
Zastanawiasz się na czym polega biznes wielopoziomowy? Podstawowa definicja brzmi tak: marketing sieciowy to sposób dystrybucji produktów, który polega na dostarczeniu ich od producenta bezpośrednio do klienta. Przykłady jak to działa znajdziesz w artykule. Biznes sieciowy jest legalny. Posiada liczne zalety. Nie jest też pozbawiony wad, ale z całą pewnością nie jest to sekta, jak niektórzy utrzymują.
Marketing sieciowy oferuje zarobki w formie prowizyjnej. Zarobki uzależnione są od obrotu generowanego przez zbudowaną strukturę konsumencką oraz (w mniejszej części) przez osobistą sprzedaż.
Nie ma pośredników w postaci importerów, hurtowni czy sklepów stacjonarnych. Reklamą zajmują się osoby zaangażowane w biznes wielopoziomowy. Marża jest dzielona według zasad planu marketingowego. Zarobki są wypłacane jako wynagrodzenie za osiągnięty wynik sprzedaży. W tradycyjnym modelu biznesowym część marży jest przeznaczana na zyski dla pośredników.
- dostaniesz wsparcie najlepszych liderów w branży
- otrzymasz plan działania zapewniający profity
Co to jest marketing sieciowy? – definicja
Marketing sieciowy to metoda sprzedaży i dystrybucji z pominięciem pośredników. Klient zamawia produkt bezpośrednio u producenta, a osoba która go poleciła otrzymuje zarobki w formie prowizji.
Działalność jest kojarzona ze szkoleniami dotyczącymi rozwoju osobistego i motywacji. Tego rodzaju wiedza jest jak najbardziej potrzebna i przydaje się przy budowaniu własnej struktury dystrybucyjnej. Nie należy z tym przesadzać.
Motywacja tak, ale w dawce rozsądnej. Jeśli nie będziesz potrafił wykonać prawidłowo kolejnych działań bardzo szybko motywacja zniknie. Brak wyników powoduje, że odpowiednie nastawienie znika, a w jego miejsce pojawia się frustracja i zniechęcenie.
Przeczytaj wpisy powiązane:
Marketing sieciowy przykłady
Sposób działania opiera się na rekomendacjach. Poniżej dwa przykłady opisujące na czym polega marketing sieciowy:
Przykład 1 – sprzedaż własna
Kowalski pokazał Malinowskiemu perfumy których używa. Malinowski chce je kupić, więc Kowalski rejestruje go w firmowym sklepie internetowym. Malinowski zamawia przesyłkę ze sklepu na swój adres, a Kowalski otrzymuje prowizję.
Przykład 2 – zarabianie ze struktury
Malinowski prezentuje perfumy Nowakowi. Nowak chce je kupić więc Malinowski rejestruje go w firmowym sklepie internetowym. Nowak zamawia przesyłkę ze sklepu na swój adres. Malinowski otrzymuje prowizję od sprzedaży bezpośredniej, a Kowalski otrzymuje prowizję z obrotu struktury (oczywiście dużo mniejszą).
Przykłady firm
Marketing sieciowy jako sposób dystrybucji z powodzeniem stosuje wiele firm z całego świata. Przykłady przedsiębiorstw działających w tym modelu biznesowym:
Na czym polega biznes sieciowy? – podstawy
Biznes sieciowy polega na zbudowaniu struktury dystrybucyjnej i czerpaniu z niej zarobków w formie przychodu pasywnego. Jeśli wiesz jak sprzedawać będziesz miał ułatwione zadanie. Masz również możliwość wykorzystania nowoczesnych narzędzi internetowych.
W dobie internetu działalność osób zaangażowanych w marketing sieciowy jest znacznie łatwiejsza niż kiedyś.
Polega na pokazaniu produktu i zarejestrowaniu klienta w sklepie internetowym. Klient samodzielnie zamawia produkt, a dystrybutor każdorazowo otrzymuje prowizję od sprzedaży.
Marketing sieciowy to działanie. Wiedza zaczerpnięta z książek, czy szkoleń nie wpłynie w żadnym stopniu na Twoje zarobki jeśli nie zechcesz wcielić jej w życie. Od samego przeczytania treści Twoja struktura się nie rozrośnie.
