Top
kampania banerowa

Czy kampania banerowa jest skuteczną reklamą w internecie?

Banery reklamowe znamy doskonale, oznacza to, że wiemy, czym jest kampania banerowa. Jadąc przez jakiekolwiek miasto, mijamy ich dziesiątki, a przy długich trasach prawdopodobnie setki. Chyba każdy z nas przyzwyczaił się już do widoku wielkich billboardów. Mają one jedno zadanie, zapaść nam w pamięć. Jeżeli uda się osiągnąć taki cel to w przyszłości może okazać się, że zostaniemy klientami danej marki. Banery przeniosły się już dawno do internetu. Czy w tym medium są równie skuteczne?

Każdy użytkownik internetu spotkał się z banerami. Są to pliki graficzne, które umieszczane są zazwyczaj po bokach strony lub pomiędzy akapitami tekstu. Reklamy banerowe występują w wielu różnych opcjach oraz rozmiarach.

Kluczowym elementem banerów jest ich niewielka waga, nie mogą one zajmować więcej niż 150 kb. Optymalizacja obrazów powinna być wykonana, w przeciwnym razie strony internetowe będą nadmiernie obciążone. W konsekwencji strona będzie działać wolniej. Ograniczenie rozmiary wpływa na maksymalną rozdzielczość banerów. Wszystko musi być dopracowane pod kątem optymalizacji strony.

Czy kampania banerowa jest skuteczna?

Prawdopodobnie uważasz, że taka kampania często jest nachalna. Być może w Twojej opinii wyłącznie sprawia, że strona staje się mniej atrakcyjna. Wiele osób wysuwa śmiały wniosek, że taki typ kampanii jest nieskuteczny. Być może niepoprawnie skonstruowany baner rzeczywiście nie przyniesie żadnych efektów. Jeżeli jednak reklama jest ciekawa oraz stworzona zgodnie z aktualną wiedzą psychologiczną, przyciągnie wzrok odbiorcy.

Nasze oczy zawsze mimowolnie zwracają uwagę na formy graficzne, ponieważ są one znacznie lepiej przyswajalne niż tekst.

Na poziomie podświadomym zawsze będziemy reagować na grafiki. Możemy starać się zaklinać rzeczywistość, mówiąc, że to właśnie tekst jest najważniejszy, statystyki oraz badania pokazują jednak coś zupełnie odwrotnego.

Wszechobecny seksizm na banerach w internecie

Chciałabym poruszyć w tym artykule jeszcze jedną kwestię. A mianowicie negliżu oraz nagości na billboardach, oraz banerach. Nie trzeba się specjalnie natrudzić, żeby znaleźć baner, na którym wpół naga kobieta reklamuje zaprawę gipsową albo inny produkt niemający zbyt wiele z nagością wspólnego. Zjawisko takie jest powszechne, ponieważ jest skuteczne.

Wszyscy konsumujemy te treści. Powód jest raczej oczywisty, taka reklama przykuwa uwagę jeszcze skuteczniej. Czy to jest moralnie słuszne? Każdy musi samodzielnie ocenić, jest to przede wszystkim bardzo prosty sposób na zwrócenie uwagi klienta. Zależało mi na tym, żeby poruszyć ten temat, ponieważ zdając sobie sprawę z niektórych mechanizmów, jesteśmy w stanie dopracować nasze zdolności marketingowe.

Nagość jest tutaj wyłącznie jednym z przykładów. Regularnie pogłębiając swoją wiedzę, możesz poznać szereg czynników, które mogą wpłynąć na odbiór reklamy. A to właśnie uważam za podstawę skuteczności kampanii banerowych. Wykorzystanie naszych podświadomych zachowań. Bo w końcu celem reklamy jest zwrócenie uwagi konsumenta.

Kampania banerowa statyczna i dynamiczna

O ile w świecie rzeczywistym rzadko można spotkać dynamiczne reklamy na billboardach, to w świecie wirtualnym jest to bardzo częste. Jakie rozwiązanie jest jednak lepsze? Jak to w przypadku marketingu bywa, ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ wymagałoby to serii testów.

