Świetnym sposobem na wypracowanie wizerunku eksperta są artykuły sponsorowane na portalach powiązanych tematycznie. Profesjonalnie przygotowane płatne publikacje pozwalają dotrzeć do osób zainteresowanych daną tematyką, ale nie znających jeszcze promowanego sklepu lub strony.
Odpowiedni wybór portali oraz jakość tekstów korzystnie wpływają na pozycje w wyszukiwarce, co przekłada się na znaczny wzrost ruchu organicznego. Płatne publikacje to sposób docierania do nowych odbiorców znany już za czasów tradycyjnej prasy.
Współpraca pomiędzy wydawcami i autorami jest obustronnie korzystna. Również czytelnicy zyskują. Mają oni dzięki temu dostęp do ciekawej oraz wartościowej wiedzy. Jak kształtują się ceny artykułów sponsorowanych? Ile kosztuje jeden wpis? Jak wybrać najlepsze portale umożliwiające płatną publikację treści?
- wykorzystaj potencjał swoich portali
- zbuduj źródło stale płynących prowizji
Co to jest artykuł sponsorowany?
Artykuły sponsorowane są to teksty, które w swoim założeniu mają wyróżniać się wysoką wartością merytoryczną. Zawierają elementy związane z firmą lub produktem i jest to forma promocji. Płatne publikacje to doskonała reklama firmy sprzątającej lub kancelarii adwokackiej. W artykułach umieszcza się logo, nazwę firmy lub inne nawiązania, które pozwolą odbiorcy z łatwością zidentyfikować markę.
Celem takich tekstów jest oczywiście wywarcie wpływu na odbiorcę. Nie zawsze chodzi o sprzedaż. Czasami teksty sponsorowane mają zbudować wiarygodność, zachęcić odbiorcę do przejścia na witrynę lub do zapisania się na newsletter.
Początki artykułów sponsorowanych możemy zauważyć już w tradycyjnej prasie. Wraz z rozwojem technologii przeniosły się one do sfery wirtualnej i obecnie są na porządku dziennym.
Płatne publikacje tworzone są na dwa sposoby.
Pierwszy polega na tym, że to redaktor lub dziennikarz w zamian za odpowiednie wynagrodzenie tworzy tekst poświęcony firmie. Druga opcja to dostarczenie gotowego tekstu i zapłacenie właścicielowi serwisu za jego opublikowanie.
Różnica pomiędzy artykułem gościnnym a sponsorowanym
Wpisy gościnne często są mylone z artykułami sponsorowanymi. Podstawowa różnica polega na tym, że artykuły gościnne są publikowane przez wydawców bez opłaty. Są one udostępniane ze względu na wysoką wartość merytoryczną i możliwość przyciągnięcia dodatkowych odbiorców.
- Przeczytaj wpis powiązany: Marketing szeptany i buzz reklama
Jest to rozwiązanie powszechnie spotykane, ponieważ obie strony na tym zyskują. Wydawca otrzymuje tekst wysokiej jakości, którego samodzielnie nie byłby w stanie napisać lub byłoby to czasochłonne. Autor otrzymuje promocję, ma okazję dotrzeć do nowej grupy odbiorców, którzy są zainteresowani tematem. Jego dane zazwyczaj pojawiają się w stopce.
Co powinien zawierać artykuł sponsorowany?
Jeżeli artykuł sponsorowany ma przynieść zamierzony efekt, to musi być napisany w określony sposób. Tekst niskiej jakości przyniesie odwrotny efekt. Odbiorca, zamiast zainteresować się Twoimi usługami, stwierdzi że nie jesteś wart jego uwagi. Dlatego pisząc lub zamawiając artykuły sponsorowane skup się na tym, aby były:
- ciekawe
- nastawione na cel
- merytoryczne
- napisane w sposób dostosowany do czytelnika
- sformatowane
- dożywotnie profity
- najlepsze warunki
- instrukcja krok po kroku
- wsparcie i pomoc od nas
Tekst ma być ciekawy
Chcesz przyciągnąć do swojej firmy nowych odbiorców? W takim razie musisz pisać tak, aby ich zainteresować. Do tego potrzebny jest pomysł. Pisanie o wszystkim i o niczym jednocześnie nie przyniesie korzyści. Odbiorcy oczekują konkretów przedstawionych w przystępny sposób.
