Top
fraudy w marketingu afiliacyjnym

Fraudy i oszustwa w marketingu afiliacyjnym – jak się bronić?

Oszustwa i fraudy w marketingu afiliacyjnym są powszechne. Powinniśmy działać w sposób zgodny z etyką niezależnie od branży. Niestety nieuczciwe praktyki w programach partnerskich mają miejsce i prawdopodobnie ten stan rzeczy się nie zmieni. Każda osoba korzystająca z sieci afiliacyjnych prędzej czy później spotka się z fraudami.

Nieuczciwe działania wykrywane są dzięki analizie danych, które dostarczają klienci. Proces ten z przyczyn technicznych jest bardzo wymagający. Osoby, które parają się nieetycznymi działaniami starają się dodatkowo utrudnić sieciom odnalezienia oznak fraudów. Tacy oszuści najprościej mówiąc, zacierają za sobą cyber ślady.

W konsekwencji reklamodawcy ponoszą dodatkowe koszty. Tracą na tym również inni wydawcy, ponieważ firmy, które będą niezadowolone z efektów, zrezygnują z tego rodzaju marketingu.

Posiadasz strony generujące ruch? – wiemy jak go zmonetyzować
  • dożywotnie profity
  • najlepsze warunki
  • instrukcja krok po kroku
  • wsparcie i pomoc od nas

Czym są fraudy w afiliacji?

Przejdźmy do konkretów. Fraud jest to nieetyczne działanie. Co to oznacza, w kontekście marketingu afiliacyjnego? Najprościej mówiąc, chodzi o oszukiwanie sieci afiliacyjnych, programów partnerskich oraz reklamodawców, a czasem również klientów.

W swojej definicji fraud to PRZESTĘPSTWO, które polega na celowym wprowadzeniu konkretnej osoby w błąd, doprowadzenie jej do niekorzystnego zarządzania mieniem lub działanie, mające na celu wykorzystać cudzy błąd, ewentualnie niezdolność do zrozumienia swojego działania. Wszystkie powyższe działania motywowane są chęcią osiągnięcia korzyści majątkowych, przez osobę, która dopuszcza się fraudu.

Fraudy występują najczęściej w trzech postaciach:

  • Oszustwa afiliacyjne (Afiliate Fraud) – czyli zabronione działania, które prowadzą do uzyskania nienależnej prowizji z programu partnerskiego lub sieci afiliacyjnej. To jakie działania marketingowe są legalne w kontekście konkretnej kampanii, określa jej regulamin.
  • Oszustwa reklamowe (Ad Fraud) – jest to sposób manipulowania konwersją. Oszust poprzez wykorzystanie nielegalnych metod fabrykuje zdarzenia (np. kliknięcia kampanii banerowej), w konsekwencji reklamodawca wypłaca prowizję za akcję, która nie miała miejsca.
  • Wyłudzenia pożyczek (Loan Fraud) – jest to niestety bardzo powszechna praktyka, polegająca na wyłudzeniu pożyczki z wykorzystaniem cudzych danych.

Jak dość łatwo możemy się domyślić, fraudy służą wyłudzeniu nienależnych prowizji od reklamodawcy. Oszuści wykorzystują wiele różnorodnych metod. Obecnie jedną z najczęstszych metod jest wykorzystanie botów. Celem jest sfalsyfikowanie akcji, które się nie odbyły lub przeprowadzenie akcji, jednak na warunkach niezgodnych z oczekiwaniami reklamodawcy.

Potrzebujesz stałych zysków? – sprawdź na czym zarabiamy
  • tylko przetestowane rozwiązania
  • pełne wsparcie i pomoc od nas

Ad Fraud

Jest to szeroka kategoria fraudów, która zawiera wszystkie celowe, nielegalne działania związane z emisją reklam. Dotyczy to reklam w każdej formie: wideo, display, efektywnościowej, mobilnej. Ad Fraud to wykorzystywanie technik sprzedaży lub narzędzi marketingowych, które nie są zgodne z warunkami kontraktowymi kampanii.

Działania takie określane są często potocznie jako nieprawidłowy ruch i przyczyniają się do strat finansowych reklamodawcy. Samo określenie „nieprawidłowy ruch” nie jest do końca poprawne. Nie uwzględnia bowiem rozwojowości rynku, w tym wciąż zwiększającego się znaczenia aplikacji mobilnych. Zagadnienie Ad Fraud jest znacznie szersze.

Oszuści z dnia na dzień stają się coraz bardziej przebiegli.

Pojawiają się nowe metody oszukiwania reklamodawców, wydawców i klientów. Niestety wydaje się, że ich kreatywność nie ma końca. W związku z tym możemy przypuszczać, że to dochodowe zajęcie, pomimo tego, że nie moralne, będzie coraz częściej spotykane.

