Top
szkolenia w mlm

Nie daj się nabrać na szkolenia w MLM, sprawdź oferty i kontrowersje

Niezależnie od tego, z jaką firmą współpracujesz na pewno spotkasz się z kilkoma formami szkoleń. Szkolenia w MLM, to nieodłączny element tej branży. Popularne są wykłady stacjonarne i spotkania z liderami oraz szkoleniowcami. W obecnych czasach zaczynają im dorównywać szkoleniowe konferencje online, czyli webinary.

Czy jest w tym coś złego? W końcu samorozwój jest istotny. Ciężko jest mi wyobrazić sobie człowieka, który osiągnąłby sukces, nie inwestując w swój rozwój. W czym więc tkwi problem? Jest ich kilka: po pierwsze szkolenia w MLM często są nieskuteczne, po drugie bywają całkiem drogie, po trzecie uzależniają.

W pierwszej części wpisu porównam najpopularniejsze oferty dostępne na rynku. w drugiej przedstawię z czego wynikają kontrowersje związane z branżą szkoleniową oraz czego unikać by nie stracić pieniędzy i zyskać wiedzę.

Chcesz zacząć działać w MLM? – poprowadzimy Cię krok po kroku
  • dostaniesz wsparcie najlepszych liderów w branży
  • otrzymasz plan działania zapewniający profity

Na sam początek warto wprowadzić rozróżnienie. Branża szkoleniowa w MLM opiera się na kilku różnych filarach. Wyróżnić możemy trzy podstawowe formy edukacji, z którymi spotykają się osoby budujące biznes MLM. Oto one:

1. Szkolenia oferowane przez liderów

2. Materiały oraz spotkania organizowane przez firmę, z którą współpracuje konkretna osoba

3. Zewnętrzne materiały oraz szkolenia organizowane przez prywatne firmy

Szkolenia MLM realizowane przez Liderów

Zazwyczaj naszym pierwszym spotkaniem ze szkoleniami w branży MLM są te organizowane przez osobę, rekrutującą nas do swojej struktury. Przekazuje nam ona podstawowe informacje o działaniu całego systemu. Powinniśmy zostać również zapoznani z produktami, które są oferowane przez firmę.

Później istnieją dwie opcje. Pierwsza jest brutalna. To może być ostatnia dawka wiedzy, którą otrzymamy od naszego lidera. Niestety wciąż jest tak, że większość liderów nie pomaga aktywnie swoim ludziom. Jeżeli zwrócisz się bezpośrednio o pomoc, zapewne udzielą kilku wskazówek, nie licz jednak na zbyt dużo uwagi. Druga opcja jest lepsza, ale znacznie rzadsza. Lider rzeczywiście będzie angażował się w proces szkolenia.

Liderzy w niektórych przypadkach opierają swoją działalność o piękne i powtarzane w kółko slogany. W końcu nie możesz zapomnieć, że ich firma ma najkorzystniejszy plan marketingowy i najlepsze produkty w MLM. Problem pojawia się w sytuacji, gdy zapytasz o szczegóły.

Wielu liderów nie dba o jakość swojej struktury. Koncentrują się oni na ilości, ponieważ do tego zachęcają ich firmy, poprzez organizowanie konkursów rekrutacyjnych. Czy jest to wina samych liderów? Niekoniecznie.

Szukasz dobrej firmy MLM? – zobacz z kim współpracujemy
  • wiarygodna marka z ugruntowaną pozycją na rynku
  • topowe produkty i najlepiej płacący plany wynagrodzeń

Są jednak liderzy, którym naprawdę zależy. Dbają o to, aby każdy niezależny członek ich struktury wiedział co to jest MLM i na czym polega ten biznes. Organizowane są spotkania osób znajdujących się pod konkretnym liderem. Zazwyczaj są to naprawdę wartościowe spotkania, na których można wiele się nauczyć.

Szkolenia MLM organizowane przez firmę

Firmy MLM udostępniają nowym członkom struktury materiały edukacyjne. Wydaje się to logiczne, często jednak trzeba za nie zapłacić. No może nie bezpośrednio za nie. Na początku należy kupić pakiet startowy, który zawiera broszury, katalogi i podręczniki. Tak, katalog z produktami też jest formą materiałów edukacyjnych, w końcu jako przedstawiciel danej mark i musisz poznać dokładnie ofertę.

Firmy organizują rdla swoich współpracowników szkolenia stacjonarne. W zależności od strategii, mogą być one darmowe lub płatne.

Szkolenia są prowadzone przez osoby związane ze strukturami danej firmy.

