Top
marketing sieciowy

Co to jest marketing sieciowy? Na czym polega ten biznes?

Marketing sieciowy to sposób dystrybucji produktów polegający na dostarczeniu ich od producenta bezpośrednio do klienta. Nie ma pośredników w postaci importerów, hurtowni czy sklepów stacjonarnych. Reklamą zajmują się osoby zaangażowane w ten biznes. Zarobki uzależnione są od obrotu generowanego przez zbudowaną strukturę konsumencką. Jeśli wiesz jak sprzedawać będziesz miał ułatwione zadanie.

W marketingu sieciowym marża jest dzielona według zasad planu marketingowego. Zarobki są wypłacane jako wynagrodzenie za osiągnięty wynik sprzedaży. W tradycyjnym modelu marża jest przeznaczana na zyski dla pośredników.

Biznes MLM daje możliwość zbudowania własnej struktury dystrybucyjnej i czerpania z niej zarobków w formie przychodu pasywnego. W dobie internetu działalność osób zaangażowanych w marketing sieciowy jest znacznie łatwiejsza niż kiedyś. Polega na pokazaniu produktu i zarejestrowaniu klienta w sklepie internetowym. Klient samodzielnie zamawia produkt, a dystrybutor każdorazowo otrzymuje prowizję od sprzedaży.

Przeczytaj wpisy powiązane:

Co to jest marketing sieciowy? – definicja

Marketing sieciowy to w przeważającej ilość szkolenia związane z szeroko pojętą motywacją. Tego rodzaju wiedza jest jak najbardziej potrzebna i przydaje się przy budowaniu własnej struktury dystrybucyjnej. Nie należy jednak z tym przesadzać. Motywacja tak, ale w dawce rozsądnej. Jeśli nie będziesz potrafił wykonać prawidłowo kolejnych działań bardzo szybko motywacja zniknie. Brak wyników powoduje, że odpowiednie nastawienie znika, a w jego miejsce pojawia się frustracja i zniechęcenie.

Jeśli chcesz osiągać dobre rezultaty powinieneś posiąść umiejętności praktyczne. Warto poznać techniki sprzedaży bezpośredniej. Mam na myśli konkretne umiejętności sprzedażowe, które możesz wykorzystać podczas rozmów z kandydatami lub realizowania podstawowych obowiązków takich jak umawianie spotkań przez telefon czy pozyskiwanie poleceń.

Zaryzykowałbym stwierdzenie, że każdy kto jest zaangażowany w marketing sieciowy potrzebuje tego rodzaju informacji na równi z motywacją, albo nawet bardziej. Zwłaszcza gdy dopiero zaczyna swoją przygodę w tej branży. Zobacz jak wybrać firmę MLM.

Na czym polega ten biznes? – podstawy

Marketing sieciowy to działanie. Wiedza zgromadzona na blogu nie wpłynie w żadnym stopniu na Twoje wyniki jeśli nie zechcesz wcielić jej w życie. Od samego przeczytania artykułów Twoja struktura się nie rozrośnie.

Najważniejszym elementem budowy każdego dużego przedsięwzięcia jest aktywne uczestnictwo. Dotyczy to branży marketingu sieciowego, jak również wszystkich innych czasochłonnych projektów. Dodatkowo trzeba znaleźć równowagę między szkoleniem i działaniem. Zdecydowanie więcej czasu należy poświęcać na to drugie. Najłatwiej uczymy się poprzez doświadczenia. Dlatego szkolenie teoretyczne powinno być tylko uzupełnieniem praktyki, nigdy odwrotnie.

Jakie są zarobki w marketingu sieciowym?

Zarobki w marketingu sieciowym są owiane legendami. Z jednej strony osoby zapraszające nas do struktury chwalą się wielkimi dochodami, pokazują ludzi na najwyższych szczeblach, którzy jeżdżą luksusowymi samochodami, a z drugiej, nie brakuje osób, które na MLM zarobiły… nic. Jak to naprawdę jest? Jakie są zarobki w marketingu sieciowym?