Czy wszystkie fraudy w programach partnerskich generują oszuści?

Co ciekawe fraudami są również działania, które były wynikiem błędu, nie wynikają one z chęci oszukania kogokolwiek. Takie sytuacje mają zazwyczaj miejsce, gdy kampania w programie partnerskim zostanie nie poprawnie ustawiona.

Oznacza to, że jeżeli chcemy zakwalifikować jakieś zdarzenie jako fraud w znaczeniu oszustwo, to należy zastanowić się nad szerszym kontekstem zdarzenia. Kluczowym kryterium wydaje się tutaj celowość działania. Być może jakiś nierozważny wydawca źle zrozumiał lub co gorsze nie przeczytał warunków kampanii. A w konsekwencji dopuścił się działań, które zostały zabronione przez reklamodawcę.

Odkryj najbardziej dochodową metodę monetyzacji ruchu
  • wykorzystaj potencjał swoich portali
  • zbuduj źródło stale płynących prowizji

Pytanie tylko, czy to coś zmienia? Z punktu widzenia moralnego zdecydowanie tak. W końcu taki fraud nie jest do końca fraudem, ponieważ jest to bardziej nieporozumienie lub zaniedbanie, a nie oszustwo. Reklamodawca niezależnie od intencji może odnotować straty.

Rodzaje fraudów

  • Oszustwa związane udostępnianiem reklam użytkownikom
  • Fraudy przez wykorzystanie błędu odbiorcy lub jego urządzenia
  • Oszustwa przeprowadzone na stronie reklamodawcy
  • Emisja nieodpowiedniej reklamy

Emisją reklamy nazywamy proces udostępniania użytkownikom reklam. Podczas tego teoretycznie prostego procesu nieuczciwy wydawca może dopuścić się przewinień. Niestety częstą praktyką jest podszywanie się. Oszust kontaktuje się bezpośrednio z klientem. Przedstawia mu się jako przedstawiciel znanego portalu.

Jego celem jest doprowadzenie do konwersji poprzez zastosowanie technik manipulacji. W takich przypadkach oszust, może dążyć również do zhackowania odbiorcy, poprzez zachęceni go do wykonania konkretnej akcji.

Innym fraudem, który może się pojawić na poziomie emisji, jest wykorzystanie niedozwolonych kanałów. W tym przypadku oszust prowadzi swoją kampanię w sposób, który został zabroniony przez reklamodawcę. Grozi to kanibalizacją treści reklamowych wykorzystywanych przez reklamodawcę.

Kupowanie ruchu to równie powszechna metoda. Za stosunkowo niewielkie kwoty oszust może wygenerować duży ruch w docelowym miejscu. Bardzo często ruch kupowany jest ze słabych jakościowo źródeł. Oszust kupuje tani ruch, który ma małą wartość dla reklamodawcy, a w zamian otrzymuje wynagrodzenie, jak za pełnowartościowych odbiorców.

Kupić można nie tylko ruch, ale również obserwujących. Do zdobywania fanów można wykorzystać również boty. Niestety zdarza się korzystanie ze zhackowanych kont. Oszust wykorzystuje konta osób, które zostały zaatakowane przez wirus. Takie konta będą obserwowały wskazany przez oszusta profil bez wiedzy właściciela.

Oszustwa w programach partnerskich

Fraudy w programach partnerskich skupiają się na wykorzystaniu błędów systemu lub użytkownika. Podstawowym przykładem tego typu praktyk jest nieuczciwe skonstruowanie ofert. Zawiera ona po prostu oszustwa, które mają na celu skuszenie odbiorcy.

Oszust często dodaje do oferty jakieś elementy, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Dla przykładu reklamodawcą jest firma sprzedająca meble, oferta zawiera zniżkę na łóżko, ale oszust dodatkowo opisuje darmowe poduszki i materac. Wprowadza to w błąd użytkownika oraz naraża reklamodawcę na straty wizerunkowe.

Wiemy jak generować stałe zarobki za pomocą internetu
  • otrzymasz plan działania krok po kroku
  • dostaniesz skuteczne narzędzia online

Recykling leadów to proceder, który polega na wykorzystaniu danych osobowych osób, które zostały zebrane przez oszusta. W niektórych przypadkach reklamodawcy godzą się na takie praktyki, pod warunkiem, że odbiorcy, do których otrzymują dane, zostały pozyskane w sposób zgodny z prawem. Niestety często są to wykradzione informacje.

