Top
współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń – jaki powinien być i jak go zmniejszyć?

Słowo „odrzucenie” negatywnie się nam kojarzy. Współczynnik odrzuceń, czyli bounce rate jest wskaźnikiem, który możemy znaleźć w panelu Google Analytics. Co to jest oraz w jaki sposób można go zmniejszyć? Definicję oraz metody na obniżenie tego parametru zaprezentuję w tym wpisie.

Google Analytics to narzędzie, bez którego ciężko sobie wyobrazić współczesny marketing internetowy. Znajdziesz tam dużo różnych danych przydatnych podczas optymalizacji strony lub sklepu. Jednym z ciekawszych wskaźników jest bounce rate, czyli wskaźnik porzuceń strony. Wielu specjalistów od optymalizacji sprzedaży zwraca na niego szczególną uwagę, ponieważ pozwala lepiej poznać zachowania odbiorców. Jaki powinien być współczynnik odrzuceń?

Posiadasz strony generujące ruch? – wiemy jak go zmonetyzować
  • dożywotnie profity
  • najlepsze warunki
  • instrukcja krok po kroku
  • wsparcie i pomoc od nas

Co to jest współczynnik odrzuceń (bounce rate)?

Bounce rate (współczynnik odrzuceń) to wskaźnik, który mierzy odsetek odbiorców opuszczających naszą stronę bez podejmowania dalszych działań. Odwiedzający nie kliknęli linku, nie przeszli do innej zakładki oraz nie zostawili komentarza. Po prostu wyświetlili stronę i później ją opuścili.

Pomimo istotnej roli tego wskaźnika wciąż pojawia się wiele kwestii spornych. Wynika to z faktu, że nie ma jednej wartości tego wskaźnika, którą można by uznać za właściwą. W związku z tym może dochodzić do pewnego rodzaju wymiany poglądów. Prawda jest taka, że prawidłowa wartość jest zmienna. Musi tu paść kultowe „to zależy”. A wpływa na to przede wszystkim, jaki rodzaj witryny prowadzisz oraz jaki jest Twój cel. Do konkretów.

Jaki powinien być współczynnik odrzuceń?

Chcemy, aby odbiorca wszedł w interakcję ze stroną. Dobrze, jeżeli zdecyduje się przeczytać inne teksty lub pozostawić komentarz, nie zawsze jest to jednak konieczne. Zwróć uwagę na to, że jeżeli prowadzisz stronę one page, to współczynnik odrzuceń z automatu będzie większy niż przy stronach multi page. Odbiorcy na stronach z zakładkami, będą się pomiędzy nimi przemieszczać, a nie mogą tego zrobić na witrynach opartych na „jednej stronie”.

Są również inne czynniki, które mają duży wpływ na decyzje odwiedzającego. Duża ilość linków w tekście lub wideo umieszczone w poście zwiększają szansę na to, że odbiorca wykona akcję. Warto jednak skupić się na czymś zupełnie innym. Zamiast zastanawiać się nad tym, jaki powinien być współczynnik odrzuceń, trzeba zrozumieć, o czym on nas dokładnie informuje. Dopiero wtedy możesz z niego wyciągnąć coś wartościowego dla siebie.

Pogo sticking

Pogo sticking to zachowanie odbiorców, które polega na przeskakiwaniu pomiędzy poszczególnymi wynikami wyszukiwania. To powszechnie znane oraz praktykowane zachowanie. Szczególnie często ma ono miejsce w sytuacji, gdy dana osoba wyszukuje jakieś hasło.

Dla przykładu „najlepsza deskorolka na początek”. Sprawdza pierwszą stronę, niestety nie znajduje tam satysfakcjonującej odpowiedzi. W związku z tym cofa się do wyników wyszukiwania i sprawdza kolejny wynik.

Odkryj najbardziej dochodową metodę monetyzacji ruchu
  • wykorzystaj potencjał swoich portali
  • zbuduj źródło stale płynących prowizji

Prawdopodobnie sam również tak robisz. Algorytmy wyszukiwarek monitorują takie zachowania. W jaki sposób są one interpretowane? To bardzo logiczne, na danej stronie nie ma treści, które interesują odbiorcę, ponieważ szybko ją opuścił. Jest to teoretycznie zła wiadomość z punktu widzenia SEO. A współczynnik odrzuceń to wskaźnik, który pozwala zauważyć takie zjawisko i podjąć odpowiednie działania.

