródło stale płynących prowizji

Podział fraz kluczowych

Podstawowym sposobem podziału fraz kluczowych jest uszeregowanie ich ze względu na długość. W wyniku takiego podziału otrzymujemy frazy ogólne, które zazwyczaj złożone są z jednego lub ewentualnie dwóch słów oraz frazy z długiego ogona. Frazy kluczowe z długiego ogona składają się z kilku wyrazów, minimalną ilością są trzy słowa. Bardzo często określa się je angielskim wyrażeniem „long tail”.

Różnica w tych frazach jest dość istotna. Jeżeli ktoś wyszukuje frazę ogólną np. ognisko szwedzkie, zapewne chce dowiedzieć się, czym tak właściwie jest taki rodzaj ogniska.

Ludzie są dość leniwi. Jeżeli mogą sobie coś ułatwić, prawdopodobnie to zrobią. Z tego powodu często będę wyszukiwać dany temat, używając jak najmniejszej ilości słów.

Frazy kluczowe long tail informują nas o jednej ważnej rzeczy. Osoba, która wyszukuje takie słowa kluczowe ma już pewną wiedzę na dany temat i chce dowiedzieć się jakiejś szczegółowej informacji. Jeżeli nie wiem, jak wygląda ognisko szwedzkie, prawdopodobnie wyszukam „ognisko szwedzkie” lub „co to jest ognisko szwedzki”, natomiast jeżeli wiem, jak ono wygląda i chcę sam spróbować je rozpalić, będę szukał „jak rozpalić ognisko szwedzkie”.

Warto zwrócić uwagę na to, że osoba, która chce dowiedzieć się podstawowych informacji o ognisku szwedzkim, może skorzystać z frazy ogólnej „ognisko szwedzkie” lub frazy long tail „co to jest ognisko szwedzkie”. W takim razie, na którą frazę lepiej jest się pozycjonować?

Jak wybrać frazy kluczowe pod pozycjonowanie?

W przypadku wyboru fraz kluczowych pod pozycjonowanie ciężko jest wskazać jedną uniwersalną metodę postępowania. Pewnym można być co do tego, że wyrażenia ogólne są znacznie bardziej konkurencyjne. Wynika z tego, że pisząc pod frazy kluczowe long tail, będziesz miał mniejszą konkurencję. Łatwiej (co nie oznacza, że łatwo) będzie ją pozycjonować.

Jeżeli chcesz pozwolić się znaleźć wartościowym czytelnikom, których interesuje poruszany przez Ciebie temat, powinieneś skupić się na frazach kluczowych long tail. Zastanawiasz się dlaczego? Już tłumaczę. Większość osób, które wyszukuje hasła ogólne, chce po prostu dowiedzieć się, czym dana rzecz jest. Oznacza to, że po przeczytaniu dwóch zdań lub zobaczeniu zdjęcia prawdopodobnie zrezygnuje z dalszego czytania tekstu.

Taka osoba zaspokoiła ciekawość i wróciła do swojego wcześniejszego zajęcia. Oczywiście jest to bardzo duże uproszczenie i nie należy tego traktować, jako coś, co na pewno się wydarzy. Jest to wyłącznie zobrazowanie pewnych tendencji, osób wyszukujących informacje.

Dlaczego frazy kluczowe long tail są lepsze pod pozycjonowanie? Takie wyrażenia informują o tym, że dana osoba jest zaangażowana w tematykę. Jeżeli wyszukuje „jak rozpalić ognisko szwedzkie”, oznacza to, że prawdopodobnie chce to zrobić. Przeczyta więc cały tekst, który da jej rozwiązanie problemu.

Dodatkowo osoba, która wyszukiwała takiej szczegółowej informacji, z dużym prawdopodobieństwem będzie zainteresowana również innymi typami ognisk. Jeżeli Twoja strona skupia się na tym temacie, możesz zainteresować ją innymi artykułami. W kolejnym kroku może uda Ci się zachęcić taką osobę do kupienia Twojego kursu rozpalania ognisk w trudnych warunkach, w końcu odbiorca już wie, że dajesz mu treści, których on szuka.