- wiarygodna marka z ugruntowaną pozycją na rynku
- topowe produkty i najlepiej płacący plany wynagrodzeń
Najważniejszym elementem budowy każdego dużego przedsięwzięcia jest aktywne uczestnictwo. Dotyczy to branży marketingu sieciowego, jak również wszystkich innych czasochłonnych projektów. Dodatkowo trzeba znaleźć równowagę między szkoleniem i działaniem. Zdecydowanie więcej czasu należy poświęcać na to drugie. Najłatwiej uczymy się poprzez doświadczenia. Dlatego szkolenie teoretyczne powinno być tylko uzupełnieniem praktyki, nigdy odwrotnie.
Jakie zarobki oferuje marketing sieciowy?
Zarobki w marketingu sieciowym są owiane legendami. Z jednej strony osoby zapraszające nas do struktury chwalą się wielkimi dochodami, pokazują ludzi na najwyższych szczeblach, którzy jeżdżą luksusowymi samochodami, a z drugiej, nie brakuje osób, które na MLM zarobiły… nic. Jak to naprawdę jest? Jakie są zarobki w marketingu sieciowym?
W internecie można znaleźć wiele artykułów, które starają się uśrednić zarobki w tym segmencie. Większość z nich pokazuje, że spora część osób angażujących się w ten typ biznesu, nigdy nic nie sprzeda. Są to osoby, które dołączyły do struktury i na tym się skończyło. Nie rozbudowali oni własnej sieci, nie sprzedawali produktów, nawet nie zakupili nic na własny użytek.
Ponad połowa osób zaangażowanych w marketing sieciowy osiąga zarobki znacznie niższe, niż wynosi minimalna krajowa w Polsce.
Oznacza to, że wyłącznie mniejszość zarabia na marketingu wielopoziomowym jakieś realne pieniądze. Trudność działalności tego rodzaju polega na tym, że większość osób, które angażują się w MLM, wykonuje również inne zajęcia zarobkowe. Nie są to ludzie, którzy mają cały dzień na aktywną sprzedaż oraz rekrutowanie nowych osób.
Jeśli chcesz osiągać wysokie zarobki w marketingu sieciowym powinieneś posiąść umiejętności praktyczne. Warto poznać techniki sprzedaży bezpośredniej. Mam na myśli konkretne umiejętności sprzedażowe, które możesz wykorzystać podczas rozmów z kandydatami lub realizowania podstawowych obowiązków takich jak umawianie spotkań przez telefon czy pozyskiwanie poleceń.
Zaryzykowałbym stwierdzenie, że każdy kto jest zaangażowany w marketing sieciowy potrzebuje tego rodzaju informacji na równi z motywacją, albo nawet bardziej. Zwłaszcza gdy dopiero zaczyna swoją przygodę w tej branży. Zobacz jak wybrać firmę MLM.
Zarobki plus nagrody dodatkowe
Oczywiście marketing sieciowy to szeroka branża, znajdziemy w niej różne firmy oraz podejścia. Dlatego wszystkie poniższe wartości, należy traktować wyłącznie orientacyjnie.
Osoby, które traktują MLM jako zajęcie dorywcze, zazwyczaj zarabiają od 0 do 500 zł miesięcznie. Znacznie bardziej zaangażowani sprzedawcy, którzy poświęcą swoje życie zawodowe wyłącznie na sprzedaż produktów, mogą liczyć na zarobki sięgające do 1500/2000 zł miesięcznie.
Gdzie są te góry pieniędzy obiecane podczas rekrutacji? Kwoty rzędu 30 000 – 50 000 zł oczywiście się zdarzają. Takie zarobki w MLM generują liderzy, którzy mają pod sobą tysiące sprzedawców i klientów. Zapewne 99% osób, które zaangażują się w ten biznes, nigdy nie zobaczy tak dużych pieniędzy, ponieważ na sukces składa się wiele czynników.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Aby zarobki w marketingu sieciowym były duże, trzeba budować własną strukturę. Samodzielna sprzedaż nie jest w stanie zapewnić olbrzymich zysków. Jednak pieniądze to nie jedyna wartość, którą otrzymują liderzy. W większości projektów można liczyć na różnego typu bonusy, takie jak:
- samochody
- wycieczki
- prezenty rzeczowe od firm
Biznes sieciowy wady i zalety
Biznes sieciowy może zapewnić wysokie zarobki pod warunkiem, że dobrze wykorzystamy jego zalety i będziemy systematycznie pracować przez minimum rok od startu. W przeciwnym razie dołożymy do interesu i nie osiągniemy zamierzonego rezultatu. Temat rozwinąłem w osobnym wpisie: Biznes MLM, etat, czy własna firma?
