Top
optymalizacja obrazów

Optymalizacja obrazów – jak skompresować grafiki na stronie?

Optymalizacja obrazów należy do działań SEO. Na temat SEO można napisać dziesiątki artykułów, a temat nie będzie nawet rozpoczęty. Wszystko przez złożoność tego procesu. Jeżeli chcesz dobrze zoptymalizować swoje strony, musisz przygotować się na długotrwałą pracę. Na poprawną optymalizację, składają się dziesiątki, jeżeli nie setki elementów. Zdjęcia, które umieszczasz na stronie sklepu internetowego też muszą być poprawnie zoptymalizowane.

Prawda jest taka, że wyłącznie niewielka część sklepów i witryn prowadzonych przez mniejszych przedsiębiorców jest całkowicie i poprawnie zoptymalizowana. Głównie wynika to z ograniczeń czasowych. Mniejsze firmy nie mogą pozwolić sobie na zatrudnienie specjalistów, którzy nie będą zajmowały się niczym innym, niż SEO. Taki przywilej towarzyszy dużym firmom, które mogą zatrudnić dedykowanego pracownika.

Jednak nawet jeżeli prowadzisz małą działalność lub po prostu hobbistyczną stronę, możesz powalczyć o wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Wystarczy, że zadbasz o kilka drobiazgów, które pomogą Ci wznieść się ponad konkurencję. Idealnym elementem do optymalizacji są zdjęcia, mało kto pamięta o tym, że je również należy zoptymalizować. Jeżeli Ty dobrze zoptymalizujesz swoje obrazy, zyskasz przewagę.

W jakim celu optymalizować obrazy w sklepach i na stronach?

SEO nie kojarzy się w pierwszej kolejności ze zdjęciami. Gdybyśmy zrobili sondę, prawdopodobnie najczęstszym skojarzeniem z SEO byłby copywriting i szybkość ładowania strony. Znacznie częściej porusza się kwestie wyboru fraz kluczowych niż optymalizacji obrazów. Z tego powodu osoby, które znają wyłącznie podstawy działań SEO, często nie zdają sobie sprawy z tego, że zdjęcia też wymagają od nich pewnego nakładu uwagi.

Najpierw pozwól, że uspokoję wszystkie zaniepokojone osoby. Optymalizacja zdjęć, w porównaniu do innych rodzajów działań SEO jest dość prosta. Nie wymaga to od Ciebie wielkich umiejętności oraz wielu godzin spędzonych na działaniu. Dlatego właśnie SEO obrazów jest bardzo ważne, stosunkowo małym nakładem pracy zyskujesz lepsze wyniki.

Na forach lub grupach dla osób zajmujących się SEO można spotkać historie, w których to właśnie optymalizacja obrazów miała największy wpływ na pozycję sklepu lub strony. Dlaczego? Powody mogą być różne. SEO jest bardzo specyficzną branżą, czasem zmiana, która dla nas wydaje się nieistotna lub bardzo niewielka może mieć wielki wpływ na pozycję w wyszukiwarce.

Jedno jest pewne, na optymalizacji obrazów zyskać mogą przedstawiciele każdej branży, jednak szczególnie dotyczy to branży, gdzie kładzie się duży nacisk na zdjęcia. Świetnym przykładem takich dziedzin może być turystyka, piękne zdjęcia mogą przyciągnąć do Ciebie użytkowników poprzez np. Google Grafika.

Optymalizacja obrazów poprawi pozycje w wyszukiwarkach grafik

Możliwości, które kryją się za optymalizacją grafiki, są większe, niż może się wydawać. Zdjęcia nie służą wyłącznie do ozdoby artykułów, mogą one również zwiększyć ruch na stronie sklepu. Wystarczy, że podejmiesz się ich optymalizacji. W sklepie internetowym atrakcyjne obrazy mogą ponieść sprzedaż.

