E-commerce to branża, która rozwija się niesamowicie dynamicznie. W związku z tym konkurencja jest coraz większa. Wszyscy przedsiębiorcy zastanawiają się więc w jaki sposób mogą się wyróżnić. Dlatego karta produktu w sklepie internetowym jest kluczowym elementem.
Zachęcenie klienta do zakupu jest trudne. Nie ma co ukrywać, że w sytuacji, gdy jeden produkt oferuje dużo różnych sklepów, to każdy nawet najmniejszy szczegół może okazać się kluczowy. W związku z tym, właściciele witryn w e-commerce powinni przykładać szczególną uwagę do konstruowania kart produktu.
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Co to jest karta produktu w sklepie internetowym?
Karta produktu jest tą częścią Twojego sklepu, którą poświęcasz wyłącznie jednemu produktowi. To tam znajduje się grafika przedstawiająca produkt, często w różnych wariantach kolorystycznych. Nieodłącznym elementem karty produktu jest również opis, który zawiera wszystkie niezbędne informacje.
Jest bardzo istotny element Twojego sklepu. Przede wszystkim dlatego, że klient nie ma innego kontaktu z produktem. To jego jedyna szansa na zapoznanie się z nim. W związku z tym będzie on poszukiwał wszystkich interesujących go produktów właśnie w tym miesiącu.
- Przeczytaj wpis powiązany: Produkty dostępne w MLM
Internet to cudowne narzędzie, ale technologia na chwilę obecną nie umożliwia klientowi dotknięcia przedmiotu lub powąchania go. W związku z tym musisz zadać o to, aby nie było żadnych wątpliwości co do produktu. Oczywiście słowa nie są w stanie dokładnie oddać np. zapachu. Sam opis perfum nie sprawi, że ktoś będzie wiedział, jak one pachną. Dlatego musisz sprawić, aby ten zapach wydał się na tyle ciekawy, że klient będzie chciał go poznać.
Czym grozi źle zaprojektowana karta produktu?
Odpowiedź jest prosta. Zła karta produktu to niska sprzedaż. Zły projekt charakteryzuje się tym, że nie zawiera wszystkich niezbędnych informacji. Różne produkty, mają różną specyfikację, jednak dobry projekt powinien uwzględniać wszystko to, co klient może uznać za istotne.
Pamiętaj o tym, że jeżeli klient nie znajdzie informacji o produkcie w Twoim sklepie, to prawdopodobnie znajdzie go u konkurencji. W związku z tym istnieje duże ryzyko, że stracisz klienta.
Drugim częstym błędem jest nieatrakcyjna grafika. Jeżeli zdjęcie produktu będzie w złej jakości lub nie będzie przedstawiało dostatecznie dokładnie przedmiotu, to odbiorca może się zniechęcić. Będzie to wynikało z tego, że stracisz w jego oczach wiarygodność. W końcu, jaka wiarygodna firma zaniedbywałaby tak istotny element sklepu jak fotografie?
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Sygnały ostrzegawcze
W jaki sposób można rozpoznać, że coś jest nie tak z kartą produktu? Jest taki jeden sygnał, którego nie wolno Ci bagatelizować. Jeżeli notorycznie otrzymujesz od swoich klientów pytania odnośnie jakiegoś produktu, to znaczy, że nie mogli ich znaleźć.
Pamiętaj, że na każdą osobą, która do Ciebie napisała, przypada kilka takich, które po prostu opuściły stronę sklepu i przeszły do konkurencji. Często informacje, o które pytają klienci, znajdują się w opisie. Być może po prostu są zbyt nisko i odbiorcy do nich nie docierają lub informacja nie wybrzmiewa dostatecznie.
- Poradnik powiązany: Zakładanie sklepu internetowego
W przypadku otrzymywania takich sygnałów powinieneś od razu podjąć odpowiednie kroki i poprawić opis lub inny element, który jest powodem problemów. Nie warto z tym zwlekać, ponieważ z każdym dniem coraz więcej osób rezygnuje z zakupu przez to niedopatrzenie.
Dodatkowe atuty karty produktu
Dodatkową cechą dobrze skonstruowanej karty produktu jest to, że wpływa na poprawę widoczności sklepu w wyszukiwarkach. Powinna zawierać cenne frazy kluczowe, które pozwalają zwiększyć ruch na stronie sklepu.
