Newsletter w e-commerce może zrewolucjonizować Twoje podejście do marketingu. Jeżeli uważasz, że e-mail marketing jest już nieopłacalny, to mam nadzieję, że po tym artykule zmienisz swoje podejście. Zastanów się, jakie marki w tym momencie oferują newslettery? Możesz wejść na strony największych sklepów internetowych, na większości z nich istnieje możliwość zapisania się do listy mailingowej.
Od kiedy cyfrowe wiadomości zostały spopularyzowane, e-mail marketing jest potężnym narzędziem. Newsletter w e-commerce to świetne narzędzie, które tworzy pomiędzy Tobą a Twoimi klientami specyficzną relację.
Jesteś w stanie kierować ofertę sprzedażową bezpośrednio do danej osoby, dzięki czemu czuje się ona wyjątkowa. To przekłada się na satysfakcjonujące efekty. Zyskujesz wizerunkowo oraz możesz zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Budujesz trwałą relację niskim kosztem.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Czym jest newsletter?
Newsletter to strategia polegająca na wysyłaniu wiadomości mailowych do osób, które zapisały się na Twoją listę mailingową. Definicja ta może zostać rozszerzona na ogólne wysyłanie jakichkolwiek wiadomości do konkretnej grupy ludzi, pod warunkiem, że jest to cykliczne.
Cykliczność jest tutaj bardzo istotna, ponieważ newsletter różni się od zwykłej kampanii mailingowej. Kampanie reklamowe wykorzystujące adresy e-mail klientów, są zazwyczaj jednorazowe lub krótkoterminowe. Newsletter to regularne kontaktowanie się z klientem, poprzez wiadomości oferujące mu jakąś wartość.
- Przeczytaj wpis powiązany: Generowanie leadów i kontaktów sprzedażowych
Najbardziej podstawową formą newslettera jest wysyłanie wiadomości do odbiorców, w których informujesz ich o najnowszych wydarzeniach związanych z Twoją działalnością. W przypadku e-commerce może to być informowanie klientów o nowych produktach, które od niedawna są dostępne lub o zbliżających się promocjach.
Kontakt z odbiorcą
Potęga newsletterów polega na tym, że dzięki cyklicznemu kontaktowi Twoi klienci zaczynają interesować się tym, co się u Ciebie dzieje. Tak to działa, że jeżeli przez jakiś czas jesteśmy częścią danej firmy, wiemy co nowego się pojawia, to z czasem zaczynamy się w to angażować.
Każda wiadomość przypomina Twojemu klientowi o tym, że Ty ciągle istniejesz. Odbiorcy obserwują proces rozwoju Twojej działalności. Otrzymują od Ciebie życzenia na święta. Reagujesz wraz z nimi na wydarzenia. To wszystko pozwala przełamać barierę, która do tej pory was dzieliła. Twój sklep nie będzie już losową firmą.
Odbiorca nie będzie mógł skorzystać z jakiejś specjalnej oferty, jeżeli nie będzie wiedział o jej istnieniu. A nie każdy z nas ma czas codziennie sprawdzać stronę sklepu.
Za to praktycznie każda dorosła osoba codziennie sprawdza swoją skrzynkę mailową, w ten sposób znacznie łatwiej jest dotrzeć do odbiorcy
Sezonowe oferty ograniczone czasowo to idealna okazja do tego, aby zmotywować klientów do dokonania zakupu. Osoby, które zapisały się do newslettera, mogą liczyć na otrzymanie dodatkowych zniżek. Jest to dobry sposób do zmotywowania ich do odwiedzenia Twojego e-commerce.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Newsletter to znakomite narzędzie do komunikacji
Magia newslettera polega na tym, że jedna ta sama wiadomość może zostać wysłana do tysięcy odbiorców, a każdy z nich poczuje, że to przekaz kierowany specjalnie do niego. W końcu to Ty skierowałeś wiadomość do niego. Odbiorca nie musiał podjąć, żadnej akcji, oczywiście nie wliczając w to zapisania się do newslettera.
Jeżeli Twój newsletter będzie miał charakter informacyjny, uda Ci się dodatkowo wypracować wizerunek eksperta. Komunikując się z odbiorcą w sposób ciągły, przekazując mu merytoryczną wiedzę z Twojej dziedziny, stajesz się jego źródłem informacji. Oznacza to, że będzie postrzegał Cię jako osobę kompetentną oraz wiarygodną.
