Top
jak zacząć dropshipping

Jak zacząć dropshipping? sklep internetowy bez magazynu i towaru

Dropshipping zyskuje olbrzymią popularność. Ten system jest bardzo rozpoznawalny za oceanem, ale również u nas coraz więcej osób zaczyna się nim interesować. Prawdopodobnie regularnie spotykasz sklepy oparte na tym modelu, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Na czym polega dropshipping? Jakie są jego największe zalety? Czy ten system ma jakieś wady?

Co to jest dropshipping?

Dropshipping zyskuje bardzo dużo zwolenników ze względu na niski próg wejścia. Jeżeli chcesz rozpocząć swoją przygodę z dropshippingiem, możesz to zrobić właściwie z dnia na dzień. Dlaczego? Ponieważ trudności związane z przechowywaniem oraz wysyłką towaru oddelegowujesz innej firmie. Czasem jest to hurtownia, z którą nawiązujesz współpracę, a czasem po prostu inny sklep bardzo często zagraniczny.

W jaki sposób to może funkcjonować? Najprościej wytłumaczyć ten model działalności jako wcielenie się w rolę pośrednika. Już tłumaczę. Wyobraź sobie, że zauważyłeś, że pewna zagraniczna firma oferuje bardzo fajny produkt np. łuk bloczkowy. Przyjmijmy, że kosztuje on w przeliczeniu na złotówki 800 zł. Masz świadomość, że mógłbyś z powodzeniem sprzedać ten sam produkt za wyższą cenę np. 1000 zł.

Decydujesz się więc na założenie sklepu internetowego. W Twojej ofercie znajduje się właśnie ten łuk bloczkowy. Zajmujesz się marketingiem, po pewnym czasie na stronie pojawiają się pierwsze zamówienia. Co teraz? Przecież nie masz tego produktu. Za to masz coś cenniejszego, osobę, która zdecydowała się kupić ten produkt za 1000 zł.

Składasz zamówienie w pierwotnym sklepie lub hurtowni na łuk bloczkowy i podajesz jako dane dostawy adres swojego klienta. Zapłaciłeś 800 zł, a otrzymałeś 1000 zł. Oznacza to, że jesteś 200 zł na plusie. Jednocześnie nie ponosisz kosztów związanych z przechowywaniem danego produktu. Jedynym kosztem, który ponosisz, jest marketing oraz prowadzenie sklepu internetowego. Twoim zadaniem jest pozyskiwanie klientów oraz obsługa ich zamówienia.

Magia prostoty

Taki model prowadzenia działalności jest bardzo wygodny ponieważ jedyne czego musisz dopilnować to sprzedaż. To nie jedyna jego zaleta. Moim zdaniem największą zaletą wynikającą z wykorzystania dropshippingu jest minimalizacja ryzyka. Jeżeli zakładasz klasyczny sklep internetowy, to za towar musisz zapłacić z góry. Następnie musisz go przechować, licząc na to, że niedługo pojawi się klient chętny go kupić.

W przypadku dropshippingu nie ryzykujesz zbyt wiele. Oczywiście założenie strony, promocja produktów i stworzenie lejka sprzedażowego kosztuje, ale są to nieporównywalnie mniejsze koszty. Mając sklep w modelu dropshippingu, nie możesz stracić bezpośrednio na produkcie, ponieważ jeszcze go nie masz. Zamawiasz dopiero w momencie, gdy ktoś odkupił go od Ciebie.

Jakie wady i zalety ma dropshipping?

Wiesz już, na czym polega ten model sprzedaży, pora zastanowić się nad jego zaletami oraz wadami. Bardzo często modele, które mają bardzo sensowne i ciekawe założenia, okazują się zupełnie nieskuteczne w kontakcie z rzeczywistością. Czy tak jest w tym wypadku?  Czy z powodzeniem można prowadzić sklep oparty na dropshippingu w Polsce?

