Top
oferta sprzedażowa

Skuteczna oferta sprzedażowa – jak ją napisać by zarabiać?

Skuteczna oferta sprzedażowa potrafi kilkukrotnie poprawić konwersję. Stworzenie jej wymaga wiedzy oraz doświadczenia. Prawdopodobnie to właśnie umiejętność sprzedaży jest kluczową, o ile nie najważniejszą zdolnością każdego przedsiębiorcy. Możesz mieć genialny produkt, który rozwiązuje setki problemów, ale jeżeli nie wiesz jak sprzedawać nie wygenerujesz dużego profitu.

Problem w kontekście sprzedaży jest bardzo istotnym zagadnieniem. Wielokrotnie mistrzowie w dziedzinie perswazji podkreślali, że liczy się rozwiązywanie problemów. Jeżeli chcesz pisać skuteczne oferty, musisz to zrozumieć.

Poznaj produkt

Zanim przystąpisz do pisania, musisz przeprowadzić dokładny wywiad ze sobą lub z twórcą produktu, jeżeli piszesz ofertę dla kogoś innego. Zastanów się nad tym:

  • Jakie są zalety produktu?
  • Jakie są jego wady?
  • Po co komuś ten produkt?
  • Do kogo chcesz trafić?
  • Kto chętnie kupi, a kto wręcz przeciwnie?
  • Czy cena produktu jest wysoka, czy niska?
  • Jak zachęcić do kupna?
  • Jakich zwrotów nie używać, bo mogłyby zniechęcić odbiorcę?

Najprościej mówiąc poznaj swój produkt, jak najlepiej to możliwe. Po co? Jest to istotne, ponieważ w ten sposób możesz się przygotować do rozmowy z klientem. Będziesz mógł reagować na jego obiekcje oraz pytać się go o to, które rozwiązanie bardziej mu się podoba.

Oferta sprzedażowa powinna uwzględniać potrzeby klienta

Podstawą każdej reklamy jest dopasowanie do grupy docelowej. Być może masz już nieco dość tego, że na każdym kroku czytasz o tym, jak bardzo to jest istotne. W pełni to rozumiem, też czasem mam tego dość, ale to nie zmienia faktu, że to jest bardzo ważne. Znacznie lepiej, więcej oraz łatwiej możesz sprzedać komuś, kogo znasz.

Dlatego musisz poznać potrzebę swojego klienta. A w jaki sposób to zrobić? Najlepiej z nim porozmawiać. Przeprowadź szczere rozmowy z osobami, które potencjalnie mogłyby zostać Twoimi klientami. Zapytaj o ich potrzeby, oczekiwania względem Twojego produktu oraz najlepszy możliwy scenariusz.

Jednym z bardziej popularnych metod zdobywania informacji jest przeprowadzanie ankiet. Zastanów się jednak, czy ludzie zawsze odpowiadają zgodnie z prawdą podczas takich badań? Nie sugeruję, że osoby biorące udział w takim badaniu kłamią. Bardziej chcę zwrócić Twoją uwagę na to, że oni często sami nie wiedzą, czego tak naprawdę chcą.

Pomimo że nie wiemy, czego od danego produktu oczekujemy, to bardzo dobrze potrafimy wskazać, czego nie chcemy.

W takim razie może lepiej zapytać Twojego klienta o to, czego on by nie chciał, a następnie spróbować razem z nim dojść do wniosku, czym można zastąpić owe wady. To pozwoli znacznie zwiększyć konwersję.

Jeżeli zasugeruje, że nie chciałby, aby bateria w telefonie się szybko rozładowywała, to możesz to wykorzystać podczas pisania swojej oferty sprzedażowej. Nie masz wpływu na parametry techniczne sprowadzanego produktu, ale możesz dołączyć powerbank do zestawu.

Wiesz już, czego oczekuje klient? Pora dowiedzieć się nieco więcej o języku korzyści! 

Język korzyści a skuteczna oferta sprzedażowa

Skoro dowiedziałeś się jaki problem rozwiązuje Twój produkt, możesz przedstawić swoją wersję rozwiązania tej trudności. Poniżej podam Ci kilka przykładów. Język korzyści jest bardzo prosty, ale wymaga nieco kreatywności.

 1. Telewizor

Jak wskazałbyś podstawowe korzyści wynikające z posiadania telewizora? Zapewne powiedziałbyś klientowi, że będzie mógł spędzić w ten sposób miło czas, ale to mało przekonujące. Czas można spędzać na milion sposobów. Dlatego spróbuj przekazać, że:

  • Duży telewizor idealnie sprawdzi się podczas oglądania meczu ze znajomymi. Piłkarze, będą znacznie bliżej, a emocje przepełnią cały Twój dom. Przygotuj zapas napojów oraz przekąsek, bo znajomi będą często wracać.
  • Oglądanie bajki z dziećmi przejdzie na wyższy poziom. Zestaw głośników dołączony do tego modelu pozwoli wczuć się w opowieść. Kiedy Timon i Pumba zaczną śpiewać Hakuna Matata, Twoje dzieci nie będą mogły opanować radości.

