Top
marketing szeptany

Marketing szeptany i buzz reklama – jak wywołać szum w internecie?

Dotarcie do klienta jest obecnie jednym z największych wyzwań, jakie stoi przed przedsiębiorcami działającymi w internecie. Potencjalnych klientów zalewają codziennie dziesiątki ofert. Sprawia to, że uodparniają się oni na tradycyjne reklamy. Receptą na wypromowanie marki lub zwiększenie sprzedaży jest marketing szeptany w internecie. Zaskakująco skutecznym rozwiązaniem może okazać się reklama szeptana na forach internetowych lub na Facebooku.

Reklama szeptana pozwala na sprowokowanie szczerych rozmów odbiorców. Jeżeli chcesz uzyskać korzyści jakie zapewnia buzz marketing, musisz wdrożyć go na stałe. Jeden udany post na Facebooku nie pozwoli zbudować emocjonalnej więzi z odbiorcami oraz ich zainteresowania. Do wypracowania zaangażowania potrzeba czasu.

Możesz spróbować samodzielnie lub wybrać agencję, która zrealizuje marketing szeptany dla marki lub produktu. Cena za niewielką kampanię zmieści się w budżecie nawet małej firmy.

Posiadasz strony generujące ruch? – wiemy jak go zmonetyzować
  • dożywotnie profity
  • najlepsze warunki
  • instrukcja krok po kroku
  • wsparcie i pomoc od nas

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany to działania, które mają na celu zainteresowanie potencjalnych klientów. W większości przypadków ludzie błędnie utożsamiają marketing szeptany z kupowaniem komentarzy. Taki proceder określamy mianem „szeptanki”.

Szeptanka polega to na wykupywaniu dużej ilości komentarzy, które zawierają w większości przypadków same pozytywne informacje o ofercie sprzedażowej. Niestety bardzo często bywają to również fałszywe zalety. W ten sposób można wyłącznie stracić.

Generowanie sztucznych opinii często przynosi negatywy skutek i wprowadza nabywcę w błąd. Szeptanki są również określane mianem spamu-u. Przez co konta masowo wykorzystywane do takich celów mogą zostać zbanowane.

Prawdziwy marketing szeptany jest czymś zupełnie innym, jego celem jest wywołanie dyskusji i zainteresowania, a nie zasypanie odbiorców sztucznymi komentarzami.

Marketing szeptany często można spotkać pod nazwą whisper marketing, jest to oczywiście angielskim odpowiednikiem polskiej nazwy.

Celem takich działań jest wywołanie realnej dyskusji o marce. Idealną sytuacją jest taka, w której po sprowokowaniu rozmowy przez marketera, żywi i realni klienci zaczynają toczyć dyskusję o produktach oferowanych przez markę, a następnie masowo udostępniać post. Pozwala to dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców.

Jeżeli chcesz wiedzieć, co to jest marketing szeptany, musisz zrozumieć, jaki jest jego cel. Tego typu działania mają prowadzić do:

  • wywołanie żywej i realnej dyskusji o marce lub ofercie
  • kreowania popytu na konkretną usługę poprzez budowanie zainteresowania
  • dzielenie się informacjami o sezonowych akcjach promocyjnych
  • zwrócenie uwagi klientów na potencjalnie interesujące ich aspekty usługi
  • budowanie wizerunki marki
  • zdobywanie informacji dotyczących opinii klientów oraz potencjalnych klientów o produkcie lub całej marce
  • poprawienie opinii o marce poprzez wypowiadanie się o usługach w pozytywnym tonie

Buzz marketing, czyli sztuka wywoływania szumu w internecie

Buzz marketing to dokładnie to samo co marketing szeptany. Samo słowo „buzz” przetłumaczyć możemy jako szum. I o to właśnie chodzi w tym rodzaju marketingu. Naszym celem jest wywołanie szumu medialnego. Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której ludzie dyskutują pomiędzy sobą o naszej marce. Ma być głośno o naszych produktach, usługach oraz wszystkim, co z nami związane.

