Dziedzina, która zajmuje się optymalizacją sklepów i stron internetowych pod kątem odczuć użytkownika to User Experience (UX). Projektowanie według tego modelu znajduje zastosowanie również podczas tworzenia nowych produktów, udoskonalania tych już istniejących oraz usprawniania procesu sprzedaży w e-commerce.
Popularyzacja UX miała miejsce w okolicach roku 2000. To właśnie w tym czasie zaczęto zwracać uwagę nie tylko na same funkcje produktów, ale również na to jak odbierane są przez użytkowników. Prawdopodobnie termin został spopularyzowany za pośrednictwem jednego z pracowników Apple. Już w roku 1993 Don Norman, profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych nadał sobie tytuł — Architekt User Experiance.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Nie powinno nikogo dziwić, że to właśnie psycholog zdał sobie sprawę z tego, jak dużą rolę mają doznania użytkownika. W końcu każda trudność, którą napotkamy podczas użytkowania produktu, może nas zniechęcić. Norman podkreślał, że każdy element procesu zakupu ma bardzo duże znaczenie.
Cały czas piszę o produkcie, ale czy oznacza to, że wyłącznie to, co sprzedajemy w e-commerce, musi być zoptymalizowane pod kątem UX? Nie. W przypadku e-commerce ważniejszym elementem jest optymalizacja samej strony oraz procesu zakupu. W końcu na produkty, które sprzedajemy, często nie mamy wpływu. Zazwyczaj pełnimy rolę wyłącznie pośredników pomiędzy producentem a klientami.
User Experience (UX) to doświadczenia użytkownika
Inaczej ma się jednak sytuacja, w której sprzedajemy produkt lub produkty własnego autorstwa. W takim wypadku należy zadbać, aby projektowanie User Experience zostało poprawnie przeprowadzone. Warto zwrócić uwagę na:
- kolory opakowani
- sposób otwarcia pudełka
- wzornictwo
- wykorzystane materiały
- instrukcję obsługi
- projekt funkcjonalny
- itp.
W tym artykule skupimy się jednak na User Experience w kontekście sklepów internetowych. Będziemy więc dokładnie analizować, te elementy naszej strony oraz ścieżki zakupowej, które możemy poprawić.
Czym jest UX?
Podejmę teraz próbę skonstruowania jednej definicji User Experience, która będzie prosta do zrozumienia, ale jednocześnie, jak najdokładniejsza.
User Experience to szereg działań, które mają na celu dopracowanie produktu pod względem doświadczeń, jakie będą towarzyszyły klientowi podczas kupowania oraz użytkowania produktu.
Optymalizacji podlega zarówno aspekt wizualny, jak i funkcjonalny. Produkt powinien wzbudzić u odbiorcy pozytywne emocje, kolory i kształty powinny być przyjemne dla oka, tekst czytelny oraz napisany w prosty sposób, a sam produkt intuicyjny oraz funkcjonalny.
Projektowanie według User Experience, mają na celu zmaksymalizowanie wartości, którą dostarczamy klientowi w naszym produkcie. Jako właściciel biznesu w e-commerce powinieneś dążyć, aby zakupy realizowane za pośrednictwem Twojej strony, były proste oraz intuicyjne.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Czym są doświadczenia użytkownika sklepu internetowego?
O jakich doświadczeniach użytkownika mowa? Sprawa nieco się komplikuje, ponieważ każda osoba, która ma styczność z naszym sklepem internetowym „coś” czuje. Dokładniej mówić zapoznawaniu się z naszą stroną towarzyszy jej szereg reakcji oraz odczuć. Niestety są one do pewnego stopnia niemierzalne.
Każdy z nas reaguje inaczej. Być może konkretny klient nie lubi koloru niebieskiego i dlatego sklep wyda mu się odrzucający, inny natomiast uwielbia niebieski i dlatego oceni stronę bardzo pozytywnie. Jedna osoba ma doświadczenie z podobnymi stronami i bez trudu znajdzie opcję, która ją interesuje. Inna natomiast będzie miała z tym problem. Jak więc przeprowadzić projektowanie User Experience?
Tak jak ma to miejsce w przypadku większości działań marketingowych, bazujemy na modelu statystycznego odbiorcy. Naszym działaniem jest stworzenie sklepu internetowego, który będzie jak najbardziej dopasowany do naszego potencjalnego klienta. Pamiętaj, że musisz uwzględnić również to, z jakiego urządzenia najczęściej korzystają Twoi potencjalni odbiorcy.
Projektowanie User Experience (UX) dla sklepu
Prawda jest taka, że projektowanie UX dla sklepu nigdy wcześniej nie było aż tak istotne. Jest to dość młoda dziedzina, która dopiero zaczyna zyskiwać w oczach specjalistów. Standardy usług oraz produktów, które dostarczane są klientowi w ciągu ostatnich lat drastycznie wzrosły. W związku z tym marki, które chcą rywalizować o zainteresowanie klientów, nie mogą bagatelizować UX.
Szczegóły są obecnie istotne, ponieważ stracić klienta jest łatwo. Ilość produktów na rynku jest ogromna. Jedna potrzeba może zostać zaspokojona przez wiele różnorodnych produktów. Wiele sklepów oferuje takie same produkty. Wszystko zależy więc od tego, kto lepiej pozyskuje uwagę klientów oraz skuteczniej utrzymuje ją do samego końca.
