Top
pozycjonowanie marki

Skuteczne pozycjonowanie marki – strategie i przykłady

Szereg działań, których celem jest wbicie się do świadomości odbiorców to właśnie pozycjonowanie marki. Takie strategie najczęściej wdrażane są we wczesnych fazach istnienia firmy. Zdarzają się jednak sytuacje, w których konieczna jest zmiana kierunku rozwoju, co wiąże się z wysokimi kosztami. Aby tego uniknąć warto od razu dobrze zacząć. W jaki sposób? Dowiesz się poznając konkretne przykłady i strategie.

Zapisanie brandu w świadomości odbiorców to zadanie trudne, ale bardzo satysfakcjonujące. Poświęć mu odpowiednią ilość czasu. Dobrze zaplanowane strategie pozycjonowania marki są w stanie uchronić przed licznymi problemami. Im dokładniej zaplanujesz wszystko na początku, tym łatwiej będzie prowadzić komunikację w przyszłości.

Posiadasz strony generujące ruch? – wiemy jak go zmonetyzować
  • dożywotnie profity
  • najlepsze warunki
  • instrukcja krok po kroku
  • wsparcie i pomoc od nas

Czy wizerunek jest tym samym co pozycjonowanie marki?

Odpowiedź brzmi – nie. Pozycjonowanie marki to działania, które polegają na projektowaniu. Celem jest zbudowanie spójnego, konkretnego oraz atrakcyjnego obrazu firmy w oczach klientów. Twoja działalność powinna być wyraźnie inna od konkurencji, dzięki temu będziesz w stanie budować skojarzenia dotyczące oferty.

Wizerunek marki jest natomiast wynikiem tych działań. Jest to suma myśli o firmie, doświadczeń wynikających z dotychczasowego kontaktu i zasłyszanych opinii. To, w jaki sposób projektujesz markę, ma wpływ na jej wizerunek. Nie zawsze jest to spójne. Czasami działania pozycjonujące przynoszą niezamierzony efekt. Mogą zdarzyć się również inne losowe sytuacje, które zmienią wizerunek marki i oddalą go od tego, co było na etapie planowania.

Celem jest określenie ram firmy, na których zbudowany zostanie wizerunek. Im więcej uwagi przyłożysz do tego etapu, tym większa szansa na to, że efekt będzie satysfakcjonujący. Jeżeli wizerunek firmy ma mieć solidne, twarde fundamenty to powinieneś zadbać o jej pozycjonowanie marki w świadomości odbiorców.

Korzyści dla Twojej działalności

Pozycjonowanie marki przeprowadzone w sposób właściwy pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji. Twoja firma nie zginie w gąszczu innych działalności z tej samej branży. Będziesz „jakiś”, dzięki czemu odbiorcy znacznie częściej zapamiętają właśnie Ciebie. 

Bycie wyraźnym jest w obecnym biznesie bardzo ważne. W związku z łatwym dostępem do wielu firm z jednego segmentu klienci muszą dokonywać wyborów.

Jeżeli Twoja marka będzie się wyróżniać, zwiększysz szansę na pozyskanie klienta.

Proces pozycjonowania marki pozwoli również wypracować ramy, po których będziesz mógł się poruszać. Będziesz miał ustalony sposób komunikacji z odbiorcami oraz wartości, którymi się kierujesz. Ułatwi to utrzymanie spójności.

Pomoże to również planować copywriting. Content is the king. A tworzenie wartościowych treści dla firmy wymaga osadzenia ich w pewnych realiach. Działania związane z pozycjonowaniem marki umożliwiają zaprojektowanie ram, zawierających ton, przekaz oraz cel.

Kiedy zacząć pozycjonowanie marki?

Najlepiej zająć się pozycjonowaniem marki już we wczesnej fazie rozwoju firmy. Są jednak różne inne sytuacje, gdy należy zastanowić się nad tym, czy nie warto ponownie przeprowadzić cały proces. Logiczne jest, że w sytuacji, gdy wcześniej nie miałeś o tym pojęcia, należy to nadrobić.

