Przed rozpoczęciem działalności powinna być przeprowadzona analiza konkurencji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jednak nie można na tym poprzestać. Rynek cały czas się zmienia i wszystkie firmy muszą na to reagować. Dane dotyczące konkurencji w obecnych czasach są na wagę złota. Korzystając z cudzego doświadczenia, możesz zauważyć, co warto robić, aby zjednać sobie odbiorców, oraz co przynosi rezultaty. Czasem zobaczysz też, czego nie powinieneś powtarzać.
Kiedy analiza konkurencji ma sens?
Na sam początek musisz uświadomić sobie, że niezależnie od swojej branży masz konkurencję. Bardzo często uważamy, że nasz produkt jest jedyny w swoim rodzaju. Skoro nikt inny nie oferuje takiego rozwiązania, to jak można mówić o konkurencji? Być może nikt inny nie podchodzi do tego problemu tak jak Ty, ale to nie oznacza, że nikt inny go nie rozwiązuje.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Wyobraź sobie, że sprzedajesz rewolucyjne obroże przeciwpchelne dla psów, które zamiast emitować nieprzyjemny zapach, pachną świeżą truskawką. Twój produkt jest jedyny w swoim rodzaju, żadna inna obroża na rynku nie wprowadziła jeszcze takiego rozwiązania. Nie oznacza to, że nie masz konkurencji.
Musisz zrozumieć, że klienta interesuje rozwiązanie jego problemu. Czego szuka klient w naszym przykładzie? Sposobu na pozbycie się pcheł swojego psa. To jest sedno jego problemu.
Jeżeli produkty konkurencji rozwiązują ten sam problem, co Twój produkt, z podobną skuteczności, to są oni Twoją konkurencją.
Co więcej, konkurencją nie są wyłącznie inni producenci obroży przeciwpchelnych. Na runku są również inne rozwiązania, takie jak np. krople dla zwierząt lub specjalne szampony. Każdy produkt, który rozwiązuje ten sam problem, co Twój jest dla Ciebie konkurencją.
W przypadku obroży przeciwpchelnej określenie konkurencji było dość proste. A co w sytuacji, w której wydajemy jakieś czasopismo, czy naszą konkurencją będą wyłącznie inne gazety? Niestety nie, konkurować będziemy również z wydawnictwami, a nawet telewizją, czy internetem. Dlaczego? Ponieważ nasz produkt, stanowi jakąś alternatywę na spędzanie wolnego czasu.
- Wpis powiązany: Analiza biznesowa według BABOK
Oczywiście, jeżeli nasze czasopismo poświęcone jest jakiejś wąskiej tematyce np. wędkarstwu, to ta rywalizacja odbywa się na nieco innych zasadach. Wciąż konkurujemy jednak o czas odbiorcy z tematycznymi programami, czy internetowymi portalami o tej samej tematyce.
Po co analizować konkurencję?
Analiza konkurencji jest działaniem, które ma pomóc Ci utrzymać się na rynku oraz zarabiać na prowadzeniu Twojej działalności. Dzielisz klientów z innymi osobami, a to, od kogo zdecydują się oni zakupić produkt, zależy od wielu czynników. Mając świadomość swojej konkurencji, jesteś w stanie znacznie lepiej dostosować swoją strategię.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Porównując się do konkurencji, powinieneś uwzględnić skalę działalności. Ciężko będzie Ci konkurować z globalnymi brandami, które mają większe zasoby oraz możliwości. Zamiast marnować na to swój czas, skup się na konkurencji, z którą realnie możesz rywalizować.
Dobrze przeprowadzona analiza, może pomóc Ci zdobyć lepszą pozycję na rynku. Wszystko sprowadza się do szybkiego oraz przemyślanego reagowania na nowe dane. Ciężko nawiązać rywalizację z nieznanym przeciwnikiem. Poznaj swoją konkurencję, aby skutecznie reagować na ich posunięcia.
Jak określić naszą konkurencję?
