Analiza strony internetowej lub sklepu to inaczej audyt SEO. Jest to proces, podczas którego staramy się maksymalnie dostosować ustawienia witryny internetowej do potrzeb wyszukiwarek i użytkowników. Ma on na celu poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj przeprowadzany jest przez specjalistyczne firmy, które oferują kompleksową analizę stron www lub sklepów internetowych.
Możemy też wykonać go samodzielnie. Jak zrobić audyt SEO? Należy sprawdzić podstawowe parametry strony pod kątem technicznym i zamieszczanych treści. Te czynniki mają wpływ na ruch organiczny. Z artykułu dowiesz się, jakie elementy podlegają weryfikacji i optymalizacji oraz kiedy analiza strony jest konieczna. Będziesz wiedział jak zrobić audyt SEO dla małej witryny i dużego sklepu internetowego.
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Czym jest audyt SEO strony internetowej?
SEO, czyli Search Engine Optimization, to w dosłownym tłumaczeniu optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe. Takim mianem określane są działania, które mają na celu poprawę pozycji witryny internetowej w wynikach wyszukiwania.
Audyt to natomiast niezależna analiza danego systemu, organizacji, projektu lub czegokolwiek innego, co może podlegać ocenie. Celem audytu jest sprawdzenie zgodności konkretnego przedmiotu badań z ogólnie przyjętymi standardami lub wzorcami.
Audyt SEO jest więc procesem, podczas którego weryfikuje się stronę internetową pod kątem standardów optymalizacji pod wyszukiwarki. Chcemy, aby nasza strona wyświetlała się jak najwyżej. Audyt SEO jest narzędziem, które pomaga znacznie zwiększyć ruch na stronie , co w konsekwencji pozwala też zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.
Kiedy przeprowadzać analizę SEO strony www?
Powyższe pytanie nasuwa się wręcz intuicyjnie. W końcu czy audyt jest opcją dla osób, które już prowadzą swoją stronę internetową od dłuższego czasu? A może to właśnie nowe strony www mogą na audycie zyskać najwięcej?
- Przeczytaj wpis powiązany: Techniki analizy biznesowej
Okazuje się, że analiza SEO może być pomocna na każdym etapie funkcjonowania witryny lub sklepu. Nie pozostawię Cię jednak z tak ogólną informacją. W niektórych sytuacjach audyt SEO jest bardziej zalecany. Oto one:
- przed upublicznieniem strony www
- po uruchomieniu sklepu internetowego
- po kilkunastu dniach lub nawet kilku tygodniach od uruchomienia
- w momencie, gdy nasza strona nie miała nigdy przeprowadzanego audytu
- po migracji na inny hosting
- w sytuacji, gdy zauważymy znaczne spadki ruchu organicznego
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Jak zrobić audyt SEO strony lub sklepu internetowego?
Każde przeprowadzenie audytu SEO powinno odbywać się dwukrotnie. Dlaczego? Ponieważ po dokonaniu odpowiednich poprawek należy zweryfikować, czy wszystko odbyło się poprawnie. Z tego powodu analiza SEO strony powinna zostać podzielona na poniższe etapy:
- Pierwszy audyt, podczas którego znajdujemy elementy wymagające optymalizacji
- Wdrożenie zmian
- Sprawdzenie, czy zmiany zostały poprawnie wdrożone
- Ponownie przeprowadzamy analizę strony w celu upewnienia się, że wszystkie zmiany zostały poprawnie wdrożone
Proces analizowania strony lub sklepu wymaga nieco zachodu. Skrupulatnie przeprowadzony audyt SEO pozwala uchwycić wszelkie niedoskonałości. Jeżeli skutecznie wdrożymy zmiany, będziemy mogli spokojnie zwiększać ruch organiczny i sprzedaż w sklepie internetowym. Właśnie dzięki temu, że analizy są bardzo dokładne, nie musimy przeprowadzać ich zbyt często.
- Przeczytaj wpis owiązany: Jak przeprowadzać testy A/B?
Pełny audyt strony internetowej
Optymalizacja witryn www to szeroka dziedzina. Wyszukiwarki bazują na wielu różnych parametrach. Z tego powodu również audyt strony internetowej musi skupiać się na wielu różnorodnych elementach. Poniższe zestawienie prezentuje przykładowe zmienne, które są sprawdzane podczas większości audytów SEO:
- struktura oraz architektura serwisu, sprawdza się tutaj kategorie oraz podkategorie
- liczba linkowań wewnętrznych — weryfikowane są połączenia, które występują pomiędzy poszczególnymi podstronami
- meta tagi
- poruszanie się w obrębie strony internetowej
- indeksacja strony
- sposób wykorzystywania nagłówków
- podstrony, które wpływają na konwersję
- treści, które odpowiadają za przekazywanie najważniejszych informacji
- nasycenie frazami kluczowymi
- szybkość ładowania strony
- linkowania zewnętrzne
- ilość i jakość linków prowadzących do witryny
- grafiki — ich rozmiar oraz ilość
- szeroka analiza konkurencji (onsite oraz offsite)
- adresy URL
- optymalizacja pod urządzenia mobilne
Jakie narzędzia wykorzystać do analizy?