Zdarzają się również wydarzenia, na które zaprasza się zewnętrznych gości. Niestety, takie szkolenia zazwyczaj dostępne są wyłącznie dla osób, które osiągnęły jakiś wyższy poziom. Początkujący są zdani na swoich liderów oraz darmowe materiały szkoleniowe. A jeżeli o ogólnodostępnych materiałach szkoleniowych mowa, to niektóre firmy prowadzą blogi, na których współpracownicy marki mogą znaleźć wiele przydatnych informacji.

Szkolenia MLM organizowane przez zewnętrzne firmy

Trzecia grupa szkoleń MLM wzbudza największe kontrowersje. Są to płatne szkolenia, które organizowane są przez zewnętrzne firmy lub liderów. Osoby, które organizują takie wydarzenia, zazwyczaj opierają swój marketing o wielkie sukcesy w tej branży.

Zasada autorytetu działa skutecznie. Większość osób, które angażują się w biznes MLM chce dojść do poziomu, kiedy dochód pasywny pozwoli im porzucić pracę i cieszyć się życiem. Dlaczego więc nie skorzystać z wiedzy i doświadczenia ludzi, którzy już osiągnęli ten poziom?

Ceny takich szkoleń zaczynają się od kilkuset złotych, znacznie częściej jest to jednak kilka tysięcy. Marzenia są, w końcu bezcenne. Nie brakuje osób, które z chęcią biorą udział w takich wydarzeniach. I nie ma w tym nic złego. Warto jednak mieć świadomość, że nie zawsze warto jest w nich uczestniczyć. Omówię kontrowersje w dalszej części. Teraz przyjrzyjmy się pozytywnym aspektom takich szkoleń.

Faktem jest, że takie szkolenie może dać Ci wiele korzyści. Zazwyczaj osoby prowadzące rzeczywiście mają wartościowe informacje do przekazania. Jeżeli wybierzesz wydarzenie organizowane przez właściwe osoby, możesz znacznie przyśpieszyć swój rozwój.

Jest to również świetna okazja do poznania ludzi z branży. Ludzie skupieni wokół MLM to dość hermetyczne środowisko, warto więc skorzystać z okazji do zwiększenia liczby swoich znajomości.

Potrzebujesz stałych zysków? – sprawdź na czym zarabiamy
  • tylko przetestowane rozwiązania
  • pełne wsparcie i pomoc od nas

Zwróć uwagę na to, że często podczas płatnych szkoleń, osoba na scenie stara się sprzedać swoje inne produkty. Książki, inne szkolenia, druga część kursu, płyta z afirmacjami, mp3 z mowami motywacyjnymi i tak dalej.

Dostępność szkoleń w MLM

Szkolenia w MLM są powszechne. Niezależnie od tego, na którym etapie drogi jesteś, uda Ci się znaleźć szkolenie kierowane do Ciebie. Początkujący zazwyczaj polegają na swoich liderach, to oni pełnią rolę mentorów. A przynajmniej tak powinno być w teorii. We wcześniejszej części tekstu już stwierdziłem, że bywa z tym różnie.

Wraz ze wzrostem Twoich umiejętności zauważysz coraz większe pole do poprawy. W takich sytuacjach zazwyczaj masz możliwość skorzystania z darmowej wiedzy, którą udostępni Ci Twoja firma MLM. Jeżeli chcesz jednak wyprzedzić konkurencję, to będziesz musiał zapłacić za ekskluzywne szkolenia.

Dostępne są one dla każdego pod warunkiem, że zapłaci.

Niezależnie od stopnia zaawansowania możesz zapisać się na szkolenie zewnętrzne. Zazwyczaj organizowane są cyklicznie. Obecnie często są prowadzone w formie webinarów. Dzięki temu możesz co tydzień przechodzić inne szkolenie. Stacjonarne szkolenia organizowane są rzadziej, a ich cena zazwyczaj jest znacznie wyższa.

Są również darmowe webinary. W większości pełnią funkcję marketingową. Osoba prowadząca dzieli się podstawową wiedzą, aby w ten sposób zachęcić Cię do zakupu jej produktów.

Co znajdziesz w ofercie?

Szkolenia MLM zazwyczaj skupiają się na kilku podstawowych aspektach tej pracy. Pierwszym i najczęściej wymienianym jest umiejętność sprzedaży. W końcu sprzedaż bezpośrednia to serce systemu MLM. Na szkoleniach organizowanych przez doświadczonych sprzedawców można poznać podstawowe techniki sprzedaży bezpośredniej.

