Top
źródła ruchu

Źródła ruchu na stronie internetowej oraz ich znaczenie

Źródła ruchu są niezwykle istotne. Jeżeli wiesz, skąd pochodzą Twoi odbiorcy, możesz efektywniej mierzyć skuteczność swoich działań promocyjnych. Analiza ruchu pozwoli Ci określić, które działania tak naprawdę są opłacalne, a z których warto zrezygnować. Być może uda Ci się zauważyć jakiś niewykorzystany do tej pory potencjał. Każda analiza, której celem jest poznanie użytkowników, powinna się zacząć właśnie od poznania ich źródła.

Ruchem nazywamy użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę. Oznacza to, że źródłem ruchu są strony lub miejsca, z których oni przybyli. W takim razie możemy wyróżnić kilka źródeł ruchu, które pojawiają się najczęściej:

  • ruch organiczny
  • media społecznościowe
  • e-mail marketing oraz newsletter
  • referral i afiliacja
  • retargeting i remarketing
  • direct
  • ruch płatny

Źródła ruchu – ruch organiczny

Ruch organiczny to Twój największy przyjaciel. Dlaczego? Ponieważ są to osoby, które same trafiły na Twoją stronę np. poprzez wyszukiwarkę. Jest to ruch, który został wygenerowany bez inwestycji finansowej. Oczywiście, można powiedzieć, że nie jest to ruch do końca darmowy, ponieważ, aby znaleźć się w wynikach wyszukiwania, trzeba popracować nad SEO.

A czym jest SEO? Jest to skrót od Search Engine Optimalisation, czyli w dosłownym tłumaczeniu jest to optymalizacja strony internetowej mająca na celu poprawę pozycji w wynikach wyszukiwani. Strony pozycjonuje się na frazy kluczowe, które są wykorzystywane przez użytkowników do konstruowania zapytań. SEO jest bardzo złożoną dziedziną, wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania mają setki elementów.

Najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, pamiętaj jednak, że są również inne takie jak Bing, czy Yahoo. Nie są one często wykorzystywane, ale wiele stron całkowicie pomija te wyszukiwarki w procesie optymalizacji, co może być dla Ciebie szansą.

Dlaczego wejścia z wyszukiwarki to jedno z najlepszych źródeł ruchu?

Odpowiedź na to pytanie jest dość oczywista. Skoro użytkownik sam zdecydował się wyszukać słowa kluczowe, to oznacza, że jest nim realnie zainteresowany. Co więcej, po wyszukaniu określonego hasła wybrał właśnie Twoją stronę z wyników wyszukiwania. Jest to jasny sygnał, że interesuje go Twoja oferta sprzedażowa.

W ruchu organicznym zawarte są również osoby, które przy pomocy wyszukiwarki szukały Twojej firmy, wpisując jej nazwę w Google. Ciężko sobie wyobrazić bardziej wartościowego odbiorcę. Podobnie ma się sprawa, jeżeli użytkownik wyszukuje produkt, który masz w asortymencie. Mając zainteresowanego odbiorcę, musisz skupić się na tym, aby z odwiedzającego stał się klientem.

Wpis powiązany: Jak zwiększyć ruch na stronie sklepu?

W jaki sposób można zdobyć takiego odbiorcę? No i w tym momencie dochodzimy do sedna, pomimo że w późniejszych fazach ruch organiczny jest właściwie darmowy, gdy już zdobędziesz dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania, to na początku konieczna jest inwestycja. Nie musi to być inwestycja finansowa, bo równie dobrze możesz zainwestować swój czas.

Optymalizacja strony internetowej to proces, który możesz zlecić specjaliści, jednak to związane jest często z bardzo dużymi kosztami. Możesz samodzielnie pracować nad SEO, jednak w takim przypadku często będziesz musiał na to poświęcić spory nakład czasu.

Źródła ruchu – media społecznościowe

Ruch ten są to osoby, które przeniosły się na Twoją stronę internetową z portali społecznościowych. Oczywiście najpopularniejsze platformy tego typu to:

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
  • TikTok

Pamiętaj o tym, że istnieją również mniejsze, lub nieco bardziej niszowe w portale, które mogą stanowić dla Ciebie świetne miejsce do pozyskiwania odbiorców. Zainteresuj się więc takimi social mediami jak:

  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Twitch

Każda z tych platform umożliwia Ci dotarcie do Twojej grupy docelowej, a następnie przekierowanie ich na Twoją stronę docelową. Dlaczego warto istnieć w świecie social media? Ponieważ jeżeli spojrzymy na statystyki, to bez problemu zauważymy, że każdy z nas wykorzystuje je codziennie. Oznacza to, że możliwości pozyskania odbiorców są tam ogromne.

