Top
reklama dynamiczna

Czym jest reklama dynamiczna? Jak z niej korzystać?

Reklama dynamiczna jest coraz częściej wykorzystywana. Marketing internetowy w dużej mierze opiera się na słowach kluczowych. To na tej podstawie użytkownicy mogą znaleźć Twoją stronę lub produkt. Istnieje jednak sposób na targetowanie Twojej reklamy bez wykorzystywania fraz kluczowych. Kampanie DSA, czyli dynamiczne reklamy mogą stanowić bardzo skuteczne uzupełnienie Twojej strategii. Przyjrzyjmy się więc temu rozwiązanu.

Czym jest reklama dynamiczna?

Dynamic Search Ads, czyli w skrócie DSA to reklama, która wyświetla się w wyszukiwarce. Wyświetla się ona w formie tekstowej, zupełnie tak jak klasyczne reklamy tekstowe, różnica kryje się w sposobie doboru odbiorców. Zazwyczaj wyszukiwarki dobierają reklamy na podstawie słów kluczowych. W przypadku reklam dynamicznych istotna jest cała treść Twojej strony, ponieważ na jej podstawie tworzony jest przekaz reklamowy.

Przyjrzyjmy się temu dokładniej. Przyzwyczailiśmy się do tego, że po tym, jak użytkownik wpisze w wyszukiwarkę frazę „lampka nocna”, to wyświetlą mu się te witryny, które są odpowiednio zoptymalizowane pod te słowa kluczowe. DSA zmienia ten stan. W normalnej sytuacji algorytm przeszukuje stronę pod kątem słów kluczowych i jeżeli jej nie znajdzie, nie wyświetli witryny.

Dynamiczna kampania reklamowa wyświetli się odbiorcy, nawet jeżeli strona nie zawiera konkretnej frazy kluczowej pod warunkiem, że zawartość strony odpowiada na zapytanie użytkownika.

Na pierwszy rzut oka takie rozwiązanie może brzmieć jak całkowita rewolucja. W końcu, po co poświęcać godziny na odpowiednią optymalizację pod słowa kluczowe skoro można wykorzystać dynamiczną kampanię. Niestety rzeczywistość nie jest tak kolorowa. Jeżeli Twoja strona nie będzie odpowiednio zoptymalizowana pod wyszukiwarki, to algorytm nie znajdzie powiązania pomiędzy frazą a Twoją stroną, czyli nie wyświetli się w wynikach wyszukiwania.

Wygląd reklamy również będzie zależał od tego, jak wyszukiwarka postrzega naszą stronę. Oznacza to, że przed zastosowanie reklam dynamicznych należy poświęcić odpowiednio dużo czasu na jej optymalizację. Na szczęście Google udostępnia listę wskazówek, na podstawie której możemy się dowiedzieć, w jaki sposób przygotować naszą stronę przed zastosowaniem DSA.

Jak wyglądają reklamy dynamiczne?

Dla odbiorcy reklama dynamiczna nie różni się zbytnio od klasycznej reklamy tekstowej, którą widuje najczęściej. Reklama dynamiczna ma opis o długości identycznej, jak reklama tekstowa, za tą część reklamy odpowiada twórca. Musisz stworzyć treść opisu, pozostałe elementy reklamy, czyli nagłówek oraz adres URL zostaną wygenerowane automatycznie.

W praktyce masz jednak spory wpływ na nagłówek, ponieważ jest on w większości przypadków identyczny, jak <title> strony docelowej. Możesz wykorzystać ten fakt, na swoją korzyść. Co ciekawe, w wyniku takich działań powstają nagłówki, które są dłuższe niż standardowe.

Reklamy tekstowe mają pewne ograniczenia, nagłówek nie może być dłuższy niż 30 znaków, a reklama dynamiczna, która sama generuje nagłówek, takiego ograniczenia już nie posiada.

Jeżeli zaczniesz wykorzystywać reklamy dynamiczne, Twoja konkurencja nie będzie z tego zadowolona. Dlaczego? Ponieważ, brak ograniczenia w długości nagłówka przekłada się na całkowitą długość tekstu. Najprościej mówiąc, Twoja reklama będzie mogła zająć więcej miejsca. W ten sposób będzie się wyróżniała na tle pozostałych reklam. Taka mała zmiana może mieć spore znaczenie, dlatego powinieneś zadbać o to, aby te małe różnice pracowały na sukces kampanii.

Adres URL, który zostanie wykorzystany, jest wygenerowany na podstawie zawartości podstrony. Wyszukiwarka otrzymuje zapytanie od użytkownika, następnie skanuje naszą stronę w poszukiwaniu treści adekwatnych do treści zapytania, a później odsyła odbiorcę do odpowiedniej podstrony.

Czy warto wykorzystywać reklamy dynamiczne?

