Top
google analytics

Google Analytics dla początkujących – dane i synchronizacja konta

Google Analytics to przydatne narzędzie pozwalające monitorować ruch na stronie sklepu. Ruch możemy zdefiniować jako liczbę osób odwiedzających witrynę. Dzięki danym zawartym w Google Analytics możesz dowiedzieć się wielu przydatnych informacji na temat swoich odbiorców. Zobaczysz, skąd przychodzą potencjalni klienci oraz jak zachowują się po wejściu na stronę. Możesz sprawdzić, jak dużo czasu poświęcili na przeglądanie Twojej witryny oraz w którym momencie ją opuścili.

Google Analytics umożliwia dostosowanie treści pod odbiorcę

Google Analytics pozwoli Ci na lepsze poznanie Twoich odbiorców. Pomoże Ci to w planowaniu dalszych działań marketingowych, których podstawą jest odpowiednie dobranie grupy docelowej. Być może nie dzielisz swoich odbiorców na grupy, każdy jest dla Ciebie taki sam. Zastanówmy się, czy to podejście jest rozsądne.

Spróbuję Cię przekonać, że warto, jest brać pod uwagę rodzaj odbiorców i segregować ich na odpowiednie grupy, wykorzystując do tego możliwości Google Analytics. Wyobraź sobie, że rozmawiasz z babcią o tym, że Ekipa (bardzo popularna grupa twórców na Polskim YouTube) wydaje płytę.

Dla Twojej babci ta wiadomość nie jest raczej zbyt interesująca, nie uda Ci się zdobyć jej uwagi. A co gdybyś tę wiadomość zaadresował do użytkownika YouTube, który regularnie od ponad roku ogląda ten kanał? Prawdopodobieństwo zainteresowania go jest znacznie większe niż we wcześniejszym przypadku.

To teraz pomyśl, że żeby porozmawiać ze swoją babcią musisz jej zapłacić. Jest to mocno abstrakcyjna wizja, ale na potrzeby tego tekstu spróbuj sobie to wyobrazić. Jeżeli udałoby Ci się ją zaciekawić, to kolejna rozmowa mogłaby być darmowa. Czy w takim razie kierowałbyś do niej wiadomości, które prawdopodobnie jej całkowicie nie interesują? Nie? To dlaczego chcesz tak robić ze swoimi klientami?

Wykupując płatną reklamę, musisz zapłacić za dotarcie do każdej osoby. Skoro już za to płacisz, to chcesz ich zainteresować, aby coś na tym zyskać.

Jeżeli nie znasz odbiorców, nie wiesz, co może ich zaciekawić, czyli nie dostosujesz odpowiednio przekazu. Oznacza to, że właściwie wyrzucasz pieniądze w błoto.

Google Analytics jest świetnym narzędziem, które umożliwia Ci dokładne poznanie swoich odbiorców. Umożliwi Ci to dokładniejsze targetowanie swoich reklam. Zobaczysz, ile osób trafiło do Ciebie z reklamy na Facebooku, ile osób wyszukało Cię samodzielnie, a kto trafił na Twoją stronę poprzez baner na jakiejś stronie.

Do czego można wykorzystać Google Analytics?

Według informacji, które możemy znaleźć, podczas zakładania konta na Google Analytics, narzędzie to może zostać wykorzystane do:

  • Mierzenia skuteczności zdobywania nowych klientów
  • Optymalizacji kosztów reklamy oraz optymalizacji obsługi strony
  • Badania zaangażowania naszych odbiorców na stronie
  • Pomiaru liczby odwiedzin z różnych urządzeń oraz platform
  • Poprawy konwersji
  • Analizy sprzedaży oraz zachowania odwiedzających
  • Mierzenia liczby instalacji w przypadku aplikacji mobilnej

Jak zainstalować Google Analytics?

Żeby korzystać z możliwości, tego narzędzia najpierw musisz podpiąć pod nie swoją witrynę. Proces jest dość łatwy i powinieneś sobie z nim sam poradzić. W przypadku jakichkolwiek problemów możesz poprosić o pomoc programistę.

Pierwszym krokiem jest wyszukanie odpowiedniej strony. Zaloguj się na swoje konto Google i korzystając z wyszukiwarki, wyszukaj hasło „Google Analytics”, wybierz pierwszy wynik. Możesz również udać się bezpośrednio na stronę: analytics.google.com.

Wybierz opcję Rozpocznij pomiar, pozwoli Ci to założyć konto, które wykorzystasz do monitorowania danych. Następnie zostaniesz przeniesiony do formularza, w którym musisz wypełnić pole Nazwa konta i zaakceptować wymagane zgody. Kliknij przycisk Następny.

Kolejnym etapem będzie Konfiguracja usługi. Wypełnij pole Nazwa usługi, a następnie ustaw swoją strefę czasową oraz walutę. Jeżeli działasz w Polsce, rekomenduję wybrać odpowiednie dla naszego kraju wartości. Wybierz przycisk Dalej.