Drugim elementem, na który kładziony jest nacisk, są umiejętności komunikacyjne. Budowanie struktury wymaga wysokiego poziomu umiejętności interpersonalnych. Na szkoleniach dowiesz się nie tylko, jak budować struktury, ale również tego, jak należy motywować oraz kierować osobami z Twojego zespołu.

Często poruszane są również inne tematy. Na niektórych szkoleniach omawia się kwestię angażowania swojej rodziny w działalność MLM. Czasem pojawiają się wątki poświęcone etyczności działań w branży. Zazwyczaj jest możliwość zadawania własnych pytań, co pozwala pójść na szkolenie z intencją poszerzenia wiedzy w konkretnym zakresie.

Przykładowe szkolenia MLM dostępne w Polsce

Na polskim rynku można znaleźć szeroką ofertę płatnych materiałów. Są też darmowe propozycje w formie nagrań lub wpisów blogowych.

Uwaga:

Poniższe oferty zostały zamieszczone jako przykłady wartościowych szkoleń w MLM. Nie mają nic wspólnego z nieetycznymi praktykami opisanymi w dalszej części artykułu.

Akademia MLM

To organizacja szkoleniowo-konsultingowa, która została założona przez redakcję pisma „Network Magazyn”. Akademia zajmuje się organizowaniem konferencji, szkoleń oraz seminariów. Oferta kierowana jest, które już działają lub przygotowują się do rozpoczęcia działalności MLM oraz menadżerom chcącym wejść na najwyższe szczeble. Akademię tworzą najlepsi specjaliści, którzy oferują swoją wiedzę oraz wieloletnie doświadczenie. W skład Akademii MLM wchodzą:

  • Iwona Majewska-Opiełka
  • Maciej Maciejewski
  • dr Alina Warzecha
  • Edward Ludbrook
  • Michał Strachowitz
  • Paweł Borecki
  • Tomasz Kammel
  • Piotr Wajszczak
  • Maciej Budzich
  • Maciej Mazurek

Klaudia Stawiarska

Osoba prowadząca największy w Polsce kanał na YouTube o tematyce MLM. Od 2017 roku jest związana z branżą network marketingu. Jej kanał pełen jest darmowej wiedzy, poza tym oferuje również płatne kursy on-line. Można je zamówić przez oficjalną stronę internetową. Po jednorazowym zakupie kursu otrzymujemy do niego dożywotni dostęp. Na jej stronie znajdziemy duży wybór najróżniejszych szkoleń, które skupiają się na wielu aspektach pracy w MLM.

Excellence Valle

Firma, która obiecuje odkryć przed nami wszystkie tajemnice MLM. W ich ofercie obecnie znajduje się cykliczne szkolenie „MLM bez tajemnic”, które realizowane jest w formie on-line. Na szkoleniu poruszane są takie tematy jak:

  • Jak zarabiać w MLM?
  • Jakich błędów należy unikać?
  • Jak skutecznie motywować zespół?
  • Jak radzić sobie z krytyką?

Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które dopiero poznają marketing sieciowy. Szkolenie według opisu pozwoli znacznie przyspieszyć proces budowania własnej struktury. Również osoby, które już mają pewne doświadczenie w MLM mogą skorzystać ze szkolenia w celu poprawienia swojej skuteczności.

Stacjonarne szkolenia w MLM przypominają strzyżenie owiec

Ta część wpisu dotyczy szkoleń stacjonarnych – spędów, na których pompuje się motywacyjny balon, po to by dosprzedać uczestnikom jak najwięcej powiązanych produktów. Zjawisko występuje też na webinarach, choć w mniejszym natężeniu. Szkolenia w formie kursu wideo lub ebooka są delikatniejsze w odbiorze.

Szkolenia MLM oferują natychmiastowe rozwiązanie wszystkich Twoich problemów. Po przejściu szkolenia nagle doznasz oświecenia. Wszystko będzie przychodziło Ci wręcz automatycznie. Będzie jeszcze lepiej! Wszystko zrobi się samo. W końcu dokładnie to szkolenie organizowane jest przez najlepszą firmę, wystąpią na niej najlepsi specjaliści, a wszystko odbędzie się w najlepszej sali. Niestety właśnie tak wygląda często narracja organizatorów.

Wiemy jak generować stałe zarobki za pomocą internetu
  • otrzymasz plan działania krok po kroku
  • dostaniesz skuteczne narzędzia online

Branża szkoleniowa to dochodowy biznes. A kto zarabia? Najwięcej oczywiście zarabiają szkoleniowcy. Osoby, które decydują się wziąć udział w spotkaniu, płacą za swoje marzenia. Ludzie tacy są skłonni zapłacić naprawdę wielkie pieniądze za to, aby zbliżyć się do mitycznego sukcesu. Szkoleniowcy to wiedzą i wykorzystują.