Co daje optymalizacja obrazów? To proste, pozycję w wynikach wyszukiwania grafik. Tak, Twoje zdjęcie może wyświetlać się w Google Grafika. Jeżeli już uda Ci się umiejscowić tam obraz, możesz być zaskoczony tym, jak poprawił się ruch na witrynie, którą prowadzisz.

Zaletą grafik jest to, że bardzo sprawnie przyciągają uwagę odbiorców. Dzięki temu, jeżeli poświęcisz nieco więcej czasu doborowi grafik oraz ich opisywaniu zyskasz przewagę. Zwróć uwagę na to, jak wyświetlają, się grafiki w wyszukiwarkach.

Jeżeli wyszukujesz w klasyczny sposób, wyniki wyświetlają się jeden pod drugim. Użytkownicy wyszukiwarek zazwyczaj wybierają jeden artykuł z pierwszej piątki. Jeżeli nie ma Cię w pierwszej dziesiątce, Twoje szanse na rzucenie się w oczy odbiorcy maleją. Z obrazami jest nieco inaczej. Wyszukiwarki grafik wyświetlają kilka obrazów obok siebie.

Ta niewielka różnica ma wielkie znaczenie. Tak jak w przypadku zwykłego wyszukiwania na pierwszy rzut oka można zobaczyć 1-4 wyniki, tak przy grafikach jednym spojrzeniem można zobaczyć około 12 obrazów. Czyli, aby być zauważonym w klasyczny sposób, musiałbyś znajdować się w top 3 wyszukiwania, natomiast w przypadku grafiki wystarczy, że będziesz w top 10. Jeżeli do tego Twoje zdjęcie się wyróżnia, to gratuluję, właśnie przykułeś uwagę.

Inne zalety optymalizacji zdjęć oraz obrazów

Może Cię zaskoczę, ale możliwość przyciągnięcia ruchu z wyszukiwarek grafiki to nie koniec zalet wynikających z optymalizacji zdjęć. Dzięki poprawnie przeprowadzonej optymalizacji jesteś w stanie lepiej przedstawić swoją witrynę robotom wyszukiwarek. Oznacza to, że wyszukiwarki chętniej i częściej będą umieszczały Twoją stronę wyżej w wynikach wyszukiwania, ponieważ lepiej zrozumieją, czego dotyczy strona.

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ roboty np. Google dzięki grafice, ale również jej tytułowi oraz opisowi lepiej rozpoznaje tematykę, którą poruszasz w swojej działalności. Obraz może działać podobnie jak słowa kluczowe. Dzięki niemu komunikujesz się z wyszukiwarką i opowiadasz o tym, co znajduje się na Twojej stronie.

Kompresja i optymalizacja obrazów wpływa na odczucia użytkowników (UX)

Każdy z nas jest użytkownikiem internetu. Codziennie czytamy lub przynajmniej przeglądamy jakieś artykuły z interesujących nas dziedzin. Łatwo więc sobie wyobrazić, jaki artykuł będzie lepiej odebrany: taki który zawiera blok tekstu, czy taki, który ma ładne zdjęcia odwołujące się do poruszanego tematu. Odpowiedź jest chyba oczywista.

I nie jest to wyłącznie moja opinia. Wiele badań potwierdza, że użytkownicy znacznie częściej skłaniają się do treści zawierających tekst oraz obrazki. Statystyki potwierdzają dominację tekstów wzbogaconych o grafiki, aż 4 na 5 osób wybierają artykuły ze zdjęciami.

Czy to wszystko? Oczywiście, że nie! Nasz mózg bardzo lubi skojarzenia, doszukuje się ich właściwie przy każdej możliwej okazji. Jeżeli nasz artykuł zawiera odpowiednie grafiki, które czytelnik może skojarzyć z informacjami, zwiększamy szansę na to, że zapamięta nasz tekst. I to zwiększamy znacznie, bo aż o około 65%.