Dwell time

Jest to czas, który odwiedzający spędził na Twojej witrynie. Odbiorca, który wyszedł ze strony po kilku sekundach, różni się od tego, który poświęcił kilka minut na zapoznanie się z treścią strony. Oczywiście im więcej czasu odbiorcy uda Ci się skupić, tym lepiej. W takim przypadku jest szansa, że współczynnik odrzuceń będzie niższy.

Pojęcie po raz pierwszy zostało wykorzystane na blogu przeglądarki Bing w 2011 roku. W panelu Google Analytics nie znajdziemy rubryki „Dwell time”, ale są dane prezentujące czas spędzony na konkretnej podstronie i całej witrynie. Jest to też parametr obserwowany przez algorytmy. 

Czy zawsze warto zabiegać o zmniejszenie współczynnika odrzuceń?

Jeżeli chcesz skutecznie zaplanować działania, musisz określić cel. Dokładniej cel Twojej witryny. W końcu prowadząc stronę informacyjną, która zajmuje się publikowaniem, krótkich wiadomości wysoki współczynnik odrzuceń nie jest dla Ciebie niczym złym. Ludzie będą wchodzić, czytać nagłówek lub wstęp i wychodzić. To zupełnie naturalne.

Podobnie ma się sytuacja w przypadku sklepów internetowych. Potencjalni klienci mogą wchodzić, obejrzeć produkt, przeczytać opis, zobaczyć cenę i wyjść. Taka sytuacja może mieć miejsce kilkukrotnie, zanim zainteresowana osoba zdecyduje się na zakup. Klienci wchodzą na strony różnych sklepów, porównują ceny i szybko wychodzą. Nie musi to oznaczać, że Twoja witryna jest nieatrakcyjna. 

Problem pojawia się, jeżeli prowadzisz bloga i konkurujesz z innymi portalami poruszającymi te same tematy. Wtedy Twoim celem rzeczywiście powinno być zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Osoby, które szybko opuszczą witrynę po zapoznaniu się z jednym wpisem, prawdopodobnie nie będą zainteresowane innymi treściami znajdującymi się na blogu.

Potrzebujesz stałych zysków? – sprawdź na czym zarabiamy
  • tylko przetestowane rozwiązania
  • pełne wsparcie i pomoc od nas

Jeżeli prowadzisz one page, na którego końcu znajduje się formularz lub link przekierowujący na usługę, to również wysoki bounce rate będzie niekorzystny. Jedynym celem landing page jest nakłonieni odbiorcy do konwersji. W związku z tym, jeżeli opuszcza on stronę bez żadnej akcji, to strona nie spełnia swojej funkcji.

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Na bounce rate wpływ może mieć na prawdę wiele różnych czynników. Kwestie związane z optymalizacją strony mają to do siebie, że zazwyczaj są bardzo złożone. Dlatego, jeżeli zależy Ci na wywołaniu akcji u odbiorcy, popatrz na swoją witrynę znacznie szerzej. Sprawdź takie parametry jak:

  1. Szybkość ładowania strony
  2. Reklamy banerowe oraz pop-upy
  3. Design strony
  4. Interfejs oraz nawigacja
  5. Responsywność
  6. Drażniące elementy

Szybkość ładowania strony

Współcześni odbiorcy treści są niecierpliwi i jest to w pełni zrozumiałe. Większość sklepów internetowych umożliwia zrobienie zakupów w dosłownie kilka minut. Dlatego, jeżeli witryna ładuje się zbyt długo, to odwiedzający nie będzie czekał, po prostu cofnie się do wyników wyszukiwania. W związku z tym, jeżeli chcesz zmniejszyć współczynnik odrzuceń, sprawdź czy czas ładowania Twojej strony nie jest zbyt długi.

Drażniące i nachalne reklamy banerowe

Reklamy są nieodłączną częścią internetu i nikt tego nie kwestionuje. Przyzwyczailiśmy się do tego, że przekaz reklamowy pojawia się praktycznie wszędzie. Nikt nie ma z tym większego problemu do momentu, gdy nie pojawi się on na samym środku ekranu, utrudniając wykonanie akcji. Wielu użytkowników po prostu opuści taką witrynę. W końcu i tak nie mogą nic przeczytać, bo zasłania im to wyskakujące okno.

Design strony

Gdy wchodzisz na stronę internetową, powinieneś od razu wiedzieć, jaki jest jej cel. Wchodząc na sklep internetowy, musisz wiedzieć, że możesz tam coś kupić, przeglądać strukturę kategorii. Wchodząc na bloga, musisz wiedzieć, że znajdziesz tam artykuły itp. 