Zalety
- Swoboda – sam jesteś szefem. Decydujesz, ile pracujesz, kiedy pracujesz oraz z kim pracujesz.
- Prowizje i budowanie zespołu – rekrutowanie nowych osób jest bardzo rozwijającym doświadczeniem, w ten sposób możesz poznać wiele ciekawych ludzi, a jednocześnie otrzymywać zarobki za ich sprzedaż.
- Rabaty – dzięki zniżce dla sprzedawców możesz kupować produkty MLM znacznie taniej. Często można otrzymać rabat nawet do 40%.
- Alternatywny dochód – marketing sieciowy może nie jest rozwiązaniem, które pozwalałoby całkowicie zastąpić pracę na etacie na początku, ale może być bardzo dobrym sposobem na dodatkowe dochody. Pozwoli Ci to dorobić od kilkuset do kilku tysięcy złotych do pensji.
Więcej w powiązanym artykule: Czy praca w MLM ma sens?
Wady
- Ukryte koszty – często mówi się, że jest to działalność, która nie generuje wysokich kosztów. Do pewnego stopnia jest to prawda, ponieważ zazwyczaj nie inwestujemy tysięcy złotych. Warto jednak uwzględnić, że zazwyczaj już na start musimy kupić pakiet początkowy. Następnie w celu utrzymania swojego statusu konieczne jest regularne zamawianie, co czasem może prowadzić do tego, że produkty będą zalegać w naszym domu. Warto uwzględnić również takie koszty, jak czas czy chociażby paliwo.
- Konkurencja – marketing sieciowy opiera się na sprzedaży i rekrutowaniu nowych osób. Jednak poprzez rekrutowanie kolejnych sprzedawców tworzymy dla siebie konkurencję, przez co ciężej jest nam coś sprzedać. Ta sytuacja jest szczególnie widoczna w małych miejscowościach, gdzie pula klientów jest ograniczona.
- Ciągła presja – jeżeli chcesz regularnie osiągać zarobki w marketingu sieciowym, musisz ciągle sprzedawać oraz ciągle rekrutować nowe osoby. Im więcej osób znajduje się pod Tobą, tym więcej uwagi od Ciebie oczekują. W pewien sposób wymuszają na Tobie dążenie do osiągania coraz to lepszych wyników.
Czy marketing sieciowy to sekta?
Marketing sieciowy to nie sekta. Skąd zatem wzięło się takie przekonanie? Stereotyp ten powstał na podstawie dość specyficznej atmosfery panującą wewnątrz struktur. Ludzie zaangażowani w MLM często są bardzo skupieni na osiągnięciu sukcesu. Wspólnie spędzają czas, organizowane są dla nich spotkania, podczas których przedstawiane jest im pewna wizja świata.
Wraz z upływem czasu większość osób zaczyna mówić w podobny sposób, skupiać się na podobnych wartościach oraz dążyć to podobnych celów. Z tego powodu dla osoby z zewnątrz, często może to wyglądać niepokojąco – niczym sekta. Jest to jednak po prostu wynik odbywania tych samych szkoleń oraz przebywania w zwartym gronie, które wybrały jedną ścieżkę.
Marketing sieciowy to nie sekta, ale wzbudza kontrowersje
Opinie o MLM są różne. Marketing sieciowy od zawsze wzbudza wiele kontrowersji i jest błędnie przedstawiany jako sekta ekonomiczna. Przede wszystkim z tego powodu, że w niektórych sytuacjach ciężko jest go odróżnić od piramidy finansowej. Wiele osób uważa, że jest to wyłącznie „sposób na naciąganie uczciwych ludzi”. Nie jest to prawdą. Prawdziwy MLM to nie piramida finansowa, to zupełnie uczciwy i legalny sposób zarabiania.
Równie duże kontrowersje wzbudzają techniki, które często wykorzystywane są podczas rekrutacji nowych członków. Niejednokrotnie można paść na takich spotkaniach ofiarą manipulacji. Ma ona na celu zwiększenie skuteczności, a w konsekwencji rekrutowanie kolejnych osób do struktury. Oczywiście z manipulacją w dzisiejszym czasie spotykamy się na każdym kroku, jednak mimo wszystko wzbudza to mieszane uczucia.