Potrzebujesz stałych zysków? – sprawdź na czym zarabiamy
  • tylko przetestowane rozwiązania
  • pełne wsparcie i pomoc od nas

Warto udzielać się w dyskusjach w sposób merytoryczny. Komentarze zawierają konkretne porady oraz informacje, które mogą okazać się przydatne potencjalnemu klientowi. Pozwala to zwiększyć widoczność marki. Potencjalni klienci mogą zapoznać się z produktem, dowiedzieć się czegoś na jego temat, pomoże im to w podjęciu decyzji o ewentualnym zakupie.

Buzz marketing wykorzystuje rozmaite rozwiązania, które pozwalają na wywarcie wpływu na odbiorcę. Jednym z nich jest evangelist marketing. Jest to forma marketingu szeptanego, która polega na zbudowaniu więzi odbiorcy z marką. Celem jest wzbudzenie przywiązania do marki. Możemy je ocenić na podstawie tego, w jaki sposób klienci wypowiadają się o naszych usługach oraz o całym brandzie.

Bardzo silnym sygnałem o przywiązaniu jest chęć obrony.

Jeżeli pojawią się jakieś negatywne komentarze, a Twoja społeczność zacznie bronić usługi, możesz założyć, że są oni mocno związani emocjonalnie z brandem. Kolejnym przykładem, który sygnalizuje nam przywiązanie, jest rekomendowanie produktów znajomym oraz rodzinie. Jeżeli klient uważa, że jego bliscy powinni skorzystać z danego produktu, to oznacza, że sam bardzo ceni markę.

Ewangelizacja poprzez marketing szeptany polega na kierowaniu dyskusji w taki sposób, aby klienci podkreślali swoją przynależność do społeczności. Jeżeli osoby, które będą obserwowały dyskusję, zauważą że ludzie gromadzą się wokół usługi, tworzą zżytą społeczność, to również mogą odczuć potrzebę przynależności.

Reklama szeptana – jak wystosować przekaz, który wywoła szum?

Reklama szeptana bywa również nazywana WoM (Word of Mouth). Dobra reklama ma na celu stworzenie historii, która będzie rozprzestrzeniała się pomiędzy odbiorcami w sposób naturalny. Chcemy wywołać emocje wśród naszych potencjalnych klientów. Jeżeli poczują się oni poruszeni to sami, z własnej nieprzymuszonej woli zaczną dzielić się naszą reklamą z innymi.

Odkryj najbardziej dochodową metodę monetyzacji ruchu
  • wykorzystaj potencjał swoich portali
  • zbuduj źródło stale płynących prowizji

Potęga tego typu reklamy wynika z tego, że według najnowszych badań ponad 80% osób, wierzy w opinie, które są wygłoszone przez ich znajomych. Szansa na to, że przyjmiemy za prawdę coś, co powie nam kolega, jest wielokrotnie wyższa, niż gdyby dokładnie taki sam przekaz wypowiedział konsultant marki lub przypadkowa osoba. Zaufanie do klasycznych reklam zaczyna spadać.

Na chwilę obecną około 60% odbiorców wierzy w przekaz reklam, które wyświetlają się w internecie lub telewizji.

W badaniach przeprowadzonych przez CBOS (Centrum Badań Opinii Społecznej) w roku 2011, możemy przeczytać, że aż 87% naszego społeczeństwa nie lubi reklam. Zdaję sobie sprawę, że od tego czasu wiele mogło się zmienić, przytaczam te dane po to, aby wskazać jakąś wyjściową tendencję społeczeństwa. Przeciętny Polak po prostu nie przepada za klasycznymi reklamami.

Reklama szeptana jest natomiast o tyle ciekawym rozwiązaniem, że właśnie ona powinna być interesująca. Ma stanowić idealny temat do rozmów dla potencjalnych klientów. Pamiętaj, że współczesny konsument szybko zapomina i się nudzi. Jeżeli nie będziesz dostarczał mu ciągle nowych, wciągających i ciekawych treści, to marketing szeptany będzie nieskuteczny.

Współczesny marketing szeptany w internecie

W wyżej wspominanych badaniach przeprowadzanych przez CBOS zadano pytanie o reklamy zamieszczane na stronach internetowych. Ankietowani w zatrważającej większości odpowiedzieli, że reklamy tego typu są dla nich uciążliwe.