Najlepszym sposobem na ustalenie konkurencji jest wpisanie w wyszukiwarkę fraz kluczowych, na które się pozycjonujesz. Wyniki wyszukiwania mogą wiele Ci powiedzieć o Twojej aktualnej pozycji. Wejdź na wszystkie strony pojawiające się w top 10 wyników wyszukiwania i sprawdź, jaki asortyment oferują.
Zanim rozpoczniesz cały proces analizy, musisz zastanowić się nad swoim celem.
Mówiąc o konkurencji, zazwyczaj myślimy o zagrożeniach dla naszej firmy. Oczywiście, jest to jak najbardziej logiczne. Czasem warto, jest jednak potraktować swoich przeciwników, jako nauczycieli. Otóż od konkurencji można bardzo wiele wyciągnąć.
Analizę konkurencji można zazwyczaj rozpatrywać w dwóch kategoriach. Pierwszą są właśnie zagrożenie, czyli to, w czym dana firma jest lepsza od Twojej, czy mają niższe ceny, lepszy marketing, lepszą ofertę sprzedażową itp.
Drugim sposobem jest analiza pod kątem czerpania inspiracji. Spoglądaj na podobne firmy, szukając rzeczy, które się sprawdzają. W ten sposób możesz przenieść niektóre koncepcje do swojej działalności. Wiedząc, że coś działa u konkurencji, możesz przypuszczać, że ten sam pomysł sprawdzi się również u Ciebie. Pamiętaj jednak o tym, aby wyłącznie się inspirować, a nie kopiować!
Analiza konkurencji – do kogo warto się porównywać?
Jeżeli podejmujesz się analizy konkurencji, musisz pamiętać o tym, że nie każdą firmę, która oferuje podobny asortyment, warto analizować. Skup się na markach, z którymi możesz podjąć realną rywalizację.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Ciężko sobie wyobrazić, żeby mała lokalna kawiarnia porównywała się z McDonald’s. A w końcu sprzedają ten sam produkt. Są to jednak firmy o zupełnie innej skali działania. Warto się również zastanowić, nad tym, czy klient chodzący do lokalnej kawiarni, to ta sama osoba, która kupuje kawę w fastfoodzie. W takim razie, skupiając się na analizie konkurencji, nacisk należy położyć na firmach:
- oferujących podobny produkt,
- docierających do tej samej lub podobnej grupy docelowej,
- o podobnej skali działania.
Oczywiście, możesz uwzględnić większe firmy, nie warto jednak traktować ich jako bezpośrednią konkurencję przez różnice możliwości oraz zasobów.
Co uwzględnić podczas analizy?
Fundament większości biznesów, możemy zlokalizować obecnie w sferze wirtualnej, to tam szukamy klientów i budujemy relacje. Dlatego podczas analizowania konkurencji, musimy dokładnie prześledzić, w jaki sposób rywale tworzą oraz pozycjonują swoje treści. Po co nam taka wiedza? Mając świadomość strategii przeciwnika, możemy znacznie skuteczniej przeciwdziałać jego taktyce, poprzez właściwą optymalizację naszych działań.
W jaki sposób to robić? Przecież ręczne sprawdzanie konkurencji mogłoby zajmować zbyt dużo czasu, aby nazwać takie działanie optymalnym. Właśnie w tym celu powstały takie narzędzia jak: Senuto i Semstorm. Pozwalają one sprawdzić, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się Twoja konkurencja. Mając te informacje, możesz również zobaczyć, jak Ty prezentujesz się na ich tle.
Słowa kluczowe to jednak nie wszystko. Żeby mieć lepszy ogląd sytuacji, musisz sprawdzić, jakie materiały udostępnia Twój konkurent. Czy są to wysokiej jakości treści, zdolne zainteresować Twoich odbiorców? Czy wpisy tworzone są zgodnie z zasadami SEO?
Czasem podczas analizy treści, zauważysz, że konkurencja stara się poprzez zawężenie tematyki dotrzeć do mocno sprecyzowanej części grupy docelowej. Może dojdziesz do wniosku, że w takim razie rozsądne będzie przejęcie jakiejś innej części waszych wspólnych odbiorców.