Google oraz inne wyszukiwarki cenią treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników. Z tego powodu przygotowując kartę produktu, pamiętaj, że powinna być ona merytoryczna oraz wyczerpująca. W ten sposób zostanie doceniona przez algorytm.
Jak powinna wyglądać karta produktu w sklepie internetowym?
Przemyślana karta produktu powinna być przede wszystkim czytelna. To jej najważniejsza cecha, dzięki temu klient będzie w stanie znaleźć interesujące go informacje. Poza tym ważna jest sama struktura. Przykładowe elementy karty produktu to:
- Nazwa produktu
- Zdjęcie
- Cena
- Parametry techniczne
- Opis
- Najważniejsze cechy
- Komentarze lub opinie o produkcie
- Rekomendowane/podobne produkty
- Wezwanie do działania
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Jak nazwać produkt w sklepie internetowym?
Nazwa produktu powinna oczywiście być zgodna ze stanem rzeczywistym, warto jednak wziąć pod uwagę to, jak mogą wyszukiwać produkt klienci. W niektórych przypadkach sama nazwa produktu może być inna niż frazy wpisywane przez klientów. Z tego powodu upewnij się, że nazwa jest dostosowana do odbiorcy.
Nazwa produktu powinna być również pierwszym nagłówkiem (h1). Jest to istotne z punktu widzenia SEO, czyli optymalizacji pod wyszukiwarki. Nazwa powinna być pełna, oznacza to, że ma zawierać:
- nazwę przedmiotu
- nazwę producenta
- konkretny model
- najważniejsze parametry
np. odkurzacz Siemens VSZ3B212 czarny
Jest to istotne, ponieważ zawieramy w nagłówku wiele wartościowych fraz, a dodatkowo osoba, która trafi na kartę, będzie miała 100% pewność co do tego, jaki produkt ogląda. Dzięki takiemu nagłówkowi na ofertę sprzedażową trafią realnie zainteresowani nią klienci.
Zdjęcie jest bardzo istotne
Troszkę o wadze zdjęcia było już we wcześniejszej części artykułu, to zagadnienie wymaga jednak jeszcze kilku dopowiedzeń. Przede wszystkim warto zadbać o to, aby zdjęcia były. Czasem można spotkać sklepy internetowe, które bazują wyłącznie na samych opisach. Na szczęście jest ich coraz mniej, ale niektóre produkty wciąż nie mają swoich grafik, a wykorzystywane są te ogólne np. w innej wersji kolorystycznej.
- Przeczytaj wpis powiązany: Jak zoptymalizować obrazy na stronie sklepu?
Klienci, którzy wejdą na stronę produktu i nie znajdą tam zdjęcia, prawdopodobnie po prostu opuszczą kartę produktu. Jedno zdjęcie może okazać się niewystarczające. Warto zaopatrzyć kartę w kilka zdjęć. Jedno pokazująca cały produkt i kilka, które będą ukazywały detale. W ten sposób odbiorca otrzyma pełen obraz interesującego go produktu.
Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie również tzw. zdjęć kontekstowych, które ukazują przedmiot w użytku. Pozwalają one lepiej zwizualizować sobie pracę z danym przedmiotem. Klienci często działają emocjonalnie podczas zakupu. Zdjęcie jest bardzo dobrym sposobem na wzbudzenie odpowiednich emocji.
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
Cena w widocznym miejscu
Cena powinna być dobrze widoczna. Warto umieścić ją w taki sposób, aby odbiorca łatwo mógł natrafić na nią już na samym początku swojego przeglądania karty. Cena jest dość istotnym parametrem i dlatego wiele osób na sam początek szuka tej informacji.
Oczywiście warto podawać cenę w walucie danego kraju. Gdy działamy wyłącznie na terenie jednego kraju, to nie ma z tym problemu. Natomiast w sytuacji, gdy ofertę kierujemy do różnych krajów, warto o to zadbać. W zależności od tego, do kogo kierujesz swoją ofertę (przedsiębiorcy bądź osoby prywatne) możesz umieszczać cenę brutto lub netto. Pamiętaj jednak, że musi to być wyraźnie zaznaczone. Z powodu niewłaściwego odczytania ceny przez klienta dochodzić może do wielu nieporozumień.