Ponad 70% ludzi uważało na tamtą chwilę, że klasyczne reklamy, które wyświetlają się podczas użytkowania internetu, utrudniają przeglądanie stron. Wyłącznie 4% uznało, że treści reklamowe są interesujące, ponieważ pozwalają na poznanie ciekawych informacji oraz produktów.

Marketing szeptany w internecie to potężna broń, pod warunkiem, że jest właściwe stosowany.

Wielu przedsiębiorców nie docenia potencjału, jaki daje ten sposób promowania swojej działalności. Niektórzy wciąż wyznają jednak starą zasadę „nieważne jak mówią, ważne by mówili”. W przypadku marketingu szeptanego w internecie nie jest to najrozsądniejsze.

Nie chcesz stworzyć negatywnego szumu wokół swojej marki, jeżeli istnieje ryzyko, że trafi on do Twoich potencjalnych klientów. Znacznie zmniejszy to szansę na to, że będą oni chcieli w przyszłości skorzystać z Twojej oferty. Jeżeli natomiast szum wywołuje negatywny odzew osób, które nie są Twoją grupą docelową, to nie musisz się tym przejmować.

Wiemy jak generować stałe zarobki za pomocą internetu
  • otrzymasz plan działania krok po kroku
  • dostaniesz skuteczne narzędzia online

Ludzie kochają plotki, nie ma sensu z tym dyskutować. Szacuje się, że zwykła plotka ma dziesięciokrotnie większą moc przebicia niż reklama. Na tym mechanizmie bazuje marketing szeptany w internecie. Ufamy znajomym, a korporacyjne treści traktujemy jako podstęp.

Buzz marketing na Facebooku

Buzz marketing na Facebooku czasami powstaje przypadkowo. Szum medialny jest wynikiem ciekawej, dobrze zaplanowanej kampanii, która jednak odbija się szerokim echem wśród odbiorców. Co nie zawsze jest planowane. Znacznie częściej jest on wywoływany celowo. Treść reklamowa, która wywołuje szum nazywana jest viralem. Oznacza to, że rozprzestrzenia się ona w sposób niekontrolowany, a odbiorcy chętnie udostępniają ją dalej.

Kluczem do sukcesu jest treść przekazu. Od tego, co umieścisz w danym poście, zależy to, czy zostanie on viralem. Oczywiście musi on być w pewnym stopniu związany z marką. Jeżeli stworzysz post, który nie zawiera odniesienia do Twojego brandu, dużo ryzykujesz.

Być może uda Ci się wykreować viral, odbiorcy zapamiętają reklamę, nie będą oni jednak łączyć ją z Tobą. Co gorsze mogą błędnie przypisać kampanię innej marce. Wolisz do tego nie dopuszczać. Dobrze stworzona reklama może być udostępniana setki razy. W ten sposób możesz docierać do osób, które wcześniej nie miały świadomości istnienia Twojej marki.

Reklama szeptana na forach internetowych

Jak już pisałem we wcześniejszej części artykułu, ludzie często mylą marketing szeptany z „szeptanką”, czyli kupowaniem wpisów na dany temat. Takie działania często uznawane są za nieetyczne. Niestety ciągle wykorzystuje się takie metody, a portale branżowe czasem nadal piszą o marketingu szeptanym jako o wykupywaniu płatnych wpisów.

Reklama szeptana na forach będzie prawdziwym marketingiem szeptanym, jeżeli buzz, czyli szum będzie realny.

To potencjalni klienci mają angażować się w dyskusję oraz zachęcać innych do dyskusji. Sztuczne nabijanie komentarzy zazwyczaj nie wywołuje tego efektu, ponieważ tego typu płatne komentarze często są rozpoznawane przez czytelników.

reklama szeptana na forach

Ta NIE powinna wyglądać reklama szeptana na forach

Powyższy screen jest przykładem jak nie powinien wyglądać marketing szeptany firmy oferującej czyszczenie wykładzin dywanowych. Pojedyncze komentarze, które dodasz na forum, nie są w stanie wywołać szumu. Aby reklama szeptana była skuteczna potrzeba dużej ilości osób. Realnych osób. Dodatkowo, jeżeli użytkownicy forum zauważą, że marka wykupuje płatne komentarze, może to wywołać efekt odwrotny do zamierzonego.