W internecie można znaleźć wiele artykułów, które starają się uśrednić zarobki w tym segmencie. Większość z nich pokazuje, że spora część osób angażujących się w ten typ biznesu, nigdy nic nie sprzeda. Są to osoby, które dołączyły do struktury i na tym się skończyło. Nie rozbudowali oni własnej sieci, nie sprzedawali produktów, nawet nie zakupili nic na własny użytek.

Ponad połowa osób zaangażowanych w marketing sieciowy zarabia znacznie mniej, niż wynosi minimalna krajowa w Polsce. Oznacza to, że wyłącznie mniejszość zarabia na marketingu wielopoziomowym jakieś realne pieniądze. Trudność działalności tego rodzaju polega na tym, że większość osób, które angażują się w MLM, wykonuje również inne zajęcia zarobkowe. Nie są to ludzie, którzy mają cały dzień na aktywną sprzedaż oraz rekrutowanie nowych osób.

Zarobki plus nagrody dodatkowe

Oczywiście marketing sieciowy to szeroka branża, znajdziemy w niej różne firmy oraz podejścia. Dlatego wszystkie poniższe wartości, należy traktować wyłącznie orientacyjnie.

Osoby, które traktują MLM jako zajęcie dorywcze, zazwyczaj zarabiają od 0 do 500 zł miesięcznie. Znacznie bardziej zaangażowani sprzedawcy, którzy poświęcą swoje życie zawodowe wyłącznie na sprzedaż produktów, mogą liczyć na zarobki sięgające do 1500/2000 zł miesięcznie.

Gdzie są te góry pieniędzy obiecane podczas rekrutacji? Czy one nie istnieją w MLM? Kwoty rzędu 30 000 – 50 000 zł oczywiście się zdarzają. Takie zarobki generują liderzy, którzy mają pod sobą tysiące sprzedawców i klientów. Zapewne 99% osób, które zaangażują się w ten biznes, nigdy nie zobaczy tak dużych pieniędzy, ponieważ na sukces składa się wiele czynników.

Żeby zarobki w marketingu sieciowym były duże, trzeba budować własną strukturę. Samodzielna sprzedaż nie jest w stanie zapewnić olbrzymich zysków. Jednak pieniądze to nie jedyna wartość, którą otrzymują liderzy. W większości projektów można liczyć na różnego typu bonusy, takie jak:

  • samochody
  • wycieczki
  • prezenty rzeczowe od firm

Zalety

  • Swoboda – sam jesteś szefem. Decydujesz, ile pracujesz, kiedy pracujesz oraz z kim pracujesz.
  • Prowizje i budowanie zespołu – rekrutowanie nowych osób jest bardzo rozwijającym doświadczeniem, w ten sposób możesz poznać wiele ciekawych ludzi, a jednocześnie zarobić prowizje za ich sprzedaż.
  • Rabaty – dzięki zniżce dla sprzedawców możesz kupować produkty MLM znacznie taniej. Często można otrzymać rabat nawet do 40%.
  • Alternatywny dochód – marketing sieciowy może nie jest rozwiązaniem, które pozwalałoby całkowicie zastąpić pracę na etacie na początku, ale może być bardzo dobrym sposobem na dodatkowy dochód. Pozwoli Ci to dorobić od kilkuset do kilku tysięcy złotych do pensji.

Więcej w powiązanym artykule: Czy praca w MLM ma sens?

