Wraz z rozwojem technologii życie przeniosło się w sferę online. Teraz to tam szukamy rozwiązania naszych problemów. Marketing internetowy to obszar, bez którego żadna firma nie może obecnie funkcjonować. Działalność polegająca na tworzeniu i promowaniu treści z wykorzystaniem instrumentów takich jak SEO, social media czy Google ADS jest koniecznością.
Jeśli chcesz wyprzedzić konkurencję musisz wiedzieć co to jest marketing internetowy oraz sprawnie wykorzystywać różne jego rodzaje. Można o tym pisać książki. Nie jeden taki poradnik już powstał, a to wciąż nie wystarcza.
Problem i jednocześnie urok promowania treści online jest taki, że wszystko się dynamicznie zmienia. Być może za kilka lat zawarte w tym tekście rodzaje marketingu internetowego będą nieaktualne. Do tego czasu jednak śmiało możesz korzystać z poniższych wskazówek.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Co to jest marketing internetowy?
Marketing internetowy to odmiana tradycyjnego marketingu, która polega na tym, że znane praktyki przeniesiono oraz dostosowano do potrzeb wynikających z nowego medium działającego online. Jest to szeroka dziedzina, która obejmuje działania od planowania przez kreowanie, aż po finalizację procesu zakupu. W dużej mierze, online marketing polega na tworzeniu i promowaniu treści.
- Wpis powiązany: Skuteczne formy reklamy internetowej
Za tym sposobem promowania działalności przemawiają elastyczne koszty oraz duży dostęp do sprecyzowanych odbiorców. Internet zapewnia duże możliwości filtrowania grupy docelowej. Dzięki temu przekaz, który chcesz wysłać w przestrzeń, trafi do właściwych osób. Zmniejsza to znacznie koszty kampanii reklamowych, ponieważ docierasz wyłącznie do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą.
Marketing internetowy stale się rozwija. W ciągu następnych lat zapotrzebowanie na specjalistów będzie ciągle rosło. Pojawią się nowe rodzaje promowania treści i sposoby zarabiania na stronach internetowych. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, już teraz powinieneś zacząć budować społeczność swoich klientów.
Narzędzia do marketingu internetowego
Narzędzia marketingowe to aplikacje i programy, które umożliwiają sprawne promowanie treści w internecie oraz analizowanie działań własnych i konkurencji. Służą do usprawnienia pracy, pozwalają nam pozyskać określone informacje w znacznie szybszy sposób.
Narzędzia tego typu są projektowane przez osoby, które dobrze znają zapotrzebowanie współczesnego marketingu internetowego. Dzięki temu mogą one wzbogacać je o funkcje, które rzeczywiście są przydatne w tworzeniu i promowaniu treści online. Szczególnie dużo narzędzi dostępnych jest dla prac związanych z SEO, o którym kilka słów będzie później.
Najpopularniejsze narzędzia, które umożliwiają sprawne monitorowanie oraz działanie w sieci to: Google Analytics, Buzzsumo, Google Search Console, Social blade, Trello, Canva, Senuto.
Online marketing polega na tworzeniu i promowaniu treści
Gdybym miał streścić w jednym zdaniu, stwierdziłbym że online marketing polega na tworzeniu i promowaniu treści wartościowych dla odbiorcy w celu wygenerowania konwersji.
Oczywiście jest to uproszczona definicja. Nieodzownym elementem każdej kampanii jest wcześniejsza analiza potrzeb grupy docelowej oraz samego produktu. Istotne jest jednak to, że content marketing stał się dużą częścią działań promocyjnych w sferze online.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Marketing internetowy opiera się na tworzeniu i promowaniu treści. Nie ważne czy są to filmy, artykuły czy posty. To treści sprawiają, że odbiorca zamienia się w klienta. Dlatego właśnie rodzaje marketingu internetowego bazują na tym aby nakłonić odbiorcę do zapoznania się z tworzonymi przez nas materiałami.
Rodzaje marketingu internetowego
Rodzaje marketingu internetowego podlegają nieustannym zmianom. Pojawiają się nowe metody, a stare muszą zostać uaktualnione. Jedna zmiana algorytmu wyszukiwarki potrafi całkowicie zmienić podejście marketerów. Było tak w przypadku algorytmów Google, które dawniej nie brały pod uwagę jakości tekstów, a wyłącznie występowanie fraz kluczowych.
Na masową skalę powstawały wtedy niskiej jakości zaplecza z treściami opartymi na synonimach. Takie witryny nie przedstawiały żadnej wartości dla użytkownika. Ich celem było wyłącznie pozycjonowanie stron docelowych.