Motywacyjny bełkot

Nie widzę problemu jeśli ktoś zarabia na sprzedawaniu swojej wiedzy. W końcu poświęcił wiele lat na zdobycie doświadczenia. Problem pojawia się gdy priorytetem nie jest przekazanie przydatnej wiedzy, tylko serwowanie motywacyjnego bełkotu.

Tylko, czy to, co piszę, jest prawdą? Przecież jest tyle osób, które wychodzą ze spotkań zadowolone i zmotywowane do działania. Co więcej, nauczyły się one wielu przydatnych informacji. To prawda. Zazwyczaj poznali sposób, na rozwiązanie problemu, którego nie mieli.

Schemat przedstawia się następująco: zapłacili za szkolenie, prowadzący powiedział im, że mają problem (którego w rzeczywistości zazwyczaj nie mają), poznali sposób na rozwiązanie tego problemu, wyszli ze szklenia, nic się w ich pracy nie zmieniło.

Prowadzący szkolenia doskonale posługują się sztuczkami NLP. Dzięki temu są w stanie stworzyć problem w naszej głowie. Kupujemy problem, a w pakiecie dostajemy rozwiązanie.

Zastanów się nad tym, gdy kolejny raz zobaczysz ofertę ograniczoną czasowo o mocno ograniczonej ilości miejsc w końcu to jedynie 3 000 zł!

Szkolenia w MLM sprzedawane są wszystkim. Niezależnie od tego czy ich potrzebujesz, zawsze jesteś w grupie docelowej. Niektórym w tej branży nie chodzi o pomaganie innym, a jedynie o pieniądze, które w ten sposób zarabiają. To również cenna lekcja, być może czasem warto raz zapłacić, żeby w przyszłości nie dać się już naciągnąć.

Ile zarabiają szkoleniowcy na produktach sprzedawanych podczas szkoleń?

Na szkoleniach poznasz świetne rozwiązania, które pomogą rozwiązać Ci Twoje nowo nabyte problemy. Jeszcze Ci mało? Na szkoleniach często oferowane są dodatkowe produkty: kolejne szkolenie, książka prowadzącego, elitarny wyjazd! Pełna sala na szkoleniach to nic dziwnego.

Konwersja na takich wydarzeniach wynosi około 30%, czasem potrafi sięgać nawet 50%. Szkoleniowców nie interesuje ilu osobom pomogli, a jedynie jakie są wyniki sprzedażowe.

Z tego powodu szkoleniowiec nigdy Ci nie powie, że nie potrzebujesz już więcej szkoleń.

Zamiast tego wskaże Ci kolejne, świetne materiały, które pozwolą Ci wspiąć się na wyżyny. Szkoleniowcy sprzedają Ci marzenia, jednocześnie wciąż utwierdzając ludzi w przeświadczeniu, że potrzebują koniecznie kolejnej porcji wiedzy oraz motywacji zewnętrznej.

Największy błąd osób uczęszczających na szkolenia w MLM

Szkolenia w MLM, potrafią skutecznie uzależniać. Część osób jeździ na wszystkie możliwe szkolenia i chłonie ich klimat. Z każdego wychodzą napełnieni pozytywną energią, są gotowi do działania. Problem jest jednak taki, że wciąż stoją w miejscu. Zdobywają nowe informacje, ale nie wprowadzają wiedzy w życie. W konsekwencji marnują wyłącznie swój czas oraz pieniądze, na szkolenia, które nie dają żadnych rezultatów.

Uczestnicy równie często dają się ponieść otoczce całego wydarzenia. Na szkoleniach powszechną praktyką jest rozdawanie prezentów. Dostajesz darmową próbkę, abyś później wrócił po więcej. Panująca atmosfera sprzyja ekscytacji, w ten sposób jesteś bardziej podatny na sugestię zakupu.

Łatwo możesz się przed tym ustrzec, wystarczy że będziesz świadomy tego zjawiska. Sama wiedza o tym, że będziesz poddany takim bodźcom, pomoże Ci się im przeciwstawić. W konsekwencji wyciągniesz ze szkolenia to, co wartościowe, a nie to, co jeszcze musisz kupić!

Żadne szkolenie nie wykona za Ciebie obowiązków. To dzięki pracy osiąga się wyniki.