Dropshipping – zalety

Załóżmy, że większość osób zainteresowanych tematem to optymiści, rozpoczniemy więc od zalet tego rozwiązania. Kilka z nich nasuwa się od razu po poznaniu podstawowych zasad funkcjonowanie tego modelu.

Ograniczenie kosztów magazynowania towaru

Jest to największa oraz najczęściej wymieniana zaleta tego modelu. Magazynowanie pochłania bardzo dużo zasobów. Im większy sklep, tym więcej trzeba zainwestować w przetrzymywanie produktów. W przypadku wielkich powierzchni zazwyczaj do kosztów trzeba doliczyć pracowników, którzy będą w stanie zarządzać produktami i wysyłać je do klientów.

Osoby, które prowadzą sklep w modelu dropshippingowym, nie muszą ponosić tych kosztów. Nie ma konieczności wynajmowania powierzchni lub budowy własnego magazynu. Co więcej, oszczędzają również na pracownikach, nie ma potrzeby zatrudniania osób odpowiedzialnych za przechowywanie, pakowanie czy wysyłanie produktów.

Niski wymagany kapitał początkowy

Każdy sklep musi posiadać towar. Zazwyczaj to właśnie wyprodukowanie lub kupienie zaopatrzenia do sklepu pochłania na początku największą część budżetu. Prowadząc e-commerce w modelu dropshippingowym, właściciel sklepu nie musi kupować produktów już na samym początku działalności.

Pozwala to uniknąć sytuacji, w której początkowy kapitał jest zamrożony w produktach. Zmniejsza to również ryzyko. Jeżeli jako właściciel takiego sklepu nie będziesz pozyskiwał klientów, nie musisz przejmować się zalegającym w magazynach towarem, który być może ma ograniczoną datę ważności.

Elastyczna praca w domu

Dla wielu osób będzie to duża zaleta. Dzięki temu, że możesz prowadzić swoją działalność ze swojego domu, nie musisz wynajmować biura, które generowałoby koszty.

Jeżeli masz swój osobisty komputer oraz dostęp do internetu, to już masz dostęp do wszystkiego, co potrzebne do rozpoczęcia pracy nad sklepem w modelu dropshippingowym. Mając duże zdolności marketingowe, możesz wygenerować spore zyski, nie wychodząc ze swojego domu.

Brak ograniczeń towarowych

Nie musisz ograniczać swojej działalności do sprzedaży towarów wyłącznie jednego rodzaju. W jednym sklepie możesz sprzedawać karmę dla zwierząt, odtwarzacze DVD i narzędzia budowlane. Wszystko zależy od tego, jak potrafisz sprzedać swoją koncepcję.

Jeżeli zauważysz, że jakiś produkt nie budzi zainteresowania Twoich klientów, możesz go odrzucić i zamienić na inny. Wymieniaj dowolnie produkty, które znajdują się w Twojej ofercie i testuj różne rozwiązania. Metoda prób i błędów jest niezastąpiona.

Dropshipping – wady

Nie ma metody pozbawionej wad. Gdyby dropshipping był takim wyjątkowym systemem, to każdy korzystałby z tego modelu. Główne problemy tej formy sprzedaży są efektami ubocznymi wcześniej wymienianych zalet. Największe problemy dropshippingu to:

Konieczność zaakceptowania oferty hurtowni

Oczywiście możesz przebierać pomiędzy hurtowniami lub sklepami, ale i tak nie masz możliwości dostosowania pewnych szczegółów. Świetnym przykładem jest brak wpływu na sposób zapakowania. Nie możesz dodać również nic do opakowania, żadnych materiałów promocyjnych lub próbek.

Czas realizacji

Oddelegowując tak dużą część pracy zewnętrznej hurtowni, nie masz wpływu na czas realizacji przesyłki. Nie masz również dostatecznie dużo informacji, aby móc poinformować swoich klientów o szacowanym czasie oczekiwania w przypadku jakichś opóźnień. Zdajesz się całkowicie na dane udostępniane Ci przez dostawcę.