Po aktualizacji algorytmu marketing internetowy oparty o tworzenie niskiej jakości stron przeszedł do lamusa.
Stosowane rodzaje marketingu internetowego należy wybrać pod kątem produktu, usługi i celu. Inne rodzaje marketingu internetowego zastosujemy gdy zależy nam na sprzedaży produktów, niż w przypadku gdy celem jest generowanie leadów albo budowanie wizerunku firmy w sieci. Oto najczęściej spotykane rodzaje marketingu internetowego:
- SEO
- Wizytówki Google
- Google Ads
- Social media
- Facebook Ads
- E-mail marketing
- Fora oraz grupy
- Artykuły sponsorowane
- Marketing szeptany
W dalszej części artykułu omówione zostaną cztery rodzaje marketingu internetowego: SEO, e-marketing w mediach społecznościowych, e-mail marketing oraz Google Ads.
Marketing internetowy w innym wydaniu — SEO
Działania związane z optymalizacją witryn pod kątem wyszukiwarek są prowadzone od samego początku branży. Żadne treści nie będą dawały efektów, jeżeli nikt nie będzie miał możliwości ich przeczytać. Oczywiście z racji na dominację na rynku firmy Google marketing internetowy oparty na SEO dopasowuje się właśnie pod tę wyszukiwarkę. Należy pamiętać jednak, że istnieją również inne, nieco mniej popularne wyszukiwarki.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Każdy element strony internetowej ma większy lub mniejszy wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Rodzaje działań promocyjnych, które są podejmowane w ramach SEO to:
- optymalizacja zdjęć
- link building
- poprawa szybkości wczytywania strony
- tworzenie treści z uwzględnieniem słów kluczowych
- projektowanie User Experience
Jeżeli chcesz na własną rękę realizować marketing internetowy oparty na SEO, powinieneś skupić się na tym, aby tworzone treści oraz same witryny przedstawiały wartość dla użytkowników i były wykonane według wytycznych Google. Liczy się zarówno właściwe formatowanie, jak i obecność słów kluczowych. Warto stosować również frazy z długiego ogona, na które jest mniejsza konkurencja, dzięki czemu mogą przynieść wiele korzyści.
- Wpis powiązany: Jak reklamować firmę sprzątającą?
Poprawna optymalizacja strony wymaga ingerowania w strukturę serwisu, metadane oraz adresy URL. J jeżeli nie czujesz się na siłach, możesz zlecić to zadanie specjalistycznej firmie. Jest to dobre rozwiązanie szczególnie na początku działalności, ponieważ nawet jeden audyt SEO może znacznie poprawić pozycję Twojej witryny.
Marketing internetowy — Google Ads
Google Ads to rodzaj marketingu internetowego, który pozwala pojawić się w wynikach wyszukiwania na pierwszych miejscach bez poświęcania czasu na SEO. Jest to więc metoda, która od razu może zapewnić spore efekty.
Twoje reklamy będą pojawiać się jeśli użytkownik wpiszę w wyszukiwarkę konkretne słowa kluczowe.
Możesz również wykupić powierzchnię reklamową w różnych miejscach, które należą do sieci Google Display Network. Właściwie firma Google zadbała o to, abyś mógł promować dowolną treść. Coraz częściej spotyka się nie tylko statyczne banery, ale również filmy, które bardzo skutecznie przyciągają uwagę odbiorców.
- Wpis powiązany: Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
Marketing internetowy z wykorzystaniem Google Ads jest kosztowny. Koszt kliknięcia w reklamę możesz ustalić samodzielnie. Ponieważ wiele firm chce znaleźć się na samej górze wyników wyszukiwania, ceny za kliknięcie są wysokie. Uproszczony proces rozpoczęcia kampanii Google Ads wygląda następująco:
- Po utworzeniu konta w systemie możesz wybrać usługę, która Cię interesuje. Możesz reklamować zarówno całą stronę, jak i poszczególne produkty.
- Następnie musisz ustalić szczegóły kampanii. Podajesz słowa kluczowe, które Cię interesują oraz docelowe strony.
- Ostatnim etapem jest ustalenie budżetu, który może być przeznaczony na kampanię i kosztu za kliknięcie.
- W każdej chwili możesz zarządzać kampanią z poziomu swojego konta. Dodatkowo masz w tym miejscu dostęp do statystyk, które mogą okazać się istotne przy optymalizacji kosztów.