Potrzebujesz stałych zysków? – sprawdź na czym zarabiamy
  • tylko przetestowane rozwiązania
  • pełne wsparcie i pomoc od nas

Innymi czynnikami, które mogą być dla Ciebie sygnałem, jest spadająca ilość klientów lub chęć wejścia na wyższy poziom. Dobrze jest przeprowadzić pozycjonowanie marki w momencie kryzysu lub wprowadzenia nowego produktu na rynek. 

Jeżeli Twoja marka istnieje na rynku od dłuższego czasu i nagle z jakiegoś powodu chcesz zmienić początkowe założenia pozycjonowania, to musisz brać pod uwagę, że proces może być bardzo kosztowny. Na początku klienci mogą mieć mieszane uczucia co do nowego oblicza firmy. Niektórzy pewnie nawet zrezygnują z Twoich usług. Często jednak warto podjąć się tego typu działania, aby dać drugie życie umierającej marce.

Strategie pozycjonowania marki

Jest wiele różnych sposobów na to, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Poniżej znajdziesz strategie pozycjonowania marki, które można najczęściej zauważyć na rynku.

Pierwszeństwo — jest to strategia wyłącznie dla nielicznych. Opiera się na podkreśleniu swojego doświadczenia. Jako pierwsza marka z danego segmentu na rynku masz świetną okazję do wbicia się w świadomość konsumentów.

Cena — konkurowanie ceną zazwyczaj jest odradzane. Ciężko jednak nie zauważyć, że jest to powszechnie wykorzystywana strategia pozycjonowania marki. Na haśle „codziennie niskie ceny” Biedronka na stałe wkradła się do umysłów konsumentów. Jest to jednak sposób, który opłaca się wyłącznie biznesom o dużych możliwościach skalowania.

Dominacja — możesz oprzeć pozycjonowanie marki wokół tego, że jesteś największą firmą lub najczęściej kupowanym produktem. Tego rodzaju strategia jest często używana do pozycjonowania marki różnych wydarzeń: „największy festiwal muzyczny w Polsce”.

Cechy – jeżeli Twoja marka wyróżnia się czymś na tle konkurencji, możesz to podkreślić. Byś może produkowane przez Ciebie torebki zawsze mają jeden wzór, wykorzystaj to. Cechą, którą Cię wyróżnia, może być dosłownie wszystko. Ważne jednak, aby było to zgodne z prawdą. Nie przypisuj sobie cech, których nie posiadasz.

Specjalizacja — jako ktoś, kto poświęcił się wyłącznie jednej dziedzinie, możesz zyskać wizerunek eksperta. Szczególnie często taka strategia pozycjonowania marki wykorzystywana jest w przypadku brandu osobistego. Podkreśl, że jesteś specjalistą od jednej dziedziny i ta wąska specjalizacja jest właśnie tym, co wyróżnia Cię na tle konkurencji.

Pochodzenie produktu — połączenie produktu z lokalizacją jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Taka strategia na pozycjonowanie marki jest od dawna wykorzystywana. W końcu każdy z nas pamięta, że najlepsze zegarki to te szwajcarskie. Być może Twoja usługa również może się wyróżnić pochodzeniem.

Odkryj najbardziej dochodową metodę monetyzacji ruchu
  • wykorzystaj potencjał swoich portali
  • zbuduj źródło stale płynących prowizji

Jak zacząć pozycjonowanie marki?

Krokiem od, którego należy zacząć pozycjonowanie marki, jest dokładna analiza. Należy sprawdzić rynek oraz konkurencję. Jest to bardzo czasochłonny proces. Mimo wysokiego stopnia trudności jest jednocześnie konieczny. Dopiero mając niezbędne dane, możemy opracować konkretne elementy składające się na pozycjonowanie marki.