- Wpis powiązany: Co to jest marketing internetowy?
Najlepiej, jeżeli Twój tekst będzie poruszał tematy popularne. Zwiększa to szansę na to, że zostanie on zauważony przez szersze grono odbiorców. Dobór tematu jest bardzo ważny, musisz znaleźć coś, co będzie dotyczyło Twojej specjalizacji, a jednocześnie będzie miało wartość dla odbiorców witryny, na której tekst będzie opublikowany.
Nastaw się na cel
Teoretycznie każdy tekst, który piszesz, powinien być „po coś”. Ma mieć ściśle określony cel. Zazwyczaj jest to jakaś myśl, którą chcesz przekazać odbiorcy. Dlatego obierz cel swojego tekstu np. „Chcę wyjaśnić czytelnikowi, czym jest X” albo „Chcę udowodnić, dlaczego X jest lepsze od Y”.
Jeżeli tematyka, w której się specjalizujesz jest odległa od tego, czym zajmuje się witryna, na której publikujesz, może być problem ze znalezieniem odpowiedniego tematu. W takich wypadkach powinieneś wykazać się kreatywnością. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie storytellingu, który zaangażuje odbiorcę i pozwoli osiągnąć zamierzony cel.
Wysoki poziom merytoryczny
Jako osoba, która oferuje pewną usługę, chcesz przekonać odbiorcę do tego, że jesteś osobą kompetentną. Najlepiej zrobić to przez tekst wysokiej jakości, który będzie zawierał wiele cennych informacji. Musisz pokazać, że bardzo dobrze rozumiesz produkt, branżę oraz potrzeby odbiorcy.
- Wpis powiązany: Czym jest reklama w internecie?
Jest to bardzo cenne szczególnie w przypadku niszowych dziedzin. Potencjalni klienci często nie mają zbyt dużego wyboru ekspertów. Wykazując się dużą wiedzą, szczególnie techniczną, jesteś w stanie przekonać odbiorców do zainteresowania się Twoimi usługami.
Czytelnik jest najważniejszy
Możesz napisać niesamowicie merytoryczny artykuł, który będzie pełen istotnych informacji i nic na tym nie zyskać. Dlaczego? Ponieważ nie zawsze odbiorca będzie w stanie zrozumieć to, o czym piszesz. Poziom tekstu musi być dopasowany do poziomu czytelnika. Unikaj trudnych zdań, które zawierają fachową terminologię.
Najlepiej przekazuj wszystko w sposób zrozumiały dla każdego. Jeżeli musisz zastosować skomplikowane słownictwo, to postaraj się je od razu wytłumaczyć. Dzięki temu odbiorca nie będzie miał problemu ze zrozumieniem artykułu.
Pamiętaj również o tym, że tekst powinien być wolny od błędów. Oczywiście czasem literówki się zdarzają. Mogą one jednak kłócić się z wizerunkiem eksperta. Sprawdź tekst wielokrotnie, a najlepiej daj osobie z zewnątrz do przeczytania. Będzie ona w stanie dostrzec błędy, które umknęły autorowi.
- tylko przetestowane rozwiązania
- pełne wsparcie i pomoc od nas
Formatuj artykuły
Formatowanie tekstu to podstawa. Żaden artykuł sponsorowany nie powinien zostać opublikowany bez sformatowania. Musi on zawierać nagłówki, krótkie akapity oraz pogrubienia. Wszystkie te elementy sprawiają, że tekst czyta się lepiej. Jest bardziej przyjazny czytelnikowi. Ściany tekstu po prostu nikt nie będzie chciał przeczytać.
Dlaczego publikacja artykułów sponsorowanych to dobry pomysł?
Artykuły sponsorowane są bardzo skuteczną metodą docierania do odbiorców. Gdyby tak nie było, pewnie zniknęłyby z marketingowego krajobrazu już dawno temu. Tak się jednak nie dzieje. Już od setek lat występują w różnych formach. W końcu pierwsze gazety w znanej nam formie drukowane są już od około 1600 roku. Poniżej znajdują się 3 najważniejsze powody, które przemawiają za artykułami sponsorowanymi.