Popadanie w wir ciągłego szkolenia to wyłącznie sposób ucieczki od obowiązków. Samorozwój jest istotny, ale musi być przemyślany i dopasowany do sytuacji. Szkolenia mają pomagać Ci w obowiązkach, a nie tworzyć iluzję i wymówkę. W końcu ja wcale nie uciekam od pracy, ja po prostu poprawiam swoje kwalifikacje, poświęcam na to wyłącznie kilkadziesiąt godzin tygodniowo, podczas gdy na pracę wyłącznie kilkanaście.

Jak poprawnie korzystać ze szkoleń?

Chcesz obserwować rezultaty szkoleń? Wystarczy, że przyjmiesz pewien prosty system. Świadomie obserwuj zmiany, które zachodzą w Twoim życiu podczas wprowadzania wiedzy w praktykę. Jak to zrobić. Wyobraź sobie, że bierzesz udział w szkoleniu, którego tematem przewodnim jest zarządzanie czasem. Dowiadujesz się tam kilku ciekawych rzeczy. Na potrzeby tego artykułu przyjmijmy, że poznałeś 5 nowych technik.

Wyobraźmy sobie teraz, że byłeś na tym szkoleniu ze swoim kolegą z branży Szymonem. Ukończyliście to samo szkolenie, przyswoiliście te same informacje. Szymon tydzień później był na kolejnym szkoleniu, na którym poznał kolejne 5 technik do wprowadzenia. Ty w tym czasie postanowiłeś pracować nad wiedzą z pierwszego szkolenia.

Wprowadzanie nowych technik do swojego życia zawsze zajmuje nieco czasu, po miesiącu udało Ci się opanować wszystkie techniki. Zauważyłeś, że rzeczywiście znacznie sprawniej zarządzasz swoim czasem. Podczas rozmowy z Szymonem wspominasz to szkolenie. Ku Twojemu zdziwieniu znajomy nie podziela Twojego entuzjazmu. Stwierdził on, że jego życie zawodowe zupełnie się nie zmieniło.

Kontynuujecie rozmowę. W jej trakcie okazało się, że Szymon, co tydzień uczestniczy w kolejnym szkoleniu lub czyta materiały szkoleniowe. W konsekwencji poznał on około dwudziestu ciekawych technik. Nie udało mu się żadnej wprowadzić w życie, ponieważ jest zajęty „ciągłym samorozwojem”. W konsekwencji Ty wyciągnąłeś maksymalny potencjał z pierwszego szkolenia, natomiast Szymon zapomni o nim za jakiś czas i ponownie wróci na podobne spotkanie.

Jakie opinie zbierają szkolenia w MLM?

Opinie o szkoleniach MLM są różne. Przede wszystkim krytykowana jest ekstatyczna atmosfera. Ludzie przesiąknięci kultem pieniędzy oraz sukcesu, którzy krzyczą i wiwatują podczas przemowy prelegenta. Takie obrazy potrafią przerazić. Szczególnie jeżeli dodatkowo drogie szkolenie w połowie składa się z reklamowania innych produktów występującego.

Osoby, które odpowiednio selekcjonują szkolenia, są zazwyczaj zadowolone z tego typu wydarzeń. Pomijając całą otoczkę oraz wysoką cenę kursów mogą być one wartościowe. Niestety z drugiej strony są również szkolenia, które bardziej przypominają mowy motywacyjne, niż merytoryczne kursy. To jest wyrzucenie pieniędzy w błoto.

Czy można skutecznie edukować się za darmo?

Oczywiście, że tak. Obecnie internet jest pełen wiedzy. Możesz znaleźć wiele wartościowych materiałów na YouTube. Dostępne są również darmowe kursy online, część z nich służy wyłącznie do promowania innych produktów, ale niektóre naprawdę przekazują wartościową wiedzę.

Czy warto korzystać z płatnych szkoleń w MLM?

Warto, pod warunkiem, że potrafisz wykorzystać wiedzę, którą zdobędziesz. Bez sensu jest chodzenie na szkolenia, dla samego faktu edukowania się. Jeżeli uda Ci się wprowadzić poznane techniki oraz wiedzę do pracy, to zdecydowanie warto, jest to zrobić.

Twórca tego portalu. Posiada dziesięcioletnie doświadczenie w budowaniu i szkoleniu zespołów sprzedażowych. Osiągnął znakomite wyniki w kilku firmach marketingu sieciowego. Stworzył organizacje konsumenckie liczące kilka tysięcy osób, które po dziś dzień generują pokaźny obrót handlowy.

Comments

  • Patryk Tarachoń

    Dzięki za zwrócenie na to uwagi. Teraz nie brakuje ofert, które brzmią zachęcająco.

Post a Comment