Potrzebujesz stałych zysków? – sprawdź na czym zarabiamy
  • tylko przetestowane rozwiązania
  • pełne wsparcie i pomoc od nas

Frazy kluczowe sprzedażowe

Frazy kluczowe są istotnym elementem skutecznej sprzedaży, to inaczej money keywords. Mają bardzo duży potencjał sprzedażowy. W tej grupie są też frazy, na które pozycjonowane są marki, czyli tak zwane frazy brandowe lub frazy lokalne.

Frazy lokalne są to wyrażenia zawierające w sobie jakąś sprecyzowaną lokalizację. Jest to bezpośrednie ukierunkowanie swojej treści na osoby szukające rozwiązania w danym miejscu. Świetnym przykładem jest fraza „mechanik Kraków”. Skoro mój samochód wymaga naprawy, a ja jestem w Krakowie, to nie będę wyszukiwał „mechanik”, ponieważ szukam warsztatu w mojej okolicy, bo tylko on rozwiąże mój problem.

Frazy brandowe

Przyjrzyjmy się jeszcze dokładniej brandowym frazom kluczowym. Takie hasła kluczowe obejmują m.in. nazwy firm lub marki. Dla przykładu, frazy typu:

  • Nike
  • McDonald
  • Black

I w tym momencie musimy się nad czymś zastanowić. „Black” jest nazwą marki stworzonej przez FoodCare, jednocześnie jest to jednak kolor. Napój ten zapewne jest Ci bardzo dobrze znany, czarna puszka z wizerunkiem Mike Tysona. Czy taka sytuacja nie komplikuje nieco procesu doboru słów kluczowych?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Być może lepiej będzie pozycjonować się w takiej sytuacji na frazę „energetyk Black” lub „napój energetyczny Black”. Pozwoli to zminimalizować konkurencję z frazą „black” w znaczeniu kolor czarny.

Jeżeli nie jesteś właścicielem Nike, a pozwoliłem sobie założyć, że nie jesteś, to czy możesz pozycjonować się na tę frazę? Oczywiście, że możesz. Oznacza to, jednak, że konkurencja również może pozycjonować się na nazwę Twojej marki. Warto wpisać nazwę swojej firmy lub marki w wyszukiwarkę i prześledzić wyniki.

Poradnik jak wybrać frazy kluczowe pod pozycjonowanie

Warto gruntownie zaplanować działanie oraz dobrze wybrać frazy kluczowe pod pozycjonowanie ponieważ to od nich zaczyna się ścieżka zakupowa w e-commerce. Poznałeś już nieco teorii, pora spróbować praktyki. Będzie to proste ćwiczenie, które pomoże Ci lepiej zrozumieć, w jaki sposób wybrać frazy kluczowe pod pozycjonowanie. Musisz pamiętać, o tym, że w przypadku różnych działalności proces ten będzie wyglądał nieco inaczej.

Krok 1: Określ cel swojej frazy

Czy dane wyrażenie ma zwiększyć ruch na stronie sklepu, czy spowodować sprzedaż produktu? Wbrew pozorom nie jest to takie oczywiste. Zwiększenie ruchu pozwala zwiększyć popularność Twojej strony, jest to bardzo istotne, aby odbiorcy mieli świadomość, że Twoja działalność istnieje.

Duży ruch na stronie nie oznacza wysokiej konwersji. Pamiętaj, że jeżeli chcesz sprzedać swoim odbiorcom produkt, większe znaczenie będzie miała dla Ciebie jakość ruchu. O jakościowym ruchu mówimy wtedy, gdy osoby, które trafiają na Twoją stronę, są realnie zainteresowane Twoim produktem lub działalnością.