Reklamy banerowe statyczne to jeden obraz, zapisany w jednym z najpopularniejszych formatów (PNG, JPEG, JPG). Jeden obraz wymusza na nas konieczność zawarcia jakiejś interesującej treści. Statyczne reklamy koniecznie muszą zawierać jakiś element, który przyciągnie naszą uwagę.

W przypadku banerów dynamicznych jest nieco łatwiej. Już sam ruch reklamy powoduje, że baner staje się ciekawszy i łatwiej może zwrócić uwagę odbiorcy. Klasyczne kampanie tego typu zapisywane są w formacie GIF.

Należy pamiętać, że są to proste animacje, dlatego nie powinny zawierać zbyt wiele złożonych elementów, bo to mogłoby niekorzystnie wpłynąć na odbiór.

Reklamy dynamiczne mogą być również znacznie bardziej zaawansowane. W tym celu wykorzystuj się technologię Flash, która umożliwia stworzenie wręcz krótkiego filmu o hollywoodzkiej jakości. Baner tego typu działa rewelacyjnie. Sam pewnie wielokrotnie złapałeś się na tym, że zatrzymałeś się na reklamie tylko po to, żeby zobaczyć, co stanie się dalej.

Nawet technologia Flash ma jednak swoje ograniczenia. Reklama wyświetlana na banerze nie może trwać więcej niż 30 sekund, po tym czasie zostanie zatrzymana lub zapętlona. W tym przypadku prędkość ogranicza się do 20 klatek na sekundę, jest to jednak wciąż więcej niż animacja GIF, która oferuje wyłącznie 5 klatek na sekundę.

Ze względu na negatywny wpływ migania oraz efektów stroboskopowych na niektóre osoby, umieszczanie takich elementów w reklamach jest zabronione. Mogłoby to spowodować np. atak padaczki u przypadkowego, niczego nieświadomego odbiorcy, który natknąłby się przypadkiem na taki baner.

Kampania banerowa w Google Adwords

Tworzenie kampanii banerowej to proces dość mocno złożony. Wymaga przygotowania odpowiedniej, dobrze dopasowanej grafiki, wymyśleniu chwytliwego hasła zgodnego z faktyczną ofertą oraz skonfigurowania opcji wyświetlania baneru na stronie. Dla większości z nas jest to zadanie wykraczające ponad nasze kompetencje. Przy kampaniach banerowych zaleca się skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy, która przygotuje wszystko za nas.

Wielką zaletą kampanii banerowych jest to, że możesz wybrać strony lub tematyki stron, na których Twoja reklama będzie wyświetlana. Jest to świetne rozwiązanie, które pozwala Ci trafić do Twojej grupy docelowej. Rozwiewa to wszelkie wątpliwości dotyczące bezsensowności reklam banerowych. Jeżeli jesteś trenerem personalnym, to Twoja reklama może wyświetlać się wyłącznie na stronach poświęconych siłowni, dietetyce itp.

Google Ads zapewnia Ci stałą kontrolę nad budżetem reklamowym. Możesz regulować wysokość stawki przed rozpoczęciem kampanii. Oznacza to, że koszt całej kampanii możesz oszacować z większym lub mniejszym przybliżeniem podczas wyliczania budżetu marketingowego. Stawki podawane są w formie CPC, czyli koszt za kliknięcie, drugą opcją jest rozliczenie za 1 000 wyświetleń.

Największe zalety kampanii banerowych

Kampania banerowa jest świetnym narzędziem remarketingowym. Możesz przy pomocy banerów spróbować zwrócić uwagę odbiorców, którzy mieli już kontakt z Twoją marką. W ten sposób możesz nakłonić kogoś, kto porzucił swój koszyk do sfinalizowania transakcji. Twoim klienci są regularnie napastowani przez reklamy Twojej konkurencji, nie możesz pozwolić im o sobie zapomnieć.

Dzięki wyszukiwaniu kontekstowemu baner, który przygotujesz, może wyświetlać się na stronach powiązanych tematycznie z Twoją. Możesz jednak postępować również odwrotnie, czyli zadecydować, na jakich stronach nie chcesz pokazywać swojej reklamy. Jest to rozwiązanie, które pozwoli Ci uniknąć wyświetlania się w niestosownych według Ciebie miejscach.