Budowanie wizerunku eksperta poprzez artykuły sponsorowane
Czytelnicy, którzy dowiedzą się czegoś ciekawego z Twojego tekstu, od razu uznają Cię za osobę wiarygodną. Odpowiednie kreowanie marki osobistej w sieci jest istotne ponieważ eksperci zawsze są poszukiwani oraz cenieni. Jeżeli jakaś osoba zapamięta, że znasz się na temacie, to gdy pojawi się w jej życiu sytuacja, w której ta wiedza będzie pomocna, znajdzie Cię. W ten sposób możesz pozyskać klienta nawet długo po opublikowaniu artykułu.
Pozycjonowanie a artykuły sponsorowane
Artykuły sponsorowane to skuteczne narzędzie wykorzystywane w link buildingu. W tekście zawarte są zazwyczaj wartościowe linkowania zewnętrzne, które są wskazówką dla algorytmów wyszukiwarek. Warto jednak pilnować, aby teksty były publikowane w serwisach o dobrej jakości, ma to spore znaczenie dla algorytmu Google. Jeżeli będziesz konsekwentnie oraz poprawnie realizował tę strategię, możesz liczyć na zwiększenie
Zwiększenie sprzedaży
Dlaczego publikacja artykułów sponsorowanych to dobry pomysł? Ponieważ dzięki temu możesz pozyskać nowych klientów. Ludzie, którzy wcześniej nie mieli pojęcia o Twoim istnieniu, spotkają się z tekstem, który napiszesz. Jeżeli będzie dla nich ciekawy, to prawdopodobnie wejdą na Twoją witrynę, aby dowiedzieć się więcej. W konsekwencji jakaś część z nich dokona zakupu Twoich produktów lub usług.
- Wpis powiązany: Jak pisać teksty sprzedażowe, które sprzedają?
Jak wybierać portale do publikacji artykułów sponsorowanych?
Tysiące różnych portali umożliwia publikację artykułów sponsorowanych. Nie zawsze jest to jednak dobre wyjście. Jest kilka czynników, które powinny mieć dla Ciebie znaczenie podczas wyboru właściwego serwisu.
Jako klient masz prawo dowiedzieć się wszystkiego na temat oferowanej usługi. Dlatego nie obawiaj się pytać.
Sposób, w jaki właściciel witryny będzie odpowiadał na Twoje pytania, również może Ci wiele o nim powiedzieć. Oto, na co warto zwrócić uwagę podczas wybierania portalu do publikacji artykułu sponsorowanego.
Wskaźniki SEO oraz ruch z wyszukiwarki
Skoro celem publikacji artykułu sponsorowanego jest dotarcie do nowych odbiorców, portal na którym go publikujemy powinien być czytany przez ludzi. Jeżeli celem było pokazanie się nowym potencjalnym klientom, a artykułu sponsorowanego nikt nie przeczyta, to znaczy, że nie udało się spełnić naszych założeń.
- otrzymasz plan działania krok po kroku
- dostaniesz skuteczne narzędzia online
Często artykuły sponsorowane są publikowane ze względu na SEO. Optymalizacja wyników wyszukiwania to skomplikowana sztuka, która wymaga ciągłych analiz i audytów SEO. Wyszukiwarki kategoryzują witryny ze względu na ich jakość. Jeżeli zależy Ci na poprawieniu pozycji, powinieneś zamieścić artykuł sponsorowany na stronie, która zajmuje wysoką pozycję na żądaną frazę kluczową.
Tematyka serwisu
Wyobrażasz sobie, że na stronie poświęconej marketingowi nagle pojawia się artykuł, który porusza temat mikrofalówek? Jak myślisz, czy taki tekst zostałby dobrze przyjęty przez czytelników? Najbardziej prawdopodobny scenariusz zakłada, że nikt by tego nie przeczytał, a dodatkowo niektórzy mogliby Cię źle zapamiętać.
- Wpis powiązany: Grupa docelowa w działaniach marketingowych
W końcu co to za specjalista, który nie wie gdzie swoje teksty publikować. Dlatego zawsze staraj się dobrać witryny tak, aby były one w pewnym stopniu zgodne z tematyką artykułu. Powiązanie tematyczne portali na których publikujemy artykuły sponsorowane ma też istotne znaczenie z punktu widzenia wzmocnienia pozycji w wyszukiwarce.