Krok 2: Wypisz wszystkie swoje produkty lub usługi

W przypadku usług będzie to dość proste. Jeżeli jesteś właścicielem sklepu, który oferuje setki produktów, wybierz po prostu te, na które chcesz pozycjonować. Blog e-commerce powinien bazować na frazach kluczowych powiązanych ze sprzedawanymi produktami.

Krok 3: Zastanów się nad obszarem działań

Jeżeli działasz na terenie całej Polski, nie musisz się przejmować dodawaniem lokalizacji do fraz kluczowych. W przypadku, gdy obsługujesz wyłącznie jakieś miasto, pamiętaj, że warto w pisać treści pod nazwę swojego miasta.

Może zdarzyć się sytuacja, w której pracujesz np. na terenie całego powiatu. Czy wyrażenie „hydraulik powiat nowotarski” jest dobre? Po części tak jednak nie do końca. Ktoś zapewne może wyszukiwać takich informacji. Czy jest to optymalna fraza kluczowa? Raczej nie.

Zazwyczaj nie wyszukuje się takich wyrażeń, dlatego lepiej skupić się np. na mieście powiatowym. Fraza kluczowa „hydraulik Nowy Targ” powinna dawać lepsze rezultaty. Możesz dodać również w jednym tekście słowa pomocnicze zawierające nazwy innych większych miejscowości znajdujących się w obszarze Twojego działania.

Krok 4: Sprawdź co mówi wujek Google

Wpisz swoją frazę kluczową w wyszukiwarkę i spójrz na efekty. Na samym dole wyników wyszukiwania znajdziesz sugerowane podobne wyrażenia. Być może, któraś fraza zasugerowana przez Google będzie lepsza od tej, którą wybrałeś.

Inną metodą jest wpisanie jednego słowa w wyszukiwarkę i spojrzenie na to, jakie inne podpowiada wyszukiwarka. Podpowiedzi w wyszukiwarkach opracowywane są na podstawie fraz kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników. Wyniki niejednokrotnie mogą Cię bardzo zaskoczyć i warto je sprawdzać.

Alternatywny krok: Skorzystaj z dedykowanych do tego narzędzi

Jeżeli samodzielnie nie wiesz jak wybrać frazy kluczowe pod pozycjonowanie lub nie chcesz poświęcać swojego czasu, możesz skorzystać z dedykowanych do tego narzędzi. W osobnym wpisie zebrałem przydatne narzędzia marketingowe. Istnieje bardzo wiele rozwiązań płatnych oraz darmowych, z których możesz korzystać. Jeżeli to również Cię nie satysfakcjonuje, zastanów się nad zleceniem tekstu copywriterowi, który napisze opisy produktów.

Czy skuteczny tekst musi zawierać jak najwięcej fraz kluczowych?

Łatwo wpaść w pułapkę przesadnego eksponowania wyrażeń. W końcu, skoro frazy kluczowe pomagają w pozycjonowaniu, to dlaczego by nie napisać tekstu, który w 30% lub nawet 50% składałby się tylko z nich? Powód jest prosty i każdy, kto się nad tym zastanowi to zrozumie.

Wyobraź sobie tekst o naprawie silnika, który w większości składałby się ze zdań typu „naprawa silnika jest bardzo trudna”, „podejmij się naprawy silnika”, „zobacz, ile czasu pochłonie naprawa silnika”, „chcesz zobaczyć, jak wygląda naprawa silnika”, „Możesz znaleźć książki o tematykach takich jak naprawa silnika”, „naprawa silnika wymaga od Ciebie wiedzy, w przeciwnym razie, naprawa silnika będzie skomplikowana” itp.

Taki tekst, zamiast przyciągnąć odbiorców, mógłby ich wyłącznie zniechęcić. Po pierwsze takie arcydzieło bardzo ciężko by się czytało. Kilka zdań i Twój potencjalny klient już byłby zniesmaczony, ponieważ bardzo łatwo zauważyć taki zabieg. Nawet osoba nieznająca się na SEO zauważy, że ten artykuł nie jest pisany dla ludzi.