Ruch motywowany

Ruch motywowany to działalność polegająca na zaoferowaniu odbiorcy jakiegoś wynagrodzenia za wykonanie konkretnej akcji. Ten sposób generowania fraudów występuje w kampaniach CPL, gdzie leadem jest pobranie aplikacji, obejrzenie reklamy lub wykonanie jakiejś czynności na stronie reklamodawcy.

Oszust oferuje klientowi pieniądze, cashback lub inny sposób wynagrodzenia za konwersję. Oczywiście wszystko odbywa się bez wiedzy oraz zgody reklamodawcy.

Oszuści mają również możliwość wykorzystania przejętych urządzeń. Wykonują one akcję w tle podczas tradycyjnego użytkowania przez właściciela. Urządzenia zarażone złośliwym oprogramowaniem mogą wyświetlać reklamy w taki sposób, że użytkownik będzie tego zupełnie nieświadomy.

Fraudy i strona docelowa

Cost Per Lead (CPL) czyli kampanie nastawione na generowanie leadów nie są wolne od fraudów. Część z nich polega na oszustwach związanych z wypełnianiem formularza. W wyniku takich działań powstają fałszywe konwersje. Zaliczamy do nich nieprawidłowe leady, które zostały wygenerowane poprzez wykorzystanie w kampaniach danych osób niezainteresowanych ofertą.

Podobnie jak w przypadku recyklingu leadów, często dane pochodzą z nielegalnych źródeł. Czasem są to legalnie pozyskane dane, jednak osób, które wykazały zainteresowanie zupełnie inną branżą.

Nielegalne transakcje to dotkliwy dla konsumenta proceder, ponieważ polega na wykorzystywaniu skradzionych kart kredytowych do generowania konwersji. Reklamodawca płaci więc oszustowi za transakcje, które są wynikiem okradania potencjalnych klientów.

Często takie zakupy zostają anulowane, a firma musi oddać środki poszkodowanemu klientowi.

Zaangażowanie na stronie również może zostać sfalsyfikowane. Służą do tego boty. Oszuści wykorzystują je do generowania fałszywych interakcji ze stroną reklamodawcy. Boty mogą być zaprojektowane w taki sposób, aby pobierały plik, korzystały z wyszukiwarki lub wchodziły na odpowiednią podstronę.

Niektórzy oszuści dopuszczają się również nadużyć związanych ze zwrotami produktów. Działa to tak, że oszust generuje sprzedaż przy pomocy fałszywych danych, członków rodziny lub jeszcze innych metod, otrzymuje prowizję od reklamodawcy, a następnie wykorzystuje możliwość zwrócenia produktu. W ten sposób otrzymał prowizję, za produkt, który został zwrócony.

Manipulacje statystykami w programach partnerskich

Oszust wykorzystuje ruch z data center, jest to odpowiednio przygotowane środowisko. Emisja reklamy ma miejsce na wynajętym serwerze, tam generuje się odpowiednie akcje. Metoda ta podobna jest do działania botów. Różnica polega na tym, że w przypadku ruchu z data center, wszystko odbywa się w sztucznym, specjalnie stworzonym do tego celu środowisku.

Fałszywa konwersja w programach partnerskich może zostać uzyskana poprzez implementowanie plików cookie w przeglądarce przypadkowego użytkownika. W ten sposób konkretny użytkownik zostaje przypisany do konkretnego wydawcy i jeżeli klient dokona zakupu w sklepie reklamodawcy, to oszust zostanie wynagrodzony prowizją.

Działania takie stosuje się na szeroką skalę. Im więcej osób zostanie przypisana do oszusta, tym większa szansa na skuteczność. Proces polega na przypisaniu ciasteczek w taki sposób, aby zawierały one dane wielu reklamodawców, znacznie zwiększa to szansę na skuteczność.

Jak się bronić przed oszustwami w afiliacji?

Sieci afiliacyjne mają własne mechanizmy pozwalające na odfiltrowanie fraudów. Zobacz recenzje dobrych programów partnerskich:
MyLead
LeadStar
eBrokerPartner

Kogo dotyczą fraudy w marketingu afiliacyjnym?

Poprzez działanie oszustów reklamodawcy są narażeni na poważne straty. Jeśli reklamodawca padnie ofiarą fraudu, ponosi wydatek na działania promocyjne, które w istocie nie zaistniały.

Twórca tego portalu. Posiada dziesięcioletnie doświadczenie w budowaniu i szkoleniu zespołów sprzedażowych. Osiągnął znakomite wyniki w kilku firmach marketingu sieciowego. Stworzył organizacje konsumenckie liczące kilka tysięcy osób, które po dziś dzień generują pokaźny obrót handlowy.

Post a Comment