E-marketing w mediach społecznościowych
Social media to platformy, które całkowicie zmieniły marketing internetowy. Zdołały skraść nam naprawdę sporą część naszego dnia. Zmieniły sposób, w jaki postrzegamy kontakt z innymi. Teraz to one stanowią fundament naszego życia towarzyskiego. Nie trzeba było długo czekać na to, aby stały się one bardzo skutecznym oraz wydajnym narzędziem do sprzedaży online.
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
Dużą zaletą mediów społecznościowych jest to, że zbierają ogromne ilości danych o swoich odbiorcach. Wcześniej nie było możliwości tak precyzyjnego określania grupy docelowej. Teraz możesz wybrać wiek, płeć, zainteresowania, a nawet ulubione filmy człowieka, do którego chcesz kierować reklamę. Dzięki tak rygorystycznemu ustalaniu grupy docelowej możesz w pełni wykorzystać swój budżet reklamowy.
- Wpis powiązany: Jak pisać angażujące posty w social mediach?
Kolejnym atutem tego rodzaju marketingu internetowego jest to, że różne platformy zrzeszają różnych ludzi. Dzięki temu możesz wybrać te, na których znajduje się największa ilość Twoich potencjalnych klientów. Dla przykładu, jeżeli chcesz trafić do osób młodych, to dobrym wyborem będzie TikTok, gdzie średnia wieku użytkownika jest niska. Oferując usługi B2B naturalnym wyborem wydaje się LinkedIn, który umożliwia dotarcie do osób na konkretnych stanowiskach.
Marketing wirusowy – viral w social mediach
Jest to sposób promowania treści w mediach społecznościowych, który polega na tym, że to odbiorcy udostępniają konkretny content. Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów docierania do nowych użytkowników bez kosztów. Posty, które wpadają w viral mają duże zasięgi bez żadnej inwestycji. Warunkiem skłaniającym ludzi do masowego udostępniania jest oczywiście treść materiału – intrygująca, niespotykana, a nawet szokująca.
E-mail marketing
Jest to najstarszy rodzaj marketingu internetowego. E-marketing miał swój początek wraz z popularyzacją poczty elektronicznej. Minęło naprawdę sporo czasu, ale jest to wciąż jedna z najskuteczniejszych metod promocji online. Charakteryzuje się wysoką konwersją. Oczywiście przeszła spore zmiany na przestrzeni lat.
Na początku rozsyłano wiadomości w sposób mało zorganizowany. Obecnie najczęstszym modelem jest korzystanie z newslettera. Możesz stworzyć bazę klientów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie od Ciebie wiadomości marketingowych. W związku z tym, że sami się zgodzili, to prawdopodobnie są oni zainteresowani Twoim produktem.
W ten sposób możesz w pełni legalnie oraz zgodnie z sumieniem wykorzystywać e-mail marketing. Zdecydowanie odradzam korzystanie z niezweryfikowanych baz mailowych, ponieważ ich część została pozyskana w niewłaściwy sposób, w związku z tym ich odbiorcy i tak nie będą zainteresowani.
- Wpis powiązany: Czym jest copywriting?
Marketing internetowy polegający na wysyłaniu spamu w wiadomościach e-mail to koszt, który prawdopodobnie się nie zwróci, a na pewno ucierpi na tym reputacja firmy.
E-mail marketing to nie tylko wysyłanie wiadomości z ofertą sprzedażową, to również dawanie odbiorcom wartości. Największy sukces odnoszą newslettery, które przedstawiają istotne dla potencjalnego klienta informacje. Odbiorcy będą z chęcią sprawdzać maile od Ciebie, licząc na kolejną porcję wartościowej wiedzy.
Koszty online marketingu
Marketing internetowy możesz zacząć dysponując niewielkim budżetem. Mam na myśli działania promocyjne z wykorzystaniem wizytówek Google i reklam Ads oraz mediów społecznościowych. Rodzaje marketingu internetowego oparte na SEO lub wiadomościach e-mail wymagają większych nakładów finansowych.
Koszt marketingu internetowego zależy od poziomu konkurencji. Większa konkurencja = większy koszt. Wypromowanie strony małej firmy świadczącej usługi lokalnie (w danym mieście) będzie kosztowało znacznie mniej niż przeprowadzenie skutecznej kampanii marketingowej dla sklepu internetowego oferującego produkty klientom w całej Polsce.
W pierwszej kolejności należy określić grupę docelową i profil idealnego klienta. Następnie według tych informacji trzeba założyć sklep internetowy lub stronę firmową oraz przygotować ofertę sprzedażową. Kolejny etap to płatna promocja w mediach społecznościowych i wyszukiwarce Google. Do promowania oferty można wykorzystać wspomniane w artykule rodzaje marketingu internetowego.