Ważne ostrzeżenie, dbaj o to, aby cena, która znajduje się na karcie produktu, była zawsze aktualna. Jest to istotne, ponieważ późniejsze dochodzenie racji pomiędzy Tobą a klientem może być dość problematyczne. Z tego powodu cena ma być dobrze widoczna i aktualna.
Dobra karta produktu – parametry techniczne, opis i najważniejsze cechy
Opisy produktów w sklepie internetowym to istotny element. To tam znajdują się wszystkie niezbędne dla klienta informacje. Przede wszystkim musi być unikalny. Nie powinieneś kopiować opisów lub używać gotowych wersji, które udostępniają producenci. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia SEO. Algorytmy traktują duplikowane treści jako coś niepożądanego, z tego powodu pozycja Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania może na tym ucierpieć.
Opis musi być również merytoryczny. Napisany profesjonalnie oraz zgodnie z zasadami języka, w którym został napisany. Błędy odstraszają klientów, a sklep w ten sposób traci, ponieważ większość osób uzna to za brak profesjonalizmu. Dlatego nie bagatelizuj roli opisu. Ludzie wbrew powszechnej opinii naprawdę je czytają.
Warto uwzględnić również tabelkę zawierającą parametry techniczne.
Pozwoli to bardziej konkretnym klientom od razu zapoznać się ze specyfikacją konkretnego produktu. Ułatwi im to podjęcie decyzji oraz porównywanie konkretnych produktów.
Uwzględnij najważniejsze cechy, które możesz wymienić od myślników. Podobnie jak z tabelą parametrów technicznych pozwala to znacznie szybciej zapoznać się klientowi z produktem.
Cały opis powinien być napisany językiem korzyści. Pozwoli to zmaksymalizować potencjał sprzedażowy. Jeżeli samo nie potrafisz sprawnie posługiwać się tym językiem, możesz skorzystać z pomocy copywritera. Dobrze napisany opis stworzony jest dla klientów, ale w sposób przyjazny dla algorytmów. Profesjonalny copywriting poprawi ruch organiczny.
Karta produktu powinna zawierać opinie i komentarze
Recenzje oraz opinie użytkowników sprawiają, że oferta jest bardziej wiarygodna. Dzięki nim potencjalnie zainteresowane osoby mogą nabrać pewności. Pozytywne komentarze zdecydowanie budują zaufanie, dotyczy to zarówno samego produktu jak i sklepu.
Wszystko opiera się o znany z psychologii społeczny dowód słuszności. Podświadomie twierdzimy, że jeżeli coś jest przez większość osób uważane za dobre, to takie rzeczywiście jest. Jeżeli kilkanaście osób uważa, że produkt jest warty swojej ceny, to tak rzeczywiście uznamy.
- Przeczytaj wpis powiązany: Jak zacząć sprzedaż na Allegro?
Polecane produkty to ważny element cross-selingu. Jest to metoda pozwalająca znacząco zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, ponieważ do większości produktów możemy dobrać inne, które będą nam również potrzebne. Mogą być one dobierane na podstawie historii zakupów lub przeglądanych produktów.
Wezwanie do działania
Ostatnim elementem skutecznej karty produktu jest wezwanie do działania. Chcemy tym samym dołożyć przysłowiową kropkę nad „i”. Klient zapoznał się już z naszą ofertą. Poznał zalety oraz parametry produktu. Wie, ile będzie go to kosztowało oraz wie, że według opinii produkt jest warty swojej ceny. Mimo wszystko wciąż pojawiają się obawy. Call to Action ma na celu przełamanie tych obaw.
- Przeczytaj wpis powiązany: Logistyka sklepu internetowego
Powinno być one umieszczone w widocznym miejscy, najlepiej w towarzystwie przycisku przeznaczonego do dodawania do koszyka. Wezwanie do działania powinno być krótkie, ale treściwe. Świetnie sprawdzają się stanowcze komunikaty: „Kup teraz”, „Dodaj do koszyka”.
Bardzo ważne jest, aby karta produktu była odpowiednio zoptymalizowana pod urządzenia mobilne. Coraz większa część zakupów online realizowana jest właśnie przy pomocy smartfonów.
Oczywiście, jeżeli tylko dysponujesz odpowiednim nagraniem przedstawiającym produkt, możesz je umieścić w tym samym miejscu co zdjęcia.