Wcześniej wspomniałem, że odbiorcy są leniwi. Jeżeli ktoś będzie musiał przeszukać cały tekst w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytanie i po chwili tego nie znajdzie, opuści Twoją stronę i sprawdzi na kolejnej. A ciężko znaleźć treść w tekście przepełnionym po brzegi zdaniami złożonymi wyłącznie po to, aby zmieścić kilka fraz kluczowych więcej.

Kolejnym powodem, dla którego nie warto, jest przesadzać z frazami kluczowymi, są algorytmy wyszukiwarek. Zadaniem wyszukiwarki jest dostarczenie konkretnej odpowiedzi na pytanie osoby wyszukującej. W takim razie, jeżeli na Twojej stronie nie będzie odpowiedzi, a wyłącznie 30 razy powtórzone wyrażenie, wyszukiwarka uzna ten artykuł za spam. Wpłynie to bardzo negatywnie na pozycję Twojej strony.

Jak ludzie wyszukują informacji?

Chcesz dobrze wybrać frazy kluczowe? Musisz pobawić się w mentalistę, wejdź do głowy swoich odbiorców. Zastanów się, jak wyszukują haseł, w jakich okolicznościach, co stanowi dla nich sedno zapytania.

Technologia coraz bardziej się rozwija, a ludzie coraz chętniej korzystają z nowoczesnych metod wyszukiwania informacji. Zupełnie inaczej Twój odbiorca będzie opisywał hasło podczas wpisywania frazy, a inaczej podczas skorzystania z wyszukiwania głosowego.

Frazy kluczowe, które wyszukujemy w klasyczny sposób, zazwyczaj będą szczątkowe, krótkie, czyli częściej będą to frazy ogólne.

Natomiast wyszukiwanie głosowe zmieniło nieco zasady gry. Użytkownicy poprzez wyszukiwanie głosowe wyszukują frazy w sposób zbliżony do normalnej rozmowy pomiędzy dwójką ludzi.

Zapytania, które pojawiają się w wyniku wyszukiwania głosowego, są bardziej naturalne, znacznie bardziej sprecyzowane oraz dłuższe. Będą to więc częściej frazy long tail.

W odpowiednich okresach roku wyszukiwane są sezonowe słowa kluczowe. Przed sezonem warto skupić się na ich pozycjonowaniu, by zebrać plon gdy nadejdzie czas.

Czym charakteryzują się dobrze wybrane frazy kluczowe?

Dobrze wybrane frazy kluczowe są:

  • Popularne, czyli często wyszukiwane
  • Z małą konkurencją
  • Z mało rozwiniętą konkurencją (konkurencja nie posiada optymalizacji pod kątem SEO)

To czy fraza kluczowa jest popularna, czy nie zależy od wielu zmiennych. Wiele słów zyskuje na popularności w wyniku jakichś zdarzeń. Gdy pojawia się hossa na giełdzie, zwiększa się ilość zapytań dla haseł z tym związanych. Ciężko jednak przewidzieć, kiedy rozpocznie się hossa.

Istnieją wyrażenia sezonowe, np. związane z porami roku typu „narty”, „jak ulepić bałwana”. Takie hasła wyszukiwane są zazwyczaj regularnie w okresie jesienno-zimowym, a przez okres wiosenno-letni aktywność tych fraz spada.

Konkurencyjność na frazie jest bardzo ważna. Pisałem w tym artykule na ten temat już całkiem sporo, ale jeszcze raz podkreślę, że warto opierać swoje teksty na frazach kluczowych long tail. Oczywiście, nie oznacza to, że można zaniedbać te ogólne. Wybór fraz kluczowych pod pozycjonowanie jest w dużej części zależny od sytuacji oraz branży, w której działasz.

Umiejętności i doświadczenie zdobywał w czołowych polskich agencjach SEO. Uczestniczył w działaniach promocyjnych realizowanych dla liderów rynku e-commerce z różnych branż. Specjalista od content marketingu oraz pozycjonowania. Z zamiłowania twórca grafiki artystycznej.

Post a Comment