Potencjalni klienci zniechęcą się do produktów oferowanych przez firmę. Rozpoznać niskiej jakości szeptankę jest bardzo łatwo. Wynika to z tego, że osoby zajmujące się taką działalnością zazwyczaj nie poświęcają na pisanie wpisów zbyt wiele czasu, pracują na ilość, ponieważ stawka za jeden komentarz jest bardzo niska.

Marketing szeptany cena – ile to kosztuje?

Budżet w przypadku marketingu szeptanego zawsze powinien być wykorzystywany do uzyskania jak największego rozgłosu. Jeżeli samodzielnie ustalasz takie kampanie, to Twoim celem będzie uzyskanie komentarzy, reakcji oraz udostępnień.

Czasem nie warto wydawać dużej części budżetu na samo przygotowanie takiego przekazu. Prosty, niskobudżetowy film potrafi zrobić znacznie większy szum, niż wysokobudżetowa produkcja pod warunkiem, że zostanie on odpowiednio wypromowany.

Buzz marketing jest stosunkowo tanim rozwiązaniem.

Już kilkaset złotych pozwoli na stworzenie historii, która będzie wywoływała emocje. Jest to sposób mało inwazyjny. Klienci wykonują największą część pracy przez wzajemne udostępnianie treści, a za ich aktywność nie płacisz.

Jeżeli chcemy podyskutować o cenach szeptanki, to zazwyczaj jest to kilkadziesiąt groszy za jeden komentarz. Zdecydowanie odradzam inwestowanie w „pseudo marketing szeptany”, ponieważ może to przynieść Twojej firmie więcej negatywnych rezultatów niż pozytywów. Cena marketingu szeptanego jest więc zależna od tego, jak chcesz przeprowadzić kampanię.

Jak wybrać agencję, która wykona marketing szeptany?

Chcesz wiedzieć, jak wybrać agencję, która wykona marketing szeptany? Przede wszystkim musisz upewnić się, że firma oferuje prawdziwy buzz marketing, bazujący na wywoływaniu żywych emocji i reakcji odbiorców, a nie na masowym tworzeniu sztucznych komentarzy.

Warto dopytać się, w jaki sposób agencja monitoruje wzmianki o Twoim brandzie. Standardem jest obecnie wykorzystywanie takich narzędzi jak Brand24, które pozwala na ciągłe śledzenie wzmianek. Pozwala to reagować na negatywny szum oraz wzmacniać ten pozytywny.

Jak wybrać agencję, która wykona marketing szeptany w internecie? Sprawdź, czy dana agencja realizowała wcześniej reklamę szeptaną oraz jaki był tego efekt. Doświadczenie w tego typu działaniach jest bardzo istotne. W ten sposób można zdobyć pewne wyczucie, które pozwoli na tworzenie treści generujących szum medialny.

Najlepszą rekomendacją agencji będzie to, że wokół niej samej można zaobserwować szum. Skoro dana agencja potrafi skutecznie wykorzystać marketing szeptany, to dlaczego nie mieliby wykorzystać tego do promocji własnej działalności?

Czym się różni marketing szeptany od tradycyjnego?

Podczas tworzenia marketingu szeptanego zależy nam na stworzeniu treści, która będzie generowała duże zainteresowanie, dyskusje oraz udostępnienia. Tradycyjny marketing skupia się wyłącznie na przekazaniu treści.

Na jakich schematach powinien bazować buzz marketing?

Buzz marketing ma na celu wzbudzenie emocji, właśnie dlatego warto poruszać tematy tabu. Dobrze sprawdzą się również treści niezwykłe lub skrywające tajemnicę. Bardzo dobre efekty można uzyskać dzięki treściom komediowym.

Specjalistka od kampanii reklamowych i promocji prowadzonych w social mediach. Potrafi zbudować pozytywny wizerunek marki i wykorzystać go do skutecznych działań marketingowych. Posiada umiejętności pozwalające na wykreowanie i prowadzenie zarabiających profili firmowych.

Post a Comment