2. Kurs perswazyjnej sprzedaży

Zazwyczaj przedsiębiorcy w takich chwilach zachwalają, że dzięki temu kursowi, uda Ci się zwiększyć sprzedaż swojej firmy o 30%. A może coś, co bardziej działa na wyobraźnię?

  • Chcesz zarabiać więcej, pracując mniej? A co gdybym pokazał Ci, techniki sprzedaży pozwalające ten sam produkt dwa razy drożej? Musiałbyś wtedy pracować o połowę krócej, żeby wyrobić normę. Już wiesz, co zrobisz z wolnym czasem? Rodzina czy znajomi? A może Twoje hobby wymaga nieco większej uwagi?
  • Więcej i więcej. Ciągle chcesz sprzedawać więcej. Obudź się i zamiast sprzedawać więcej, zacznij zarabiać więcej. Mniej pracy, więcej pieniędzy, lepsze wakacje. Ten kurs pomoże Ci zamienić Bałtyk na Malediwy.

Skuteczna oferta sprzedażowa – dwie krainy pełne skrajności

Co jest Twoim zadaniem podczas pisania oferty sprzedażowej? Wyobraź sobie dwa miejsca. Jedno z nich reprezentuje to, w którym klient znajduje się obecnie. Przyjmijmy, że ma słabą formę, boli go głowa, nie może przebiec 100 m bez zadyszki, a co najgorsze uważa siebie za bardzo nieatrakcyjną osobę. Drugie miejsce to kraina gdzie ta sama osoba jest w świetnej formie, wygląda rewelacyjnie, czuje się bardzo dobrze i regularnie ćwiczy.

Jaka jest droga od miejsca smutku do krainy radości? Są to godziny treningów, rygorystyczna dieta, zmiana nawyków oraz po prostu ciężka praca. Myślisz, że Twój klient chce przebyć taką drogę? Wydaje mi się, że nie każdy ma na to ochotę, ale za to każdy chce być w krainie szczęścia i czuć się świetnie.

I to jest idealny moment na wprowadzenie Twojego produktu do świadomości klienta. Wyobraź sobie teraz, że Twój produkt jest samolotem, który potrafi przewieźć klienta z jednego miejsca do drugiego. Nie wspominaj o całej drodze, przedstaw najpierw moment, w którym on znajduje się teraz. Drugim krokiem jest przedstawienie produktu oraz efektu użytkowania, czyli zmianę lokalizacji z pierwszego miejsca do drugiego.

Oferta sprzedażowa odwołuje się do uczuć

Żeby jeszcze bardziej wzmocnić przekaz, skup się na emocjach towarzyszących  odbiorcy. Podkreśl to, jak źle czuje się obecnie i przedstaw, jak cudownie będzie czuł się później. Emocje to potężne narzędzie, które koniecznie trzeba wykorzystywać.

Każdy z nas chce czuć się dobrze, dlatego oferta sprzedażowa powinna trafiać w czułe tony. Uświadom klientowi jego obecną sytuację, pokaż wszystko to, co w niej jest negatywne. Następnie pokaż swój produkt i efekt, który będzie mógł osiągnąć.

Kluczowym elementem może okazać się poprawne osadzenie treści oferty w kontekście klienta. Najlepiej, gdyby klient wiedział, że znajduje się w opisanej sytuacji, mierzy się z takimi samymi trudnościami i oczekuje odpowiedniego rozwiązania.

Twój produkt musi pozwolić mu osiągnąć takie korzyści, których on oczekuje.

Do komunikacji potrzeby jest język i nie chodzi tutaj o język polski. Podczas tworzenia oferty, musisz mieć świadomość, że różne grupy docelowe komunikują się w różny sposób. Inaczej rozmawiają ze sobą ludzie młodsi inaczej starsi, gracze mają swoje zwroty i sportowcy również. Dostosuj język do potrzeb swojego klienta.

Idealnie skonstruowana oferta jest wtedy, gdy odbiorca ma wrażenie, jakby prowadził rozmowę. Jeżeli podczas czytania jakieś zwroty lub słowa wydają mu się obce, wpływa to niekorzystnie na potencjał sprzedażowy tekstu. Dlatego staraj się uprościć tekst i dostosować go do odbiorcy.

Jak napisać ofertę sprzedażową i zarabiać?

Pisanie oferty znacznie różni się od pisania rozprawki. Przede wszystkim nie zaczynaj pisania od pustej kartki. Co mam na myśli. Patrząc na pustą kartę, bardzo często pojawia się blokada. Nie wiemy, co napisać, jak napisać i do kogo napisać. Żeby uniknąć tego efektu, spróbuj przeprowadzić ze sobą oraz wizualizacją klienta wywiad.