Co więcej, pozyskanie ruchu poprzez social media jest bardzo wdzięcznym zajęciem, ponieważ pozwala Ci to nawiązywać długotrwałe relacje z odbiorcami. Media społecznościowe są to platformy, na których królują relacje. Możesz rozmawiać ze swoimi odbiorcami, pokazać troskę oraz zrozumienie a w konsekwencji zyskać wiernych klientów.

Trudności wynikające z prowadzenia social media

Media społecznościowe dają bardzo duże możliwości, to nie ulega wątpliwości. Niestety wymagają również dużego zrozumienia. Mówiąc ogólnie social media, nieco zrównujemy wszystko do jednego mianownika, a prawda jest taka, że komunikacja z odbiorcami na poszczególnych platformach bardzo się od siebie różni. Każda platforma ma swój własny styl. Ludzie przebywający na danym portalu wykształcają pomiędzy sobą specjalny kod językowy.

Jeżeli chcesz przekierować ludzi z konkretnej platformy na swoją stronę w skuteczny sposób, musisz poznać swoich odbiorców. Najlepiej, jeżeli będziesz wykorzystywał platformy, z których sam korzystasz, bo to oznacza, że mniej więcej rozumiesz specyfikę tego konkretnego medium. Jeżeli chcesz rozszerzyć swoją działalność o inne portale społecznościowe, musisz nauczyć się specyfikacji tego miejsca lub skorzystać z pomocy specjalisty.

Treść, którą publikujesz, musisz dostosować do platformy, na której się znajdujesz oraz odbiorców. Niezmiennie to, co publikujesz, ma dać jakąś wartość odbiorcy. Pamiętaj, że musisz zachować równowagę, pomiędzy tym, co udostępniasz a tym, co oferujesz. Niech użytkownik od razu będzie w stanie zrozumieć, czym się zajmujesz i co może od Ciebie kupić.

Źródła ruchu – email i newsletter

Ruch pochodzenia mailowego jest wynikiem naszych działań marketingowych. Pozyskanie tego typu ruchu poprzedza generowanie leadów, czyli danych kontaktowych do klienta. Najlepszym sposobem na to jest stworzenie newslettera. Odbiorca w zamian za kontakt, będzie otrzymywał od Ciebie materiały merytoryczne.

Do tej kategorii ruchu zaliczamy osoby, które zachęcone wiadomością przejdą na Twoją stronę poprzez link dołączony do wiadomości. Jeżeli odbiorca zdecydował się na przejście do naszej strony, może to wskazywać na to, że zainteresowała go wiadomość od nas. Zaletą tego rozwiązania jest to, że zazwyczaj jest to ruch z naszej własnej bazy mailingowej, co oznacza, że są to osoby aktywnie zainteresowane tematyką, którą poruszamy.

Budowanie własnej bazy dobrze jest zacząć jak najszybciej. Wystarczy, że zaoferujesz swoim odbiorcom jakiś bonus w zamian za podanie adresu e-mail. Pamiętaj, że o relacje trzeba dbać, dlatego nie możesz wysyłać wyłącznie kolejnych nachalnych reklam, musisz również dać coś, co spodoba się Twojemu odbiorcy.

Źródła ruchu – refferal i afiliacja

Prawdopodobnie niewiele osób zapytanych o to, skąd bierze się ruch w przypadku refferal, znałoby odpowiedź na to pytanie. Pomimo tego każdy z nas spotkał się wielokrotnie z takim zabiegiem. Ruch tego rodzaju pochodzi z linkowań zewnętrznych naszej strony.

Oznacza to, że jeżeli jakiś blog wrzuci link do naszej strony do swojego artykułu, to osoby, które trafią do nas w ten sposób to właśnie refferal. Sposobów na pozyskanie takiego ruchu jest kilka. Pierwszym, który zapewne przychodzi do głowy, jest nawiązanie współpracy z jakimiś stronami.

Jeżeli grupa odbiorców takiej strony, pokrywa się w znacznym stopniu z naszą grupą docelową, to prawdopodobnie takie działanie może przynieść spore korzyści.

Drugim sposobem zdobywania ruchu refferal jest tworzenie treści, tak dobrych, że aż zwracających uwagę innych serwisów. Jeżeli będziesz publikował ciekawe, merytoryczne treści, być może rozwiązujące jakiś trudny, mało oczywisty problem, to inne firmy mogą linkować do Twojej strony.

Afiliacja jest to wykorzystanie wszystkich reklam displayowych, kampanii banerowych, czy marketerów chętnych nawiązać z nami współpracę. Pod tym pojęciem może kryć się naprawdę wiele. O afiliacji mówimy, podczas gdy nawiązujemy stałą współpracę z sieciami reklamowymi, marketingowcami, czy influencerami, którzy w zamian za aktywną promocję naszej działalności otrzymują ustalone wynagrodzenie.