Tak, w Polsce oraz na całym świecie ten sposób prowadzenia działalności biznesowej jest legalny. Zobacz ranking przedsiębiorstw z tego sektora: firmy MLM w Polsce i na świecie.
Nie. W przypadku klasycznej sprzedaży marżę zarabia właściciel sklepu. W biznesie sieciowym marża jest dzielona według zasad planu marketingowego. Jest to ekonomicznie zdrowy model. Problem pojawia się, gdy przedmiotem sprzedaży w marketingu sieciowym są fikcyjne produkty. Wtedy możemy mówić o piramidzie finansowej.
Warto, ale pod pewnymi warunkami. Tylko jeśli jesteś gotowy przed długi czas systematycznie działać w kierunku rozwoju struktury sprzedażowej. Możesz wykorzystywać metody tradycyjne lub budować marketing sieciowy przez internet. Jeśli na działanie chcesz poświęcić dwie godziny w tygodniu i po miesiącu zrezygnować to nie warto. Wtedy zarobki będą zerowe.
Paweł Grzech
Moim zdaniem marketing sieciowy to bardzo dobry model biznesowy. Na pierwszą prezentację firmy trafiłem jakoś w 2007 lub 2008 roku (już dokładnie nie pamiętam) i od razu taki model biznesu mnie zachwycił. Tak jak piszesz, opinie są różne, ale jest to też spowodowane złym sposobem promocji tego biznesu np. prosty i szybki sposób na zarobek, a jest to biznes jak każdy inny – wymaga czasu i zaangażowania.
Grzegorz Szymański
Ja również poznałem marketing sieciowy w 2007 roku i od razu dostrzegłem jego zalety. Model biznesowy jest dobry tylko ludzie mało cierpliwi. O Asach marketingu sieciowego i stosowanych przez nich metodach promocji można by napisać książkę 🙂
Piotr
Dzień dobry, panie Grzegorzu przeczytałem dwa artykuły,, Co to jest MLM? ” oraz ,, Co to jest marketing sieciowy” ponieważ od dłuższego czasu na portalach społecznościowych wyświetlają mi się ludzie chwalący się życiem jakie daje im Network marketing. Na ich kontach w koło można oglądać filmy identyczne jak wszystkie inne na ich profilach. Zastanawia mnie co oni tak właściwie sprzedają, szukam jakiegoś prostego przykładu chociażby sprzedaż kosmetyków. Z mojej strony mam myśl o piramidzie gdzie te osoby wciągają następne. Czy jest może w marketingu sieciowym prosty produkt który pomoże mi zrozumieć czym właściwie zajmują się osoby będące w biznesie MLM?
Grzegorz Szymański
Osoby działające w marketingu sieciowym zajmują się budowaniem grupy klientów i partnerów, po to by generować jak największą sprzedaż.
Osoby, które działają w marketingu sieciowym nie podają w social mediach nazw firm czy produktów, ponieważ budują własną markę osobistą. Jest to metoda dziwna, ale ponoć skuteczna. Jeśli ktoś ogląda materiały i jest zainteresowany współpracą, szczegóły dostaje w wiadomości prywatnej.
Ten fakt wykorzystują ludzie promujący w mediach społecznościowych piramidy finansowe i oszustwa. Podszywają się pod marketing sieciowy używając identycznych metod reklamy. Można to zweryfikować dopiero po otrzymaniu nazwy firmy, którą dana osoba poleca.
Dana
Mam zamiar rozpocząć współpracę w polskiej firmie która działa w WB .
Jak na razie nie było szkolenia, brak odpowiedzi na pytania, nic nie wiem na temat struktury firmy itd.
Czy to braki po stronie mojego menadżera czy jednak trudno to wszystko doprecyzować?
Czy powinnam mieć szkolenia ze sprzedaży bezpośredniej, znać techniki?
pozdrawiam
Grzegorz Szymański
Informacje ogólne, wstępne szkolenia, pomoc na początku, nauka metod pracy, plan działania oraz możliwość konsultacji – to wszystko powinnaś otrzymać od osoby, która przedstawiła Ci marketing sieciowy. Jeśli ta osoba również dopiero zaczyna, powinien to być ktoś z doświadczeniem ze struktury wyżej.