Bardziej wprawienie specjaliści od SEO zapewne zauważyli tutaj kolejny związek pomiędzy obrazami i SEO. Algorytmy interesuje nie tylko treść artykułu, ale również to, jak zachowują się użytkownicy, którzy trafiają na naszą stronę. Jeżeli nasza strona spodoba się czytelnikowi, spędzi na niej więcej czasu, zainteresuje się tematem i przejdzie do innych artykułów. Wyszukiwarki to zauważą i chętniej będą polecały naszą stronę kolejnym użytkownikom.

Podsumowując, obrazy pomagają nam wpłynąć zarówno na czytelników, jak i algorytmy. Optymalizując grafiki, możemy:

  • Przyciągnąć użytkowników poprzez wyszukiwarki grafiki
  • Lepiej zakomunikować wyszukiwarce o treści na naszej stronie
  • Zwiększyć szansę na to, że odbiorca treści zdecyduje się ją przeczytać
  • Wydłużyć czas przebywania czytelnika na naszej stronie

Optymalizacja obrazów w sklepach i na stronach internetowych

Skoro już wiesz, dlaczego warto podjąć się optymalizacji obrazów w sklepie lub na stronie internetowej, zastanówmy się razem, jak można to zrobić. Poniżej znajdziesz kilka porad, które mogą poprawić SEO Twoich grafik. Przeczytaj, a następnie wprowadź te porady w życie, optymalizując swoją stronę lub sklep. Najlepiej przekonasz się o tym, czy to działa w praktyce.

Porada 1: Grafika powinna być spójna z treścią 

Być może miałeś sytuację, w której bardzo podobała Ci się jakaś grafika. Nie była ona jednak w żaden sposób powiązana z tematem, który porusza Twój artykuł lub nawet cała strona. W takiej sytuacji zmysł estetyczny, aż krzyczy i prosi o to, aby dodać takie zdjęcie wyłącznie dlatego, że jest ładne. Lepiej jednak tego nie robić, z prostego powody, tekst i grafika powinny tworzyć całość, bo dzięki temu, umożliwisz odbiorcy skojarzenie obrazu z treścią.

Jeżeli już o ładnych zdjęciach mowa, nie możesz wykorzystywać zdjęć po prostu znalezionych w internecie. Grafiki objęte są prawami autorskimi. Wolno wykorzystywać własne grafiki, obrazy, do których nabyłeś prawo lub takie, które autor udostępnia do użytku komercyjnego.

Pamiętaj również, że duplikowane obrazy będą gorzej traktowane przez wyszukiwarkę. Podobnie jak z tekstem, najwięcej korzyści przyniesie Ci nigdy wcześniej niepublikowane zdjęcie.

Jeżeli nie masz możliwości zrobienia odpowiedniego zdjęcia, możesz skorzystać z portali oferujących grafiki do użytku komercyjnego. Wiele z nich możesz pozyskać całkowicie za darmo lub za niewielką opłatą. Wystarczy, że skorzystasz z wyszukiwarki, a bez problemu znajdziesz takie platformy. Kilka z nich wymieniłem w artykule prezentującym narzędzia marketingowe. Być może najlepszym rozwiązaniem będzie zaprzyjaźnienie się z jakimś fotografem, który pozwoli Ci publikować jego zdjęcia na Twojej stronie.

Porada 2: Wybieraj zdjęcia w dobrej jakości 

I tutaj pojawia się pewien konflikt interesów. Z jednej strony chcemy zdjęcia jak najbardziej wyraźne, z drugiej jednak takie grafiki będą dużo „ważyły”. Im więcej zdjęć wysokiej jakości na stronie, tym wolniej ona będzie się ładować, a to ma niekorzystny wpływ na pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania.

Warto tutaj znaleźć „złoty środek”. Grafika powinna być wyraźna, aby odbiorca nie widział jej niedoskonałości. Brzydkie, niewyraźne lub źle docięte zdjęcia wyglądają bardzo nieprofesjonalnie. Jednocześnie należy zminimalizować „wagę” grafiki, tak bardzo, jak to tylko możliwe. Warto wykonać kilka prób i zobaczyć, jak dany obraz prezentuje się już na stronie.