Częstym problemem witryn firmowych jest to, że odbiorca nie wie, co się na nich znajduje. Może to wynikać ze zbytniej próby wyróżnienia się lub błędu na etapie projektowania. Zastanów się, czy Twoja strona od razu informuje odbiorcę o tym, co może na niej znaleźć.

Interfejs oraz nawigacja

Nawigowanie po stronie internetowej musi być intuicyjne. Jeżeli odbiorca nie będzie wiedział, w jaki sposób ma dotrzeć do treści, które go interesują po prostu zrezygnuje. Opuści Twoją stronę bez wykonania, żadnej akcji ponieważ nie będzie wiedział, co ma zrobić. Jeśli chcesz poprawić współczynnik odrzuceń zadbaj o to, aby strona została zaprojektowana zgodnie z uwzględnieniem user experience.

Responsywność

Większość ruchu, który ma miejsce w internecie,  odbywa się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Smartfony całkowicie odmieniły to, w jaki sposób postrzegamy strony internetowe. Muszą być one dostosowane do potrzeb znacznie mniejszego ekranu. 

Wiemy jak generować stałe zarobki za pomocą internetu
  • otrzymasz plan działania krok po kroku
  • dostaniesz skuteczne narzędzia online

Kluczem jest zrozumienie, że palec nie jest tak precyzyjny jak myszka. Strona powinna poprawnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych, ale również wszystkie przyciski powinny być dostatecznie duże, aby można je było komfortowo kliknąć.

Drażniące elementy

Pamiętasz czasy, gdy po wejściu na niektóre strony pojawiała się muzyka? Niestety to wciąż się zdarza. Z jakiegoś powodu niektórzy uważają, że to dobre rozwiązanie. Jeżeli należysz do tych osób, muszę Cię zasmucić. Jest to bardzo skuteczny sposób, ale na odstraszenie odbiorców. Podobnie ma się sytuacja z innymi dziwnymi zabiegami, które w niczym nie pomagają, a wyłącznie wprowadzają niepotrzebny zamęt. 

Niesatysfakcjonujące treści a współczynnik odrzuceń

Jeśli chcesz poprawić współczynnik odrzuceń dla treści blogowych oczywistym rozwiązaniem wydaje się praca nad contentem. Prawdopodobnie nie jest on odpowiedni. Nie zawsze musi to oznaczać, że nie zawiera cennych dla odbiorcy informacji. 

Zwróć uwagę na to, że przy pogo stickingu odwiedzający stronę nie czyta całego tekstu, a wyłącznie skanuje go wzrokiem w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytanie. Dlatego powinieneś:

  • Upewnić się, że tekst zawiera odpowiedź na potencjalne pytanie klienta
  • Pogrubić fragmenty z istotnymi informacjami
  • Podzielić tekst na mniejsze akapity, aby ułatwić jego skanowanie
  • Popracować nad nagłówkami, mają być chwytliwe oraz zdradzać co pojawi się w danym fragmencie

Dzięki tym zmianom masz szansę sprawić, że odbiorca spędzi na Twojej witrynie więcej czasu. Zainteresuje się Twoją działalnością i przejdzie do innej zakładki, kliknie link lub zapisze się na newsletter, który zamieściłeś na końcu tekstu.

Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to bardzo istotny wskaźnik. Poprawnie interpretowany pozwoli Ci wprowadzić skuteczne zmiany na Twojej witrynie. Nie zawsze będzie on istotny. Jeżeli prowadzisz portal z wiadomościami lub e-commerce to nie zawsze będzie to szczególnie ważne. Znacznie większą uwagę muszą na niego zwracać osoby prowadzące blogi. W takim wypadku warto popracować nad poprawą bounce rate.

Jakie rodzaje bounce rate możemy sprawdzić?

Współczynnik odrzuceń można sprawdzić dla konkretnej podstrony, całej witryny, konkretnych urządzeń oraz konkretnych źródeł ruchu.

Czy wysoki współczynnik odrzuceń ma wpływ na SEO?

Według oficjalnych informacji współczynnik odrzuceń nie wpływa na SEO, pomimo że można się spotkać z takimi opiniami.

Specjalistka od projektowania stron internetowych oraz optymalizowania kampanii reklamowych Google ADS. Stworzyła wiele dobrze konwertujących witryn dla małych i dużych firm. Nawet najbardziej zaawansowane narzędzia analityczne nie są jej obce.

Post a Comment