Odpowiadasz swoją firmą za cudzy towar

Jeżeli firma, od której zamówiłeś jakiś towar, nie wyśle towaru, musisz pamiętać, że klient będzie domagał się zadość uczynienia od Ciebie. W końcu on jest Twoim klientem. Przy towarach o niskiej jakości być może nie jest to wielki problem, jednak im droższy będzie produkt, tym bardziej trzeba mieć to na uwadze.

Jak zacząć dropshipping? – poradnik

Przede wszystkim musisz zastanowić się nad tym, jaki towar chcesz sprzedawać. Pracując w modelu dropshippingowym, masz bardzo szeroki wachlarz możliwości. Praktycznie każdy produkt, czy rodzaj asortymentu znajduje się w Twoim zasięgu.

Jak zdecydować się na coś, mając aż tak szeroki wybór? Warto za główne kryterium przyjąć konkurencyjność danych produktów. Dropshipping najlepiej sprawdzi się w przypadku towarów, których na rynku jest mało.

Musisz jeszcze zastanowić się nad tym, czy konkretny towar będzie łatwy do sprzedaży. Jak duża jest grupa docelowa oraz, czy klienci nie będą zwracać towaru. Perfekcyjny towar to taki, który łatwo sprzedać i nigdy nie trzeba przyjmować zwrotów. Pamiętaj, że reklamacje przychodzą do Ciebie i dopiero Ty, możesz zwrócić się do hurtowni lub sklepu.

Świetną propozycją dla osób, które nie są przekonane czy chcą pracować, w tym modelu jest skorzystanie z możliwości założenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej. Dzięki temu możesz sprawdzić, jak czujesz się w danej branży bez zbędnych formalności i opłat.

Działalność niezarejestrowana może być prowadzona pod warunkiem, że zyski nie przekraczają połowy wysokości wynagrodzenia minimalnego. W takim wypadku nie jesteś zobowiązany do opłacania składek ZUS.

Budowa sklepu internetowego

Dobrze zaplanowana ścieżka zakupowa w e-commerce oraz profesjonalnie przygotowane teksty sprzedażowe to podstawa skutecznego pozyskiwania klientów. Niezbędne będzie zbudowanie sklepu internetowego. Jako osoba początkująca możesz skorzystać z gotowego oprogramowania, które będzie umożliwiało integrację Twojej witryny ze sklepem lub hurtownią.

To czy cokolwiek uda Ci się sprzedać, zależy od tego, jak dobrze rozreklamujesz i wypozycjonujesz swoją stronę. Niezbędne będzie zapoznanie się z zasadami SEO. Copywriting powinien być realizowany w oparciu o główne frazy kluczowe oraz sezonowe słowa kluczowe. Musisz stworzyć uniklne treści oraz opisy produktów i kategorii. Zadbaj o dobrze zaplanowaną strukturę kategorii sklepu, przyjazną użytkownikowi i robotom wyszukiwarek.

Jeżeli masz odpowiedni budżet do promocji swoich produktów, możesz wykorzystać social media. Być może uda Ci się skontaktować z jakimś influencerem, który będzie chętny nawiązać z Tobą współpracę. Pamiętaj, że to od marketingu zależy skuteczność Twojego sklepu.

Czy muszę zakładać działalność gospodarczą, jeżeli chcę spróbować dropshippingu?

Nie, możesz na początku prowadzić niezarejestrowaną działalność gospodarczą.

Dla kogo jest dropshipping?

Można powiedzieć, że dla każdego. W szczególności ten model może odpowiadać osobom, które nie mają dużego budżetu.

Jaka jest największa zaleta i wada tego modelu?

Moim zdaniem, największym atutem dropshippingu jest brak kosztów związanych z magazynowaniem towarów. Największą wadą, natomiast jest całkowita zależność od firmy trzeciej.

Specjalistka od kampanii reklamowych i promocji prowadzonych w social mediach. Potrafi zbudować pozytywny wizerunek marki i wykorzystać go do skutecznych działań marketingowych. Posiada umiejętności pozwalające na wykreowanie i prowadzenie zarabiających profili firmowych.

Post a Comment