Personalizacja wiadomości kluczem do sukcesu
Prowadząc newsletter przy pomocy nowoczesnych narzędzi dostosowanych do tego typu komunikacji, możesz korzystać z wielu opcji. W większości tego typu narzędzi masz możliwość podzielenia swoich odbiorców na różne grupy. Takim podstawowym podziałem, który sam się wręcz nasuwa, jest podzielenie odbiorców ze względu na płeć.
Po co to robić? Z bardzo prostego względu dzięki temu, możesz wysłać wiadomość w odpowiedniej formie. Taki szczegół potrafi zrobić sporą różnicę. Będzie to miłe urozmaicenie wśród uniwersalnego przekazu, który bardzo często panuje w mediach. Oczywiście Panowie nie zwrócą na to kompletnie uwagi, ponieważ domyślny przekaz kierowany jest w męskie formie.
Panie natomiast prawdopodobnie poczują się docenione, kiedy zobaczą, że marka zwraca się do nich w odpowiedniej dla nich, czyli żeńskiej formie
To oczywiście bardzo podstawowe grupowanie, możesz wprowadzić znacznie więcej podziałów. Dzięki temu uzyskasz wyższą skuteczność swoich działań. Jest to szczególne pomocne, gdy prowadzisz okresową kampanię reklamową. Możesz oferować swoim odbiorcom produkt, który ma największą szansę ich zainteresować.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Dla przykładu, jeżeli prowadzisz sklep z figurkami, możesz podzielić odbiorców ze względu na to, jakiej serii są fanami. A skąd masz mieć taką informację? Możesz zdobyć ją na różne sposoby. Najłatwiej będzie dodać takie pytanie do formularza, który służy do zapisywania się do newslettera. Jeżeli tego nie zrobiłeś, możesz wysłać odpowiednią ankietę w jednej z wiadomości i na tej podstawie wprowadzić odpowiednie kategorie.
Analizuj i ulepszaj każdy wysłany newsletter
Prowadząc newsletter, masz również dostęp do danych, które związane są z samymi wiadomościami. Narzędzia do rozsyłania newslettera zazwyczaj zbierają informacje o tym, ile osób odczytało newsletter. Pozwoli Ci to oszacować jaki realny wpływ masz na swoich odbiorców. To oczywiste, że nie każda osoba, która się zapisała do newslettera, będzie regularnie czytać wiadomości od Ciebie. Z tego powodu warto kontrolować te statystyki.
Jeżeli zauważysz, że coraz mniej osób odczytuje wiadomości, może to być sygnał do działania. Prawdopodobnie oznacza to, że nie dostarczasz im wartości. W takim razie musisz zastanowić się, jak możesz to poprawić. Może warto skupić się bardziej na merytorycznej stronie treści?
- Przeczytaj wpis powiązany: Budowanie wizerunku firmy w internecie
Warto regularnie zamieszczać w newsletterach rabaty do Twojego sklepu internetowego. W ten sposób sprawisz, że część czytelników zacznie otwierać wiadomości, licząc na otrzymanie zniżki, a jednocześnie prawdopodobnie zapozna się z pozostałą częścią wiadomości.
Możesz również sprawdzić, ile osób kliknęło link, który umieściłeś w wiadomości. Pozwoli Ci to na bieżąco monitorować oraz poprawiać skuteczność Twoich newsletterów. Mając wgląd w to, jak komunikacja poprzez newsletter przekłada się na konwersję, możesz ciągle udoskonalać swoją kampanię, otrzymując w ten sposób coraz lepsze wyniki.
Jak stworzyć newsletter?
Newsletter jak każda forma promocji potrzebuje odpowiedniej strategii. Musisz wiedzieć:
- Jak chcesz pozyskać odbiorców?
- Co chcesz im udostępniać?
- Jaki jest Twój cel? – chcesz zwiększyć sprzedaż, zbudować wizerunek, poprawić przepływ informacji?
Sposoby na pozyskanie odbiorców
Przede wszystkim pamiętaj, że newsletter mogą otrzymywać wyłącznie odbiorcy, którzy wyrażą na to zgodę. Może się to odbyć na różne sposoby, najpopularniejsze są dwa warianty:
- Klient zapisuje się do newslettera podczas odwiedzin na stronie sklepu. Najczęściej zrobi to jeżeli zaoferujesz mu jakąś wartość. Może to być zniżka, jakaś informacja, być może e-book.