Czy dynamiczna kampania reklamowa powinna całkowicie zastąpić reklamy tekstowe? Odpowiedź brzmi nie. Dlaczego? Ponieważ prawdopodobnie przy frazach z dużą konkurencją nie będzie skuteczniejszą opcją. Dynamiczna kampania może być za to świetnym uzupełnieniem. Wprowadzenie DSA do struktury reklamowej pozwala Ci lepiej wpasować się we frazy z długiego ogona. Co może pomóc Ci zdobyć nowych odbiorców.

Tylko czy frazy z długiego ogona występują na tyle często, aby opłacało się wprowadzać dynamiczne kampanie reklamowe? Google rozwiewa wszelkie wątpliwości odnośnie do kreatywności użytkowników. W najpopularniejszej wyszukiwarce codziennie pojawia się nawet 500 000 000 wyszukiwanych haseł, które nigdy wcześniej nie zostały jeszcze wprowadzone do wyszukiwarki.

Jak widzisz, bardzo ciężko byłoby trafić w niektóre frazy kluczowe wykorzystywane przez użytkowników wyszukiwarek. Oczywiści, najczęściej wyszukiwane są jednak popularne słowa kluczowe, ale to nie oznacza, że możemy całkowicie bagatelizować potencjał marketingowy fraz z długiego ogona. Pozycjonowanie się na nie bez wykorzystania DSA byłoby bardzo trudne.

Sklepy internetowe a reklama dynamiczna

Szczególnie sklepy internetowe powinny wprowadzić to rozwiązanie do swoich kampanii. Jeżeli sklep ma bardzo rozbudowaną strukturę kategorii oraz wiele różnorodnych produktów to zastosowanie reklam dynamicznych może pomóc przechwycić większą ilość klientów. Podobnie ma się sytuacja w przypadku stron, które oferują wiele usług.

Skuteczność reklam dynamicznych w przypadku sklepów wynika z tego, że odbiorcy, którzy wyszukują bardzo precyzyjne hasła, z dużym prawdopodobieństwem trafią na Twoje reklamy. Maksymalizacja potencjału, przy jednoczesnym minimalizowaniu nakładów pracy, koniecznej do stworzenia listy słów kluczowych z długiego ogona.

Dzięki zastosowaniu dynamicznej reklamy nie musisz przygotowywać oddzielnych reklam tekstowych dla swoich produktów.

Jeżeli oferujesz 100 produktów, to tworzenie reklam dla każdego produktu mogłoby zająć Ci bardzo dużo czasu, nawet postępując według określonego schematu. Dynamiczna reklama może dostosować się do wszystkich produktów. Pomoże Ci to zwiększyć sprzedaż w sposób prosty oraz szybki.

Automatyzacja działań marketingowych cały czas postępuje. Bardzo możliwe, że w przyszłości rola marketerów będzie ograniczała się wyłącznie do wybrania odpowiedniego oprogramowywania oraz nadzorowania kampanii. Kierunek, który wskazują dynamiczne reklamy, tylko to potwierdza. Po zaprojektowaniu szablonu reklamy dynamicznej algorytm przejmuje resztę obowiązków.

Jakie są cele dla reklam dynamicznych?

Reklamy dynamiczne ma kilka zalet, które pozwalają wysnuć wnioski, że w niektórych przypadkach mogą być skuteczniejsze niż pozycjonowanie. Tworząc takie reklamy, możesz określić cel, zdefiniować, które ze stron mają podlegać skalowaniu. Możesz pokusić się o zbudowanie kilku lub nawet kilkunastu grup reklam dynamicznych. Każda grupa będzie wtedy określała inny zakres podstron. Możesz stworzyć inny tekst dla kategorii rowery, a inny dla kategorii deskorolki.

Sposobów na zdefiniowanie zakresu jest kilka, najłatwiej zastosować gotowe kategorie, które są podpowiadane przez AdWords. Algorytmy Google podpowiedzą Ci, w jaki sposób należy uporządkować kategorie. Minusem jest to, że decydując się na takie rozwiązanie, tracimy pełną kontrolę nad kampanią.

Równie proste jest uwzględnienie całej witryny. Jest to prawdopodobnie najprostsza metoda. Już w kilka minut możesz rozpocząć kampanię i zwiększyć ruch na stronie sklepu. Niestety nie możemy liczyć na to, że kampanie będą dobrze dopasowane. Tekst reklam może czasami niekoniecznie pasować do niektórych produktów.

Indeksować możemy również ze względu na:

  • Adres URL
  • Tytuł strony
  • Zawartość stron

Indeksowanie według powyższych kryteriów polega na podaniu określonych znaków, które muszą pojawić się na stronie, aby mogła ona zostać przyporządkowana do tej konkretnej kategorii.