Jeżeli potencjalny klient napotka jakieś trudności w sklepie internetowym, zrezygnuje z zakupu. A jakie trudności mogą go spotkać? Wbrew pozorom może ich być całkiem sporo. Oto kilka przykładów, najczęściej występujących błędów w optymalizacji e-commerce pod kątem UX:
- nieczytelny interfejs
- problemy w dokonywaniu transakcji
- natrętne pop-upy
- brak możliwości wybrania konkretnej opcji
- nachodzące na siebie elementy strony
- mylące kolory
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
E-commerce a UX
Poprawne zaprojektowanie sklepu internetowego nie jest proste. Wymaga to odpowiedniego przemyślenia szaty graficznej, ale również struktury kategorii produktów i całego sklepu oraz lejka sprzedażowego. Pamiętaj, że projektowanie User Experience powinno iść w parze z SEO. Nawet najlepiej zaprojektowany sklep nie będzie zarabiał, jeżeli nikt do niego nie natrafi!
E-commerce to branża, która rozwija się z szybkością zbliżoną do prędkości światła. Dziennie pojawia się niezliczona ilość nowych sklepów internetowych na całym świecie. Warto pamiętać o tym, że równie wiele znika. Brutalna prawda jest taka, że popyt jest bardzo wysoki, ale w większości nisz również podaż jest wysoka.
Ten sam produkt co Ty, oferuje zazwyczaj co najmniej kilka innych sklepów. Rywalizujesz z nimi na każdej płaszczyźnie. Walczycie o ruch organiczny poprzez działania SEO. Stale organizujecie nowe kampanie banerowe i reklamowe, aby przyciągnąć klientów. To są właściwie rzeczy, o które dba każdy właściciel e-commerce obecnie. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, z tego jak istotne jest UX.
To właśnie Twoja szansa! Jeżeli Twoja konkurencja zaniedbuje optymalizację UX, to możesz przechylić szalę lekko na swoją stronę. Przypomnij sobie ostatnią sytuację kiedy chciałeś kupić coś przez internet. Zapewne wpisałeś hasło w wyszukiwarkę, wszedłeś na kilka pierwszych stron i porównywałeś oferty. Możesz być tego nieświadomy, ale poza ceną, opisem i bonusami porównywałeś coś jeszcze.
Użyteczność w przypadku UX to słowo kluczowe.
Funkcjonalność strony jest bardzo istotna. To jak płynnie mogłeś przeglądać produkty na stronie. W jaki sposób mogłeś dodać coś do koszyka? Czy wszystko udało Ci się zrobić bez problemu, bez zastanawiania się nad tym, gdzie może się znajdować to czego szukasz? Dobrze zoptymalizowana pod UX strona e-commerce to taka, która nie wymaga myślenia. Klient powinien płynnie, bez problemowo poruszać się po sklepie.
Czym jest użyteczność sklepu oraz jak można ją osiągnąć?
Pochylmy się na chwilę nad pojęciem użyteczności rozumianym w kontekście sklepu internetowego. Użyteczna strona sklepu to taka, który umożliwia skorzystanie z wszystkich jego funkcji. Oznacza to, że klient będzie miał możliwość zarówno przeglądania produktów, jak i dodawania ich do koszyka i finalizowania transakcji.
W pełni użyteczny sklep internetowy to taki, którego wszystkie funkcje działają prawidłowo. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy Twój e-commerce jest w pełni funkcjonalny, sprawdź, czy:
1. Użytkownik ma możliwość prostego posługiwania się interfejsem. Design sklepu powinien być czytelny.
2. Czy klient może w łatwy sposób znaleźć informacje, które są dla niego potencjalnie istotne?
3. Czy użytkownik może w łatwy sposób przejść przez całą ścieżkę zakupową bez natrafienia na żaden problem, który utrudniałby mu sfinalizowanie procesu?
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
Optymalizacja sklepu według User Experience (UX)
Optymalizacja UX powinna być przeprowadzana na etapie projektowania sklepu lub strony. Jeżeli wcześniej nie miałeś wiedzy na ten temat, warto wdrożyć poprawki nawet do już od dawna istniejącego sklepu internetowego. W tym celu możesz posłużyć się poniższym szkieletem pracy:
- Analiza potencjalnego klienta — poznaj odbiorców, dowiedz się: kim są, z jakich urządzeń korzystają oraz na jakich podstronach przebywają najczęściej. Zaawansowane narzędzia pozwolą Ci również zobaczyć, w jaki sposób przemieszczają się oni po stronie.
- Określenie wymagań — zapisz sobie jaka Twoja strona powinna być. Sklep w domyśle powinien być przejrzysty oraz funkcjonalny. Być może dojdziesz jeszcze do innych wniosków, które pomogą Ci przy kolejnej fazie.
- Projektowanie User Experience — Na podstawie wcześniejszych ustaleń popraw lub zaprojektuj od nowa wszystkie elementy strony, które tego wymagają.
- Wdrożenie projektu — niech wizja stanie się rzeczywistością, a klienci przetestują ją na własnej skórze. Wdróż wszystkie zmiany i sprawdź, czy działają prawidłowo.
- Testowanie i poprawianie — po wdrożeniu należy intensywnie obserwować zachowanie klientów. Jeżeli zauważysz jakieś nieprawidłowości, jak najszybciej wdróż poprawki.
Na każdym etapie istnienia sklepu internetowego należy zwracać na to uwagę. Oczywiście najlepiej mieć UX na względzie już na etapie projektowania. W każdej chwili można jednak poprawić elementy, które wymagają interwencji. Proces optymalizacji jest długotrwały i wymaga od Ciebie zaangażowania. Większość zmian należy przetestować w praktyce, co wymaga czasu.
Nie. UX to dziedzina, która ma znaczenie, w praktycznie każdym produkcie. Doświadczenia użytkowników są istotne, gdy udostępniamy szkolenie, grę mobilną lub platformę do tworzenia memów.