Porada 3: Nazwa pliku ma znaczenie

Rozumiem, że zazwyczaj nasze zdjęcia nie mają specjalnych nazw. Domyślną nazwą dla zdjęć zrobionych aparatami jest data, w której zostały zrobione. Co jednak wyszukiwarka może wywnioskować z nazwy zdjęcia „04.04.2014 r.”? Jeszcze gorzej, jeżeli nasze obrazy mają całkowicie niezrozumiałą nazwę typu „zze”. Często wpisujemy jakąkolwiek prostą nazwę, tylko po to, aby znaleźć później zdjęcie. Warto jednak włożyć w to nieco więcej wysiłku.

Nazywaj zdjęcia konkretnie, pomóż algorytmowi rozpoznać, co jest na zdjęciu, jeżeli to dotyczy konkretnie Twojego artykułu. Możesz w nazwie grafiki zawrzeć słowa kluczowe, odnoszące się do konkretnego tekstu lub całej strony.

I nie martw się o to, że nazwa pliku jest długa lub mało chwytliwa. Odwiedzający nie widzą nazwy grafiki. W takim razie możemy śmiało stwierdzić, że nazwę obrazu powinieneś dobierać bezpośrednio pod wyszukiwarkę. Pokaż algorytmowi, co znajduje się na Twojej stronie oraz na jakie słowa kluczowe się pozycjonujesz, to zaowocuje!

Porada 4: Raz, dwa, trzy… dobierz typ grafiki

Jak już wiesz z tytułu porady, są trzy podstawowe typy plików graficznych. Nawet jeżeli zagadnienia informatyczne nie są Ci bliskie, na pewno je przynajmniej kojarzysz. Każdy typ ma swoje cechy i warto zaznajomić się przynajmniej z podstawami. Poznaj więc cechy plików:

  • JPEG
  • PNG
  • GIF

Zacznijmy od JPEG, jest to najpopularniejszy typ plików graficznych. Plik tego rodzaju pozwala na zachowanie wysokiej jakości obrazu, jednocześnie oferując mały rozmiar pliku. Z tego powodu, świetnie nadaje się do umieszczenia na stronie internetowej. Wszystko dzięki temu, że pliki o rozszerzeniu JPEG mogą być kompresowane.

Kolejnym rodzajem plików graficznych jest PNG. Format ten udostępnia bardzo szeroką paletę kolorów, sprawia to, że obrazy wyglądają na wyższej jakości. Dodatkowo pliki PNG oferują również lepsze zachowanie jakości. Ma to jednak swoją wadę, dość naturalną sprawą jest, że lepsza jakość oraz kolory związane są z wyższą wagą pliku. PNG jest również wybierany w momencie, gdy istnieje konieczność zapisania obrazu bez tła.

Ostatnim typem, który chcę Ci przybliżyć, jest GIF. Dobrze wszystkim znane rozszerzenie, kojarzące się głównie z animacjami. Jest to jak najbardziej zgodne z prawdą skojarzenia. GIF umożliwia więcej możliwości, niż tylko proste animacje. Możesz za jego pomocą zapisywać niewielkie grafiki, takie jak emotikony. Ten rodzaj plików graficznych oferuje najniższą jakość.

W jaki sposób wybrać typ pliku? W zdecydowanej większość przypadków wybór pada na JPEG, musisz jednak wiedzieć, co chcesz osiągnąć. Jeżeli interesuje Cię animacja, skorzystasz z GIF, w przypadku, gdy potrzebujesz usunąć tło, najlepszym wyborem będzie PNG.