Wypełnij informacje o swojej firmie, zaznaczając odpowiednią branżę, precyzując wielkość firmy oraz zaznaczając, do czego chcesz wykorzystać Google Analitycs. Zaznacz wszystkie interesujące Cię opcje, po czym wybierz przycisk Utwórz.

Pora wybrać rodzaj platformy, z której chcesz zbierać statystyki, do wyboru są opcje:

  • Aplikacje na IOS
  • Aplikacje na Android
  • Sieć

Podpinając stronę internetową, interesuje Cię opcja Sieć. Podajemy nazwę domeny, po czym wybieramy przycisk Utwórz strumień.

Pora na drugą część synchronizacji. Musisz skopiować kod, czyli Globalny tag witryny (gtag.js) i wkleić go w odpowiednie miejsce w kodzie swojej strony. Wyszukaj sekcję header i wklej kod. Jeżeli nie masz odpowiednich umiejętności, dobrze jest poprosić osobę bardziej doświadczoną o pomoc. Potwierdź zmiany.

Co znajdziemy na koncie Google Analytics?

konto google analytics

Po lewej stronie znajdują się raporty, które ułatwią zlokalizowanie interesujących nas danych:

  1. Czas rzeczywisty
  2. Odbiorcy
  3. Pozyskiwanie
  4. Zachowanie
  5. Konwersja

Czas rzeczywisty pozwala Ci na przegląd listy osób, które w aktualnym momencie znajdują się na Twojej stronie. Możesz zobaczyć, z jakich zakładek korzystają oraz w jakiej ilości.

Raport odbiorcy umożliwia Ci poznać lepiej Twoich odbiorców. Znajdziesz tam wszystkie podstawowe dane dotyczące odwiedzających.

Pozyskiwanie dotyczy źródeł ruchu. Korzystając z tej zakładki, poznasz lokalizacje, które sprawiły, że dana osoba znalazła się u Ciebie na stronie.

Zachowanie pozwala Ci określić, w jaki sposób postępują odbiorcy po tym, jak już się znajdą na Twojej stronie. Możesz prześledzić, jak poruszają się pomiędzy stronami oraz ile czasu spędzają na każdej z poszczególnych stron.

Raport konwersja jest prawdopodobnie najważniejszą zakładką z biznesowego punktu widzenia, ponieważ pozwala Ci analizować swoje cele. Sprawdzisz tam, jaki jest współczynnik konwersji na Twojej stronie oraz co na niego wpływa.

Podstawowe dane na Google Analytics

Podstawowymi informacjami, które możemy uzyskać, są wszystkie informacje demograficzne. Pozwoli nam to określić jakiej płci są osoby odwiedzające naszą stronę oraz w jakim przedziale wiekowym przeważnie się znajdują.

W prawym górnym rogu możemy ustawić okres, z jakiego informacje mają nam być wyświetlane. Pamiętaj, że im dłuższy okres, tym lepiej. Jedynym wyjątkiem są sytuacje, w których zależy Ci stricte na danych z konkretnego okresu. Dlaczego warto wybierać długi okres? Ponieważ daje Ci to pełniejszy obraz osób, które pojawiają się na Twojej stronie.

Już te podstawowe dane pozwolą Ci wyciągnąć wiele wartościowych wniosków. Na podstawie wieku oraz płci możesz określić, czy trafiasz do właściwej grupy docelowej.

Jeżeli najwięcej wejść na stronę generują osoby, które nie są Twoją grupą docelową, oznacza to, że gdzieś popełniłeś jakiś błąd.

Warto monitorować regularnie jak zmieniają się proporcje, bo to pokazuje nam, jak nasze działania wpływają na poszczególne grupy wiekowe.

Jeżeli okaże się, że Twoja grupa docelowa nie pokrywa się z tym, co pokazuje Google Analytics, masz dwa potencjalne rozwiązania:

  1. Zweryfikuj swój sposób komunikacji z odbiorcami w social mediach. Być może kanały, które wykorzystujesz do pozyskiwania ruchu, trafiają do niewłaściwej grupy osób. W takiej sytuacji należy zmienić swoje podejście do komunikacji z odbiorcami.
  2. Być może niepoprawnie ustaliłeś swoją grupę docelową. Jeżeli okazuje się, że Twoi klienci, nie pokrywają się z Twoim wyobrażeniem na ich temat, musisz zastanowić się, czy błąd nie leży po stronie złego rozpoznania klientów.

Czy lokalizacja klienta jest istotna?

Przyjmijmy, że prowadzisz swoją działalność lokalnie, to znaczy, Twoi klienci są osobami np. wyłącznie z rejonów Warszawy. W takiej sytuacji lokalizacja może okazać się dla Ciebie bardzo istotnym parametrem. Teoretycznie powinny trafiać do Ciebie wyłącznie osoby znajdujące się w rejonach objętych Twoim działaniem.