Audyt SEO może być przeprowadzany na różne sposoby. Istnieją pewne narzędzia, które w znacznym stopniu ułatwiają wszystkie działania związane z analizą i optymalizacją. Możemy je podzielić na te:
- Darmowe
- Płatne
Zacznijmy od darmowych. Przede wszystkim należy wymienić Google Search Console oraz Google Analytisc. Są to dwa podstawowe narzędzia, bez których ciężko pracować ze stroną internetową. Z darmowych narzędzi, które mogą ułatwić nam przeprowadzenie samodzielnego audytu SEO warto zapoznać się z Xenu’s Link Sleuth. Jest to aplikacja umożliwiająca sprawdzeniem, czy na naszej witrynie nie ma uszkodzonych linków.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Płatnych narzędzi jest całkiem sporo. Dla przykładu, do sprawdzania fraz kluczowych możemy wykorzystać Senuto, Semstorm lub SurferSEO. Nie poświęcę im wiele czasu, ponieważ podstawowe działania analityczne można przeprowadzić przy pomocy darmowych narzędzi.
Te płatne są dla osób, które mają już większą wiedzę z zakresu optymalizacji stron. Zainteresowani tematem mogą zapoznać się dodatkowo z takimi narzędziami jak Sitebulb, Ahrefs oraz Screaming Frog.
- Przeczytaj wpis powiązany: Na czym polega Real Time Marketing?
Darmowe narzędzia do analizy stron online
Podstawowy audyt SEO strony lub sklepu możesz wykonać za pomocą darmowych narzędzi online. Wystarczy wpisać adres domeny by otrzymać wynik analizy. Analiza za pomocą takich narzędzi dostarczy informacji na temat podstawowych czynników, takich jak: poprawne użycie nagłówków H, długość i zawartość meta tagów, stosunek treści do kodu, czy zastosowanie opisów „alt”.
Samodzielny audyt SEO sklepu internetowego
Wykonując audyt SEO sklepu internetowego należy skupić się na podstawowych opcjach. Są to:
- Menu oraz poruszanie się po stronie
- Słowa kluczowe, na które się pozycjonujemy
- Treści, które udostępniamy w tym opisy produktów znajdujące się na stronie sklepu
- Grafiki, które umieszczamy w witrynie
Pierwszym elementem jest architektura sklepu internetowego. To, w jaki sposób skonstruujemy menu, ma większe znaczenie, niż może się większości wydawać. Zacznijmy od tego, że menu to przede wszystkim frazy generyczne, czyli mocno ogólne, które skupiają się wokół produktów sprzedawanych w sklepie internetowym. Charakteryzują się one dużą ilością wyszukiwań.
Istotny jest sposób, w jaki tworzymy drzewo menu.
Z punktu widzenia SEO najlepiej tworzyć różne podstrony, ponieważ jest to dla nas okazja do zawarcia większej ilości słów kluczowych. Każda podstrona powinna mieć osobną fazę. W ten sposób możemy zawrzeć więcej fraz z długiego ogona lub sezonowe słowa kluczowe.
Przykładowa struktura kategorii w sklepie internetowym:
1. Kawa
2. Kawa mielona
3. Kawa mielona Brazylia
3. Kawa mielona Kenia
3. Kawa mielona Etiopia
2. Kawa ziarnista
3. Kawa ziarnista Brazylia
4. Kawa ziarnista Brazylia Arabica
4. Kawa ziarnista Brazylia Robusta
3. Kawa ziarnista Kenia
3. Kawa ziarnista Etiopia
Audyt SEO strony internetowej pod kątem treści
Kolejnym krokiem podczas samodzielnego audytu SEO strony internetowej powinno być sprawdzenie treści, które publikujemy. Ważne są wszystkie szczegóły publikowanych dokumentów na stronach www oraz opisach produktów w sklepie. Interesuje nas zawartość słów kluczowych oraz ilość i częstotliwość linkowań. Na szczególną uwagę zasługuje blog.
Z punktu widzenia SEO opłaca się prowadzić bloga w e-commerce. Jest to prosty sposób na zbudowanie wizerunku eksperta i doskonałe źródło ruchu. Można go prowadzić właściwie w każdej branży. Niezależnie od tego, czy prowadzisz warsztat samochodowy, czy sklep internetowy z herbatą, możesz wykorzystać bloga do zwiększenia sprzedaży.