- Klient zapisze się do newslettera podczas realizowania transakcji. Możesz umieścić punkt „Chcę zapisać się do newslettera, aby otrzymywać materiały promocyjne”. Każda zainteresowana osoba, będzie mogła zaznaczyć go, aby otrzymać dostęp do specjalnie przygotowanych treści.
Przykłady treści – newsletter w praktyce
Istnieje kilka możliwości, najprostsze komunikaty możesz stworzyć o swojej firmie. Opisuj co się dzieje, jak się rozwijacie. Być może Twój sklep otwiera nową placówkę stacjonarną albo rozszerza asortyment. Tego typu treści są proste do tworzenia, ponieważ opisujesz rzeczywisty stan swojego przedsiębiorstwa.
Kolejnym przykładem treści, które możesz udostępniać, jest oferowanie specjalnych zniżek i rabatów
Odbiorcy newslettera powinni dostawać nieco lepsze oferty niż ci, którzy nie są zapisania. W ten sposób będziesz mógł zachęcić dodatkowych ludzi do podania swoich danych. Niestety ciężko jest, co tydzień przygotowywać specjalne oferty, dlatego warto te komunikaty przeplatać z innymi rodzajami treści.
- Przeczytaj wpis powiązany: Jaki pisać teksty sprzedażowe?
Informacje merytoryczne to chyba najbardziej pożądane komunikaty. Są one również najtrudniejsze do przygotowania. Zakładając, że chcesz wysyłać swój newsletter przez długi okres to szukanie nowych informacji, które będą interesujące dla odbiorcy może być trudne. Zdecydowanie warto się postarać, ponieważ taki wysiłek będzie miał spore przełożenie na sprzedaż w Twoim sklepie internetowym.
Jak stworzyć wiadomość do newslettera?
Zapewne każdy z nas pisał kiedyś maila. Nie jest to nic skomplikowanego. Należy jednak pamiętać, że newsletter pozwala komunikować się w imieniu firmy. Jeżeli prowadzisz e-commerce, to prawdopodobnie zależy Ci na tym, aby Twoja marka była odbierana jak najlepiej. Oznacza to, że wiadomości muszą być na jak najwyższym poziomie.
Przede wszystkim warto zadbać o odpowiedni tytuł. Musi on być ciekawy, skłaniający do kliknięcia. Warto również zwracać się bezpośrednio do odbiorcy. Pozwoli to zwiększyć procent otwieranych wiadomości.
Treść powinna być ciekawa, angażująca oraz spójna z całą konwencją. Pamiętaj, że Twój odbiorca poświęca swój czas na przeczytanie wiadomości, nie chcesz by pomyślał, że ten czas został stracony. Skup się na tym, co chcesz przekazać.
- Przeczytaj wpis powiązany: Dlaczego wato prowadzić bloga w e-commerce?
Stwórz spójny układ graficzny, który będziesz mógł wykorzystywać. Dzięki temu nie będziesz poświęcał za każdym razem czasu na poprawienie walorów estetycznych wiadomości. Dobrze jest również wypracować pewne schematy, dla przykładu najważniejsze informacje zawsze podsumowywać na końcu. Czytelnik będzie wiedział, gdzie ma szukać interesujących go treści.
Na sam koniec najważniejsze, czyli regularność. Newsletter nigdy nie będzie skutecznie działał na Twoją korzyść, jeżeli nie uda Ci się go regularnie prowadzić. Relacja, którą chcesz stworzyć z klientem, wymaga czasu.
Zastosuj CTA (Call To Action). Wezwanie do działania potrafi podnieść konwersję nawet o kilkadziesiąt procent. Proste, konkretne komunikaty dają świetne rezultaty.
Wiele zależy od tego, jaki newsletter tworzysz. Jeżeli przekazujesz treści merytoryczne, wiadomość powinna być nieco dłuższa. Zbyt długie wiadomości potrafią jednak skutecznie zniechęcić odbiorców. Znacznie lepiej stworzyć krótszą wiadomość, ale taką którą odbiorca przeczyta w całości niż zbyt długą.