6 filarów marki

Filary to elementy, które wykorzystywane są podczas pozycjonowania marki. Mowa tutaj o wyróżnikach, które pozwalają opracować spójny sposób komunikowania się z odbiorcami. Powinny być one spójne, wiarygodne oraz charakterystyczne. Niektóre elementy nigdy nie zostaną przedstawione odbiorcom. Służą one wyłącznie do celów pomocniczych. Są to znaki, które pokazują nam, w jakim kierunku kierować komunikat. Oto 6 filarów:

  1. Consumer insight
  2. Brand promise
  3. Reson to belive
  4. Unique selling proposition oraz emotional selling proposition
  5. Brand values
  6. Brand voice

Consumer insight – zapotrzebowanie odbiorcy

Musisz wiedzieć, czego Twoja grupa docelowa oczekuje od produktu. Jakie zadanie ma on spełnić i jaki wpływ będzie miał na ich życie. W niektórych przypadkach określenie potrzeby jest dość łatwe, jednak zdarzają się sytuacje, gdy mamy do czynienia z ukrytymi potrzebami.

Możesz samodzielnie zastanowić się nad oczekiwaniami klientów. Istnieją również profesjonalne firmy, które specjalizują się w tego typu działaniach. Oddelegowanie jest znacznie łatwiejszą opcją, ponieważ samodzielne określenie potrzeb klientów wymaga sporo czasu i pracy. Trzeba toczyć indywidualne rozmowy z odbiorcami oraz przeprowadzać ankiety i obserwacje.

Dzięki temu, że określisz zapotrzebowanie, będziesz mógł sformułować brand promise i skutecznie kontynuować pozycjonowanie marki.

Brand promise – obietnica

Jest to obietnica, którą marka składa odbiorcy. Klient to osoba, która szuka rozwiązania swojego problemu. Ty jako przedsiębiorca pod postacią stworzonej marki obiecujesz rozwiązanie tego kłopotu w zamian za wynagrodzenie. Dzięki temu, że udało Ci się ustalić potrzeby klienta, powinieneś wiedzieć, co masz mu obiecać.

Pamiętaj, że komunikat musi być dla klienta jasny. Nie warto stosować w tym przypadku zbędnych zabiegów stylistycznych. To nie miejsce na homeryckie porównania. Znacznie lepiej sprawdzi się bezpośredni, prosty przekaz, który na pewno zostanie poprawnie zinterpretowany przez odbiorcę.

Uważaj na over promise, czyli przesadzoną obietnicę, której nie będziesz w stanie spełnić. Taki komunikat najpewniej zdenerwuje Twojego klienta. Narazi Cię to jednocześnie na konieczność skonfrontowania się z jego zażaleniami i utrudni pozycjonowanie marki.

Reson to belive – powód by uwierzyć

To jeden z najważniejszych filarów. Reson to belive to powód, który ma poświadczać, że jesteś w stanie sprostać zadaniu i wypełnić obietnicę. Klient chce czuć się bezpiecznie. Zależy mu, aby powierzyć zadanie właściwej firmie. Pozycjonowanie marki można oprzeć na tej potrzebie.

Jest wiele różnych sposobów poświadczania o marce. Do bardzo częstych używanych powodów zaliczyć można opinie ekspertów, czas istnienia na rynku lub zespół profesjonalistów. Wiarygodności dodają wszelkiego rodzaju publikacje oraz wystąpienia, które klient może obejrzeć przed zdecydowaniem się na zakup.

Jest to filar, nad którym musisz stale pracować. To, co było w stanie uwiarygodnić Twoją markę 10 lat temu, obecnie może już nie spełniać takiej funkcji. Warto wypatrywać również okazji do pozyskania nowych powodów do zaufania. W końcu aktualne opinie klientów lub studium przypadku to również bardzo dobry sposób, na pokazanie odbiorcy, że marka jest wiarygodna.