Nie oznacza to jednak, że tak będzie. Często po wejściu w statystki zauważysz, że duża część ruchu na Twojej stronie pochodzi np. z Krakowa. Oznacza to, że prawdopodobnie jedna z Twoich kampanii trafia do niewłaściwej grupy docelowej. Mając takie informacje, możesz zareagować.

google analytics dane lokalizacja

Zakładka: pozyskiwanie

W zakładce Pozyskiwanie możesz sprawdzić, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie. Pozwala to zweryfikować który kanał komunikacji działa najlepiej, a który najsłabiej. Dzięki temu możesz podjąć rozważne decyzje marketingowe podparte odpowiednimi danymi.

Jeżeli zauważysz, że z kont na platformach społecznościowych np. Instagram, które prowadzisz, praktycznie nikt nie przechodzi na Twoją stronę, możesz spróbować:

  • Zmienić sposób prowadzenia tego kanału
  • Zwiększyć częstotliwość publikowania treści
  • Zrezygnować z prowadzenia tego kanału

W większości przypadków dominująca część ruchu na stronie jest wygenerowane przez Google. Równie dużą część mogą stanowić osoby, które już wcześniej miały kontakt z Twoją stroną. Stali odbiorcy będą regularnie wracać po coraz więcej treści, dlatego chcesz ich mieć jak najwięcej.

Jakaś część odbiorców trafi do Ciebie z linków, które znajdują się na innych stronach. Dzięki Google Analytics możesz sprawdzić, z których linków umieszczonych na zewnętrznych stronach najwięcej osób decyduje się skorzystać.

Co odbiorcy przeglądają na Twojej stronie?

Google Analytics umożliwia monitorowanie zachowań klientów w momencie, gdy znajdują się już na Twojej witrynie. Pozwoli Ci to nadzorować, czy odbiorca ma kontakt, z kluczowymi dla Ciebie treściami. Jeżeli tak nie jest, warto popracować nad stroną. Zmienić jej ustawienie lub przeformułować teksty, w taki sposób, aby kierować odbiorców na kluczowe dla Twojej działalności treści, zawierające na przykład teksty sprzedażowe.

Bardzo istotne z punktu widzenia planowania strony są punkty wyjścia. Są to momenty, w których odwiedzający zdecydowali się opuścić Twoją stronę. Załóżmy, że najwięcej wejść masz na stronę główną, oznacza to, że większość odbiorców zaczyna zapoznawać się z Tobą od tej strony. Jeżeli zauważysz, że dużo osób opuszcza witrynę na stronie głównej, możesz przypuszczać, że nie znaleźli tego, czego oczekiwali. Prawdopodobnie ich wizyta skończyła się po przeczytaniu jakiegoś fragmentu tekstu na stronie głównej.

Dobre punkty wyjścia to zakładki, w których znajduje się np. kontakt lub możliwość zapisania się do oferty. Jeżeli Twoje punkty wyjścia znajdują się w tych miejscach, to masz podstawę przypuszczać, że odbiorca skontaktował się z Tobą lub skorzystał z usługi.

Google Analytics edukuje

To, co przedstawiłem w tym artykule to całkowite podstawy korzystania z Google Analytics. Jeżeli temat Cię zainteresował i chciałbyś dokładniej prześledzić wszystkie możliwości, jakie daje to narzędzie, możesz skorzystać z opcji Odkryj.

Po zalogowaniu się do panelu na stronie Google Analytics w lewym dolnym rogu znajduje się przycisk Odkryj. Wybierz go, a następnie przejdź do Akademia Analytics, pozwoli Ci to zapoznać się z poradnikami, które udostępnia firma Google.

Innym sposobem na pozyskanie informacji jest skorzystanie z Supportu Google. Możesz wyszukać dowolne zapytanie poprzez wyszukiwarkę lub wykorzystać zakładki znajdujące się na stronie: support.google.com/analytics.

Czy Google Analytics jest narzędziem płatnym?

Google Analytics jest całkowicie darmowym narzędziem. Może z niego korzystać każdy, kto ma konto Google.

Jakie jest główne zadanie Google Analytics?

Za sprawą Google Analytics możesz monitorować ruch na swojej stronie. Oznacza to, że możesz dobrze poznać swoich odbiorców oraz ich zachowanie. Dodatkowo możesz określić dokładnie źródło ruchu. Wszystkie te dane są niezwykle pomocne w dalszym planowaniu działań. Regularnie monitorując Google Analytics, możesz wychwycić, które miejsca Twojej strony wymagają więcej uwagi.

Czy powinienem połączyć swoją stronę z Google Analytics?

Ciężko mi wyobrazić sobie sytuację, w której ktoś prowadzi stronę internetową i nie korzysta z tego narzędzia. Oczywiście, jeżeli nie chcesz, to nie musisz tego robić, stracisz jednak w ten sposób dostęp do wielu bardzo istotnych statystyk.

Specjalistka od projektowania stron internetowych oraz optymalizowania kampanii reklamowych Google ADS. Stworzyła wiele dobrze konwertujących witryn dla małych i dużych firm. Nawet najbardziej zaawansowane narzędzia analityczne nie są jej obce.

Post a Comment