We wcześniejszej części artykułu pisałem o pytaniach, które należy zadać sobie odnośnie do produktu oraz odbiorcy odnośnie do jego potrzeb. Zapisz to wszystko na kartce, na razie nie skupiając się na treści. Po prostu przez 30 minut pisz. Niech wszystko, co uważasz za istotne, znajdzie się na kartce.

A co jeżeli pomimo tego, nic nie możesz napisać? Prawdopodobnie nie jesteś w stanie napisać nic na temat swojego produktu, ponieważ obawiasz się, że zrobisz coś źle. Możesz poradzić sobie z tym uczuciem, pisząc cokolwiek. Uświadom sobie, że nie masz za zadanie stworzyć najlepszej oferty sprzedażowej na świecie, masz wyłącznie spisać to, co przychodzi Ci do głowy, nie staraj się konstruować ładnych zdań lub dotykać poważnych tematów.

Gdy już masz zapisane swoje notatki, możesz przystąpić do formatowania treści. Nie musisz już nic więcej pisać, bo tak na dobrą sprawę wszystko masz przed sobą. Dzięki metodzie pytań udało Ci się uniknąć problematycznego składania pierwszych zdań. To jednak nie koniec pracy nad ofertą. Na chwilę obecną masz przed sobą masę notatek, co teraz?

Oferta sprzedażowa – krok drugi procesu twórczego

Mając już wszystkie niezbędne informacje przeczytaj to, co napisałeś. Podkreśl lub zaznacz wszystko to, co uważasz za istotne z punktu widzenia klienta. Następnie pozbądź się wszystkiego, co Twoim zdaniem jest niepotrzebne. W ten sposób otrzymujesz najważniejsze elementy swojej oferty sprzedażowej. Pora przejść do formatowania treści. Spróbuj wyciągnąć z tego, co zostało ofertę składającą się z:

  1. Przedstawienia aktualnej sytuacji klienta.
  2. Pokazania korzyści wynikających z zastosowania Twojego produktu.
  3. Jakiegoś zapewnienia, które potwierdzi, że ten produkt spełnia swoją funkcję i pomoże zmienić sytuację odbiorcy.
  4. Wzmocnij ofertę ograniczeniem czasowym lub ilościowym (ostatnia godzina promocji, tylko 10 sztuk w magazynie itp.).

Podczas pisania oferty sprzedażowej unikaj skomplikowanych zwrotów oraz bardzo przemyślanych analogii. Rozumiem, że jako ich autor będziesz uważał je za świetne. Większość tekstów, które według nas, są bardzo ciekawie urozmaicone jakimiś nawiązaniami, tak naprawdę nie wywołają oczekiwanej reakcji.

Podobnie ma się sprawa z pięknymi, wręcz kwieciście złożonymi zdaniami. Tworzenie sztuki pozostawmy artystom, my jako przedsiębiorcy chcemy być skuteczni i zarabiać. A skuteczne teksty sprzedażowe to teksty proste, napisane przystępnym dla odbiorcy językiem.

Ostatni etap tworzenia skutecznej oferty sprzedażowej

Po wstępnym zredagowaniu oferty pora przystąpić do ostatniego etapu, czyli formatowania treści. Jest to bardzo istotny krok, ponieważ nada ostateczny kształt naszej ofercie. Co chcemy osiągnąć poprzez ostatnie formatowanie:

  1. Maksymalnie uprościć tekst. Jeżeli jakieś zdanie jest skomplikowane, warto je skrócić.
  2. Pozbyć się trudnych do zrozumienia zwrotów. Język ma być zrozumiały dla odbiorcy, zastąp trudne słowa prostszymi synonimami.
  3. Podkreśl lub pogrub kluczowe fragmenty tekstu. Uwydatnij to, co chcesz, aby odbiorca na pewno przeczytał.
  4. Sprawdź, czy zachowałeś zgodną ze wcześniejszym schematem strukturę oferty.
  5. Dopracuj tekst pod względem ortografii oraz interpunkcji.
Czy każdy może napisać skuteczną ofertę sprzedażową?

Tak, proces ten wymaga zrozumienia pewnych koncepcji, ale każdy, kto poświęci czas na naukę oraz praktykę jest w stanie stworzyć taki tekst.

Napisanie oferty sprzedażowej mnie przerosło, komu mogę to zlecić?

Najlepiej jeżeli oferta sprzedażowa zostanie napisana przez profesjonalnego copywritera, który zna techniki perswazji.

Jakie są podstawowe zasady pisania ofert sprzedażowych?

1.      Wykorzystuj język korzyści.
2.      Pisz w sposób prosty oraz przystępny dla odbiorcy.
3.      Zrozum potrzeby swojego klienta.

Twórca tego portalu. Posiada dziesięcioletnie doświadczenie w budowaniu i szkoleniu zespołów sprzedażowych. Osiągnął znakomite wyniki w kilku firmach marketingu sieciowego. Stworzył organizacje konsumenckie liczące kilka tysięcy osób, które po dziś dzień generują pokaźny obrót handlowy.

Post a Comment