Zalety reklam dynamicznych

Podsumujmy więc wszystkie zalety reklam dynamicznych, które pojawiły się na przestrzeni tego teksu. Po pierwsze prosta, ustawienie reklamy nie trwa długo, a to, że będzie się ona automatycznie dostosowywać do zapytania użytkownika, bardzo ułatwia cały proces. W kilkanaście minut możemy ustawić kampanię, która realnie przysłuży się do pozyskania ruchu na naszej stronie.

Znajdowanie słów kluczowych teoretycznie jest proste, wystarczy pomyśleć, co wyszukują nasi odbiorcy. Praktyka jak zwykle pokazuje, że nie do końca można nazwać to zadanie prostym. Wyszukać słowa kluczowe może każdy, ale czy każdy znajdzie właściwe? Dodatkowo sam proces szukania, a następnie sprawdzania jest bardzo pracochłonny. Reklamy dynamiczne pozwalają nam oszczędzić ten czas.

Prowadząc sklep internetowy, możesz mieć w asortymencie dziesiątki, a nawet setki produktów. Jeżeli chciałbyś stworzyć kampanie tekstowe, dla każdego produktu z osobna musiałbyś poświęcić bardzo dużo czasu lub środków na opłacenie specjalistów. Oczywiście można to robić według szablonu, nie oznacza to jednak, że proces ten byłby optymalny. W przypadku kampanii dynamicznej wystarczy dobre zaprojektowanie jednej kampanii.

Klientom trzeba maksymalnie ułatwić proces zakupowy. Im mniej trudności przed nimi, tym większa szansa na to, że uda się doprowadzić do transakcji. Dotyczy to również precyzji reklam. Kampanie dynamiczne potrafią bardzo precyzyjnie przenieść Twojego klienta na stronę docelową. Trafi na odpowiednią podstronę, gdzie znajdzie to, co go interesuje.

Pozycjonowanie czy reklama dynamiczna?

Pozycjonowanie jest oczywiście bardzo ważne. Nie chcę tutaj odbierać wagi działaniom SEO. Jednak kampanie dynamiczne mają kilka zalet, które sprawiają, że w porównaniu do pozycjonowania są nieco bardziej opłacalne w niektórych przypadkach.

Jeżeli zależy nam na szybkim starcie, to kampania dynamiczna może pomóc nam od razu zdobywać klientów. Wszelkiego rodzaju działania mające na celu poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania nie działają od razu, to jest proces. W takim razie może dobrym rozwiązaniem będzie odpalenie kampanii i jednoczesna praca na pozycję strony.

Co więcej, SEO rządzą algorytmy, natomiast kampaniami reklamowymi już nie! Twoja kampania nie jest zależna od tego, czy wpisuje się w założenia algorytmu. Dodatkowo możesz tworzyć rozszerzenia reklam, które dostarczą odbiorcy informacji dotyczących Twojej oferty, im więcej klient otrzyma wartościowych dla niego informacji, tym lepiej.

Reklamy dynamiczne – wady

Niestety nie ma rozwiązania bez wad. W przypadku DSA najczęściej mówi się o dwóch poważnych problemach, które spotykają te kampanie. Warto podczas rozpoczynania kampanii o tym pamiętać.

Z racji, że nie masz dokładnie kontroli nad frazami, pojawiają się takie frazy, które musisz wykluczyć. Minus ten wynika z braku kontroli nad frazami. Google, często może proponować Twoją reklamę w przypadku fraz, przy których byś sobie tego nie życzył z różnych powodów. Wymusza to na Tobie utworzenie listy słów wykluczających dla kampanii. Oczywiście taką listę trzeba stale uzupełniać i monitorować. Sprawia to, że kampania dynamiczna wymaga nieco więcej pracy, niż może się na początku wydawać.

Drugi problem wynika ze stawek. Optymalizacja kampanii dynamicznej pod kątem stawek reklamowych to ciągła metoda prób i błędów. Zbyt niska stawka spowoduje, że Twoja kampania nie będzie generowała kliknięć. Zbyt wysokie stawki mogą powodować wyświetlanie Twojej kampanii na ogólnych słowach kluczowych, co nie będzie rozwiązaniem optymalnym.

Dla kogo jest reklama dynamiczna?

Praktycznie dla każdego, jednak najwięcej mogą zyskać właściciele sklepów internetowych z dużym asortymentem.

Na co uważać przy reklamach dynamicznych?

Należy zwrócić uwagę na dwie rzeczy: listę słów wykluczonych oraz stawki.

Kiedy należy zastosować reklamę dynamiczną?

Reklama dynamiczna może pomóc Ci:
– Zmniejszyć koszty kampanii
Zwiększyć konwersję z kampanii reklamowych

Umiejętności i doświadczenie zdobywał w czołowych polskich agencjach SEO. Uczestniczył w działaniach promocyjnych realizowanych dla liderów rynku e-commerce z różnych branż. Specjalista od content marketingu oraz pozycjonowania. Z zamiłowania twórca grafiki artystycznej.

Post a Comment