Artykuły sponsorowane — stosunek ceny do jakości
Cena jest oczywiście jednym z czynników, które w dużej mierze determinują to czy dokonamy zakupu, czy nie. Podobnie jest w tej kwestie. W końcu artykuły sponsorowane to nic innego jak kupienie powierzchni reklamowej. Wycena takiej usługi jest skomplikowana.
W dalszej części tego artykułu poruszymy zagadnienie kosztów, które wiążą się z tekstem sponsorowanym. Ważne jednak, abyś starał się zbadać dokładnie rynek, zapytaj kilka portali o wycenę i dopiero po zapoznaniu się ze stawkami podejmij decyzję.
Artykuły sponsorowane — linkowanie
Artykuły sponsorowane są elementem działań związanych z SEO. Upewnij się, że portal który rozważasz, umożliwia umieszczenie linków zewnętrznych w artykule. Linki dofollow pozwalają skutecznie pracować nad pozycją strony.
Artykuły sponsorowane cena
Cena stworzenia artykułu sponsorowanego uzależniona jest od tego, czy piszesz go samodzielnie, czy zlecasz copywriting. Jeżeli sam jesteś specjalistą i chcesz mieć całkowitą kontrolę nad tekstem, to oczywiście jest on darmowy. Koszt stworzenia w takim wypadku rozpatruje się bardziej przez pryzmat czasu, który musisz poświęcić.
Możesz również oddelegować stworzenie takiego artykułu copywriterowi. Istotne jest, abyś dobrze wybrał osobę, której powierzasz stworzenie tekstu. Pamiętaj, że jego jakość zostanie przypisana do Twojej marki. Nie warto sugerować się niską ceną artykułu, ponieważ może to przynieść wiele negatywnych konsekwencji.
Copywriterzy rozliczają się zazwyczaj za 1000 zzs, czyli znaków ze spacją.
Oznacza to, że ostateczna cena zależy od długości artykułu. Oczywiście, większość copywriterów będzie w stanie rozliczyć się z Tobą w inny sposób w zależności od ustaleń. W przypadku tekstów specjalistycznych koszt takiego artykułu może wynosić od 20 zł do 200 zł za 1000 zzs.
Stawka uzależniona jest od samego copywritera, jego doświadczenia oraz wiedzy w danym temacie. Im bardziej skomplikowane zagadnienie, tym wyższa stawka. Wiąże się to z czasem, który jest potrzebny na wykonanie zlecenia. Jeżeli chcesz opublikować tekst na zagranicznym serwisie i oczekujesz treści w obcym języku, to również wpłynie na cenę za artykuł sponsorowany.
Ile kosztuje artykuł sponsorowany?
Niestety nie mogę dać konkretnej odpowiedzi ile kosztuje artykuł sponsorowany. Jedyna poprawna brzmi – to zależy. Wycena działań marketingowych wiąże się ze sporą trudnością. Zależy ona od tematyki, długości tekstu, jego jakości oraz od tego, czy przygotowujesz go sam, czy skorzystasz z pomocy copywritera.
Każdy portal, który umożliwia opublikowanie artykułów sponsorowanych, wycenia się indywidualnie. Niektóre są bardziej prestiżowe inne raczej łatwo dostępne. Dlatego, jeżeli chcesz dowiedzieć się, jaki będzie koszt opublikowania artykułu sponsorowanego, to najlepiej skontaktuj się z właścicielem interesującej Cię witryny i zapytaj o cenę publikacji wpisu.
Najtańsze oferty zaczynają się od 20 zł. Najdroższe to nawet kilka tysięcy złotych. Oczywiście za publikację jednego artykułu sponsorowanego.
Możesz robić to samodzielnie na podstawie tematyki, wpisując w wyszukiwarkę powiązane słowa kluczowe. Wymaga to zaangażowania i bezpośredniego kontaktowania się z właścicielem. Możesz skorzystać z portali łączących obie strony takich jak WhitePress.
Artykuły sponsorowane dostępne są też w pakietach. Na przykład 50 publikacji na różnych domenach. Takie oferty udostępniają osoby posiadające własne sieci portali służące tylko do publikowania wpisów sponsorowanych.
Dobrze sprawdzają się różnego rodzaju grafiki oraz wykresy, które sprawiają, że odbiorcy mogą w łatwy sposób przyswoić ważne informacje.