Porada 5: Dostosuj wymiary zdjęcia oraz jego wagę

Twoja strona powinna ładować się szybko. Nie ma tutaj żadnych odstęp od reguły. Twoi odbiorcy są strasznie niecierpliwi, to bardzo zapracowani ludzie, ich każda sekunda jest cenna. Jak możesz przyspieszyć ładowanie się grafik? Dobierając odpowiedni wymiar oraz wagę pliku, który umieszczasz na swojej stronie.

Jak dobrać odpowiedni wymiar grafiki? To również kwestia kompromisu. Dobrze zoptymalizowane zdjęcie, powinno mieć wymiary, tak małe, jak to tylko możliwe, ponieważ wtedy również waga tego pliku będzie mniejsza, co przyspieszy ładowanie. Jednocześnie grafika musi być na tyle duża, aby czytelnik nie miał problemu z rozpoznaniem, co jest na obrazku.

W przypadku wagi grafiki można skorzystać z dostępnych za darmo narzędzi, które umożliwiają zmniejszenie wagi pliku, odbywa się to oczywiście kosztem jakości. Warto zoptymalizować zdjęcie w taki sposób, aby zajmowało jak najmniej miejsca, jednocześnie wciąż będąc wyraźne.

Porada 6: Tak, alternatywny tekst ma znaczenie

Spotkałem się kilkukrotnie z opiniami, że po co wypełniać pole z alternatywną nazwą, skoro plik już jest nazwany. Otóż wszystko to ma pomóc wyszukiwarce, określić jakie treści znajduje się na zdjęciu, a w konsekwencji na Twojej stronie.

Co więcej, atrybuty, czyli właśnie opis alternatywny, to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji obrazów. Roboty wyszukiwarek opierają się głównie na tym opisie. W każdej grafice, której umieszczasz na swojej stronie, powinieneś uwzględnić atrybuty. Ponownie nie musisz się obawiać o ich długość, czy brzmienie, bo czytelnicy ich nie zobaczą.

Warto ustalić jedną prostą zasadę, jeżeli masz możliwość wypełnienia jakiegokolwiek opisu, zrób to. W dużej mierze roboty wyszukiwarek opierają się właśnie na opisach przypisanych do grafik. Im dokładniej ujmiesz to, co znajduje się na obrazie, tym skuteczniejsza będzie optymalizacja obrazów w Twoim wykonaniu.

Szybkie strzały – optymalizacja obrazów!

  1. Warto optymalizować obrazy, pozwoli Ci to pozyskać wartościowy ruch
  2. Wybierz grafikę, która odpowiada treści artykułu lub Twojej strony
  3. Dostosuj wymiary i wagę grafiki, zmniejsz rozmiar przy pomocy ogólnodostępnych narzędzi
  4. Znajdź kompromis pomiędzy jakością a rozmiarem
  5. Wybierz odpowiedni typ pliku graficznego obrazów
  6. Pamiętaj o dobraniu odpowiedniej nazwy dla pliku oraz uzupełnieniu atrybutów alt
Czy optymalizacja obrazów jest pracochłonna?

Możesz bardzo szybko zoptymalizować obrazy, którą chcesz dodać na stronę. Wystarczy, że wyrobisz sobie odpowiednie nawyki zgodne z zasadami, które poznałeś.

Co umożliwia poprawna optymalizacja obrazów?

Dzięki optymalizacji grafiki możesz przenieść ruch z wyszukiwarek grafiki na swoją stronę lub blog e-commerce.

Dlaczego warto zwracać uwagę na optymalizację grafik?

Jest to świetny sposób na zyskanie przewagi nad konkurencją i wyższe pozycje w wyszukiwarce. W przypadku sklepów czy zarabiających stron przełoży się to na profity.

Umiejętności i doświadczenie zdobywał w czołowych polskich agencjach SEO. Uczestniczył w działaniach promocyjnych realizowanych dla liderów rynku e-commerce z różnych branż. Specjalista od content marketingu oraz pozycjonowania. Z zamiłowania twórca grafiki artystycznej.

Post a Comment