Współpraca z influencerami

Bardzo częstą praktyką obecnie jest nawiązywanie współpracy nie tylko ze stronami, ale również z influencerami. Są to osoby, które mają swoją lojalną grupę odbiorców, zdobytą w najróżniejszy sposób. Współprace z influencerami odbywają się na różnych zasadach. Warto jednak zadbać o to, żeby osoba, z którą nawiązujemy współpracę, była wiarygodna dla naszych odbiorców.

Źródła ruchu – retargeting oraz remarketing

Remarketing oraz retargeting to szereg działań, który ma na celu zwrócenie uwagi osób, które już kiedyś odwiedziły naszą stronę. Spora część odbiorców pojawia się na naszej stronie, a następnie wychodzi i już nie wraca. Takie osoby albo straciły zainteresowanie, albo zapomniały o Twojej ofercie. Możesz im o sobie przypomnieć.

Wiele osób prowadzących jakąś działalność tkwi w błędnym przekonaniu, że jeżeli taka osoba miałaby coś kupić, to by to zrobiła od razu. Takie przeświadczenie może generować bardzo duże straty. Wystarczy prosta kampania banerowa ukierunkowana na osoby, które już wcześniej odwiedzały naszą stronę, aby jakaś część z nich wróciła i zdecydowała się dokonać transakcji.

Źródła ruchu (paid search) – płatny ruch

Płatny ruch typu paid search są to osoby, które trafiły na Twoją stronę w poprzez wyszukiwarkę, ale pod wpływem płatnych wyników wyszukiwania. Zapewne zauważyłeś, że w niektórych przypadkach po wpisaniu konkretnej frazy pierwsze 2-3 wyniki wyszukiwania to reklamy. Właśnie osoby, które trafią na Twoją stronę w wyniku takich działań, określane są mianem ruchu paid search.

Dzięki zastosowaniu tej płatnej opcji możesz znaleźć się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania niezależnie od SEO. Pozwala Ci to szybko zdobyć odwiedzających oraz wygenerować sprzedaż. Ruch płatny ma taką sama wartość jak ruch organiczny. Osoby, które trafią na Twoją stronę, podobnie jak w przypadku ruchu organicznego wyszukiwały daną frazę. Oznacza to, że realnie są zainteresowane tematem.

Reklamę możesz stworzyć samodzielnie lub skorzystać z pomocy specjalisty. Najważniejszym elementem takiej reklamy jest odpowiednie dobranie słów kluczowych. Nie możesz poprzestać na rozpoczęciu kampanii. Stale trzeba monitorować efekty, jakie uzyskuje kampania, pozwoli ci to w odpowiednim momencie wprowadzić ewentualne poprawki. Jeżeli nie masz doświadczenia w tej kwestii, rozsądniej będzie skorzystać z pomocy specjalisty lub agencji, budżet reklamowy bardzo łatwo całkowicie przepalić bez osiągnięcia zamierzonego efektu.

Źródła ruchu – direct

I wyjątkowo podstawy zostawiłem na koniec, ruch direct są to osoby, które weszły na naszą stronę poprzez wpisanie naszej domeny bezpośrednio w pasku przeglądarki. Są to osoby, które dobrze znają naszą stronę lub została im ona polecona w jakiś sposób.

Warto mieć również na uwadze, że w przypadku poszczególnych statystyk to w przypadku, gdy Google Analytics nie jest w stanie zdiagnozować źródła, przypisuje mu miano direct. Taki scenariusz może wynikać z wielu różnych czynników, ale nie jest to na tyle istotne, żeby poświęcać temu obecnie czas.

Jeżeli na Twojej stronie właściwie nie ma ruchu direct, oznacza to, że Twoja marka jest słabo rozpoznawalna. To normalna sytuacja wśród startujących stron. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce po dłuższym okresie działania na rynku może to oznaczać, że marka nie jest dostatecznie rozpoznawalna. Może to wskazać cel następnych kampanii marketingowych. Czasem, zamiast zajmować się wyłącznie generowaniem konwersji, warto popracować również nad naszą rozpoznawalnością. Działanie takie może mieć spore przełożenie na ruch.

Co to jest ruch?

Ruchem nazywamy odbiorców, którzy w jakiś sposób znalazły się na Twojej stronie.

Co to jest źródło ruchu?

Źródłem ruchu nazywamy platformę, miejsce lub działanie, poprzez które użytkownik znalazł Twoją stron. Ruch może być płatny oraz organiczny.

Jaki jest najskuteczniejszy sposób na pozyskanie ruchu?

Nie można wskazać jednej najskuteczniejszej metody pozyskiwania ruchu. W przypadku każdego biznesu mogą zadziałać inne źródła. Warto eksperymentować oraz budować jak najwięcej kanałów ruchu.

Specjalistka od projektowania stron internetowych oraz optymalizowania kampanii reklamowych Google ADS. Stworzyła wiele dobrze konwertujących witryn dla małych i dużych firm. Nawet najbardziej zaawansowane narzędzia analityczne nie są jej obce.

Post a Comment