Kampania banerowa pozwala Ci dotrzeć do odbiorców, którzy jeszcze nie wiedza o tym, że są zainteresowani Twoim produktem. Algorytmy na podstawie zainteresowań konkretnej osoby decydują czy ma ona potencjał na zostanie Twoim klientem.

Kolejną zaletą kampanii banerowych jest ich stosunkowo niski koszt. Oczywiście kwestia kosztów jest bardzo zmienna i zależy od wielu czynników, można jednak przyjąć lekkie uproszczenie, że za niewielką sumę możemy dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. We wcześniejszej części tekstu pojawiły się dwa sposoby rozliczania za kliknięcie (CPC, za kliknięcie lub CPA, za jakąś wymaganą akcję ogólnie) oraz za 1 000 wyświetleń (CPM), poza nimi popularna jest jeszcze stawka Flat Fee, czyli opłata za czas obecności baneru na stronie.

Inne rodzaje reklam banerowych w internecie

Poza wcześniej opisanymi reklamami statycznymi oraz dynamicznymi możemy wyróżnić jeszcze trzy inne rodzaje:

  • Lightbox
  • Reklamy aplikacji
  • Reklama elastyczna

Lightbox jest to rodzaj baneru, który po kliknięciu lub najechaniu rozszerza się do pełnego ekranu, po czym wyświetla mu się animacja lub zestaw grafik. Świetnie sprawdza się w przypadku treści wysokich jakości. Trudność tego baneru polega na tym, że najpierw musimy, w jakiś sposób nakłonić odbiorcę do kliknięcia w baner.

Reklamy aplikacji wyświetlają się na urządzeniach mobilnych, ich celem zazwyczaj jest nakłonienie odbiorcy do pobrania aplikacji. Pozwalają one w łatwy sposób zwiększyć liczbę pobrań. Dodatkowo ich optymalizacja jest stosunkowo prosta. Takie banery świetnie sprawdzają się na stronach internetowych oraz na platformach społecznościowych.

Reklamy elastyczne są to bardzo przydatne reklamy, ponieważ dostosowują się do dostępnych miejsc reklamowych. Jedna grafika może przybrać odpowiedni rozmiar, dzięki temu nie trzeba przygotowywać całego zestawu banerów. Zmniejsza to potrzebny nakład pracy.

Skuteczność kampanii banerowych

Kampania, kampanii nie równa, jedna będzie bardzo skuteczna, inna da przeciętne rezultaty. Jeżeli mamy jednak ocenić całościowy potencjał kampanii banerowych to są one bardzo skuteczne. Pomagają w bardzo skuteczny sposób przeprowadzić retargeting. Odnowienie relacji ze stałymi klientami lub osobami, które porzuciły koszyk, jest bardzo istotne.

Dodatkowo kampanie banerowe pomagają budować wizerunek marki. Możesz przebić się do świadomości swoich odbiorców i pokazać im, że istniejesz. Takie działania pozwalają wzmocnić lub potwierdzić Twój przekaz.

W jaki sposób można rozliczać się za kampanie banerowe?

Najczęściej spotykanymi formami rozliczenia są:
1. Cost per mile (CPM) – koszt za 1 000 wyświetleń
2. Cost per click (CPC) – koszt za kliknięcie
3. Cost per action (CPA) – koszt za akcję
4. Flat fee – koszt za czas wyświetlania reklamy

Jakie wyróżniamy rodzaje reklam banerowych?

Banery możemy podzielić na statyczne oraz dynamiczne.

Jakie jest zadanie kampanii banerowej?

Banery mają jedno kluczowe zadanie, zwrócić na siebie uwagę a w konsekwencji zapaść w pamięć odbiorcy lub przenieść go w określone miejsce.

Specjalistka od projektowania stron internetowych oraz optymalizowania kampanii reklamowych Google ADS. Stworzyła wiele dobrze konwertujących witryn dla małych i dużych firm. Nawet najbardziej zaawansowane narzędzia analityczne nie są jej obce.

Post a Comment