Social media a analiza konkurencji
W jaki sposób analizować social media konkurencji? Zadanie to jest dość złożone z racji na to, że branża mediów społecznościowych bardzo dynamicznie się rozwija. Pojawiają się nowe możliwości z dużym potencjałem, które mogą pozwolić Ci zdobyć przewagę, jeżeli wykorzystasz je przed swoją konkurencją.
Na sam początek, sprawdź, z jakich kanałów korzysta Twoja konkurencja. Czy są dostępni na Facebooku, Instagramie, YouTube? Pozwoli Ci to sprawniej monitorować ich działania. To, na jakich portalach się udzielają, pozwoli Ci zauważyć, na jakich portalach wykupują kampanie reklamowe.
Przejrzyj posty konkurencji. Zobacz, jaki jest ich content. Jesteś w stanie bardzo wiele informacji wywnioskować, po samym sposobie konstruowania postów w social mediach. To jaki kod językowy firma wykorzystuje do komunikacji z odbiorcami, pokazuje, do kogo chcą trafić oraz co chcą osiągnąć. Oczywiście, nie należy wyciągać daleko idących wniosków na podstawie jednego czy dwóch wpisów. Warto zapoznać się z pełną strategią w social mediach konkurencji dla pełnego obrazu.
Warto zajrzeć również do sekcji komentarzy i sprawdzić, czy konkurencja regularnie udziela się w dyskusji, aby zaangażować swoich odbiorców. To, jak potężną bronią jest zwrócenie uwagi na odbiorcę, pewnie wiesz, a jeżeli nie, to musisz zdać sobie z tego sprawę. Integracja z odbiorcami bardzo szybko pozwala uzyskać pozytywne efekty.
Są jeszcze dwie rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Pierwszą są współprace z influencerami, czyli osobami, które są obserwowane przez Twoich odbiorców. A drugą sprawą jest wytwarzanie swoistego slangu, który rozumieją wyłącznie osoby zaangażowanie w śledzenie danej marki. Często powstają jakieś powiedzonka lub zwroty, które zostały stworzone na skutek jakiegoś wydarzenia i są rozumiane wyłącznie przez osoby posługujące się konkretnym kodem językowym.
PR, czyli wizerunek też się liczy!
Sposób Twoja konkurencja buduje wizerunek marki w sieci to jedno. Warto zwrócić również uwagę na to, w jaki sposób postrzegają ich odbiorcy. We wcześniejszej części pisałem o tym, że należy sprawdzać, czy konkurencja udziela swojego głosu w komentarzach. To jednak nie wszystko, zwróć również uwagę na to, jak odbiorcy komunikują się pomiędzy sobą.
Szczególnie ważne jest obserwowanie tych mniej przychylnych opinii. Reagowanie i komunikowanie się z osobami, które krytykują naszą działalność, jest bardzo istotne, ale wymaga sporych umiejętności. Sprawdź, czy Twoja konkurencja potrafi odpowiedzieć na zarzuty. Jeżeli nie znajdziesz żadnych negatywnych opinii, być może konkurencja po prostu usuwa wszystkie mniej przychylne komentarze.
Profile na social media konkurencji, to nie jedyne miejsca, w których można znaleźć komentarze dotyczące ich działalności. Spróbuj sprawdzić, czy może nie znajdziesz jakichś opinii o ich pracy na forach dyskusyjnych lub grupach.
Podczas analizy pamiętaj, interesują Cię dobre rzeczy, które możesz wprowadzić do swojej działalności, złe rzeczy, które możesz potraktować, jako ostrzeżenie oraz okazje, które możesz wykorzystać na swoją korzyść.
Analiza konkurencji ma pomóc Ci zyskać przewagę nad rywalami. Jesteś w stanie udoskonalić swoją działalność, ucząc się na błędach oraz sukcesach innych osób z Twojej branży.
Konkurencję możesz rozpoznać po tym, że rozwiązujecie tę samą potrzebę waszych odbiorców. Nie zawsze będzie to ten sam produkt.
Absolutnie nie. Konkurencja powinna stanowić dla Ciebie źródło inspiracji, możesz przerobić niektóre koncepcje, ale nigdy nie kopiuj. Takie działanie może pociągnąć za sobą szereg negatywnych konsekwencji.