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
Podczas audytu SEO treści blogowych sprawdzamy jakie tematy są poruszane oraz w jaki sposób konstruowane są artykuły. Sprawdzamy, czy nagłówki od h1 do h6 są poprawnie wykorzystywane. Interesuje nas również to, na jakie słowa rankują poszczególne wpisy na blogu. Istotne z punktu widzenia sprzedażowego jest, czy artykuł kończy się CTA (Call to Action) oraz czy przekłada się on na konwersję.
Optymalizacja opisów produktów w sklepie
Optymalizując opisy do produktów oraz kategorii przede wszystkim interesuje nas to, czy one w ogóle występują. Często jest to element zaniedbywany. Warto dbać o opisy, ponieważ jest to kolejna możliwość do umieszczenia wartościowych fraz kluczowych.
Istotnym parametrem jest unikalność opisów. Każdy tekst, który znajduje się już na stronach konkurencji, trzeba zmienić. Wyszukiwarki internetowe bardzo źle traktują nieunikalne treści. Dlatego nie wykorzystuj gotowych opisów, które często udostępniają sami producenci.
- Wpis powiązany: Profesjonalny copywriting, czyli tworzenie treści
A co jeżeli nie możesz przygotować unikalnych opisów? W takich sytuacjach warto rozważyć wprowadzenie opcji na dodawanie komentarze oraz recenzji użytkowników. Urozmaici to treść, która wcześniej była nieunikalna.
Audyt SEO strony powinien uwzględniać, czy opisy kategorii zawierają linki do poszczególnych podkategorii. W każdym przypadku warto zweryfikować długość opisów. Warto przygotować dłuższe opisy. W zdecydowanej większości odbiorcy nie będą ich czytać, dla nich wystarczający będzie nagłówek, który opisuje zawartość. Sam opis powinien być dostosowany pod wyszukiwarki, a one preferują już dłuższe treści. Im dłuższy opis, tym więcej można umieścić w nim słów kluczowych.
Analiza strony www pod kątem grafik i zdjęć
Optymalizacja grafiki polega przede wszystkim na uzupełnieniu niepełnych informacji. Często bagatelizujemy rolę opisów alternatywnych „alt”, co jest zgubne. Z Google Grafika można osiągnąć naprawdę satysfakcjonujące rezultaty. Analiza strony www powinna sprawdzać czy wszystkie obrazki mają uzupełnione opisy alternatywne.
- Przeczytaj wpis powiązany: Optymalizacja obrazów na stronie
Opis dla zdjęć produktów najlepiej tworzyć poprzez wpisanie tytułu podkategorii, czyli w domyśle pełnej nazwy produktu. Do tego dopisujemy elementy wizualne zdjęcia. Jeżeli obraz przedstawia rower, to opisujemy zdjęcie jako: „rower xyz z czerwoną ramą i dzwonkiem”. Pozwala to lepiej pozycjonować usługę.
Co jeszcze?
Z bardziej technicznych spraw warto zwrócić uwagę na Canonical. Jest to metatag, który umieszczamy w nagłówku dokumentu HTML. Informuje on wyszukiwarkę o tym, że jest to oryginalna lub inaczej pisząc kanoniczna treść. Jest on powszechnie stosowany w przypadku e-commerce.
- Wpis powiązany: Pozycjonowanie firmy sprzątającej
Jeżeli w Twoim sklepie znajduje się kilka stron, które opisują różne wersje tego samego produktu, to możesz wskazać wyszukiwarce wersję oryginalną. Dokładniej to wskazujemy tę wersję, którą chcemy wypozycjonować.
Tak, ten element wpływa na pozycję w wyszukiwarce. Dodatkowo szybko działająca strona poprawia odczucia użytkownika (UX) co ma zbawienny wpływ na konwersję i sprzedaż. Prędkość ładowania strony można sprawdzić przy pomocy takich narzędzi jak: pagespeed insight od Google, gtmetrix.com lub webpagetest.org.
Wiele zależy od tego, na jakim etapie się znajdujesz. Jeżeli wszystko robisz samodzielnie, dopiero rozpoczynasz działalność w internecie i dysponujesz małym budżetem, to możesz spróbować samodzielnie przeprowadzić podstawowe działania. Jeżeli jednak jesteś osobą bardziej zaawansowaną, z większym budżetem, to znacznie rozsądniejszym wyjściem jest zlecenie audytu profesjonalnej firmie. Masz wtedy pewność co do tego, że audyt SEO został przeprowadzony dokładnie i w pełnym wymiarze.