Wiemy jak generować stałe zarobki za pomocą internetu
  • otrzymasz plan działania krok po kroku
  • dostaniesz skuteczne narzędzia online

Uniqe selling proposition oraz emotional selling proposition – emocje i rozum

Odwieczna walka serca jako strony emocjonalnej z rozumem odpowiedzialnym za stronę logiczną trwa od wieków. Będzie ona miała miejsce również w przypadku pozycjonowania marki. Dobrze jest przemawiać w taki sposób, aby zapewnić żyzny grunt zarówno dla jednych pobudek, jak i drugich.

Uniqe selling proposition oraz emotional selling proposition to korzyści wynikające z oferty jednak przedstawione na dwa różne sposoby. Konstruując przekaz, staraj się zawszeć coś dla serca i rozumu. Dla przykładu, zwroty takie jak „poczucie władzy” i „miłość” odnoszą się do emocji. Do rozumu przemawia „udowodnione naukowo”, „wysoka jakość”.

Brand values – wartości marki

Są to wartości, którymi kieruje się firma. Konstruując pozycjonowanie marki, istotne jest dla Ciebie to, w jaki sposób przekaz będzie odebrany przez klienta. Nie mogą to być pozbawione prawdy słowa. Musisz być w stanie przekonać swoich odbiorców o tym, że rzeczywiście te wartości są dla Ciebie istotne.

Jeżeli Twoja marka za wartość przyjęła dbanie o środowisko, to nie powinieneś wykorzystywać dużej ilości plastiku. Pokaż swoim klientom, że Twoja firma bazuje wyłącznie na ekologicznych opakowaniach, a za część zarobionych pieniędzy sadzicie drzewa.

Brand voice – głos marki

Głos marki to sposób, w jaki komunikujesz się z odbiorcami. Chodzi o styl oraz charakter lingwistyczny. Powinien być on konsekwentnie przestrzegany. Odbiorcy mogą czuć się zmieszani, jeżeli raz publikujesz memy, a następnie zwracasz się do wszystkich per Pan.

Zastanów się, do kogo chcesz trafić. Do niektórych lepiej trafia oficjalne komunikaty, podczas gdy inni preferują nieco zabawniejszą luźniejszą formę. W pewien sposób ton komunikacji wynika z wyznawanych przez Ciebie wartości i grupy docelowej. Pozycjonowanie marki realizuj językiem zrozumiałym dla Twoich klientów. 

Pozycjonowanie marki — przykłady

Pora na odrobinę praktyki i przykłady na pozycjonowanie marki . W poniższej części tekstu postaramy się zastanowić nad potencjalnymi filarami marki dla trzech różnych produktów:

  1. Rękawic bokserskich
  2. Kursu rzeźby
  3. Leku na łuszczycę

Pamiętaj o tym, że nie wszystkie przykłady na pozycjonowanie marki są gotową receptą. Marka może być tworzona na wiele różnych sposobów, z czego wiele z nich będzie skutecznie zapadać w pamięć odbiorców. Istotne, aby przekaz był spójny i konsekwentny oraz, aby całość wyróżniała się na tle konkurencji. Poniżej przykłady jak wykorzystać 6 filarów marki:

Rękawice bokserskie

Pozycjonowanie marki opieramy na założeniu, że główną grupą docelową, do której kierujemy przekaz są mężczyźni w wieku 18-35. Są oni oczywiście zainteresowani sportami walki. W zdecydowanej większości uczęszczają na zajęcia boksu, k1, muay thai itp. Mieszkają w miastach, a sport traktują bardziej hobbistycznie.

  • Consumer insight: Chcę iść na trening, potrzebuję rękawic, które nie kosztują niesamowicie dużo, a przy okazji są trwałe. Moje poprzednie po treningu bardzo brzydko pachniały.
  • Brand promise: Rękawice bokserskie dla pasjonatów, trwałe oraz z dodatkowymi wywietrznikami, które przyspieszają czas schnięcia materiału po treningu.
  • Reson to belive: Z naszych produktów korzystają zawodnicy ćwiczący w Polskim Związku Bokserskim.
  • Unique selling proposition: Inwestując jednorazowo, zyskujesz rękawice, które będą Ci służyły co najmniej przez 5000 treningów!
  • Emotional selling proposition: Nie będziesz musiał maskować nieprzyjemnego zapachu rękawic.
  • Brand values: pasja oraz rozwój.
  • Brand voice: swobodny, przyjacielski, motywujący.