Wady

  • Ukryte koszty – często mówi się, że jest to działalność, która nie generuje wysokich kosztów. Do pewnego stopnia jest to prawda, ponieważ zazwyczaj nie inwestujemy tysięcy złotych. Warto jednak uwzględnić, że zazwyczaj już na start musimy kupić pakiet początkowy. Następnie w celu utrzymania swojego statusu konieczne jest regularne zamawianie, co czasem może prowadzić do tego, że produkty będą zalegać w naszym domu. Warto uwzględnić również takie koszty, jak czas czy chociażby paliwo.
  • Konkurencja – marketing sieciowy opiera się na sprzedaży i rekrutowaniu nowych osób. Jednak poprzez rekrutowanie kolejnych sprzedawców tworzymy dla siebie konkurencję, przez co ciężej jest nam coś sprzedać. Ta sytuacja jest szczególnie widoczna w małych miejscowościach, gdzie pula klientów jest ograniczona.
  • Ciągła presja – jeżeli chcesz zarabiać, musisz ciągle sprzedawać oraz ciągle rekrutować nowe osoby. Im więcej osób znajduje się pod Tobą, tym więcej uwagi od Ciebie oczekują. W pewien sposób wymuszają na Tobie dążenie do osiągania coraz to lepszych wyników.

Czy marketing sieciowy to sekta?

Marketing sieciowy to nie sekta. Skąd zatem wzięło się takie przekonanie? Stereotyp ten powstał na podstawie dość specyficznej atmosfery panującą wewnątrz struktur. Ludzie zaangażowani w MLM często są bardzo skupieni na osiągnięciu sukcesu. Wspólnie spędzają czas, organizowane są dla nich spotkania, podczas których przedstawiane jest im pewna wizja świata.

Wraz z upływem czasu większość osób zaczyna mówić w podobny sposób, skupiać się na podobnych wartościach oraz dążyć to podobnych celów. Z tego powodu dla osoby z zewnątrz, często może to wyglądać nieco niepokojąco. Jest to jednak po prostu wynik odbywania tych samych szkoleń oraz przebywania w zwartym gronie, które wybrały jedną ścieżkę.

Marketing sieciowy wzbudza kontrowersje

Opinie o MLM są różne. Marketing sieciowy od zawsze wzbudza wiele kontrowersji. Przede wszystkim z tego powodu, że w niektórych sytuacjach ciężko jest go odróżnić od piramidy finansowej. Wiele osób uważa, że jest to wyłącznie „sposób na naciąganie uczciwych ludzi”. Nie jest to prawdą. Prawdziwy MLM to nie piramida finansowa, to zupełnie uczciwy i legalny sposób prowadzenia marketingu.

Równie duże kontrowersje wzbudzają techniki, które często wykorzystywane są podczas rekrutacji nowych członków. Niejednokrotnie można paść na takich spotkaniach ofiarą manipulacji. Ma ona na celu zwiększenie skuteczności, a w konsekwencji rekrutowanie kolejnych osób do struktury. Oczywiście z manipulacją w dzisiejszym czasie spotykamy się na każdym kroku, jednak mimo wszystko wzbudza to mieszane uczucia.

Czy marketing sieciowy jest legalny?

Tak, w Polsce oraz na całym świecie ten sposób prowadzenia działalności biznesowej jest legalny. Zobacz ranking przedsiębiorstw z tego sektora: firmy MLM w Polsce i na świecie.

Czy biznes sieciowy to piramida finansowa?

Nie. W przypadku klasycznej sprzedaży marżę zarabia właściciel sklepu. W biznesie sieciowym marża jest dzielona według zasad planu marketingowego. Jest to ekonomicznie zdrowy model. Problem pojawia się, gdy przedmiotem sprzedaży w marketingu sieciowym są fikcyjne produkty. Wtedy możemy mówić o piramidzie finansowej.

Czy warto się angażować?

Warto, ale pod pewnymi warunkami. Tylko jeśli jesteś gotowy przed długi czas systematycznie działać w kierunku rozwoju struktury sprzedażowej. Możesz wykorzystywać metody tradycyjne lub budować marketing sieciowy przez internet. Jeśli na działanie chcesz poświęcić dwie godziny w tygodniu i po miesiącu zrezygnować to nie warto. Wtedy zarobki będą zerowe.

Twórca tego portalu. Posiada dziesięcioletnie doświadczenie w budowaniu i szkoleniu zespołów sprzedażowych. Osiągnął znakomite wyniki w kilku firmach marketingu sieciowego. Stworzył organizacje konsumenckie liczące kilka tysięcy osób, które po dziś dzień generują pokaźny obrót handlowy.

Post a Comment