Kurs rzeźby

Przyjmijmy, że grupę docelową stanowią kobiety w średnim wieku, które szukają nowej pasji. Często są to osoby emocjonalne, wrażliwe na piękno, zainteresowane sztuką. Pozycjonowanie marki możemy oprzeć o 6 filarów w ten sposób:

  • Consumer insight: Każdy mój dzień wygląda tak samo. Potrzebuję nowego, ciekawego zajęcia, które będę mogła wykonywać w domu po pracy. Nie mam zbyt wiele pieniędzy, dlatego dobrze, żeby nie było kosztowne. Miło byłoby również poznać nowe osoby, ponieważ moje życie towarzyskie jest ostatnio ubogie.
  • Brand promise: Oferujemy Ci kurs, na którym możesz dać upust wszystkim swoim emocjom. Podczas naszych zajęć poznasz ciekawe, otwarte na znajomości osoby, które tak jak Ty uwielbiają tworzyć.
  • Reson to belive: Z naszych szkoleń skorzystało już ponad 500 kobiet, wszystkie stworzyły przynajmniej po dwie rzeźby, które ozdabiają ich mieszkania.
  • Unique selling proposition: Dzięki naszej pomocy, proces nauki będzie kilkukrotnie szybszy. Zapewniamy wszystkie niezbędne narzędzia oraz materiały.
  • Emotional selling proposition: Zdobądź nowe przyjaźnie zbudowane na miłości do sztuki.
  • Brand values: miłość, przyjaźń oraz sztuka.
  • Brand voice: opiekuńczy, swobodny, czuły.

Lek na łuszczycę

Przyjmijmy, że grupę docelową stanowią osoby borykające się z łuszczycą, które ukrywają chorobę, ponieważ wstydzą się swojej dolegliwości. Osoby w różnym wieku oraz różnej płci.

  • Consumer insight: Chcę się pozbyć tej przypadłości jak najszybciej. Wstydzę się swojej wady, dlatego najlepiej, aby udało się to zrobić w sposób dyskretny.
  • Brand promise: Nasz preparat pomoże pozbyć Ci się łuszczycy już w kilka tygodni.
  • Reson to belive: Skuteczność naszego preparatu potwierdzają liczne badania naukowe.
  • Unique selling proposition: Substancja czynna została przebadana klinicznie. Jest to obecnie najskuteczniejszy składnik wykorzystywany w walce z łuszczycą.
  • Emotional selling proposition: Lek jest dostępny bez recepty. Możesz zamówić go z apteki internetowej, dzięki temu nikt nie dowie się o Twojej przypadłości.
  • Brand values: zdrowie i swoboda.
  • Brand voice: opiekuńczy, profesjonalny, merytoryczny.

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest piwot?

Piwot jest to nagły zwrot spowodowany niskimi wynikami lub kryzysami wizerunkowymi. Pozycjonowanie marki rozpoczynamy właściwie na nowo.

Co to komodytyzacja?

Komodytyzacja to zjawisko konkurowania ceną. Dotyczy zazwyczaj usług. Duża liczba ofert zmusza firmy do zachęcania klientów poprzez obniżanie cen. Pozycjonowanie marki pomoże walczyć z komodyzacją. Zastosowanie odpowiednich strategii może zwiększyć cenę oraz ilość nowych klientów.

Umiejętności i doświadczenie zdobywał w czołowych polskich agencjach SEO. Uczestniczył w działaniach promocyjnych realizowanych dla liderów rynku e-commerce z różnych branż. Specjalista od content marketingu oraz pozycjonowania. Z zamiłowania twórca grafiki artystycznej.

Post a Comment